..: Nový dopravní terminál v Havířově :..

460, Šenov - Havířov, foto: Lukess Praha/Havířov — Předchozí článek z pera (nebo spíše klávesnice) historika výtvarného umění vám představil historii havířovského nádraží, připomněl dobu, kdy vznikal projekt nádražní budovy, osvěžil v paměti, co to je bruselský styl. Zazněl v něm zásadní nesouhlas s demolicí nádražní budovy, kterou chystají České dráhy a byla vám nabídnuta možnost připojit svůj podpis k petici za záchranu stávajícího havířovského nádraží. Protože ŽelPage se snaží o vyrovnaný a vyvážený pohled, pojďte se podívat, co by, v případě, že bude stávající nádražní budova zbourána, mělo stávající objekt nahradit. Záměr „udělat něco“ s havířovským nádražím není nový – České dráhy se na havířovskou radnici obrátily už asi před deseti lety s vizí vybudovat u nádraží komplexní dopravní terminál. To by odstranilo stávající problém, kdy do Havířova přijedete vlakem a potřebujete pokračovat do blízkého okolí autobusem. Ale autobusové nádraží je v Havířově na opačném konci města a zdaleka ne všechny spoje zajíždějí k nádraží ČD. Bez místní dopravy se zpravidla neobejdete. A naopak – ti, kdo přijedou z blízkého okolí do Havířova autobusem, tak pak už raději dají přednost tomu jet dál opět autobusem, než se kodrcat na vlak přes celé město. Konečně se začíná něco dít.

České dráhy, jako vlastník výpravní budovy, zadaly brněnskému Ateliéru Velehradský vypracování prověřovací studie. Základních problémů se při definici zadání architektům sešlo hned několik: budova je v provozu téměř padesát let bez zásadních stavebních úprav, rekonstrukce je nutná. Oproti šedesátým, sedmdesátým letům minulého století došlo k výraznému poklesu cestujících, které je nutno odbavit, kterým se poskytuje zázemí. Výrazně se od té doby změnily technické požadavky na stavby – bezbariérový přístup pro cestující do všech veřejně přístupných prostor by měl být dnes naprostou samozřejmostí, minimalizace nákladů na provoz objektu (vytápění, osvětlení, snadná údržba…) je silným tlakem firemních ekonomů na stavaře. Přidejme k tomu chybějící jednoduché propojení na místní část Šumbark, nedostatek parkovacích ploch…

Architekti v rámci prověřovací studie rozpracovali tři varianty. Prověřili možnost komplexní rekonstrukce stávajícího nádraží, při zachování bruselského stylu budovy. Zvážili možnost ponechat „vnější obálku“ a řešit zcela nově interiér – udělat vlastně novou vestavbu, která by splňovala požadavky provozovatele na současný provoz. A zkusili i stavbu na zelené louce – stávající odbavovací budovu zbourat a navrhli ji nově. Se všemi variantami se dělal i odhad ekonomické náročnosti. Jako nejvhodnější byla vyhodnocena demolice nádražní budovy (halové části) a výstavba nové. Návrh ČD jednomyslně odsouhlasilo po několika jednáních jak vedení města, tak i samotné zastupitelstvo.

Prověřovací studie - vizualizace, foto: České dráhy Prověřovací studie - vizualizace, foto: České dráhy Prověřovací studie - vizualizace, foto: České dráhy Prověřovací studie - vizualizace, foto: České dráhy Prověřovací studie - vizualizace, foto: České dráhy

Aleš Bartheldi z Generálního ředitelství Českých drah studii při jejím představení uvedl slovy: „Je to terminál, který byl vybudován po vzoru Švýcarska nebo Rakouska. To znamená, že by měl tvořit integrální funkční celek, který bude spojovat jak železniční dopravu, tak autobusovou dopravu. Bude tam zázemí pro cyklisty, bude vybudováno parkoviště a bude uzpůsobeno dalším službám, které jsou spojené s přestupním terminálem." Součástí projektu je kompletní rekonstrukce nádražní budovy, vybudování přednádraží - terminálu BUS, stanoviště taxi, parkoviště typu P+R a také vybudování lávky do městské části Šumbark. Cílem projektu je bezproblémový přestup mezi jednotlivými druhy dopravy, bezbariérový přístup, instalace moderního informačního systému a velice důležitý je parametr provozní efektivity, aby kapacita přestupního terminálu odpovídala skutečným současným i budoucím potřebám. "Vytvoří se zde komerční prostory, dispozičně se změní i vstupní hala a prostory pro veřejnost tak, aby byly maximálně využity," upřesnila mluvčí drah Kateřina Šubová.

Město Havířov vypsalo výběrové řízení na zpracovatele projektové dokumentace pro společný projekt přestupního terminálu. Vítězem je ostravský architekt Daniel Labuzík (KOHL Architekti). Tým pod jeho vedením bude vycházet z prověřovací studie, nicméně samotná finální podoba se s největší pravděpodobností bude lišit. Základní parametry jsou však jasně vymezené a dané prověřovací studií. Před nedávnem se hovořilo o tom, že spojovací lávka mezi nádražím a Šumbarkem nebude zalomena do tvaru písmene L, ale spojnice by měla být co nejkratší. Nebyla ani vyloučena ani možnost podchodu. Podle posledních zpráv se dokonce upustilo od lávky, neboť SŽDC plánuje rekonstrukci kolejiště a vadily by jim nosné pilíře lávky. Ubude zastřešených nástupišť pro autobusy a určitě při pracovních debatách architektů s investorem a zástupci provozovatele se bude přicházet na další drobnosti, které budou přínosem pro budoucí stavbu.

V současné chvíli se vypracovává projektová dokumentace, žádat o evropské dotace se bude ve druhém pololetí letošního roku. Začátek samotné realizace se v tuto chvíli předpokládá předběžně v březnu 2013. Vše ale bude záviset na rychlosti schválení dotace, která je pro realizaci klíčová. Jedná se o investici ve výši cca 160 mil. korun (na celý přestupní terminál). Čerpat dotace z regionálního operačního programu budou ČD na výpravní budovu samostatně (žádat budou o 70 %), město pak na přednádražní prostory ve výši 85 %, protože každý z investorů bude stavebně řešit svou část.

Nádraží Havířov - hodiny, foto: IMPULS-B V roce 2004 byla ostravskou společností IMPULS-B provedena instalace pohonu architektonicky řešených hodin na vlakovém nádraží Havířov. Na přání zadavatele byly předělány ručičky do reflexní modré barvy. Pohon hodin je proveden autonomním strojkem řízeném elektronikou s příjmem radiového signálu DCF. Tyto hodiny už odměřují čas, který havířovskému nádraží zbývá do jeho generální přestavby.

Bourat jakoukoliv stavbu je vždy problematické. Rozumný investor vždy nejprve hledá možnosti, jak se bourání vyhnout. Na kterém nádraží v Česku najdete - mimo Havířova - plastický strop vymykající se společenským konvencím? Není jich mnoho. Je známo mnoho případů, kdy se nevyužité budovy nezbouraly a našly nové využití – z pařížského nádraží Orsay je muzeum umění a mnozí návštěvníci Museé d´Orsay to ani netuší. Přestavba londýnských nevyužívaných přístavů na administrativní centrum včetně bydlení s kompletním zázemím – Docklands – již patří do učebnic architektů. Vídeňské plynojemy přestavěné na koncertní sál a bydlení podle návrhů Jeana Nouvela a spousta dalších staveb by mohla být dávána za příklad. Pokud zůstaneme na Moravě, tak nové využití areálu bývalé společnosti Baťa ve Zlíně nebo chystaná výstavba v centru Ostravy, kde by měla být zachována a upravena část areálu Vítkovic, jsou dalšími příklady, kdy nevyužívané stavby změnily způsob využití. Na druhou stranu pokud se řekne: „zbouráme nádraží“, tak se mnohým vybaví zbourání pražského těšnovského nádraží.

Je nutno si ale uvědomit, že všechno se vyvíjí – i naše požadavky na stavby. (Jen se podívejte, jak bydlela vaše (pra)babička na venkově počátkem minulého století – malý domek, bez tekoucí vody, suchý záchod… A srovnejte to s dnešními domy v příměstských lokalitách. Nebo se podívejte na standard bytů ze 60. a 70. let minulého století a srovnejte to s novou výstavbou.) Mění se požadavky na přístupnost, změnily se normy pro rozvody elektro, osvětlení se řeší jinak, slaboproudé rozvody byly v 60. letech téměř v plenkách, a zejména se změnily tepelně-technické požadavky na stavby. V květnu 2010 schválila Evropská rada na půdě Evropského parlamentu směrnici 31/2010/EU (EPBD II). Revidovaná směrnice vytyčuje cíle Evropského společenství v oblasti energetiky do roku 2020 rozpracováním a úpravou kroků vedoucích ke snížení energetické spotřeby energie v Evropě. Mottem revidované směrnice je cíl 20-20-20, vyjadřující záměr dosáhnout v roce 2020 snížení spotřeby energie o 20 %, snížení emisí skleníkových plynů o 20 % a zvýšení podílu obnovitelných zdrojů na 20 % celkové výroby energie v Evropě v porovnání s rokem 1990. Cílem této směrnice je stanovení, dodržování a kontrola požadavků na energetickou náročnost budov ve vazbě na vnější klimatické a místní podmínky, požadavky na vnitřní prostředí a efektivnost nákladů provozu budov. Všichni vlastníci budov budou tlačeni k tomu, aby řešili stávající technický stav svých starších budov, které nebudou směrnicím vyhovovat. S tímto výhledem už dnes musí projektanti nových staveb počítat a musí řešit jejich budoucí provoz i po stránce energetické náročnosti.

A zachránit nějaký starý dům tím, že se prohlásí za kulturní památku? Seznam nemovitých kulturních památek už dnes je velmi rozsáhlý. Je otázkou, zda jej dále rozšiřovat o jakýkoliv (trošku cennější) dům, kterému hrozí demolice. Neměly by být památkově chráněny jen vybrané stavby špičkové architektury? Průřezem obdobími, průřezem funkčním využitím i architekty, kteří stáli za projekty? Prohlášení objektu za památkově chráněný výrazně komplikuje jakoukoliv stavební činnost vlastníkovi – nemůže ani vymalovat nebo instalovat čidlo zabezpečovací signalizace bez projednání s památkáři! Věřím tomu, že obyvatelé Zlína, kteří bydlí v „baťovských domcích“ nebo obyvatelé Poruby, jejichž domy byly vyhlášena za památkově chráněné, by toto vyhlášení nejraději zrušili. Pro vlastníka je to jen práce a zejména peníze navíc. Nikdo vlastníkovi (téměř nikdy, protože objem finančních prostředků v kapitole Ministerstva kultury je tak malý, že nestačí ani na údržbu těch nejvýznamnějších památek) na opravy či údržbu (skoro) nic nedá, jen se na vlastníka sypou požadavky. A pokud by stát dal, tak vlastně všechny tyto prostředky jdou z našich daní. Opravdu jsou to účelně vynaložené peníze? Neměly by jít jen na některé špičkové stavby, které si to zaslouží? Asi už dávno neplatí výrok pana Špidly: „Zdroje jsou!“ Dnes už zdroje nejsou…

Přejme si, aby bylo u havířovského nádraží zvoleno to nejlepší řešení. Takové, které přinese komfort cestujícím, odpovídající 21. století, které poskytne dopravcům odpovídající zázemí, které bude navrženo a realizováno s ohledem na efektivní a ekonomické vynaložení finančních prostředků jak při výstavbě, tak při budoucím provozu. A které bude i potěchou pro oko.

Zdroje: 4 – construction, blog.iDNES.cz, Česká televize [1], [2], České dráhy, ČTK/Finanční noviny, EnviWeb, Havířovský deník [1], [2], [3], [4], iDNES.cz, IMPULS-B, infoportály.cz, Stavby v Moravskoslezském kraji, vlakove-nadrazi-havirov


Vlad Poslat mail autorovi | 14.2.2012 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
20.02.2012 (18:28)  
"Ja holt nejsem modry svazak"
Bylo tohle napadení nutné? Ony všechny tyhle "morální správy" a další způsoby zpochybňování vlastnictví, neúcty k jeho nedotknutelnosti a pohrdání primárním právem v historii nakonec skončily průserem - pohrdáním a neúctou k lidskému životu... To není o kapitalismu a modrosti, to je o základním principu "kdo platí, poroučí".
20.02.2012 (13:42)  
Ja holt nejsem modry svazak, tak nemam na majetek tak rigidne pravicovy pohled. Majetek s historickou cenou ma majitel moralne vzato v jakesi forme spravy a patri mu sice veskere zisky co skrz nej ziska, ale sam o sobe neni zcela pod jeho vuli.
Ale chtelo by to nejakou slabsi formu pamatkove ochrany, ktera se smiri s plastovymi okny a akrylovymi omitkami, ale zase zachrani jadro stavby pro budoucnost.
20.02.2012 (12:41)  
Hlavně je to v té Kroměříži úplně obyčejná stodola, pískovcová futra se holt tenkrát dělala ne kvůli umění, ale protože to jinak neuměli.

Nevím co křičí většina, já křičím, že je základním právem vlastníka nakládat se svým majetkem podle svého uvážení (pokud to nezasahuje do práv jiných). A pokud mu do tohoto práva chce někdo kecat, tak mu to taky musí kompenzovat. A to mi tu nějak pořád chybí i v případě toho havířovského betonu.
20.02.2012 (11:25)  
BS: mam pocit, ze je to vcelku podobne tomu dvoru v Branice.
Ten sice neni v tak desuplnem stavu, ale novotou taky nezari.
Fakt nechapu, ze jakmile je neco ve zanedbanem stavu a polorozpadle, vetsina ihned krici "zbourat". Je sice s podivem, ze ruznych zanedbanych kostelu ci hradu a zamku se to netyka, tam je i laicka verejnost na vysi, ale krasne ozdobne tovarny co zamek pripomina (neni to Kromerizsky pripad) uz bohuzel ano. Predmetne skladiste bude poctiva kamenna stavba s umeleckymi detaily, Lidlostodoly se takove doby nedoziji, jsou to montovane stavby. Ale souhlasim,ze by pamatkari mohli byt shovivavejsi na ruzne nelikvidacni upravy. Vsak az bude spolecnost na vysi, je mozno je vzdy odebrat zpet.
20.02.2012 (10:44)  
OFF TOPIC: Koukejte, jakou "nenahraditelnou památku" bourají v Kroměříži: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/164980-zbourani-skladu-je-nenahraditelna-ztrata-tvrdi-pamatkari/
Ano, téměř v centru města na Velehradské ulici stojí něco absolutně nevyužitelného (hysterický památkář tam nenechá udělat ani větší okna, aby tam mohly být třeba byty) a zchátralého, ale "cenného" a tudíž je to "nenahraditelná ztráta"... Fakt nádhera, asi stačí, aby se nějaká dnešní LIDLostodola dožila dvou set let a budou se po ní ochranáří sápat taky.
"Teoretici architektury", do zbraně! Nabrousit tužky, nalinkovat petiční archy!
20.02.2012 (0:15)  
BS: "úpadek architektury tu je od druhé světové války", presne ma slova, akorat bych vynal funkcionalismus a zahrnul 50. leta, jinak je fajn, ze ma nekdo normalni nazor.

Sandik: boreni vesnickych usedlosti v posledni dobe? Mas k tomu nejaky podklad, nebo lokace, kde se tak stalo a to v vetsi mire? (je nabiledni, ze nekolik usedlosti bylo zbourano urcite)
registrovaný uživatel Sandik 
19.02.2012 (14:47)  
Bohumil Stejskal: O hovnech, jste tu psal pouze vy...
19.02.2012 (11:20)  
čirá demagogie, kterou bych sice dokázal velmi snadno argumentačně zpochybnit
Nedokázal. Dokážete akorát psát fráze o tom, jak to dnes stojí za hovno, protože se kdejaká kůlna nevyhlašuje kulturní památkou. Heleďte, mně se třeba líbí Habitat v Montrealu (jestli tušíte, co to je, kdyžtak si to vygooglete), ale havířovské nádraží je podle mě prostě normální betonová škatule, která má sice pár zajímavých vnitřních prvků, ale výjimečnou ochranu si nezasluhuje.

Ale proč vám to vlastně říkám, když to, co píšete, je čirá demagogie, máte rudo před očima a jasného nepřítele před sebou :-)
registrovaný uživatel Sandik 
18.02.2012 (18:26)  
Bohumil Stejskal: Určitě zase napíšete, že je to osobní útok, ale vězte, že na vaše argumenty nebudu reagovat. To, co píšete, je čirá demagogie, kterou bych sice dokázal velmi snadno argumentačně zpochybnit, ale vás evidentně fakta nezajímají...
Máte rudo před očima a jasného nepřítele před sebou. Nezlobte se, ale na fackovacího panáka si tu hrát nemíním...
18.02.2012 (15:14)  
Sandik: úpadek architektury tu je od druhé světové války, poslední styl mající své místo je funkcionalismus. Šedesátá léta jsou zajímavá v průmyslovém designu ("laminátka", T603 apod.), ale v architektuře je to akorát snaha uplést bič z hovna omezených možností socialistického průmyslu a přitom nutnosti valit tuny železa a betonu na zalití chřtánů imperialistických štváčů. Výjimky jsou nečetné, ale ani tak je nelze zachovat všechny, jako nešlo zachovat všechny páry nebo všechny brejlovce. A rozhodně se nějakou tu párovku nepodařilo zachovat negativistickým pyskováním a peticemi, ale holt se musely sehnat prachy a přiložit ruce k dílu - to mi u "zachránců" nádraží v Ústí nad Orlicí nebo Havířova pořád chybí.
Památková "ochrana", jak je praktikována v posledních letech, je přitom dost často zneužívána právě různými hajzlíky, co chtějí "aspoň zaškodit" v okamžiku, kdy se s roky rozpadající se "památkou" konečně začne něco dít. Prostě - aťsi to radši spadne, než aby z toho měl někdo jiný užitek nebo dokonce, nedejbože, zlý kapitalista zisk...
Dále: pokud chci někomu něco nařizovat, musím nést náklady s tím spojené. Přes to podle mě nejede vlak - když chcete vlastníka nutit k vyšším výdajům na provoz, koukejte se na nich podílet. A neplatí žádné takové ty socialistické řeči, že peníze nejsou všechno a že se na takové stavby nesmí pohlížet "běžnými ekonomickými měřítky" - to je cesta do pekla, která zákonitě končí v koncentrákách na Sibiři. Stát by se neměl srát do všeho, takže takových staveb by měl být seznam s několika desítkami položek (přičemž ke každé z nich by rovnou příslušela složka rozpočtu s penězi na údržbu), nemělo by to být každé zpustlé nádraží, na které si "aktivisti" vzpomenou až v okamžiku, kdy se objeví "studie na modernizaci přednádražního prostoru", aby po "záchraně" sbalili své petiční archy a vyrazili zasmradit zas někam jinam. Ústí nad Orlicí budiž velmi výrazným varováním.
No a takové to lamentování, jak tu nově nevzniká nic pěkného a vše se jen ničí je jen přesným ekvivalentem šotoušských nářků nad "rušením lokálek"...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko