Brno — České dráhy minulý týden vyhlásily výběrové řízení na výrobu nových elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Jak jsme již dříve informovali, mělo by se jednat o celkem sedm jednopodlažních dvousystémových elektrických souprav, z toho pět v třívozovém a dvě ve dvouvozovém provedení. Předpokládaná cena všech sedmi klimatizovaných jednotek je zhruba 950 milionů korun a mají být dodány do dvou let od podpisu smlouvy, který se očekává do konce tohoto roku. Všech sedm kusů by tedy mělo být nasazeno do konce roku 2014, a to na vytíženou linku S2 IDS JMK Křenovice – Brno – Letovice.
České dráhy s vypsáním výběrového řízení na nová vozidla pro linku S2 vyčkávaly na rozhodnutí vedení Jihomoravského kraje, které linky vyjme z uzavřené desetileté smlouvy (ta umožňuje takto postupně vysoutěžit až 55 % z celkového sjednaného výkonu). Volba nakonec padla na linky S6 a R6. Celkově se České dráhy ve smlouvě zavázaly k investicím do vozového parku v celkové výši 1,8 miliardy korun. Kromě nových elektrických jednotek se tak v Jihomoravském kraji počítá s nasazováním modernizovaných souprav RegioNova, modernizovaných vozů řad 842, 854, 954 a 054, dále také s postupným nasazováním klimatizovaných řídicích vozů Bfhpvee. Právě k „syslům“ se počítá s postupnou modernizací vozů Bdmtee.
Zdroj: České dráhy

Nicméně k "rozumné podpoře domácí výroby" - já jsem z Pankráce a musím říci, že na nějakou Plzeň kašlu, protože jí nepovažuju taknějak za "naší". Takže požaduju účelovou dotaci na zřízení vagonky na Praze 4. Na Praze 4 se veškerý železniční průmysl omezuje na údržbu a nedochází k dostatečné generaci know-how. K tomu se kolejová vozidla musí dovážet z jiných míst, což způsobuje zápornou obchodní bilanci v této kategorii. Podpora ryze prahočtyřských výrobců by všechny tyto problémy vyřešila.
Na tomto idiotském příkladu můžete dostatečně vidět, že merkantilistický nápad "Kupujte české/středočeské/..." je výplodem zločinců, kteří si z vašich daní chtějí polepšit a ještě v rámcí toho tvrdit, že přechytračili základní principy dělby práce, díky kterým nemá Země půl milionu obyvatel sedících na stromech nebo v jeskyních...
Pokud budeme tvrdit, že věda je to, co lze ověřit experimetem, tak bych moooc prosil aby se ekonomické experimenty už nikdy neopakovaly. Raději ať ekonomie zůstane souborem teorií a úvah, než aby někdo prováděl další ověřovací experiment na důkaz toho, že beztřídní společnost (ne)lze vybudovat. Pol-Pot se snažil asi nejvíce, nicméně také selhal.
Ale samozřejmě, nákupy ve státní správě bývají dosti komplikované, znám z osobní zkušenosti :) A největší hokej bývá v tom když se požadují všelijaké certifikáty a podobně, to dáte do požadavků a nikdo vám nedokáže jestli to fakt je potřeba nebo si jen zbytečně vymýšlíte...
Dejme tomu, že dostanu dotaci na obměnu poloviny výpočetní techniky (řekněme 6PC) po 10000Kč. Zadám požadavky, vypíšu výběrové řízení, ale taky znám situaci na trhu. Vím, že je draho, a vím, že můžu mít po 5000,- Kč značkové stanice (předváděcí kusy) od dealera, se kterým spolupracuji řadu let. Protože se mi velmi líbí myšlenka obměny všech 12ks stanic, ohnu vědomě řízení tak, abych tomuto člověku nahrál. Jeho nabídka je potom samozřejmě na virtuální železo, které je podobné vytouženým 12 kusům a není pro něj problém vyhrát.
A teď co. Je to korupce? Okrádám v této chvíli stát? Je za tím lobbing nebo jenom ZDRAVÝ ROZUM? Jako soukromník se logicky chovám tak, abych za své peníze dostal co nejvíc. Přesto mě stát staví do situace, kdy splnění podmínek znamená polovinu těch peněz vyhodit. Mohu tedy buď vyhovět státu, a být linčován v novinách za plýtvání veřejnými prostředky, nebo jít cestou zdravého rozumu, a být linčován v novinách za korupci a ovlivňování veřejných zakázek.
Samozřejmě se předpokládá, že jsem slušný a férový člověk a že si polovinu těch počítačů nenechám jako nějaká krysa tunelářská :)
Existuje spousta ekonomů, kteří jsou celkem přesní v predikcích, ale to není ani tak jejich úkolem. Zpravidla tito jsou záměrně umenšováni na úkor "populárního" mainstreamu, popřípadě ukazováni jako extremisté.
Podpora exportu? Takže já z daní zaplatím levnější Italskou tramvaj?
"Rozumný" byl i Castro, když nastupoval, i Hitler měl "rozumné" argumenty. Nechci to zesměšnit, ale to je tak obrovsky zneužitelný pojem, že to není možné. Co je rozumné? Že má vlak dveře široké 150, 120, 90 cm? Kde je pravda?
Ať si proráží podnikatelé sami, ne že stát jim sebere peníze na daních a dá je třeba i jiným, zpravidla méně úspěšným...
K té poslední větě: Je trochu komplikovaná, tak postupně. Kdybychom byli slabá ekonomika, tak by koruna nebyla takto silná. A protože si drží standard, zatímco euro hodně ztratilo, můžeme nakupovat levněji v zahraničí, proto se i náš export prodražuje. Eurozóna funguje tak, že spojíte 5 bohatých zemí, 5 středně bohatých a 5 chudých a uděláte průměr. Takže bohaté euro by stálo 50kč, chudé euro 15kč a průměr je těch 25kč. Takže v Itálii a dalších státech nemůžou exportovat, ptž jsou drazí, zatímco Německo roste o 5%, protože je o dost levnější, než by bylo s vlastní měnou... Ale to je strašný offtopic, za to se omlouvám.
Když si budu kupovat auto, vyberu si to nejlepší za nejlepší cenu, stát si vybere podle lobbingu občanů, podnikatelů a dalších...
Ač mě možná označíte za pseudoekonoma...
Kdepak, za pseudoekonoma bych nikoho nikdy neoznačoval, to je zbytečné. Ekonomie totiž - dle mého názoru - sama o sobě pseudovědou je! Jak jinak si vysvětlit, že kdykoliv někdo dostane Nobelovu cenu za ekonomii, tak se do několika let ukáže, že tudy to stejně nepůjde... ;o)
Ale vážně, pokud jsem si všiml, tak nikde nemluvím o cíleném kupování šmejdu, ale o rozumné podpoře domácího průmyslu. (Já už fakt nevím, to mám to slůvko "rozumný" vytučnit a podtrhnout?) A podpora domácího průmyslu rozhodně není jen nakupování domácích produktů, ale třeba i ta podpora exportu, o které je primárně řeč v tom odkazu, který tu rozpoutal celou tuto debatu. A vysvětlete mi, co je špatně na tom, trochu se snažit prorazit s domácí produkcí venku? Nebo je špatně, že třeba např. ta Škoda dodá 80 kompletních výzbrojí vč. pohonu pro elektrické lokomotivy TCDD?
Siemens bych sem netahal, za tím "zličínským koncem" není jen český nezájem o jejich produkci, ale třeba i silnější politické tlaky na zachování výroby jinde. A myšlenkový tok "slabá ekonomika - 50 CZK/EUR - zahraniční vlak zaplacený jižními státy - levnější potraviny v Německu" jsem bohužel nějak nepochopil...
Ad Chikatetsujin:
Pokud vím, tak ten crash test "převracení autobusu na bok" (o kterém se zmiňuji také, pouze o nějaký ten příspěvek níže) se provádí pouze s dálkovými autobusy a třeba pro ty patrové autobusy podobné zkoušky neexistují, protože patrový autobus např. to převrácení z pochopitelných důvodů prostě nemůže vydržet. Kdesi jsem četl vyjádření, že nejjednoduššími dopravními prostředky, které dnes můžete vyrábět, jsou vleky za auta a autobusy. Pokud sem ale dáte odkazy na čísla norem, které tu nárazovou odolnost autobusů řeší, rád se po nich podívám. A k těm emisním limitům, pokud EURO IIIB znamená mj. pokles povolených limitů pevných částic ve výfukových plynech o více než 80 % v porovnání s IIIA, tak to není "drsné"? Nemluvě o tom, že se cena těchto motorů velmi výrazně promítne do celkové ceny motorových lokomotiv a že tyto motory mají v rámci "boje za nižší emise" cca o 10 až 15 % vyšší spotřebu v porovnání s motory EURO II...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
