..: ČD se dočkaly nových jídelních vozů, budí však rozpaky :..

První ze série 21 modernizovaných jídelních vozů WRmee816 obdržely ČD v červnu 2012, foto: Juraj KováčRecenze — Osmnáct měsíců. Tolik času uplynulo od vyhlášení výsledků výběrového řízení až do momentu, kdy České dráhy poprvé veřejnosti ukázaly první ze svých nově modernizovaných jídelních vozů řady WRmee816. Nový typ z produkce ŽOS Vrútky se přitom na dálkových expresech do Ostravy a Žiliny měl objevit už začátkem platnosti aktuálního jízdního řádu, prodlevy v produkci ovšem odsunuly jeho premiéru až na letošní veletrh Czech Raildays. Jako jedna z mála dosud neviděných novinek proto od začátku nový restaurační vůz budil značný zájem návštěvníků, jejichž reakce jsou ale vesměs rozpačité. Ačkoliv se totiž jedná o jeden z technicky nejvyspělejších vozů dopravce, jeho finální podoba vyvolává celou řadu otazníků – o to víc, že se nejnovější produkt přední slovenské vagonky drasticky odchyluje od dosavadních vývojových trendů společnosti.

ŽOS Vrútky pro ČD modernizují 21 vozů WRmee za cenu 34,7 mil. Kč za kus, foto: Juraj KováčSoutěž na komplexní modernizaci 21 jídelních vozů v hodnotě bezmála 730 milionů korun vypsaly České dráhy v polovině roku 2010. Slibovaly si od ní především celkové pozvednutí úrovně zastarávajících restauračních vagonů řad WRm812/WRm813, vyrobených v roce 1978 a částečně rekonstruovaných počátkem 90. let. Rozsáhlá úprava pojezdu, dosazení klimatizace a úplná výměna interiéru měly především zlepšit image pojízdného cateringu pod hlavičkou ČD, a to zejména na linkách, kam se nedostávaly novější jídelní vozy řady WRmz815, případně nedávno dodané bistrovozy řady ARmpee832. Přestože vítězný dodavatel ŽOS Vrútky má s podobnými projekty značné zkušenosti, nabraly dodávky upravených vagonů ještě loni více než půlroční zpoždění. Spíše než pozdní nasazení ovšem překvapuje finální provedení vozu, jež výrazně vybočuje z dosavadní produktové linie stejného výrobce.

Moc místa tam, kde ho není třeba

Z kuchyně do jídelny se přímo projít nedá, poslouží pouze výdejní okno, foto: Juraj KováčJedním z nejpozoruhodnějších atributů nového restauračního vozu je překvapivě malá kapacita jídelní části. Ta čítá pouhých 24 míst pří teoretickém plném obsazení čtyř boxů s příčným uspořádáním 2+1, tedy ještě méně, než verze před modernizací, jež disponovala třiceti, nebo dokonce čtyřiceti místy. Tento kapacitní posun směrem dolů by byl pochopitelný v kontextu zvyšování cestovního komfortu; v případě aktuální premiéry ovšem jídelní boxy nejsou o nic prostornější – spíše naopak.

Zmenšení užitného prostoru pro konzumaci jídla – tedy primární účel jídelního vozu – je vynahrazeno vytvořením dvou nadprůměrně rozlehlých volných prostranství v bezprostřední blízkosti kuchyně. To první se nachází mezi stolovací částí a výdejním pultem kuchyně, druhé pak tvoří valnou většinu barové části vozu blíže k nástupnímu prostoru. Svými rozměry obě volné plochy připomínají menší taneční parket, a zrovna ve vozidle tohoto typu a určení představují rozhodně novinku; o to víc, že třeba přímý přechod mezi kuchyní a jídelní částí je možný jen skrze barovou část, a tedy obrovskou oklikou.

Málo místa tam, kde akutně chybí

Samostatné sedačky nabízejí vskutku minimalistický prostor, i pro jídlo, foto: Juraj KováčCo nová řada WRmee překonává velkorysými volnými plochami, to naopak ztrácí u samotného stolování. Středová ulička nepochybně patří mezi nejširší v celém vozovém parku ČD – pohodlně vedle sebe pojme dvě osoby, a to možná i s vozíkem minibaru. Zato samotné sezení u stolů se jen s obtížemi dá označit jinak než stísněné. Dvě dospělé osoby u stolku pro čtyři vedle sebe budou mít problém respektovat vzájemný osobní prostor, pokud tedy vítěz cateringového tendru nepřistoupí k podávání výhradně takové stravy, kterou lze konzumovat rukama s lokty u těla. Dojem velmi omezeného prostoru navíc podtrhují i docela subtilní stoly, jež svým příčným rozměrem neodpovídají ani šířce už tak úzké sedačky, a obvyklý rozsah stolování bude pro obsluhu i hosty znamenat nemalou výzvu, hlavně pokud provozovatel vozu nepřistoupí k úspornějšímu nádobí. Poslední hádankou nových stolků je poměrně široký středový žlábek, který použitelnou plochu stolu dále rozbíjí na tři části. Jeho konkrétní účel dosud zůstává záhadou.

Sezení v rozmístění 2+1 vypadá standardně, je však poměrně stísněné, foto: Juraj Kováč Jídelní část vozu WRmee816 pojme pouhých 24 zákazníků - nejméně ze všech jídelních vozů ČD, foto: Juraj Kováč Nekonečná chodba podél kuchyně spojuje dvě otevřené části vozu, foto: Juraj Kováč Sezení není řešeno formou samostatných křesel, ale jednoduchými lavicemi, foto: Juraj Kováč Prostor před výdejním oknem je vskutku velkorysý - vešel by se sem ještě jeden box, foto: Juraj Kováč

Bar musí být

Barová část vozu WRmee816 skýtá 7 míst. Zároveň je jediným východem z kuchyně, foto: Juraj KováčPři pohledu na interiérové dispozice vozu se nabízí otázka, proč České dráhy opět sáhly po koncepci vozu děleného na restaurační a barovou část; hlavně když druhá jmenovaná nabízí opět jenom sedm míst, z toho tři v podobě barových židlí u pultu. Plnohodnotné fungování takového vozu si logicky bude vyžadovat tříčlennou posádku (číšník, kuchař, barman), což dnešní realitě palubního občerstvení neodpovídá. Daleko pravděpodobnějším řešením proto bude rezignace na obsluhu barové části tak, jak se to běžně děje u dosavadních řad jídelních vozů. Tento hybridní model občerstvovacích služeb je přitom v zahraničí spíše na ústupu, ať už ve prospěch jednoduchého bistra, nebo naopak jednoúčelového jídelního vozu s velkou restaurační částí. WRmee816 neodpovídá ani jednomu.

Barevně, ale raději bez Najbrta

Barová část nabízí také dva malé boxy pro dvě osoby. Zbytek tvoří volné místo, foto: Juraj KováčKdyž před třemi lety ŽOS Vrútky a ČD prezentovaly svůj první bistrovůz řady ARmpee na brněnském veletrhu MSV, jednalo se o jeden z prvních příkladů aplikaci korporátního vizuálního schématu ve vozidle ČD. Když tytéž společnosti v roce 2012 představují nový jídelní vůz, není už po jednotném stylu ani stopy – alespoň ne ve formě, která by se podobala kterékoli z mnoha dosavadních verzí interiérového stylu ČD. Novému vozu dominují imitace dřeva a kávové odstíny, hojně zastoupené také na sedačkách samotných. Ty jsou, mimochodem, koncipovány jako souvislé lavice a tvarované do pravého úhlu, což u návštěvníků nejednou vyvolávalo volné asociace s motorovými vozy řady 810. V ostrém provozu by ovšem místa k sezení měly dostat potah na bázi teflonu, který zabrání usazování nečistot s jídlem souvisejících.

Osvětlení interiéru WRmee moc invence nepobralo; naopak, jde opačným směrem jako předchůdci, foto: Juraj KováčVšechny tyto atributy jsou přitom u produktu ŽOS Vrútky poměrně velkým překvapením. Společnost má totiž za sebou vývoj a dodávky série úspěšných jídelních vozů pro ZSSK, stejně jako zmiňovanou sérii bister pro České dráhy. Tyto typy vykazovaly celou řadu společných interiérových prvků, včetně nepřímého osvětlení a stropních podhledů, na které nová řada zcela rezignuje. Osvětlení se naopak vrací k přímému zářivkovému světlu, křivky interiéru v zásadě kopírují tvar vozové skříně… celá jedna generace vrúteckého designu se při vývoji tohoto vozu prostě někam ztratila.

Kuchyň je od zbytku vozu oddělena nejen pevnou bariérou, ale také prosklenou stěnou, foto: Juraj Kováč Jediný nástupní prostor nese typický rukopis ŽOS Vrútky, foto: Juraj Kováč Obsluha musí k zákazníkům i k WC obejít celý vůz, foto: Juraj Kováč Kolega Aleš Petrovský se v pozici vlakvedoucího při své výšce nevyhne nechtěné fyzické konfrontaci s vozem, foto: Juraj Kováč Na rozdíl od bister ARmpee je tady podokenní pult zcela nevyužitý, foto: Juraj Kováč Zvenčí se vozy WRmee nápadně podobají slovenské řadě WRRmeer, uvnitř jsou však diametrálně odlišné, foto: Juraj Kováč

Co ČD objednávaly?

Vozy i po modernizaci disponují maximální rychlostí 160 km/h, byť řada provozních parametrů se zlepšila, foto: Juraj KováčS příchodem řady WRmee816 České dráhy nepochybně získávají moderní přírůstek do pořád ještě nedostačující flotily vozidel určených pro expresy východně od Prahy. Disponuje klimatizací, zásuvkami, vylepšenými podvozky, opravenou skříní… Stejně tak ale vyvolává celou řadu otázek, kam vlastně zadavatel při návrhu tohoto vagonu mířil. Velmi neefektivně využitý prostor, stísněné stolování, malá kapacita a snad až příliš avantgardní stolky svádějí k domněnce, že cílem zadavatele bylo omezit pobyt cestujících ve voze na nutné minimum. V takovém případě bude muset drážní cateringová stálice JLV předefinovat svůj název na "Jezte, lokejte a vypadněte." Reálnou oblibu nové řady mezi cestujícími pochopitelně ukáže až praxe; reakce návštěvníků CRD i dojmy redakce však zůstávají poznačeny mírným skepticismem.

Zdroj: ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.6.2012 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
20.06.2012 (12:21)  
Napred jsem si cetl text; co na tom je tak rozporuplneho? Pak si ctu komentare ... no, umakart, vono neni umakart jako umakart, tak to bude prehnany. No a pak se podivam na fotky a kdyz jsem uvidel tu recepci na horske chate, nahlas ze me vypadlo: No to si delaj kozy!

Udivene na to ziram a kontroluju datum, jestli neni silvestra nebo aprila. Asi nejaka novinka, neco jako pritazeni valentyna z ameriky - od tedka se zpravy agentury wild duck budou s rocni pravidelnosti zjevovat i dvacateho cervna?


Jinak k te koncepci me napadlo, jak je to asi mysleny. Nic pozitivniho to neni, ale zapada to do celkove koncepce dokonale; kdo z vas si vzpomene na skolni jidelnu? Jak to tam vypadalo? A jak to tam fungovalo?

Fronta pred vydavacim okynkem, kde clovek stravil mladi potrebuje nejaky prostor - proto ten tanecni parket a siroka chodbicka. Sedadla nejsou moc pohodlny, dlouho tu nikdo nezustane - diky tomu neni treba velky pocet mist, aspon se par zoufalcu bude snazit najist u toho pultiku u okna na baru ... a ti, na ktere nezbyde misto, budou na ten bufetovy pult cekat frontu na druhem tanecnim parketu :-/

K dokonalosti uz tomu chybi jen plastikove tacy, co se nevejdou na stolek, nerozbitne sklenicky, kvuli kterym vymrou sklari a lzicky, ktere je lepsi nechat na polarkovy dort.

No a tak me napada jeste jedna hypoteka ... neni ten interier v retro stylu schvalne kvuli nataceni dalsiho dilu Pelisku?
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
20.06.2012 (12:08)  
774: S vašim komentářem běžte doprd*le, normální lidi vlakem jezdí, někdy to taky zkuste a dost jich potkáte.
registrovaný uživatel 774 
20.06.2012 (12:01)  
Já myslím že je to naprosto OK. Pro nádražáky dobrý, ti se budou cítit jako doma, protože to jsou do jednoho normalizační kovaní komunisti. A normální lidi stejně vlakem nejzděj, takže win-win situation. Navíc je dobře, že naše státní firma dává vydělat uherákům, ještě aby peníze z našich daní zůstaly doma.
20.06.2012 (11:13)  
Přes půl roku trpím každý druhý den ve voze 1. třídy
"To je novodoba tortura!"
20.06.2012 (11:11)  
Včera jsem navštívil CRD a překvapily mě dvě věci: Jak mohou poláci ze starého B s minimálními náklady vytvořit opravdu hodnotný, vkusný a inovativní vůz plně postačující jejich potřebám třebaže kvůli reklamnímu polepu dopisovali na bočnicích vozu provozní údaje fixem! Poté jsem nastoupil do této "velké" rekonstrukce plný očekávání... Šokován jsem na chvíli nevěděl co si mám myslet a raději jsem se dlouho nezdržel. Absolutní kontrast. Věřím, že žlutý pán a Leo měli včera dobrou zábavu...
20.06.2012 (10:49)  
Přes půl roku trpím každý druhý den ve voze 1. třídy na trase Praha--Brno, že namísto reprezentativního jídelního vozu mě otravuje obsluha trapného vozíčku.

Když se k tomu přidá přechlazená nebo naopak nefunkční klimatizace (jako třeba včera odpoledne - peklo), čas od času nefungující zásuvky, osvětlení, záchody, zpoždění a hlavně diletantství, neochota a alibismus personálu, spolehlivě to velkou část (nejen) náhodných cestujících odradí.

A dnes jsme se tedy (po měsících lživých informací v jízdních řádech a ostentativní rezignace na standard EC) konečně dočkali ... této blamáže.
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
20.06.2012 (10:40)  
Dotaz pro ty, kteří ve voze byli: stolky i lavice jsou pevně přidělané? Nějak mi uniká, jak se bude vytírat pod lavicemi, zvláště u užší varianty. Nějak mi nestačí fantazie na to si představit, jak se tam mop nebo vysavač dostane. Snad jedině hadr do ruky, na kolena a umýt. Větší kontrast proti Leovo beznohým sedačkám snad neexistuje.
registrovaný uživatel wen 
20.06.2012 (10:34)  
Proboha! Kuchyň a bar ve tvaru "budky"? Bar navíc vypadá, jako by ho doma stloukl začínající řezbář-amatér? Stolky se žlabem na odporné nožičce, to vše vsazeno do umakartu? V roce 2012 neuvěřitelné, obzvlášť vzhledem k ceně rekonstrukce.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
20.06.2012 (10:26)  
ČD prý chtěli bar i jídelnu u sebe, ale výrobce to prý nedokáže udělat kvůli vyvážení vozu či co..
20.06.2012 (10:10)  
Ten hnědý "jádrový" umakart někam cpát v roce 2012 je příšernost, příšernost a ještě jednou příšernost. Měly by se za to ruce lámat a diplomy vracet.

Kalous66: JLV ale obyčejně servíruje ještě příbory, solničku a pepřenku, ošatku s pečivem a ubrousky. K tomu má podle mě sloužit ten žlab, který bude "přetékat".
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko