Bečov nad Teplou — Zatímco se asi první žlutý vlak do tohoto malebného městečka podívá již tento víkend v podobě zvláštní jízdy dopravce RegioJet, už zanedlouho ho budou pravidelně následovat další žluté vlaky. Tentokrát ale již jiného dopravce. Tím je společnost GW Train Regio, dříve Viamont Regio, která osobní vlaky na trati 149 provozuje již několik let na základě dlouhodobé smlouvy s Karlovarským krajem. A zatímco doposud zde jezdily zahraniční motorové jednotky RegioSprinter pronajaté od dopravce Vogtlandbahn, již zanedlouho se zde objeví žlutočerné motorové jednotky řady 813.1, vzniklé přestavbou starších motorových a přípojných vozů. Německý dopravce na svých linkách totiž vozy RegioSprinter vzhledem k jejich stáří vyřazuje a nahrazuje modernějšími vozy RegioShuttle od společnosti Stadler.
Na co se tedy cestující na trati, spojující dvě významná západočeská lázeňská města, Karlovy Vary a Mariánské Lázně, mohou těšit? Na první pohled vypadá jednotka řady 813.1 podobně, jako Regionova Českých drah. Už na pohled druhý ale spatříme řadu odlišností. Tou nejmarkantnější je čelo vlaku, které je narozdíl od Regionovy téměř stejné, jako u motorových vozů řady 810 a přípojných Btax, ze kterých byla jednotka vyrobena. Výrobce vlaku, slovenská společnost ŽOS Zvolen, vycházela totiž hlavně ze svých předchozích produktů, motorových jednotek řady 813 pro Železničnou spoločnosť Slovensko (ZSSK). Už i ty jsou oproti Regionovám výrazně tišší a mají i vyšší rychlost, která činí 90 km/h. Oproti jednotkám pro ZSSK však mají vlaky pro GW Train Regio dosazenou navíc klimatizaci a také nízkopodlažní část v řídícím voze. Samozřejmostí jsou pak i další věci, jako audiovizuální informační systém či bezbariérové WC. Spojení obou částí jednotky je realizováno pevným spřáhlem Shaku-Voith, prostory pro cestující jsou propojeny přechodem Hubner. Kapacita vlaku je 67 míst k sezení.
I díky tomu představitelé dopravce i kraje shodně tvrdí, že tato vozidla kvalitu vlaků na trati oproti minulým vozidlům ještě zvýší. Vozy dopravce Vogtlandbahn totiž například klimatizaci či bezbariérové WC neměly. Proti změně vozidla se však ohradili někteří regionální představitelé Odborového sdružení železničářů v článku ve svém periodiku Obzor. Zde tvrdí, že GWTR změnou vozidla porušilo podmínky desetileté smlouvy s krajem a že nejlepší by bylo, kdyby celou dobu na trati jezdily tradiční České dráhy. GW Train Regio má však s krajem vyjednaný dodatek smlouvy, navíc rozdíl ve vozidlech co se týče parametrů není nijak zásadní. První vyrobená jednotka byla již veřejnosti představena při příležitosti karlovarského Dne železnice, druhá jednotka je také již vyrobena. Případný nákup dalších vlaků dopravce zváží po zkušenostech a výsledcích z provozu.
Zdroje: GW Train Regio, OSŽ
Proc se na to ptate me? Ja to nevim, ale na rozdil od vas odmitam spekulovat, co tam je. Ja nenasel nic, co by instalaci sedacek do tohoto prostoru branilo. Ani na fotkach, ani na schematu.
Jinak oficialni kapacita stojicich je 105/103/120 (poradi stejne jako minuly prispevek CD/GW/ZSSK)
P.S. podle mych "vypoctu" je pevnych sedacek 63.
Jedna osmicka chybi proto, ze je kratsi salon (= jsou sirsi dvere a vetsi nastupni prostor)
A 10 sedaček oproti českému 814 je fuč(máte-li to správně,protože podle vašich propočtů je v jednotce GW jen 65 míst).
Takže sám uznáváte,že "jedna dvousedačka není instalovaná v místě,kde byla toaleta"-ptám se proč,když instalaci nic nebrání.Ona tam bude asi almara,která se nevešla na konec vozu(kde ji má 814).
Podle mého má tato jednotka,dlouhá 28,5 metru zbytečně hodně "nástupních" plošin na úkor místa k sezení(oproti slovenské 813/české 814,které mají 83/84 míst ) .
S tim, ze motor 813 obou spolecnosti ma stejnou dispozici jste zacal vy a ja se vas celou dobu snazim presvedcit o opaku, protoze interierem se GW 813 blizi mnohem vic CD 814, nez ZSSK 813.
Psal jsem Alexovi, jestli je to mozny zverejnit. Pokud ano, vywebim to. Takze zatim jen pocty, cisla v poradi CD/GW/ZSSK:
motor pevne sedacky: 48/38/30
motor sklopne sedacky: 0/2/5
vlek pevne sedacky: 28/25/48
vlek sklopne sedacky: 8/0/0
KK > Siroky mezivozovy prechod GW813 zadne sedacky ve srovnani CD814 neubral. Jedna osmicka chybi proto, ze je kratsi salon (= jsou sirsi dvere a vetsi nastupni prostor), jedna dvojsedacka neni instalovana v mistech, kde byla toaleta, prestoze prostor na ni tu je. Tri sedacky jsou potom rozdil ve vleku a to ne tim, ze by vypadla cela jedna rada sedacek, ale jinym rozmistenim (treba RN ma v jednom miste 3+1, GW ma na srovnatelne pozici 2+1, takze sirsi pruchod).
GW i RN jsou nízkopodlažní, takže proč tedy má GW méně míst než RN?
Tak to má tento vlak 2 luxusní "taneční"prostory.Jedna třetina řídícího a čtvrtina mot.vozu.
Ale bude to jezdit jen mezi K.Vary-Mar.Lázně,což je asi hodina jízdy a to lidi postojí.
Naposledy vas upozornuju na drobny detail ve vasi pohadce, kterym je fakt, ze motorovy vuz jednotky GW je tim, ktery ma vice sedacek, nez vlek
Sime,já někde tvrdil,že motorový vůz GW má méně sedaček,než vlek? Už se v tom začínáte ztrácet.
Teď přestaňte oblbovat a napište:kolik míst má ten motorový vůz míst k sedění a kolik ten řídící u jednotky 813.1+ 913.1
Obrázek si udělá každý sám. 814/+914 má 48/+36 míst.
A jestli podobne podrobne, jako tuto jednotku, znate i konstrukci a uspořádání 810,811,812 Esmeraldy i 812 slovenské 814, doporucuju vasim "posluchacum" jit radsi do hospody na pivo, tam se toho dozvi vic.
Sim: prave se spekulujete. Podle planku uplne jineho vlaku jste dosel k predstave, ze vam zmizely v hajzlu a v mezivozovem prechodu.
Já jsem nedošel k představě,ale na rozdíl od Vás znám konstrukci a uspořádání 810,811,812 Esmeraldy i 812 slovenské 814.
Vy hold posuzujete uspořádání vlaků podle toho,jaký mají lak(nejlepší jsou žluté):-)))
Tady je trochu nešťasně použito řešení,kdy je spojen motorák s málo místy k sezení(protože u slovenské 813 plní funkci hlavního nástupního prostoru)a nízkopodlažního vleku(který v české verzi plní úlohu hlavního nástupního prostoru).
Ale zase to bude moci jezdit z Tanvaldu do Kořenova a bude tam klimatizace,bude tam možná větší ticho,než v 814.
Takze at si josef Novák strci ty svoje pohadky o sedackozravem prechodu do haj... no proste tam, co mu taky mizi sedacky.
Je to totiz presne tak, jak jsem predpokladal - mist k sezeni je mene kvuli tanecnimu parketu v nizkopodlazni casti (ktera zabira tretinu delky nemotorove casti), kde neni sedacka ani jedna.
btw, co konkretne myslite tim "na 813.1 ostáva len to WC, všetky ostatné funkcie prebrala NP časť vo vleku"? Ten valec vpravo bude nejspis teleport, zejo :-D http://www.zelpage.cz/news_n/08_120924_nizkopodl_nastupni__prostor.jpg
josef Novák: Škoda, že v regíne sa prezmenu s priestorom išlo cez mŕtvoly, a za získaný priestor pre dvojsedačku (otočenie motoráku) sa platí dosť tragickými adhéznymi vlastnosťami. 813.0 a 813.1 je na tom s poháňanou druhou nápravou podstatne lepšie.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.