..: ČD se dočkaly nových jídelních vozů, budí však rozpaky :..

První ze série 21 modernizovaných jídelních vozů WRmee816 obdržely ČD v červnu 2012, foto: Juraj KováčRecenze — Osmnáct měsíců. Tolik času uplynulo od vyhlášení výsledků výběrového řízení až do momentu, kdy České dráhy poprvé veřejnosti ukázaly první ze svých nově modernizovaných jídelních vozů řady WRmee816. Nový typ z produkce ŽOS Vrútky se přitom na dálkových expresech do Ostravy a Žiliny měl objevit už začátkem platnosti aktuálního jízdního řádu, prodlevy v produkci ovšem odsunuly jeho premiéru až na letošní veletrh Czech Raildays. Jako jedna z mála dosud neviděných novinek proto od začátku nový restaurační vůz budil značný zájem návštěvníků, jejichž reakce jsou ale vesměs rozpačité. Ačkoliv se totiž jedná o jeden z technicky nejvyspělejších vozů dopravce, jeho finální podoba vyvolává celou řadu otazníků – o to víc, že se nejnovější produkt přední slovenské vagonky drasticky odchyluje od dosavadních vývojových trendů společnosti.

ŽOS Vrútky pro ČD modernizují 21 vozů WRmee za cenu 34,7 mil. Kč za kus, foto: Juraj KováčSoutěž na komplexní modernizaci 21 jídelních vozů v hodnotě bezmála 730 milionů korun vypsaly České dráhy v polovině roku 2010. Slibovaly si od ní především celkové pozvednutí úrovně zastarávajících restauračních vagonů řad WRm812/WRm813, vyrobených v roce 1978 a částečně rekonstruovaných počátkem 90. let. Rozsáhlá úprava pojezdu, dosazení klimatizace a úplná výměna interiéru měly především zlepšit image pojízdného cateringu pod hlavičkou ČD, a to zejména na linkách, kam se nedostávaly novější jídelní vozy řady WRmz815, případně nedávno dodané bistrovozy řady ARmpee832. Přestože vítězný dodavatel ŽOS Vrútky má s podobnými projekty značné zkušenosti, nabraly dodávky upravených vagonů ještě loni více než půlroční zpoždění. Spíše než pozdní nasazení ovšem překvapuje finální provedení vozu, jež výrazně vybočuje z dosavadní produktové linie stejného výrobce.

Moc místa tam, kde ho není třeba

Z kuchyně do jídelny se přímo projít nedá, poslouží pouze výdejní okno, foto: Juraj KováčJedním z nejpozoruhodnějších atributů nového restauračního vozu je překvapivě malá kapacita jídelní části. Ta čítá pouhých 24 míst pří teoretickém plném obsazení čtyř boxů s příčným uspořádáním 2+1, tedy ještě méně, než verze před modernizací, jež disponovala třiceti, nebo dokonce čtyřiceti místy. Tento kapacitní posun směrem dolů by byl pochopitelný v kontextu zvyšování cestovního komfortu; v případě aktuální premiéry ovšem jídelní boxy nejsou o nic prostornější – spíše naopak.

Zmenšení užitného prostoru pro konzumaci jídla – tedy primární účel jídelního vozu – je vynahrazeno vytvořením dvou nadprůměrně rozlehlých volných prostranství v bezprostřední blízkosti kuchyně. To první se nachází mezi stolovací částí a výdejním pultem kuchyně, druhé pak tvoří valnou většinu barové části vozu blíže k nástupnímu prostoru. Svými rozměry obě volné plochy připomínají menší taneční parket, a zrovna ve vozidle tohoto typu a určení představují rozhodně novinku; o to víc, že třeba přímý přechod mezi kuchyní a jídelní částí je možný jen skrze barovou část, a tedy obrovskou oklikou.

Málo místa tam, kde akutně chybí

Samostatné sedačky nabízejí vskutku minimalistický prostor, i pro jídlo, foto: Juraj KováčCo nová řada WRmee překonává velkorysými volnými plochami, to naopak ztrácí u samotného stolování. Středová ulička nepochybně patří mezi nejširší v celém vozovém parku ČD – pohodlně vedle sebe pojme dvě osoby, a to možná i s vozíkem minibaru. Zato samotné sezení u stolů se jen s obtížemi dá označit jinak než stísněné. Dvě dospělé osoby u stolku pro čtyři vedle sebe budou mít problém respektovat vzájemný osobní prostor, pokud tedy vítěz cateringového tendru nepřistoupí k podávání výhradně takové stravy, kterou lze konzumovat rukama s lokty u těla. Dojem velmi omezeného prostoru navíc podtrhují i docela subtilní stoly, jež svým příčným rozměrem neodpovídají ani šířce už tak úzké sedačky, a obvyklý rozsah stolování bude pro obsluhu i hosty znamenat nemalou výzvu, hlavně pokud provozovatel vozu nepřistoupí k úspornějšímu nádobí. Poslední hádankou nových stolků je poměrně široký středový žlábek, který použitelnou plochu stolu dále rozbíjí na tři části. Jeho konkrétní účel dosud zůstává záhadou.

Sezení v rozmístění 2+1 vypadá standardně, je však poměrně stísněné, foto: Juraj Kováč Jídelní část vozu WRmee816 pojme pouhých 24 zákazníků - nejméně ze všech jídelních vozů ČD, foto: Juraj Kováč Nekonečná chodba podél kuchyně spojuje dvě otevřené části vozu, foto: Juraj Kováč Sezení není řešeno formou samostatných křesel, ale jednoduchými lavicemi, foto: Juraj Kováč Prostor před výdejním oknem je vskutku velkorysý - vešel by se sem ještě jeden box, foto: Juraj Kováč

Bar musí být

Barová část vozu WRmee816 skýtá 7 míst. Zároveň je jediným východem z kuchyně, foto: Juraj KováčPři pohledu na interiérové dispozice vozu se nabízí otázka, proč České dráhy opět sáhly po koncepci vozu děleného na restaurační a barovou část; hlavně když druhá jmenovaná nabízí opět jenom sedm míst, z toho tři v podobě barových židlí u pultu. Plnohodnotné fungování takového vozu si logicky bude vyžadovat tříčlennou posádku (číšník, kuchař, barman), což dnešní realitě palubního občerstvení neodpovídá. Daleko pravděpodobnějším řešením proto bude rezignace na obsluhu barové části tak, jak se to běžně děje u dosavadních řad jídelních vozů. Tento hybridní model občerstvovacích služeb je přitom v zahraničí spíše na ústupu, ať už ve prospěch jednoduchého bistra, nebo naopak jednoúčelového jídelního vozu s velkou restaurační částí. WRmee816 neodpovídá ani jednomu.

Barevně, ale raději bez Najbrta

Barová část nabízí také dva malé boxy pro dvě osoby. Zbytek tvoří volné místo, foto: Juraj KováčKdyž před třemi lety ŽOS Vrútky a ČD prezentovaly svůj první bistrovůz řady ARmpee na brněnském veletrhu MSV, jednalo se o jeden z prvních příkladů aplikaci korporátního vizuálního schématu ve vozidle ČD. Když tytéž společnosti v roce 2012 představují nový jídelní vůz, není už po jednotném stylu ani stopy – alespoň ne ve formě, která by se podobala kterékoli z mnoha dosavadních verzí interiérového stylu ČD. Novému vozu dominují imitace dřeva a kávové odstíny, hojně zastoupené také na sedačkách samotných. Ty jsou, mimochodem, koncipovány jako souvislé lavice a tvarované do pravého úhlu, což u návštěvníků nejednou vyvolávalo volné asociace s motorovými vozy řady 810. V ostrém provozu by ovšem místa k sezení měly dostat potah na bázi teflonu, který zabrání usazování nečistot s jídlem souvisejících.

Osvětlení interiéru WRmee moc invence nepobralo; naopak, jde opačným směrem jako předchůdci, foto: Juraj KováčVšechny tyto atributy jsou přitom u produktu ŽOS Vrútky poměrně velkým překvapením. Společnost má totiž za sebou vývoj a dodávky série úspěšných jídelních vozů pro ZSSK, stejně jako zmiňovanou sérii bister pro České dráhy. Tyto typy vykazovaly celou řadu společných interiérových prvků, včetně nepřímého osvětlení a stropních podhledů, na které nová řada zcela rezignuje. Osvětlení se naopak vrací k přímému zářivkovému světlu, křivky interiéru v zásadě kopírují tvar vozové skříně… celá jedna generace vrúteckého designu se při vývoji tohoto vozu prostě někam ztratila.

Kuchyň je od zbytku vozu oddělena nejen pevnou bariérou, ale také prosklenou stěnou, foto: Juraj Kováč Jediný nástupní prostor nese typický rukopis ŽOS Vrútky, foto: Juraj Kováč Obsluha musí k zákazníkům i k WC obejít celý vůz, foto: Juraj Kováč Kolega Aleš Petrovský se v pozici vlakvedoucího při své výšce nevyhne nechtěné fyzické konfrontaci s vozem, foto: Juraj Kováč Na rozdíl od bister ARmpee je tady podokenní pult zcela nevyužitý, foto: Juraj Kováč Zvenčí se vozy WRmee nápadně podobají slovenské řadě WRRmeer, uvnitř jsou však diametrálně odlišné, foto: Juraj Kováč

Co ČD objednávaly?

Vozy i po modernizaci disponují maximální rychlostí 160 km/h, byť řada provozních parametrů se zlepšila, foto: Juraj KováčS příchodem řady WRmee816 České dráhy nepochybně získávají moderní přírůstek do pořád ještě nedostačující flotily vozidel určených pro expresy východně od Prahy. Disponuje klimatizací, zásuvkami, vylepšenými podvozky, opravenou skříní… Stejně tak ale vyvolává celou řadu otázek, kam vlastně zadavatel při návrhu tohoto vagonu mířil. Velmi neefektivně využitý prostor, stísněné stolování, malá kapacita a snad až příliš avantgardní stolky svádějí k domněnce, že cílem zadavatele bylo omezit pobyt cestujících ve voze na nutné minimum. V takovém případě bude muset drážní cateringová stálice JLV předefinovat svůj název na "Jezte, lokejte a vypadněte." Reálnou oblibu nové řady mezi cestujícími pochopitelně ukáže až praxe; reakce návštěvníků CRD i dojmy redakce však zůstávají poznačeny mírným skepticismem.

Zdroj: ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.6.2012 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jackub 
21.06.2012 (10:30)  
@ M Jackub - odkud kam jezdi vysokorychlostni vlaky v Rakousku, Svycarsku nebo Dansku.

Myslel jsem to tak, že nekompatibilitou naší infrastruktury a absencí tratí alespoň na 200 km/h (vím, toto je stále konvenční trať) si, alespoň podle mého, zaděláváme na to, že nás dálkové vlaky začnou objíždět. O rameni Berlín - Norimberk - Vídeň je to snad už veřejné tajemství.

Švýcarsko i Dánsko (stejně, jako třeba Lucembursko :-) ) jsem neuvažoval. Jednak o jejich infrastruktuře vím málo a jednak s námi nesousedí, takže přes jejich území nás vlaky objíždět nebudou, ani se nemůžeme napojit na jejich síť. V Rakousku, myslím, žádná VRT zatím taky není, ale není V max na Westbahn alespoň těch 200, místy 230? A propos - na jaké rychlosti jsou stavěny basistunely v CH a A?

Myslím, že každý, kdo chodí na tento server, má železnici rád a rád by viděl její rozvoj na vysoké úrovni i u nás. To se, alespoň podle mého názoru neděje a nejspíš hodně dlouho ještě dít nebude. A o tom byl můj příspěvek... :-)
registrovaný uživatel ReActor  mail  
21.06.2012 (10:00)  
článek i diskuse ukazuje to české:"já bych to vymyslel líp"
mě se interiér líbí, nepřeflákané, nepřehnané, nekřiklavé, jednoduché. Jen ta vystupní ulička by mohla být širší.

a pro provokatéry "RJ se fakt asi baví..", není horší nátěr než z jedné strany chudá a z druhé křiklavá 162ka
21.06.2012 (8:35)  
kolik je vysoutěžená cena na jeden vůz?

Osobně mi přijdou špatný ty umakarty, ale zase chápu, že na nich nebude tolik vidět ušmudlání a vandalismus, což je v jídeláku ještě víc odpuzující, než jinde. Holt síla zvyku zvítězila nad odhodláním pro pravidelnou údržbu.

Okénko výdeje mi přijde v pohodě, je to takhle praktický.

Žlábek na stolcích by byl zbytečný, když bude dobrý protiskluzový povrch stolků - což tenhle na první pohled asi nebude. Takže žlábek mi ani nevadí. Naopak bych aspoň u stojáků ve stolečkách nechal výlis pro kelímek/hrneček, aby ho člověk nemusel pořád držet v ruce.

Oblíbená ptákovina "zásuvky nad hlavou" tak, aby se člověk neustále věšel za adaptér od notebooku je tu zase, jediné vysvětlení mě napadá snad, že se bojí netěsnících oken, aby nezateklo do elektriky - jinak to nedokážu zdůvodnit. Přitom ty stolky jsou očividně napevno, tak by neměl být problém přidělat krabičku na ně zespod.

Bar - je tam průchod ven, nebo musí obsluha běhat až přes to zázemí? Celkově mi na něm něco přijde, že to není ono, ale nedokážu teď popsat co.

A celkový dojem - o tom, jestli se to ujme, bych počkal do provozu. Doposud mě za ty léta ČD+JLV naučily 2 věci. Pravidelná absence jídeláků na tratích, kde by měly být standardem mě naučily spíše si kupovat jídlo i pití s sebou sám. A když už tam jídelák je, tak kvalita nabídky spolu s cenami za ně požadovanými mě v ČR zatím vždycky přesvědčila, že budu podobně nakupovat i příště. Pro podobný koncept by přitom podle mě neměl být problém fungovat s nabídkou 3 solidně nachystaných hotovek + 1 polévky za ceny na úrovni průměrné pražské restaurace (podniky na úrovni ne pajzl, ale zase ne nějakávyšší střední třída - prostě slušná hospoda pro všechny) + 20-40%, tj. kvalitní polévka (ne voda s masoxem a 2 hrášky) za nějakých 40-50 Kč a kvalitní nešizené hlavní jídlo v cenách odpovídajících takové úrovni, že slušný český guláš bude max. za nějakých 130 Kč.
21.06.2012 (0:30)  
Přemýšlel jsem proč mají ty stolky takový divný tvar a podle mě nejpravděpodobnější verze je, že se jedná o korýtko, z kterého budou moci zákazníci ČD jíst bez využití nadobí, tímto způsobem dojde ke zlevnění pokrmů a zrychlení obsluhy :D :D
registrovaný uživatel M 
20.06.2012 (23:22)  
Jackub - odkud kam jezdi vysokorychlostni vlaky v Rakousku, Svycarsku nebo Dansku?
registrovaný uživatel danz  mail  
20.06.2012 (23:17)  
Bóřa: nějakou náhodou jsem byl ve voze, když nejmenovaný zástupce ŽOS představoval vůz nejmenovanému náměstkovi ČD. Reakce a diskuse se nesly ve zcela jiném duchu ... Myslím, že ŽOS bude asi doopravdy z této reference nešťastná.
registrovaný uživatel danz  mail  
20.06.2012 (23:03)  
Myslím, že předposlední odstavec asi hodně napoví, proč ten restaurák takto vypadá. Ono asi tak nepůjde o záměr ŽOS Vrútky, jako spíše o požadavek zadavatele = ČD. Tomu by napovídaly i prodlevy s uzavření výběrového řízení a podpisu smlouvy.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
20.06.2012 (22:42)  
Jo už to vidím, 160 km/h. Aspoň že tak. Mohlo to být horší.
registrovaný uživatel M 152.0  mail  
20.06.2012 (22:08)  
Musím říct, že z fotek se mi to moc nelíbilo, ale jak jsem to dneska zhlédnul „na vlastní oči“ tak je to docela pěkné.
20.06.2012 (21:35)  
Jakub: Jó tak takhle by to bylo zajímavý :), ale to si nehrozí. Spíš si myslím, že z toho chtěj udělat tohle: http://polishrail.files.wordpress.com/2009/07/wars.jpg?w=450 (sorry lepší jsem nesehnal), prostě něco, co se označovalo za socíku pojmem Automat.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko