..: ČD a RegioJet nasazují nový typ vozidel na svých expresech :..

Bbdgmee236 ČD - exteriér, foto: Václav HoráčekPraha — Spolu s létem se na dálkových spojích jezdících po českých kolejích objevují dvě nové řady osobních vozů. První je zástupce více než šedesátikusové série modernizovaných klimatizovaných bezbariérových vozů Českých drah, které umožňují i převoz jízdních kol, druhou novinkou je skromná dvoukusová série vozů řady ASmz pro RegioJet, které se dopravce snaží prezentovat jako pojízdné internetové kavárny. Zatímco prvně jmenovanou novinkou jsme se již svezli, druhá sice ještě na koleje nevyjela, ale protože se jedná o bývalé vozy ÖBB, tak si dovolíme zhodnotit i je.

ČD Bbdgmee236 - nová řada ve službách Českých drah

Komentář k vozu Bbdgmee236 - Po nástupu se mi zjevilo menší déj?-vu - dvě řady sedaček utvářející dojem velkoprostoru v uspořádání 3+0 a poté 4 běžná kupé, což mi ne náhodou připomínalo slovenský vůz řady Bdghmeer. Sedačky odbývající si premiéru právě v tomto voze jsou skvělé, příjemně měkké, polohovatelné, s relativně kvalitním potahem. Potěšily mě velké stolky; ačkoliv se začínají ve vozech rozšiřovat, je to nesporná výhoda těchto vozů. WC je velké, prostorné, akorát mi přijde že zabírá až moc místa. Velmi mě potěšil informační systém, kvalitní a slyšitelné hlášení, navíc i v anglickém jazyce, displej informačního systému byl ve voze nejen na představcích, ale i na stěně velkoprostorového salónu. Oddíly ve voze jsem zkoušet bohužel nemohl, ale na vypadaly komfortně. Na mě vůz působil příjemně, velmi moderně a kvalitně. Myslím, že to je další z počinů na které mohou být ČD hrdé.

Vantju

Nový jazykolam v řadě označení železničních vozů Českých drah představuje celkem 64kusovou sérii modernizovaných vozů, které vznikají z původních řad BDbmsee a BDhmsee. Ty se během přestavby dočkají kompletní opravy skříně, která dostane nejen automatické předsuvné dveře pro cestující, ale i nové dveře pro nakládání zavazadel a cestujících na vozíku. Vevnitř cestující najde kombinované provedení s oddíly i malým velkoprostorem, klimatizovaný interiér je kompletně nový.

První z vozů byl v pátek 20. července nasazen na svůj premiérový výkon na spojích Ex 144/145 Landek a do konce příštího roku má být dle smlouvy v provozu minimálně polovina celé série. Vozy budou postupně nasazovány na výkony, kde jezdili jejich předchůdci, tedy na dálkové spoje od kategorie EuroCity, přes expresy až po rychlíky, jako například spojení Bohumína s Brnem, či Brna s Plzní přes České Budějovice.

Cestující se tak dočkají nejen nových polohovatelných sedadel, ale také zásuvek 230 V, uzavřeného systému WC, audiovizuálního informačního a rezervačního systému a v neposlední řadě také rozkládacích (u oken) či vyklápěcích (sedadla u uličky) stolků. Oddíl pro vozíčkáře je navíc vybaven bezpečnostními pásy proti nežádoucímu pohybu vozíků během jízdy. Cestujícím zůstanou skryty například rekonstruované podvozky s dosazenou magnetickou brzdou a přemostěním záchranné brzdy, které umožňuje provoz na tratích s tunely do délky až 5 kilometrů. A tak zatímco RegioJet nasazení vozů pro převoz kočárků a imobilních cestujících oproti původním slibům (zima 2011/2012) neustále odkládá, České dráhy se u nás stávají prvními, kdo na dálkové spoje nasadí dlouho slibované modernizované bezbariérové vozy.

Komentář k vozům ASmz RJ - Po prvotním nadšení z oznámení vozů ASmz jako intenetových kaváren přichází bohužel vystřízlivění. Ačkoliv to z původních informací vypadalo, že RegioJet nově nakoupené dva vozy ASmz a dva WRmz na poledních spojích vtipně nasadí právě jídelní vozy a na ranních/večerních, kdy není taková poptávka po "velkých jídlech" pak řadu ASmz jako pojízdnou kavárnu. Bohužel po zveřejnění informací to spíš vypadá, i přes snahu marketingu vozy ASmz prodat jako něco "lepšího," spíš na výpomoc za nedostatečný počet oblíbených vozů Ampz, čemuž odpovídá i povinná rezervace míst v tomto voze.

Pak se ale nabízí otázka, proč by měl cestující, který si může vybírat na jednom spoji mezi ASmz a Ampz, zvolit právě "kavárnu" (tedy velkoprostorovou část) před velkoprostorem v Ampz. Co se týče samotného vozu, tak příjde o možnost cestovat v plnohodnotném polohovatelném sedadle (vyvstanula mi vzpomínka na první cestu vozem Btx763 ČD…), sezení je navíc připevněno napevno, takže nehrozí cestování v případě použití rychlobrzdy a podobně. Stejně tak nebude moci využít zavazadlových polic nad sedadly. Co se týče služeb, tak i v "obyčejném" Ampz má k dispozici Wi-Fi internet, či občerstvení na místo. Z tohoto pohledu může být jedinou přidanou hodnotou využití nainstalovaného PC, které lze v případě nouze využít a místo u něj naštěstí není v rezervačním systému či možnost využít prostoru pro uspořádání nějaké konference, což ale asi nebude pro valnou většinu cestujících důvod, proč by měli preferovat právě vozy ASmz.

JiříK.

Bbdgmee236 ČD - Dveře pro nakládání imobilních cestujících, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nástupní dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - přechodové dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - detail podvozku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - háky na kola, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - postranní chodba, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - rezervační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - umístění zásuvek v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel a displej informačního systému u vekoprostorového oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - velkoprostorový oddíl, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - plošina pro nakládání, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček

RJ ASmz - žluté déj?-vu

Přesto i u RegioJetu bude 25. července nasazena do provozu nová řada vozů. Konkrétně půjde o dvoukusovou sérii vozů ASmz, kterou dopravce hrdě nazývá "internetovou kavárnou." Z pohledu běžného cestujícího však jde spíš o variaci na již provozovanou řadu Ampz téhož dopravce. Stejně jako u řady Ampz je interiér rozdělen na část se 4 oddíly a velkoprostorovou s uspořádáním 2+1. Oproti Ampz však nejsou ve velkoprostoru klasická pevná sedadla s podporou celých zad, ale nízká volná křesla známá z jídelních vozů ÖBB. Nad místy k sezení ve velkoprostoru narozdíl od Ampz chybějí police pro zavazadla. Další, drobnější změnou je instalace obrazovky PC u jednoho ze stolků a malý bar pro přípravu kávy. V samotném provozu se však od ostatních vozů, ať již řady Apmz, ABmz či Bmz, nebude nijak výrazněji odlišovat. I do těchto vozů bude povinná rezervace, tedy cestující si zde bude muset zarezervovat místo a strávit celou cestu. Stejně jako v ostatních vozech bude zajišťována roznáška pití a drobného občerstvení na místo.

Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet

Zdroj: ŽelPage


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , JiříK. | 24.7.2012 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
26.07.2012 (15:58)  
Tomáš Vrabec
...je nezbytné aby cituji:
" V současné době se používá pro posuzování jednofázových domovních zásuvek v České republice norma ČSN IEC 60884-1:03, ve které jsou stanoveny technické požadavky.

Jest otázkou, zda-li instalace v mobilních prostředcích posuzovat podle předpisů pro domovní instalace.

Jiří Kocurek Za zdrojem notebooku je pak napětí 10 až 20 V (dle typu), které je považováno za bezpečné.
Velikost sekundárního napětí není relevantní, pokud zdroj nesplňuje požadavky na zdroj bezpečného napětí.
Jinými slovy, mezi žílami můžete mít 15 V, ale vlivem zkratu na neuzemněnou kostru trafa to celé má 230 V proti zemi.

happy Když jste tak "nadupán" normami (které nejsou závazné), tak víte, že odpor zemění v sítích TN musí být v přípustných mezích. Jak toho chcete u vagonu dosáhnout?
Za prvé, z principu ochrany zemněním (jo, pozdravuje vás Ústav pro jazyk český ;-) vyplývá, že jde o odpor mezi chráněným spotřebičem a místem, kde může stát obsluha. Obvykle obsluha stojí na zemi, tak se to zjednodušuje na zem. Pokud je ale obsluha ve voze, tak se logicky odpor vztahuje ke skříni vozu. Že celý vůz může mít proti zemi nějaký další odpor už není důležité, protože tenhle rozdílový potenciál je společný jak pro zařízení, tak pro obsluhu.
A za druhé, ten zemní odpor musí být (pokud si dobře vzpomínám) takový, aby bezpečně vypla předřazená ochrana, prakticky je to pak několik ohmů, i více. Odpor vagonu proti zemi jsou (de)setiny ohmu.
Konečně za třetí, bezpečnostní normy jsou závazné i nadále.

Jan Šlezingr Váš noťas má (pravděpodobne) adaptér s dvojitou izolací, ten vodič PE se do něho vede jen z důvodu EMC, na vstupu před usměrňovašem je k němu připojen VF filtr.
Mám dva skoro stejné adaptéry na noťas DELL (oba originál). Jeden má placatou vidlici a na sobě značku "předmět druhé třídy". Druhý značku nemá, zato má vidlici s nulovací dírou, a při měření ukazuje propojení mezi nulovacím kontaktem a vnějším kontaktem počítačového jacka...
26.07.2012 (11:15)  
Ad zásuvky: Asi nemá cenu vařit z vody a spekulovat nad domněnkami, napsal jsem dotaz na EZÚ, doufejme že odpoví. Pokud ano, pravděpodobně bych to pak sepsal jako samostatnou zprávu-článek.
26.07.2012 (9:22)  
Koneckonců, dva vozy exÖBB stály ještě 14dnů zpátky v Kolíně v dílnách za plotem. Byly to ty kousky bez předsuvných dveří. Jestli dobře počítám, tak po opravě (zřízení barů a přendání koženkových sedaček jinam) zbyly právě dvě "prázdné" vozové skríně. A teď co s nima že?
26.07.2012 (7:50)  
Co se vozů RJ týče, tak mi připadá, že z toho děláte trošku moc vědu. Ve várce z Rakouska bylo nejspíš pár vozů tohoto typu, které RJ potřeboval co nejjednodušeji opravit a navýšit kapacitu vlaků. To se mu podle mě celkem elegantně povedlo a těch pár míst určitě nebude problém obsadit. Pokud potřebuju něco dělat na počítači, tak plnohodnotný stůl za křeslo v kupé velice rád vyměním.
registrovaný uživatel Busman 
26.07.2012 (6:17)  
Ve voze Bbdgmee236 nebude úschova během přepravy? Nejde ani tak o úschovu, ale o pomoc průvodčího při nakládání kočárku.
26.07.2012 (0:59)  
Dovolím si pouze něco připodotknouti:

1. V pátek 29.6.2012 jsem přišel v 16.45 na nástupiště v Ostravě- Svinově... určitě si nelze najít mnoho jiných dní, kdy lidé hodně cestují (konec školy, začátek prázdnin, krátký následující týden atd.). Nástupiště bylo plné. Přijelo Pendolíno, ve které sedělo asi v každém voze asi po 5 lidech. Když odjelo, přijel žlutý vlak v 16.58 a nástupiště zůstalo skoro prázdné.

2. Mám obrovskou úctu ke všem, kteří nikdy neudělali žádné chybné rozhodnutí.

3. Ještě větší úctu budou mít ti, kteří budou jezdit na té nejlukrativnější trati alespoň s "vlakobazarem", třeba už od prosince.

P.S. Pivo Svijany se prodává ve žlutém vlaku za 20 Kč, a dnes jsem viděl nabídku v letáku za 7!!!
26.07.2012 (0:29)  
Pro zesp: jako jeden z členů stále se zmenšující modré armády (ano, v žst., na stavědlech, stanovištích, u posunu nebo TD máme velké a trvalé ztráty) zcela uznávám váš argument, že nebýt konkurence, ČD by určitě neměly takovou motivaci ke zlepšování stavu, viz. zásuvky ve 2 .třídě vlaků 680. Tady je ale řeč o úplně něčem jiném - dvou nově zařazovaných vozech, z nichž jeden aspoň na první pohled vypadá velmi vydařeně (po různých variacích na téma restaurační vozy), zatím co druhý vzbuzuje značné rozpaky. Nějaké investice, kovošrot nebo vlakobazar sem netahejte. A už jste někdy bojoval s molochem ? Já ano, není to tak těžké jak tvrdíte, jen nesmíte mít velké ego a dělat věci jenom proto, aby jste ukázal jaký jste haur a nandáte mu to. On to začíná zjišťovat i p. Jančura...
registrovaný uživatel zesp 
25.07.2012 (23:28)  
Už se musím také vyjádřit k diskusi - nechápu, jak někdo může pořád srovnávat RJ a ČD. Zatímco ČD proklamují, jak jsou na trhu dloho a jaké mají zkušenosti, neudělaly po celou dobu VŮBEC NIC pro radikální zlepšení úrovně cestování, a to ani na páteřních tratích. Pořád se tu dohadujete, jaká sedačka (samozřejmě s textilním potahem) či zásuvka je lepší, ale nebýt nástupu konkurence (v této fázi v podobě RJ), které na vstup na železniční trh a provoz nikdo nic nedal, tak dodnes máte zásuvky jen na pár vozech a z Prahy do Ostravy jezdíte i na spojích nejvyšší kvality stále v tu tolik haněných B. Vždyť větší změny se u ČD začaly dít až po avizaci vstupu RJ na koleje, ať už se to v diskusi hojně přítomné modré armádě líbí nebo ne. Proto je jeho pozitivní přínos jednoznačný a vzhledem k tomu, že museli vše zainvestovat z vlastních zdrojů (nebo svých úvěrů, to je jedno) a jít do boje s molochem, proto klobouk dolů... A ČD? I přes tento kvalitativní skok daný konkurencí se na prestižní relaci často objevují i v základním řazení B nebo A... Prostě nepoučitelní... Proto příměr je jen jeden - pokud nazveme vozový park RJ vlakobazarem, pak pro ČD zvývá jedině kovošrot...A jen tak na závěr: Již dávno nejsem studentík (i když těm by mohlo stačit právě to B na konci vlaku), ani nejsem placený od žlutých. O dopravu se zajímám dlouhodobě a kdo se v tomto segmentu trochu orientuje, musí to přeci vidět jako já...
25.07.2012 (21:53)  
Juristic007, Jackub: Oba máte de facto pravdu. Jančura je sice "vlakobazar", ale co naplat - jeho secondhandy z Rakouska jsou v lepším stavu než "Béčka" na vnitrostátních rychlících. Co naplat - rakouská technika byla a je dál ;) Kavárna "U Jančury" je podle mne jen momentální úlet a skončí celkem brzo - kdo by chtěl celou cestu z Prahy do Ostravy sedět v kavárenském křesílku? Děkuji nechci - po hodině sezení v tom mě bolí p***l (čti sedací svalstvo). Navíc při neukotvení takových sedadel do podlahy bych se do toho bál sednout - při střetu se rozpůlím o stolek snáze než v pendolinu, protože mému půlení o stolek pomůže hmotnost neupevněného křesla :( Bohužel.

Vzpomínám si na mé pravidelné dojíždění z Plzně do Ostravy - z Prahy vždy pouze a jedině Pendolinem, protože komfort, rychlost a pohodlí nemělo tehdy konkurenci (a podle mě nemá ani nyní). A této tradici jsem věrný doteď - na vnitrostátní relace dávám vždy přednost ČD. Jsem zvědav na to, jak s vytížením spojů zamává příchod třetího hráče - podle mě ČD bude vozit pořád stejné množství lidí a konkurenční boj se strhne mezi soukromníky. Tolik můj názor.
registrovaný uživatel Jackub 
25.07.2012 (21:41)  
@ Juristic007

já s vaším názorem taky problém nemám - mně lidé,co jezdí vlakobazarem, nevadí. jen ať se tísní v kavárnách a podobných výmyslech,aspoň mi zbude místo v Pinďovi.

Není v tom Pinďovi míň místa, než v tom "vlakobazaru"? :-)

Jinak kdybyste jel někdy s ČD, věděl byste, že vlaky jsou tam také čisté, obsluha příjemná, leč nikoliv rozjíveně vlezlá , pohodlí je srovnatelné, vyjma toho,co jsem popsal dříve.

S ČD jezdím poměrně často. Takže vím, že mají i čisté vlaky. :-) Psal jsem o tom, že dost lidí v mém okolí má zažité, že vlaky jsou špinavé. To je, bohužel, dost často pravda i v současných rychlících (např. na již zmíněné trati č. 260). Obsluha a pohodlí jsou natolik subjektivní kategorie, že si, myslím, nemá vůbec smysl navzájem předhazovat, co je lepší. :-)

A když nechcete v 38 letech měnit navěky svůj názor, Váš problém.

Ale čím budete jezdit, až to Jančura zabalí???:)))))))


No jo, názor, že se, z mého pohledu, daly na ČD pro cestující věci do pohybu až po nástupu RJ, si už ponechám. :-) A čím budu jezdit? Autem, vlakem, MHD, lanovkami, lodí... I létat letadlem. Podle toho, co bude vhodné a co mě bude bavit. I cesta může být cíl! :-)
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko