..: Evropská komise se přestala zabývat stížnostmi RegioJetu vůči ČD :..

Radim Jančura, Student AgencyBrusel/Praha — Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise (EK) se přestala zabývat oběma stížnostmi, které u ní podal Radim Jančura. S touto informací dnes přišly Hospodářské noviny, kterým to přímo potvrdila mluvčí Olga Leszczynska-Varginová. V prvním případě se jednalo o stížnost na převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty v roce 2008. Druhá se pak týkala uzavření dlouhodobých smluv na provozování regionální dopravy, kterou kraje podepsaly s Českými drahami v roce 2009.

Evropská komise: bez podkladů nelze jednat

Evropská komise zastavení řízení oddůvodňuje tím, že Jančura nedodal potřebné podklady, na jejichž základě by se dalo konstatovat, že skutečně došlo k porušení hospodářské soutěže a nedovolené podpoře v případě prodeje majetku Českých drah. Ty navíc argumentují, že se jako akciová společnost řídily pravidly EU pro nakládání s majetkem společnosti. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský pro Hospodářské noviny dodává: „Vždy jsme tvrdili, že o žádnou nedovolenou podporu nejde a že náš postup byl plně v souladu s pravidly EU. Pan Jančura neargumentuje správně.“

Jančura: podklady dodáme

Leszczynska-Varginová také dodává: „Přestože komise případ uzavřela, nic nebrání stěžovateli v poskytnutí nových informací. V takovém případě bychom registrovali novou stížnost.“ V tuto eventualitu ostatně také ve žlutém týmu doufají. Tiskový mluvčí Aleš Ondrůj to pro Hospodářské noviny komentoval slovy: „Už jsme komisi kontaktovali a uděláme vše pro to, aby řízení pokračovalo.“

Otázkou zůstává, jestli Jančurův tým skutečně podcenil tvorbu podkladů pro EK, nebo je aktuální vývoj jen předzvěstí dalšího kola posuzování. RegioJetu jde totiž o hodně – možnost ucházet se v dohledné době o stamilionové zakázky krajů pro zajištění regionální dopravy. Stížnost ohledně dlouhodobých smluv s kraji se, mimo jiné, opírala o argument, že podpisem kontraktů došlo k uzavření trhu s regionální železniční dopravou na 10 až 15 let ve všech českých regionech. Stalo se tak navíc pouhé dny před začátkem platnosti nové legislativy, která podobný postup do budoucna vylučuje. ČD a zástupci krajů naopak toto vehementně odmítají s odkazem na fakt, že kraje mají ve smlouvách možnost část výkonů soutěžit již v průběhu trvání stávajících závazků. Dva krajské úřady již v uplynulých měsících záměr vypsat nové tendry projevily, ke konkrétním krokům však zatím ani jeden region nepřistoupil.

ÚOHS - Stejný scénář. Možná.

Žluté stížnosti se neřešily jen v Bruselu, ale také v Brně u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zde si RegioJet, mimo jiné, stěžuje na zneužití dominantního postavení Českých drah na trase z Prahy do Ostravy, kde od si loňského září oba dopravci konkurují. Majitel Student Agency se přitom nezdráhal v médiích vyjádřit, že ÚOHS je v této kauze nečinný, nekoná, a dokonce se v rozhovoru pro server Česká pozice nezdráhal opřít i do předsedy úřadu Petra Rafaje. Samotný antimonopolní úřad pak nazval korupčním hnízdem, což instituce nenechala bez odezvy: nařčení z pasivity odmítá ve svém tiskovém prohlášení s tím, že naopak Jančura je tím, kdo celý proces zdržuje. Svou nestrannost se přitom snaží dokládat staršími rozhodnutími, ve nichž byly firmy Radima Jančury jak na straně poražených, tak i těmi, kdo dosáhl svého, například ve sporu s libereckým dopravním podnikem.

Samotný Petr Rafaj to pak v jiném prohlášení okomentoval slovy: „Přestože Student Agency se zahájení tohoto správního řízení dlouhou dobu domáhala, v současné době s Úřadem v této věci spolupracuje jen velice váhavě. Přitom právě informace, jimiž disponuje, jsou nezbytné pro vyřešení tohoto případu. Postoj Radima Jančury je nepochopitelný, protože je právě v jeho zájmu, aby případné protisoutěžní jednání bylo co nejrychleji ukončeno a případně potrestáno.“

Zdroj: ihned.cz


JiříK. | 4.6.2012 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
06.06.2012 (8:21)  
KK: A co je podle vás dotace? Když dám někomu peníze a nic za to nechci?? Ano, stát/kraj platí za objednanou službu. A platbě za takto objednanou službu se říká dotace. Není to sprosté slovo.
registrovaný uživatel Kakov 
06.06.2012 (7:59)  
MirekM:

a neříkali vám taky, že dopravce, který jezdí z Kuřimi do Blanska dostává dotace? :-)
omlouvám se za rýpavou otázku, ale kam se vrtnu, tam se v souvislosti se ZDO mluví o dotacích, ale dle mého názoru, když si objednám službu (provoz linky) a za tu službu zaplatím, nejedná se o dotaci....
registrovaný uživatel MirekM  mail  
06.06.2012 (7:13)  
babilon: Teď koukám na web MD ČR a vypadá to, že opravdu mohou kompenzace dostávat i komerční linky. V tom případě nám v té ekonomii kecali ve více věcech. :-)
05.06.2012 (22:06)  
úspory z rozsahu? no nevím, my jsme se ve škole učili,jak se počítá kalkulace jízdenky, tenkrát jezdil Český národní expres, a vycházelo nám to na prodělek v tisících na bus. pak přišel jančura a za podobné ceny začal vydělávat?

mimochodem, pořád ty jeho stevardky běhaj za jízdy po autobusu? to je přece zrovna proti vyhlášce.
05.06.2012 (21:56)  
Za linku provozovanou bez dotací dopravce žádné kompenzace nedostává
To je nějaká novinka? Odkdy?
registrovaný uživatel MirekM  mail  
05.06.2012 (21:50)  
Jan Volf: Jinak neznám jediného dopravce, ať již železničního nebo silničního, který má pouze nové vozy...
A co to je, nové vozy? Maximálně rok staré? Měsíc? Den?

Tuším, že se to nazývá "úspory z rozsahu".
Na přednášce, kterou měl pan Jančura na ČVUT FD v rámci ekonomického předmětu, zaznělo něco v tomto smyslu: Když vás tady učí o úsporách z rozsahu, to je teorie. Větší firma stojí víc. Musíte kontrolovat, jestli každý dělá, co má. Pak musíte kontrolovat ty kontolory…
Jako že větší firma sice vydělá víc v absolutních číslech, ale méně na jednotku práce.

Joska Holibajda: Za linku provozovanou bez dotací dopravce žádné kompenzace nedostává, naopak, o povinně poskytované slevy pro studenty a invalidy si krátí zisk.
05.06.2012 (21:35)  
Když už se tu mluví o stížnostech, dovolím si zdejším komisařům taky jednu předložit:

Nejmenovaná firma si pořídila vůz řady Ampz. Aby firma nalákala co nejvíce cestujících, rozhodla se i v tomto prvotřídním voze poskytovat slevu pro studenty a invalidy. Narazila však na problém: v první třídě stát poskytování těchto slev nenařizuje, tudíž je ani nekompenzuje. Firma však problém vyřešila. Vedle dveří namalovala velkou číslici 2, čímž prohlásila vůz Ampz za druhou třídu a od státu nyní může požadovat kompenzace.

Jen si nejsem jist, jestli firma ty kompenzace opravdu požaduje. Třeba se jich zřekla, kdo ví...
05.06.2012 (17:49)  
Zábavná diskuze :-) ... akorát trochu míjí podstatu. Ačkoliv já sám jsem pro výběrová řízení a konkurenční prostředí na železnici, přijde mi poněkud populistické svádět všechno na "zlý Brusel", "ošklivé šroty", "zlého Žaludu" a nevím co ještě. Zrovna Žaluda se vám může sebevíc nelíbit a můžete na něj sebevíc nadávat. ALE: těžko mu upřete, že jako první šéf ČD dal dohromady (konečně!) funkční finanční řízení firmy, zavedl systém umožňující vyčíslit objednatelům náklady na jednotlivé spoje a zajistil elementární stabilitu firmy do budoucna (desetileté smlouvy) v prostředí, kdy nebylo jasné, co příští rok přinese a kolik která vláda / kraj "nasype".

A pokud se vám nelíbí "staré šroty", doporučuji se dívat víc kolem sebe... Např. proč stále ještě nemáme legislativu, která by ve veřejné železniční osobní dopravě nařizovala ta výběrová řízení vypisovat? Proč se podařilo liberalizovat cargo a také mezinárodní osobní dopravu, ale vnitrostátní osobní doprava stále nic? Připomínám, že ta stále nejen, že není liberalizovaná, ale je vůči tomu VELMI tuhý odpor...

Jako opravdu podstatné mi přijde zaměřit se na to, kdo a proč to blokuje (zejména SNCF a tamní železniční odbory). Ale to už je téma na samostatný článek :-) .
05.06.2012 (16:58)  
I když máme pravicovou vládu a totáč padl před více než dvěma desetiletími, připadá mi to na naší železnici jako za socializmu, podobně jako v Bruselu. Začínám se obávat, aby se EU nezměnila v RVHP.
Pro mladší: Rada vzájemné a hospodářské pomoci řízena z Moskvy. Všichni měli všechno a všichni neměli nic, ale nesmělo se to říkat nahlas.
Dnes se to říkat může, ale je to pořád bačkoru platné.
registrovaný uživatel janick 
05.06.2012 (16:08)  
Jiri Vosecek: Zkuste se někdy projet mimo koridorové tratě, respektive mimo 1. koridor a pochopíte o čem mluvím.

Byl bych v tomto směru bez obav, pohybuji se po železnici po celé republice nejen po koridorech, tedy i po tratích, kde jezdí čistě jen stará béčka a ostatní stroje... Bylo to uvedeno jako příklad.

Jinak neznám jediného dopravce, ať již železničního nebo silničního, který má pouze nové vozy... (vyjma těch, kteří začínají od nuly, ale i těm to zestárne)

EC 174: Jsem zvědavý, kdy si někdo posvítí na něho a na jeho podnikání

Nemyslím si, že by Jančura podnikal nelegálně, tohoto tvrzení bych se zdržel. Z ekonomického hlediska jsem spíše názoru toho, že pokud rozjížděl nějaký projekt (dřive autobusy, nyní železnici) vždy v začátku tuto činnost poměrně dost dotuje z jiné již zaběhnuté činnosti, aby se dostal pod cenu konkurenci, kterou tak zlikviduje. Následně se jeho činnost rozroste díky tomu do takových rozměrů že i za neměnné ceny začne být v plusu a výdělečný. Tuším, že se to nazývá "úspory z rozsahu". Nelegální to není, dokud nepředstavuje monopol. Z obchodně-etického hlediska je to diskutabilní. Proto budí jeho podnikání v zainteresovaných takové emoce... ;-)
  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko