Brusel/Praha — Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise (EK) se přestala zabývat oběma stížnostmi, které u ní podal Radim Jančura. S touto informací dnes přišly Hospodářské noviny, kterým to přímo potvrdila mluvčí Olga Leszczynska-Varginová. V prvním případě se jednalo o stížnost na převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty v roce 2008. Druhá se pak týkala uzavření dlouhodobých smluv na provozování regionální dopravy, kterou kraje podepsaly s Českými drahami v roce 2009.
Evropská komise: bez podkladů nelze jednat
Evropská komise zastavení řízení oddůvodňuje tím, že Jančura nedodal potřebné podklady, na jejichž základě by se dalo konstatovat, že skutečně došlo k porušení hospodářské soutěže a nedovolené podpoře v případě prodeje majetku Českých drah. Ty navíc argumentují, že se jako akciová společnost řídily pravidly EU pro nakládání s majetkem společnosti. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský pro Hospodářské noviny dodává: „Vždy jsme tvrdili, že o žádnou nedovolenou podporu nejde a že náš postup byl plně v souladu s pravidly EU. Pan Jančura neargumentuje správně.“
Jančura: podklady dodáme
Leszczynska-Varginová také dodává: „Přestože komise případ uzavřela, nic nebrání stěžovateli v poskytnutí nových informací. V takovém případě bychom registrovali novou stížnost.“ V tuto eventualitu ostatně také ve žlutém týmu doufají. Tiskový mluvčí Aleš Ondrůj to pro Hospodářské noviny komentoval slovy: „Už jsme komisi kontaktovali a uděláme vše pro to, aby řízení pokračovalo.“
Otázkou zůstává, jestli Jančurův tým skutečně podcenil tvorbu podkladů pro EK, nebo je aktuální vývoj jen předzvěstí dalšího kola posuzování. RegioJetu jde totiž o hodně – možnost ucházet se v dohledné době o stamilionové zakázky krajů pro zajištění regionální dopravy. Stížnost ohledně dlouhodobých smluv s kraji se, mimo jiné, opírala o argument, že podpisem kontraktů došlo k uzavření trhu s regionální železniční dopravou na 10 až 15 let ve všech českých regionech. Stalo se tak navíc pouhé dny před začátkem platnosti nové legislativy, která podobný postup do budoucna vylučuje. ČD a zástupci krajů naopak toto vehementně odmítají s odkazem na fakt, že kraje mají ve smlouvách možnost část výkonů soutěžit již v průběhu trvání stávajících závazků. Dva krajské úřady již v uplynulých měsících záměr vypsat nové tendry projevily, ke konkrétním krokům však zatím ani jeden region nepřistoupil.
ÚOHS - Stejný scénář. Možná.
Žluté stížnosti se neřešily jen v Bruselu, ale také v Brně u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zde si RegioJet, mimo jiné, stěžuje na zneužití dominantního postavení Českých drah na trase z Prahy do Ostravy, kde od si loňského září oba dopravci konkurují. Majitel Student Agency se přitom nezdráhal v médiích vyjádřit, že ÚOHS je v této kauze nečinný, nekoná, a dokonce se v rozhovoru pro server Česká pozice nezdráhal opřít i do předsedy úřadu Petra Rafaje. Samotný antimonopolní úřad pak nazval korupčním hnízdem, což instituce nenechala bez odezvy: nařčení z pasivity odmítá ve svém tiskovém prohlášení s tím, že naopak Jančura je tím, kdo celý proces zdržuje. Svou nestrannost se přitom snaží dokládat staršími rozhodnutími, ve nichž byly firmy Radima Jančury jak na straně poražených, tak i těmi, kdo dosáhl svého, například ve sporu s libereckým dopravním podnikem.
Samotný Petr Rafaj to pak v jiném prohlášení okomentoval slovy: „Přestože Student Agency se zahájení tohoto správního řízení dlouhou dobu domáhala, v současné době s Úřadem v této věci spolupracuje jen velice váhavě. Přitom právě informace, jimiž disponuje, jsou nezbytné pro vyřešení tohoto případu. Postoj Radima Jančury je nepochopitelný, protože je právě v jeho zájmu, aby případné protisoutěžní jednání bylo co nejrychleji ukončeno a případně potrestáno.“
Zdroj: ihned.cz
Další argumenty jako regionální frekvence, ořezání spojení do Prahy a pod. nerozporuji. Jen je ve Vašem původním příspěvku o trucovitosti ČD nemůžu najít.
Pravdou však je, že posuzovat celou firmu podle jednoho jejího zaměstnance (ač majitele), je dost přízemní. Pokud bychom měli analogicky posuzovat Českou Republiku podle současného prezidenta, asi by se s námi nikdo venku nebavil - propisky taky zažívají krizi a ne každý si může dovolit koupit novou, pokud se mu jeho oblíbená ztratí.
Osobně ale nejsem v cestování příliš náročný, a pokud narazím na staré béčko, nemám s ním problém, pokud je čisté. A vzhledem k tomu, že se všechny vagony pravidelně uklízí, většinou čisté je. Pokud není, tak je to po cestujících a ne po drahách...
S pricipu mi konkurence na dráze nevadí, ale nechci jako cestující na ni doplácet rušením spojů v časech, kdy není vlak vyprodaný.
Nevadí mi ani Regiojet, jediné co mi vadí, tak je rétorika pana Jančury a divadlo, které kolem toho vytváří... Postavit markteing na tom, že se budu navážet do druhého (lhostejno, zda jsou to ČD nebo někdo jiný), zesměšňovat ho a argumentovat nepodloženými informacemi není umění. Proto se těším na LeoExpres.
Prosím berte to jako můj názor, nechci ho nikumu vnucovat a rozpoutávat zde nějakou ostrou diskuzi. ;-))
A než se zde objeví milionkrát ohraná písnička o tom, že Jančura provozuje pár vláčků, zatímco ČD miliardu a pět, rád bych podotknul, že se zde za 24 let od pádu opony změnilo jen velmi málo - myslím z toho, co vidí cestující. Staré Ypsilony v původní podobě měly zmizet do pěti let a to nejhorší, co bychom měli potkávat na kolejích, byly jejich derivace. Ano, i ty by již byly dvacet let staré, ale rozhodně mnohem více komfortnější. Nikdo mi nenamluví, že na to nebyly peníze. To se pouze vedení ČD, ve spojení s MD, nikdy nestaraly o cestující, ale o tunely a vlastní kapsy.
Takže na jednu stranu je pěkné, že se i u ČD můžeš projet něčím pěkným, ale pokud se neorientuješ v řazení/nevíš, kde je najít a jak s ním pracovat + stejně si nemůžeš vybrat, kterým vlakem pojedeš, stejně je tahle informace irelevantní. Fakt, že můžeš narazit i na Béčko, zabíjí jakýkoli dobrý pocit z ČD.
naopak, veselá správa, nemusí tu hýkat radostí jen jancuraultra se zlutofanatiky a žlutým PR
:-DDDDDD
(doufám že každému dojde, co znamená ten smajlík)
A pro ty, co tvrdí, že nechtějí jezdit jako před třiceti lety, mám doporučení. Možná by se to chtělo svézt občas i nyní abyste si kapku upgradovali obraz drah... :-)) Svezte se občas třeba zmíněným Beskydem, Košičanem, Slovanem, Avalou a podobně...
Co to blábolíte pane novináři? A na funkci rostlináře má zkrácení Beskyda také vliv?
Nápověda: Oběh soupravy se dá zjistit i z Vašich stránek.
"Ať Regiojet zastupuje kdokoliv, funguje jako tlak na moloch ČD. To je to podstatné. Kde se objeví, tam na to vydělá buď cestující, nebo kraj." - tohle je svatá pravda a každý, kdo nechce jezdit jako před třiceti lety by měl RJ fandit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.