Praha — Webové stránky ČD se otevírají mobilním zařízením. Stejně jako řada nejrůznějších dopravců před nimi, i dráhy vycházejí vstříc zákazníkům v pohybu, kteří potřebují co nejrychleji dohledat dopravní informace ze svých mobilních zařízeních. Přístup na domovskou stránku www.cd.cz tak určité typy mobilních prohlížečů automaticky rozpozná a přesměruje návštěvníky na zjednodušenou verzi stránek, optimalizovanou pro ovládání dotykem. Cestující v terénu tak získávají komfortnější přístup k informacím o jízdním řádu, poloze vlaků, mimořádnostech nebo službách na nádražích. Na přelomu roku chtějí navíc ČD doplnit i prozatím chybějící možnost přímého nákupu jízdních dokladů.
Nejen mobilní web, ale i palubní portál a další novinky
„Upravené webové stránky mají zjednodušit hledání informací v případě, že zákazník nemá k dispozici počítač. Mobilní web je přehledný a uživatelsky jednoduchý a měl by poskytnout odpovědi na základní potřeby cestujících v „terénu“ – kdy a v kolik, odkud a kam, jak a za kolik. Jako jeden z mála železničních portálů v Evropě je vybaven plnohodnotným mapovým portálem, ve kterém lze sledovat aktuální polohu a zpoždění všech vlaků, omezení provozu, informace o charakteristice tratí, poloze stanic a do budoucna také o poskytovaných službách ve stanicích,“ komentuje rozšíření standardní nabídky online služeb výkonný ředitel Úseku pro obchod a marketing ČD Jiří Ješeta.
Spuštění webu optimalizovaného pro dotyková rozhraní je letos dalším viditelným počinem ČD na poli informačních řešení pro zákazníky. Již v průběhu prázdnin došlo ke spuštění palubní Wi-Fi sítě ve spojích SC Pendolino, nabízející kromě připojení k internetu také informační portál. Ten v současnosti poskytuje informace o jízdě vlaku a službách, ale také záběry z kamer na čelech souprav. Na tyto funkce chce společnost dále v následujících měsících dále navázat, například možností objednání občerstvení z místa nebo multimediálního obsahu z vnitřní sítě, včetně knih, hudby, filmů nebo her.
Webové stránky optimalizované pro mobilní zařízení jsou zejména u dopravců naprosto logickou volbou vzhledem k předmětu jejich podnikání. Ať už ve formě dotykového webu, nebo přímo nativní aplikace pro smartphony v současnosti má velká část aerolinek i železničních operátorů v Evropě a za oceánem. Zatím největším nedostatkem nového řešení ČD je nemožnost rychlého nákupu jízdenek, při němž jsou zákazníci pořád odkázáni na plnou verzi drážního e-shopu. Ten sice s poslední aktualizací doznal mnoha funkčních vylepšení, při nákupu z mobilního telefonu nebo tabletu ale pořád vykazuje určité rezervy. Ty se teď ČD podle vlastních slov budou snažit dohnat.
Patrně největší hodnotu tak pro uživatele mobilního webu Českých drah mají informace o mimořádnostech, které v současnosti jako jediné nelze získat prostřednictvím jiné aplikace. Naopak o možných spojeních, a to včetně autobusů, MHD i konkurenčních vlaků, si už teď snadno udělají přehled majitelů smartphonů. K dispozici mají jak mobilní nadstavby klasického IDOSu, tak i offline vyhledávač Circlegate Transit pro platformy Android, iOS a Windows Phone.
Právě obchodní příležitost u mobilního prodeje objevila v květnu letošního roku slovenská ZSSK, jež po letech tvrdohlavého vyžadování tištěných e-jízdenek spustila vlastní mobilní e-shop. Tomu sice k úrovni komfortu zahraničních protějšků pořád chybí velký kus cesty, následuje ale jasný trend odklonu od tradičních prodejních kanálů. Notoricky lhostejně se naopak k mobilnímu segmentu prozatím staví RegioJet, jehož rezervační systém se ani po roce provozu zákazníkům s chytrými telefony a tablety nikterak nepřiblížil. Mobilní odbavení nicméně celosvětově nabírá na významu, což potvrzují jak desítky specifických aplikací aerolinek, tak i rozbíhající se konkurenční řešení od Applu a Googlu pro správu jízdenek a rezervací.
Zdroj: České dráhy
Je prostě špatně, když máte název stanice, který neodpovídá tomu jak místo vnímají cestující. A dnes když se řekne "ruzyně", většina lidí to vnímá jako letiště, ne jako čtvrť a už vůbec ne jako tu železniční stanici.
Možná se stala chyba už při pojmenování toho letiště před desítkami let. Ale dnes to už nenapravíte. Snadnější je přejmenovat zapomenutou železniční stanici - když ne teď, tak alespoň v okamžiku, kdy se dočkáme rekonstrukce trati.
To je stejné jako s tím Zličínem. Dneska si pod pojmem "Zličín" každý představí stanici metra a obchodáky kolem něj. Proto nemá smysl mít stanici vlaku, která je dost daleko, pojmenovanou taky "Zličín". A na kterém katastru to leží, je cestujícím zcela jedno.
Ajťácké problémy řešit přejmenováním stanic? To chcete přejmenovat všechny stanice, které se shodují s názvem města nebo čtvrti a nejsou tam jediné? Kromě toho to nepomůže, musel byste ji přestěhovat nebo zbourat. Protože ve čtvrti Ruzyně budete mít pořád dvě zastávky a pokud nezměníte aplikaci, tak když zadám "Praha Ruzyně", bude stále vybírat z obou bez ohledu na jejich název.
Já bych taky viděl jako nejjednodušší přejmenovat železniční stanici Praha-Ruzyně - nicméně zrovna já bych si na to zvykal docela těžko, už proto že skoro vždycky mám jízdenku koupenou právě do/z Ruzyně (hranice PID B), stejně jako spousty dalších cestujících s lítačkou.
(Btw. vaguely related: tušíte někdo, proč se Praha-Zličín přejmenovala na Praha-Řepy a pak zase za chvilku zpátky?)
Hledat na železničním serveru autobusové spojení na letiště mi úplně normální nepřijde, ale budiž. V takovém případě asi nezbývá nic jiného, než (stejně jako v IDOSu) mít možnost zadat, jestli mám na mysli město, městskou část nebo zastávku, případně našeptávač nabízející obojí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.