..: Šetření projetí "Stůj" v Praze ukončeno, některá fakta nejasná :..

MU Praha hl.n., R 791, R 783 na jedné koleji v Novém Spojení, 29.3.12, foto: Drážní inspekcePraha — Stržená záchranná brzda, nezafungování generálního stopu, či povolující návěst na odjezdovém návěstidle. I takové byly spekulace k mimořádné události z loňského března na pražském hlavním nádraží, kde rychlík R 791 odjel ze 6. nástupiště proti návěsti "Stůj", následně pak ve své cestě rozřízl výhybku při jízdě po hrotu a zastavil až u vjezdu do tunelu Odb. Balabenka 23 metrů od protijedoucího vlaku R 783 na stejné koleji. Drážní inspekce nyní zveřejnila výslednou zprávu z vyšetřování této mimořádné události, ze které je patrné, že strojvedoucí vlaku R 791 v čase odjezdu po obdržení návěsti "Souhlas k odjezdu" od vlakové čety uvedl vlak do pohybu, ačkoliv na příslušném návěstidle pro jeho kolej byla návěst "Stůj", avšak dle jeho výpovědi volnoznak.

"Jak uvedl výpravčí v Zápisu se zaměstnancem, zadal funkci 'GENERÁLNÍ STOP', kterou záznam zařízení ReDat neregistroval. Rovněž nedošlo k odpadnutí ventilů VZ na HDV vlaků v dosahu TRS. Prodlení funkce 'GENERÁLNÍ STOP' bylo zřejmě zapříčiněno nesprávnou manipulací spočívající podle certifikované zkušebny pravděpodobně v opakovaném stisku tlačítek určených pro vyvolání funkce. Ze strany osoby řídící a organizující drážní dopravu došlo k porušení technologických postupů provozovatele dráhy pro použití radiového zařízení k zastavení vlaku, které však nebylo v příčinné souvislosti se vznikem mimořádné události a to tím, že nezastavil vlak R 791 rutinním příkazem 'STOP' nebo 'GENERÁLNÍ STOP'."

Zdroj: Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události; DIČR.

Z analýzy staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 vyplývá, že akustická signalizace pro obsluhující zaměstnance je při rozřezu totožná se signalizací ostatních prvků a v době vzniku mimořádné události byla ztlumena, či vypnuta. Po zaregistrování obsazení úseků za příslušným návěstidlem (Lc26b), které rychlík 791 projel, výpravčí severního zhlaví dal povel k přestavení výhybky 82 a dvojice 87/90, čímž tak zabránil jejich rozříznutí a dalšímu poškození. Nedovolenou jízdou tak byla poničena jen výhybka 84. Výpravčí zároveň prostřednictvím zařízení TRS zadal funkci "Generální stop", která však nebyla registrována. Vlak 791 zastavil až rychločinným bržděním několik metrů za vjezdem do tunelu odbočky Balabenka po spatření protijedocího vlaku R 783, jehož strojvedoucí po jeho zpozorování na stejné koleji (SK. 301) začal dávat návěst "Stůj, zastavte všemi prostředky." Zároveň v prvním voze dotčeného vlaku použil jeden z cestujících také téměř současně záchrannou brzdu, když viděl, že souprava odjížděla od nástupiště proti červené a slyšel rozříznutí výhybky. Vlak tudíž nebyl zastaven pomocí Traťového radiového systému, jak bylo krátce po události prezentováno. Zarážející je i fakt, že nebylo přesně vyhodnoceno, z jakého důvodu GS nezafungoval a pouze jen jako doměnka byla uvedena nesprávná manipulace výpravčím. Mnohdy se však jak samotní strojvedoucí, tak výpravčí nemohou pomocí TRS navzájem dovolat. Ať je to špatným pokrytím signálu, častým přelaďováním v oblasti uzlů a měst, nebo rušením způsobeným externími vlivy. Nabízí se tak otázka, co dělat v případě, kdy na okamžitém spojení výpravčího se strojvedoucím závisí bezpečnost železničního provozu.

Nicméně konstatovat lze alespoň však fakt, že přestavením výhybek výpravčím po obsazení úseků zamezil větším škodám a jejich následnému rozřezu. Celková výše škody této události byla stanovena na sumu 200 tisíc korun na infrastruktuře.

Počet mimořádných událostí, kde rozkaz k odjezdu vlaků s přepravou cestujících uděluje výpravčí postavením povolující návěsti má vzrůstající tendenci. Byť byl zaveden v době, kdy nynější dopravce České dráhy zároveň provozoval dráhu a drážní dopravu, Správa železniční dopravní cesty tento systém převzala a to zejména z ekonomických důvodů. Hlavním motivem bylo snížení počtu provozních zaměstnanců řízení provozu, převážně ve funkci výpravčích. I přes svou, v tomto ohledu, výhodnost tento krok obsahuje a přináší řadu negativních prvků a problémů zejména při mimořádnostech.

U vlaků osobní přepravy, kde odjezd obsahuje dva technologicky samostatné procesy (komerční a dopravní), jako je bezpečné ukončení výstupu a nástupu cestujících a následného dovolení odjezdu ze stanice je součinnost vlakové čety a výpravčího nezbytná, resp. je nezbytným součinitelem bezpečnosti provozu zabraňujícím selhání lidského činitele. I přes tuto prověřenou a osvědčenou metodu SŽDC, jakožto provozovatel dráhy v situacích, kdy výpravčí dává strojvedoucímu rozkaz k odjezdu postavením odjezdového návěstidla na povolující návěst, nenahradil jiným druhem zabezpečení, či příslušným opatřením, jak by se dalo očekávat.

Poslední vypravení vlaku výpravčím v žst. Praha-Radotín, foto: vitek_VPozměněny byly paradoxně však pouze postupy ve smyslu přenesení odpovědnosti na strojvedoucí samotné, což potvrzují i závěry Drážní inspekce ve vydané zprávě. "Opatření dopravce ČD, a. s., vychází při součinnosti mezi strojvedoucím a obsluhou vlaku pouze z komerčního zaměření (obsluha vlaku návěstí jen ukončení nástupu a výstupu cestujících), tj. bez kontroly, zda jsou splněny i dopravní podmínky pro odjezd vlaku. Je tak dosaženo stavu, kdy vnější forma odjezdu z místa zastavení pro nástup a výstup cestujících ze zastávky na širé trati a dopravny je totožná. Tato skutečnost navozuje možnost rutinního postupu strojvedoucího, který, ať již z jakéhokoliv důvodu, po obdržení návěsti 'Pohotovi k odjezdu' provede úkony k odjezdu vlaku a uvede vlak do pohybu, aniž by se přesvědčil o tom, zda je tento pohyb osobou řídící a organizující drážní dopravu dovolen." Tento systém je však zaveden také i u ostatních dopravců. Tudíž tak není zajištěn žádný mechanismus, který by při takové situaci eliminoval její následky. Ať jde o uzlové, či vytížené stanice, nebo dopravny s častým křižováním, zrušení výpravy vlaků výpravkou bez jakéhokoli adekvátního náhradního bezpečnostního řešení, přispívá ke zvýšenému riziku vzniku podobných událostí. Nadějí by mohl být evropský zabezpečovací systém ETCS, jehož mobilní části byly jako pilotní projekt aplikovány mezi Poříčany a Velimí na 1. tranzitním koridoru na vybraných hnacích vozidlech. Nezbytnou součástí systému by však musel být nezávislý regulační úřad, který by celý projekt zastřešoval a striktně po veškerých dopravcích vyžadoval pevně daná pravidla, jako je zejména bezpodmínečná instalace mobilní části na všechna hnací vozidla.

Zdroj: Drážní inspekce, ŽelPage


Vítek_V | 28.5.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Praha Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   
28.05.2013 (17:30)  
PES38: Na tom obrázku to vypadá celkem jednoduše. Ale stejně by se mi víc líbil červený hřib, přece jen co kdyby.

Jinak G-STOP nemusí zafungovat mj. z důvodů:
-fíra nemá naladěn správný kanál
-uzavřen kohout VZ na lokomotivě


Tak těmto dvěma okolnostem se dá předejít. Ovšem opět je ve hře lidský faktor, což tento systém celkem podstatně znehodnocuje.

-lokomotiva nemá signál

Tak tohle je větší problém, dalo by se to řešit jedině větším pokrytím a eventuálně systémem "není signál -> automatické brždění". Otázkou je, kolik falešných poplachů by to pak vyvolalo.

-na kanále se hovoří

Cože?! Generální stop je na stejném kanále jako radiová komunikace? To znamená, že funkce tohoto kritického bezpečnostního prvku je závislá na tom, jestli si někdo s někým zrovna povídá? Jako laika mě to tedy dost zaskočilo.
registrovaný uživatel JOHNZ 
28.05.2013 (17:01)  
Martin Hochman: Potom by ale nemal byť umiestnený na telefóne, ale mal by byť niekde bokom, kde nehrozí jeho zmačknutie "omylom" (ale kam sa dá v prípade potreby načiahnuť rukou).
28.05.2013 (16:58)  
JOHNZ: No lepší by možná byl velký červený hříbek do kterýho bys jenom praštil, tak jak je to třeba na taurusech. Ale myslím se, že je to mnohem víc o psychologii než o technice. Kdo to nezažil nepochopí, že není až tak jednoduché to použít.
registrovaný uživatel JOHNZ 
28.05.2013 (16:51)  
Martin Hochman: Asi tak. Až sa na poslednej trati zapne GSM-R, a odpojí sa posledná RDST TRS450, odíde s ňou do histórie aj generálny stop. Na čo bude potom zvyšok ľudí nadávať?

PES38:
Tak. Rozmýšľam čo je na tom tak neergonomické? Ešte iný obrázok: http://www.tcz.cz/images/phocagallery/Produkty_a_sluzby/Radiokomunikace/Radiove_systemy/TRS/thumbs/phoca_thumb_l_trs%203.jpg Akurát to opakované zadanie sa mi nezdá, na to sa niekde spýtam ... A k dôvodom ešte pridajte poruchu ľubovoľnej časti reťazca (ten telefón, základňová stanica TRS, antény, rádiostanica vo vozidle), nič z toho neni nijak zálohované ani konštruované ako zabezpečovacie zariadenie.
28.05.2013 (16:40)  
JOHNZ: Nesnaž se, některým to holt nevysvětlíš.Ani to, že je TRS systém, který se nově neinstaluje a GSM-R žádný generální ani jiný stop neumí. Myslím, že statistiky jasně hovoří o tom,že ani v té technologicky vyspělejší části světa se prostě nejezdí bez závad a bez nehod a dokonce je ta statistika plně srovnatelná s tím co se děje u nás. Ne, že by to bylo v pořádku, ale zastavili ty vlaky??? Zastavili, to znamená, že některý z článku celého řetězce opatření, které mají zajistit bezpečnost zafungoval i když na poslední chvilku a se štěstím. Je fantastické jak tady někteří žasnete nad zaostalostí dráhy, aniž byste znali podrobnosti. Celé fungování železnice a nejen u nás je ohromě složitá záležitost a nejen o bezpečnosti hodně často rozhodují poměrně neovlivnitelné faktory. NIKDY nebude ŽÁDNÝ způsob dopravy 100% bezpečný. Samozřejmě, že to lze dělat a zabezpečit lépe, ale prosímvás berte už konečně v potaz (nejen) finanční možnosti železnice a při svých odsudcích laskavě zhodnoťte jak objektivní jste. Podle toho jak se hrozíte stavu zabezpečení dráhy, většina z vás vůbec nevychází z domova natož abyste někam cestovali, nebo že by byli silnice a chodníky o tolik bezpečnější. Ano pracuju na dráze, ano vidím do toho a taky jsem si vědom slabin, které v tom systému jsou a světe div se, přesto vlak používám a dokonce si do něj troufám vzít svoji rodinu. Tak nevím, že bych byl takovej hazardér???
registrovaný uživatel PES38 
28.05.2013 (16:38)  
G-STOP dnes funguje na stisknutí dvou tlačítek "N" a "7". Viz obrázek:

http://box.mopos.cz/files/plgg/TRS.JPG

Pokud je to málo, nezbývá než udělat "červený hřib".

Jinak G-STOP nemusí zafungovat mj. z důvodů:
-lokomotiva nemá signál
-fíra nemá naladěn správný kanál
-na kanále se hovoří
-uzavřen kohout VZ na lokomotivě

Mj. např. v úseku Praha Libeň-Česká Tř. GS nefunguje dodnes.
registrovaný uživatel Koudy 
28.05.2013 (16:32)  
A technická - nebylo by skoro nejjednodušší naroubovat na HDV

Nebylo! Zcela nesystematické řešení, krom toho, že na slovo roubovat jsem alergický.

Jinak obsluha gen. stopu se stává ze 2 tlačítek ve správném pořadí (návod je na místě přiložen :)). To s těmi vojáky se výpravčí snažila selektivně zastavit jeden vlak a spletla číslo (tam těch tlačítek bylo více, jak 2).
registrovaný uživatel JOHNZ 
28.05.2013 (16:12)  
JiP: Prečítajte si ten príspevok celý. Ja tam jasne píšem, že ani najblbuvzdornejší postup na zadanie a 105% pokrytie tomu nepomôžu. Až sa zmení princíp činnosti generálneho stopu tak, aby to bolo naozaj bezpečné, tzn. že sa sústavne bude všade vysielať nejaký signál a k brzdeniu dôjde v prípade, že ho vlak čo i len na chvíľu stratí, tak potom sa už o nejakej bezpečnosti môžeme začať baviť. Dovtedy to nemá význam.

A keď by to dokázal každý, tak prečo GSM-R ani žiadne iné rádiokomunikačné systémy používané na západ* od ČR takú funkciu nikde nemajú? A napriek tomu, že posielajú družice na mars a prenášajú z nich HD video. Ono je rozdiel vyrobiť niečo čo nejakú dobu prežije v extrémnych podmienkach a funguje to, ak je to na tie podmienky pripravené, všetko sa šialeným spôsobom sleduje a dáva na to bacha 100 ľudí, a rozdiel vyrobiť niečo, čo MUSÍ fungovať samo od seba a nepretržite a stále. Nehovorím o náročnosti, len to jednoducho vyžaduje iný prístup a iné postupy.

*ak nejaký poznáte, napíšte mi to, ale berná minca je beztak to GSM-R.
registrovaný uživatel JiP 
28.05.2013 (16:06)  
To JOHNZ. Prominte, ale hrube s vami nesouhlasim ! To ze generalni stop je dalsi omylnym clovekem ovladany prvek je fakt-zde muze nastat vzdy chyba, ale aby nastala technicka chyba na radiovem spojeni na 1000 m, nerknuli chyba diky naprosto stupidne ergonomii, tak to se na me nezlobte, takove zarizeni je potom smejd. Dnes zijeme v 21. stoleti kdy jedna druzice je schopna natocit online pristani jine druzice na Marzu a vy tu pisete toto??? Doba Edisona je jiz radku let za nami. Tento problem GS by pro vas vyrasela kazda slusna firma zabyvajici se zabezpecovacimi technologiemi s ucinosti limitne se blizici 100 %. Soucasny GS je pouze ukazka bezbreheho lemplovstvi a diletantstvi na SZDC !!
registrovaný uživatel JOHNZ 
28.05.2013 (15:56)  
Ľudia, uvedomte sa! Generálny stop NIKDY NEBOL, NIE JE, A Z PRINCÍPU ČINNOSTI NEMÔŽE BYŤ, NESMIE BYŤ A NIKDY NEBUDE ZABEZPEČOVACÍM ZARIADENÍM!

Dráha si podpílila vetvu sama po tom, čo nechala medializovať generálny stop ako to, čo odvrátilo nehodu. Áno, generálny stop je tu ako posledná možnosť na odvrátenie nehody keď všetko ostatné zlyhá, ale stále je to len obezlička (niečo ako VNPN) a neni bezpečná a (podľa normy) dokonca ani spoľahlivá (a to už opakujem v niekoľej diskusii za sebou). Je vždy možnosť, že generálny stop nezafunguje, je tu odjakživa a je papierovo dokonca skôr pravedpodobnejšia než to, že zafunguje. Takže činnosť GS za uplynulých 20 rokov je vlastne jeden veľký zázrak. A nie je to len o tom, či niekto správne niečo zmačkne, alebo či niekde je signál, tých veličín je tam ďaleko, ďaleko viac. Takže ak aj niekto vymyslí ten najblbuvzdornejší postup na jeho zadanie, ak zabezpečí sovietske 105% pokrytie signálom, stále to bude stáť za s prepáčením hrubý kokot.

A keď tu vidím všetky tie nápady, čo tak prísť s takou vecou, a to takou, že by jednoducho tú "spartakiádu" začínal rušňovodič?

SYN: Ten optický systém by bol niekde na úrovni aparátu generálneho stopu. Takže je to zbytočnosť. Poriadny VZ treba, nič iné nepomôže.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko