..: ČD se dočkaly nových jídelních vozů, budí však rozpaky :..

První ze série 21 modernizovaných jídelních vozů WRmee816 obdržely ČD v červnu 2012, foto: Juraj KováčRecenze — Osmnáct měsíců. Tolik času uplynulo od vyhlášení výsledků výběrového řízení až do momentu, kdy České dráhy poprvé veřejnosti ukázaly první ze svých nově modernizovaných jídelních vozů řady WRmee816. Nový typ z produkce ŽOS Vrútky se přitom na dálkových expresech do Ostravy a Žiliny měl objevit už začátkem platnosti aktuálního jízdního řádu, prodlevy v produkci ovšem odsunuly jeho premiéru až na letošní veletrh Czech Raildays. Jako jedna z mála dosud neviděných novinek proto od začátku nový restaurační vůz budil značný zájem návštěvníků, jejichž reakce jsou ale vesměs rozpačité. Ačkoliv se totiž jedná o jeden z technicky nejvyspělejších vozů dopravce, jeho finální podoba vyvolává celou řadu otazníků – o to víc, že se nejnovější produkt přední slovenské vagonky drasticky odchyluje od dosavadních vývojových trendů společnosti.

ŽOS Vrútky pro ČD modernizují 21 vozů WRmee za cenu 34,7 mil. Kč za kus, foto: Juraj KováčSoutěž na komplexní modernizaci 21 jídelních vozů v hodnotě bezmála 730 milionů korun vypsaly České dráhy v polovině roku 2010. Slibovaly si od ní především celkové pozvednutí úrovně zastarávajících restauračních vagonů řad WRm812/WRm813, vyrobených v roce 1978 a částečně rekonstruovaných počátkem 90. let. Rozsáhlá úprava pojezdu, dosazení klimatizace a úplná výměna interiéru měly především zlepšit image pojízdného cateringu pod hlavičkou ČD, a to zejména na linkách, kam se nedostávaly novější jídelní vozy řady WRmz815, případně nedávno dodané bistrovozy řady ARmpee832. Přestože vítězný dodavatel ŽOS Vrútky má s podobnými projekty značné zkušenosti, nabraly dodávky upravených vagonů ještě loni více než půlroční zpoždění. Spíše než pozdní nasazení ovšem překvapuje finální provedení vozu, jež výrazně vybočuje z dosavadní produktové linie stejného výrobce.

Moc místa tam, kde ho není třeba

Z kuchyně do jídelny se přímo projít nedá, poslouží pouze výdejní okno, foto: Juraj KováčJedním z nejpozoruhodnějších atributů nového restauračního vozu je překvapivě malá kapacita jídelní části. Ta čítá pouhých 24 míst pří teoretickém plném obsazení čtyř boxů s příčným uspořádáním 2+1, tedy ještě méně, než verze před modernizací, jež disponovala třiceti, nebo dokonce čtyřiceti místy. Tento kapacitní posun směrem dolů by byl pochopitelný v kontextu zvyšování cestovního komfortu; v případě aktuální premiéry ovšem jídelní boxy nejsou o nic prostornější – spíše naopak.

Zmenšení užitného prostoru pro konzumaci jídla – tedy primární účel jídelního vozu – je vynahrazeno vytvořením dvou nadprůměrně rozlehlých volných prostranství v bezprostřední blízkosti kuchyně. To první se nachází mezi stolovací částí a výdejním pultem kuchyně, druhé pak tvoří valnou většinu barové části vozu blíže k nástupnímu prostoru. Svými rozměry obě volné plochy připomínají menší taneční parket, a zrovna ve vozidle tohoto typu a určení představují rozhodně novinku; o to víc, že třeba přímý přechod mezi kuchyní a jídelní částí je možný jen skrze barovou část, a tedy obrovskou oklikou.

Málo místa tam, kde akutně chybí

Samostatné sedačky nabízejí vskutku minimalistický prostor, i pro jídlo, foto: Juraj KováčCo nová řada WRmee překonává velkorysými volnými plochami, to naopak ztrácí u samotného stolování. Středová ulička nepochybně patří mezi nejširší v celém vozovém parku ČD – pohodlně vedle sebe pojme dvě osoby, a to možná i s vozíkem minibaru. Zato samotné sezení u stolů se jen s obtížemi dá označit jinak než stísněné. Dvě dospělé osoby u stolku pro čtyři vedle sebe budou mít problém respektovat vzájemný osobní prostor, pokud tedy vítěz cateringového tendru nepřistoupí k podávání výhradně takové stravy, kterou lze konzumovat rukama s lokty u těla. Dojem velmi omezeného prostoru navíc podtrhují i docela subtilní stoly, jež svým příčným rozměrem neodpovídají ani šířce už tak úzké sedačky, a obvyklý rozsah stolování bude pro obsluhu i hosty znamenat nemalou výzvu, hlavně pokud provozovatel vozu nepřistoupí k úspornějšímu nádobí. Poslední hádankou nových stolků je poměrně široký středový žlábek, který použitelnou plochu stolu dále rozbíjí na tři části. Jeho konkrétní účel dosud zůstává záhadou.

Sezení v rozmístění 2+1 vypadá standardně, je však poměrně stísněné, foto: Juraj Kováč Jídelní část vozu WRmee816 pojme pouhých 24 zákazníků - nejméně ze všech jídelních vozů ČD, foto: Juraj Kováč Nekonečná chodba podél kuchyně spojuje dvě otevřené části vozu, foto: Juraj Kováč Sezení není řešeno formou samostatných křesel, ale jednoduchými lavicemi, foto: Juraj Kováč Prostor před výdejním oknem je vskutku velkorysý - vešel by se sem ještě jeden box, foto: Juraj Kováč

Bar musí být

Barová část vozu WRmee816 skýtá 7 míst. Zároveň je jediným východem z kuchyně, foto: Juraj KováčPři pohledu na interiérové dispozice vozu se nabízí otázka, proč České dráhy opět sáhly po koncepci vozu děleného na restaurační a barovou část; hlavně když druhá jmenovaná nabízí opět jenom sedm míst, z toho tři v podobě barových židlí u pultu. Plnohodnotné fungování takového vozu si logicky bude vyžadovat tříčlennou posádku (číšník, kuchař, barman), což dnešní realitě palubního občerstvení neodpovídá. Daleko pravděpodobnějším řešením proto bude rezignace na obsluhu barové části tak, jak se to běžně děje u dosavadních řad jídelních vozů. Tento hybridní model občerstvovacích služeb je přitom v zahraničí spíše na ústupu, ať už ve prospěch jednoduchého bistra, nebo naopak jednoúčelového jídelního vozu s velkou restaurační částí. WRmee816 neodpovídá ani jednomu.

Barevně, ale raději bez Najbrta

Barová část nabízí také dva malé boxy pro dvě osoby. Zbytek tvoří volné místo, foto: Juraj KováčKdyž před třemi lety ŽOS Vrútky a ČD prezentovaly svůj první bistrovůz řady ARmpee na brněnském veletrhu MSV, jednalo se o jeden z prvních příkladů aplikaci korporátního vizuálního schématu ve vozidle ČD. Když tytéž společnosti v roce 2012 představují nový jídelní vůz, není už po jednotném stylu ani stopy – alespoň ne ve formě, která by se podobala kterékoli z mnoha dosavadních verzí interiérového stylu ČD. Novému vozu dominují imitace dřeva a kávové odstíny, hojně zastoupené také na sedačkách samotných. Ty jsou, mimochodem, koncipovány jako souvislé lavice a tvarované do pravého úhlu, což u návštěvníků nejednou vyvolávalo volné asociace s motorovými vozy řady 810. V ostrém provozu by ovšem místa k sezení měly dostat potah na bázi teflonu, který zabrání usazování nečistot s jídlem souvisejících.

Osvětlení interiéru WRmee moc invence nepobralo; naopak, jde opačným směrem jako předchůdci, foto: Juraj KováčVšechny tyto atributy jsou přitom u produktu ŽOS Vrútky poměrně velkým překvapením. Společnost má totiž za sebou vývoj a dodávky série úspěšných jídelních vozů pro ZSSK, stejně jako zmiňovanou sérii bister pro České dráhy. Tyto typy vykazovaly celou řadu společných interiérových prvků, včetně nepřímého osvětlení a stropních podhledů, na které nová řada zcela rezignuje. Osvětlení se naopak vrací k přímému zářivkovému světlu, křivky interiéru v zásadě kopírují tvar vozové skříně… celá jedna generace vrúteckého designu se při vývoji tohoto vozu prostě někam ztratila.

Kuchyň je od zbytku vozu oddělena nejen pevnou bariérou, ale také prosklenou stěnou, foto: Juraj Kováč Jediný nástupní prostor nese typický rukopis ŽOS Vrútky, foto: Juraj Kováč Obsluha musí k zákazníkům i k WC obejít celý vůz, foto: Juraj Kováč Kolega Aleš Petrovský se v pozici vlakvedoucího při své výšce nevyhne nechtěné fyzické konfrontaci s vozem, foto: Juraj Kováč Na rozdíl od bister ARmpee je tady podokenní pult zcela nevyužitý, foto: Juraj Kováč Zvenčí se vozy WRmee nápadně podobají slovenské řadě WRRmeer, uvnitř jsou však diametrálně odlišné, foto: Juraj Kováč

Co ČD objednávaly?

Vozy i po modernizaci disponují maximální rychlostí 160 km/h, byť řada provozních parametrů se zlepšila, foto: Juraj KováčS příchodem řady WRmee816 České dráhy nepochybně získávají moderní přírůstek do pořád ještě nedostačující flotily vozidel určených pro expresy východně od Prahy. Disponuje klimatizací, zásuvkami, vylepšenými podvozky, opravenou skříní… Stejně tak ale vyvolává celou řadu otázek, kam vlastně zadavatel při návrhu tohoto vagonu mířil. Velmi neefektivně využitý prostor, stísněné stolování, malá kapacita a snad až příliš avantgardní stolky svádějí k domněnce, že cílem zadavatele bylo omezit pobyt cestujících ve voze na nutné minimum. V takovém případě bude muset drážní cateringová stálice JLV předefinovat svůj název na "Jezte, lokejte a vypadněte." Reálnou oblibu nové řady mezi cestujícími pochopitelně ukáže až praxe; reakce návštěvníků CRD i dojmy redakce však zůstávají poznačeny mírným skepticismem.

Zdroj: ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.6.2012 (1:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla Komentáře

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user ARCHITEKT  mail  
28.06.2012 (15:35)  
Je mi z těch fotek nevolno. Kdo dělal design, ergonometrii, funkční zkoušky? A kdo to schválil v prototipu? Zmetek se někdy vyskytne, jsme jen lidé, ale zmetky nepatří na koleje ale do reklamačního řízení! Jak se jmenuje člověk, který ten "nepodarok" přebírá a platí? Najde se odvážlivec který to prozradí?
Registered user medd 
27.06.2012 (16:28)  
Žeby konečně průser, na jehož základě konečně vykostí Žaluda? Už dneska je pozdě. Sice se mi u článku líbil nový výklad (navíc stále výstižný) zkratky JLV. Ale to stále nevyřeší problém Žaluda. Ne tohoto nevkusáka nechci platit ze svých daní.
Registered user Sim 
25.06.2012 (22:49)  
Elias > ja vim, ze nikdy neni tak spatne, aby nemohlo byt jeste hur ... ale tohle snad uz hur dispozicne ani dizajnove resit neslo.
25.06.2012 (6:18)  
35 mega? Za tohle? :-))))))) Cena "vylepšení" tak milion max. a zbylých 34 mega odklon? Chce se mi zvracet.
24.06.2012 (13:59)  
Mně se tenhle restaurační vůz celkem líbí. Až teda na ten retro umakart dřeva v barové části, ten nevypadá nejlíp. Naštěstí se k té hnědé celkem hodí, takže to není zas takové mínus pro vagón.

Sedačky možná vypadají jako z 810, ale jsou o mnohem pohodlnější. Je fakt, že mohly být širší. No jo, ale sedí se na nich pohodlněji než třeba v B(p)ee a to už je co říct. Navíc i barva čalounění se povedla. Díky tomu vypadá tento restaurační vůz dobře.

Jediné, co mě zaráží, je skutečně zbytečně mnoho nevyužitého prostoru a málo místa pro nohy zároveň. V barové části také - člověk u baru bude mít problém dosáhnout na pití. Ale pokud se problém nevyužitého místa podaří vyřešit, budu se spokojeně vracet do tohoto vozu. Teď je otázkou, s čím příjde RegioJet, až bude mít nové restaurační vozy? Pokud se restuarační vozy RegioJetu designově povedou více než WRmee 816, klobouk dolů před RegioJetem
Registered user NM 
23.06.2012 (13:30)  
Mne to pripadá taká super opravená UNIMOBUNKA v sadená do vnútra vagóna doplnená vyhodenými lavicami z prerábajúceho baru.
Registered user Jackub 
22.06.2012 (9:43)  
@ M: Pak se ale logicky nabízí otázka, proč už ty vlaky na tomto ramenu dávno nejezdí. "Počet cestujících do stanic na trase" se přece skokově nezměnil přes noc.

Navíc - s Berlínem má Praha prachmizerné letecké spojení. Pokud se nepletu, pak pouze 2 lety denně a jen přes léto, ATR nebo Saab. Naopak Norimberk má letecké spojení jak s Berlínem, tak s Vídní častější (alespoň podle toho, co jsem našel). Praha je navíc jediná mezilehlá aglomerace s více než 1 milionem obyvatel, Brno taky není zanedbatelné. Nevím, jak moc vlaky jezdí obsazené, ale v Brně vídám na perónu čekat poměrně dost lidí.

Netvrdím, že nemáš pravdu, jen mi nejde na rozum, proč už to tedy dávno přes ten Norimberk nepřesměrovali a čeká se na dokončení infrastruktury... :-)
Registered user M 
22.06.2012 (0:36)  
Berlin-Wien nas ale neobjizdi z duvodu infrastruktury, ale kvuli cestujicim do stanic po ceste. Treba z Brna do Vidne je to vlakem stejne rychle jako autem, ale vlaky jezdi zpravidla, no rekneme nikoliv preplnene (pokud teda neni nedele vecer a Slovaci nejedou do Brna na VS apod.)
Registered user wen 
21.06.2012 (11:03)  
Flexaretista: Okénko výdeje mi přijde v pohodě, je to takhle praktický. Jo. Praktický to je. A vypadá to jako ze začátku 90. let. Jak někdo vtipně poznamenal "recepce horského hotelu". Dodávám velmi levného hotelu, kde opilý údržbář vyrábí všechno svépomocí. Pokud to měla být nějaká retro vlna, býval by byl lepší návrat do 60. nebo 30. let, nikoliv do 90. (design) nebo 70. (materiál). Ach jo.
21.06.2012 (10:32)  
Ad Rokytka a další:
Vždyť snad objednavatel, v tomto případě, musel projekt před jeho uvedením do výroby zkontroloval a "odfajfkoval" jako vyhovující.
Pokud to tak bylo, nehledejme chybu u výrobce, ale zadavatele.
To je to samé, jako když si koupíme Fabii, doma zjistíme, že je to malé auto, a že jsme si měli koupit Octavii. Přede koupí automobilu si jej snad každý napřed prohlédne a potom rozhodne, jak velký vůz si opatřit.
Pokud si ČD okleply tuto verzi jídelňáku, větší díl chyby je jejich straně.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko