..: Evropská komise se přestala zabývat stížnostmi RegioJetu vůči ČD :..

Radim Jančura, Student AgencyBrusel/Praha — Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise (EK) se přestala zabývat oběma stížnostmi, které u ní podal Radim Jančura. S touto informací dnes přišly Hospodářské noviny, kterým to přímo potvrdila mluvčí Olga Leszczynska-Varginová. V prvním případě se jednalo o stížnost na převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty v roce 2008. Druhá se pak týkala uzavření dlouhodobých smluv na provozování regionální dopravy, kterou kraje podepsaly s Českými drahami v roce 2009.

Evropská komise: bez podkladů nelze jednat

Evropská komise zastavení řízení oddůvodňuje tím, že Jančura nedodal potřebné podklady, na jejichž základě by se dalo konstatovat, že skutečně došlo k porušení hospodářské soutěže a nedovolené podpoře v případě prodeje majetku Českých drah. Ty navíc argumentují, že se jako akciová společnost řídily pravidly EU pro nakládání s majetkem společnosti. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský pro Hospodářské noviny dodává: „Vždy jsme tvrdili, že o žádnou nedovolenou podporu nejde a že náš postup byl plně v souladu s pravidly EU. Pan Jančura neargumentuje správně.“

Jančura: podklady dodáme

Leszczynska-Varginová také dodává: „Přestože komise případ uzavřela, nic nebrání stěžovateli v poskytnutí nových informací. V takovém případě bychom registrovali novou stížnost.“ V tuto eventualitu ostatně také ve žlutém týmu doufají. Tiskový mluvčí Aleš Ondrůj to pro Hospodářské noviny komentoval slovy: „Už jsme komisi kontaktovali a uděláme vše pro to, aby řízení pokračovalo.“

Otázkou zůstává, jestli Jančurův tým skutečně podcenil tvorbu podkladů pro EK, nebo je aktuální vývoj jen předzvěstí dalšího kola posuzování. RegioJetu jde totiž o hodně – možnost ucházet se v dohledné době o stamilionové zakázky krajů pro zajištění regionální dopravy. Stížnost ohledně dlouhodobých smluv s kraji se, mimo jiné, opírala o argument, že podpisem kontraktů došlo k uzavření trhu s regionální železniční dopravou na 10 až 15 let ve všech českých regionech. Stalo se tak navíc pouhé dny před začátkem platnosti nové legislativy, která podobný postup do budoucna vylučuje. ČD a zástupci krajů naopak toto vehementně odmítají s odkazem na fakt, že kraje mají ve smlouvách možnost část výkonů soutěžit již v průběhu trvání stávajících závazků. Dva krajské úřady již v uplynulých měsících záměr vypsat nové tendry projevily, ke konkrétním krokům však zatím ani jeden region nepřistoupil.

ÚOHS - Stejný scénář. Možná.

Žluté stížnosti se neřešily jen v Bruselu, ale také v Brně u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zde si RegioJet, mimo jiné, stěžuje na zneužití dominantního postavení Českých drah na trase z Prahy do Ostravy, kde od si loňského září oba dopravci konkurují. Majitel Student Agency se přitom nezdráhal v médiích vyjádřit, že ÚOHS je v této kauze nečinný, nekoná, a dokonce se v rozhovoru pro server Česká pozice nezdráhal opřít i do předsedy úřadu Petra Rafaje. Samotný antimonopolní úřad pak nazval korupčním hnízdem, což instituce nenechala bez odezvy: nařčení z pasivity odmítá ve svém tiskovém prohlášení s tím, že naopak Jančura je tím, kdo celý proces zdržuje. Svou nestrannost se přitom snaží dokládat staršími rozhodnutími, ve nichž byly firmy Radima Jančury jak na straně poražených, tak i těmi, kdo dosáhl svého, například ve sporu s libereckým dopravním podnikem.

Samotný Petr Rafaj to pak v jiném prohlášení okomentoval slovy: „Přestože Student Agency se zahájení tohoto správního řízení dlouhou dobu domáhala, v současné době s Úřadem v této věci spolupracuje jen velice váhavě. Přitom právě informace, jimiž disponuje, jsou nezbytné pro vyřešení tohoto případu. Postoj Radima Jančury je nepochopitelný, protože je právě v jeho zájmu, aby případné protisoutěžní jednání bylo co nejrychleji ukončeno a případně potrestáno.“

Zdroj: ihned.cz


JiříK. | 4.6.2012 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
06.06.2012 (16:49)  
rpet: Pláčete sice hezky, ale na špatném hrobě. K otázce, co je a co není dotace, se já nebudu vyjadřovat. Řešil jsem, co to vůbec je stát.
06.06.2012 (14:22)  
Ad rpet: Ale to platí pouze u přímého zadání. Při nabídkovém řízení toto neplatí. Takže nemůžete zobecňovat.
06.06.2012 (13:51)  
pouze o dopravcích se říká, že jsou dotovaní
Asi čtu jiné noviny, protože o dotovaných divadlech, koupalištích, festivalech, rozhlednách (odkud není nic vidět), čističkách, elektrárnách, atd. píšou každou chvíli.
registrovaný uživatel rpet  mail  
06.06.2012 (12:37)  
@ MirekM:

divate se na to spatne:

dotace je to spravne slovo v pripade ZDO, nebot ze strany uradu, ktery objednava dopravni sluzbu, dochazi k uhrade prokazatelnych ztrat, vcetne primereneho zisku - proto se jedna o dotaci.

jinak receno: pokud se dorovnava zaporny hospodarsky vysledek, jedna se vzdy o dotaci.

navic Robert-Antonio nemyslel slovem "stat" uzemni jednotku, ale spravni jednotku, coz je take spravne - v obecne rovine toto slovni spojeni pouzivame vsichni ("stat me stve, uz zase zvysuje dane").
06.06.2012 (10:57)  
babilon: Slovo "dotace" už je tak trochu vulgární. Občan se na to dívá takto:
Stavební firma dostala od státu za rekonstrukci železnice ZAPLACENO (stavební firma je schopna uživit se sama).
Dopravce dostal od státu za provozování dopravy DOTACI (dopravce není schopný uživit se sám, musíme ho DOTOVAT).

Rozdíl mezi dotací a platbou vidím asi jako bartik09.
1) Něco chci dělat a myslím si, že to bude prospěšné veřejnosti, tak nějaký úřad požádám o DOTACI.
2) Nějaký úřad potřebuje něco, co bude prospěšné veřejnosti, tak si na to najde firmu a dá jí PLATBU.

EDIT: Ať se tomu klidně říká "dotace", ale měli bychom všem měřit stejným metrem. Z veřejných rozpočtů žije spousta firem v mnoha odvětvích, ale pouze o dopravcích se říká, že jsou dotovaní. To mi na tom vadí.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
06.06.2012 (10:03)  
Robert-Antonio: Jestliže však stát objednává a platí službu, kterou využívá někdo jiný, …
Jenže takhle to není. Stát nejsou úřady, stát je nás všech deset milionů obyvatel. Úřady jsou v téhle desetimilionové „firmě“ pouze administrativní oddělení, které hospodaří se společnými penězi a tak podobně.

Ad Laborec425, EC 174: Trefné. :-D
06.06.2012 (9:21)  
Jan Volf
Na tom není nic diskutabilního. 99% firem je na začátku ztrátových, než se uchytí, najdou si stálé zákazníky a začnou vydělávat.

Jinak neznám jediného dopravce, ať již železničního nebo silničního, který má pouze nové vozy... (vyjma těch, kteří začínají od nuly, ale i těm to zestárne)
I starý vůz může být kvalitní, pokud ho udržujete a rekonstruujete (přičemž najbrtizace a replyšizace béček není rekonstrukce). Touhle cestou nejde jen Jančura, ale například i SBB.

Karel Kovářík
Kdyby stát objednával dopravu jen pro sebe (např. doprava úředníků na školení Interdisciplinární evaluace a implementace obnovené Lisabonské strategie v oblasti znalostněspolečenských stimulačních balíčků jakožto motor pro naplnění proaktivní genderově-antidiskriminační politiky), pak lze ještě mluvit o objednávce. Jestliže však stát objednává a platí službu, kterou využívá někdo jiný, jde o dotaci.

Laborec425, EC 174
"Mámo, koukej na toho Jančůru, von si za pár let nahrabal milijardy, to nemoh vydělat legálně! Vono se na něj zatim nic nenašlo, ale určitě najde, tady v Česku neni nikdo čistej, já dřu ve fabrice jak mezek a mám blbejch dvacet hrubýho, ten Jančůra to musel vytunelovat, mělobyse mu to zakázat a preventývně ho i zavřít!"
registrovaný uživatel M 
06.06.2012 (9:09)  
Juristic
Stevardky - proti jake konkretni vyhlasce to prosim je?
Vydelavani (spolecne s Jan Volf) - a pozdeji nez "ze zacatku" se na tom vydelavat da? Co je pozdeji ve vypoctu jinak?
06.06.2012 (8:44)  
babilon: V podstate ano. Rozdil: Mistni obcanske sdruzeni chce usporadat oslavu detskeho dne, tak jeho zastupce dojde na urad pozadat o financni podporu, oproti: Krajsky urad chce, aby odnekud nekam jezdil osobni vlak, takze kraj vypise vyberove rizeni a vybere nekoho, kdo tu linku bude provozovat.
registrovaný uživatel janick 
06.06.2012 (8:35)  
MirekM: ale naše příspěvky týkající se úspor z rozsahu si dle mého názoru neodporují...

Jako že větší firma sice vydělá víc v absolutních číslech, ale méně na jednotku práce

Tak od určité hranice to pravda je, ale nejprve se zvyšuje. Příklad: budu mít jednoho dispečera na 5 autobusů, přiberu další linku, dalších 5 autobusů - stejný dispečer (zvýší se), další linka - dalších 5 autobusů - jeden dispečer je už nezvládne - vemu dalšího dispečera (sníží se), a takhle bych mohl pokračovat. (všechny cifry jsou ilustrativní)

Jde hlavně o to, že pokud se to dělá rozumně, tak se čím dál více rozmělňují režijní náklady, proto se může dostat na nižší ceny...

Stejně tak, čím více jeho autobus (vlak) ujede kilometrů, tím jsou následně nižší náklady na 1km (opět se rozmělní režie)

Karel Kovářík: taky se přikláním z názoru, že se nejedná o dotaci, je to stejné, jako když jede škola na školní výlet a objedná si autobus. Taky ho nedotuje ale platí za službu... Jediný rozdíl mezi tím je v pravidelnosti a nepravidelnosti...

Juristic007: pak přišel jančura a za podobné ceny začal vydělávat?

To je přesně to, co jsem psal níže, služba je dotovaná z jiné činnosti stejné firmy, alespoň zpočátku...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko