Bussnang/Praha — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail předal nastupujícímu soukromému dopravci LEO Express první z objednaných jednotek FLIRT pro nasazení na dálkovou linku Praha - Ostrava. Produkce pokračuje výrobou zbývajících 4 z 5 objednaných souprav. Jednotka typicky určená pro regionální dopravu prodělala na objednávku dopravce přeměnu na vlak pro dálkovou dopravu. V interiéru najdete mj. sedadla českého výrobce Borcad a to ve všech třech třídách - Economy, Business i Premium. Jak se adaptace pro dálkové cestování povedla, můžete posoudit z následujících fotografií. Jednotky uvidíme během jara na okruhu ve Velimi. Oficiální představení se plánuje na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2012 v září v Berlíně. Více informací o projektu přineseme v připravovaném rozhovoru s předsedou představenstva Leošem Novotným.
Zdroj: LEO Express, Stadler Rail
A ještě jedna opět taková geografická analogie: Dubaj leží na území Spojených arabských emirátů. Ale co s faktem, že v něm žije 43 % Indů a samotných Emiráťanů v něm je jen 17 %? Tak je to tedy emirátské město nebo indické? O městu ale nemůžeme přeci říct, že nemá žádnou geografickou příslušnost. Jednou leží na území Emirátů, tak je to Emirátské město i kdyby v něm žilo 100% Indů. Samozřejmě do doby než by se rozhodli vyhlásit samostatnost a na Emirátech si ji vydupat.
Samozřejmě nelze úplně srovnávat město s firmou, ale i města mohou být mnohonárodní a přesto geograficky někam patří, stejně jako firmy. Tak to vidím já.
Protoze, jednim z tech, co je obtizne zaradit, je prave Stadler; jsou suplata "nasim" vyrobkem, kdyz podstatna cast konstrukce vznikala ve VUKV? Jsou hypoteticke licencni Skoda emzety nasim vyrobkem, nebo ne?
Proc to resit, kdyz na vysledku to nemeni vubec nic. Teda krome toho, ze par jedincum, kteri maji potrebu si vsecko skatulkovat na hodne a zle, se zbori svet.
Takže k tomu švýcarsku, maďarsku a polsku si přidejte ještě česko
A v případě Pola lišícího se jen logem a názvem bych se asi přikláněl k tomu, že je to stále německé auto, akorát jakoby offshoringované ve své české dceři. Nicméně tohle jsou už takové mezní případy, u kterých je těžké to nějak stanovovat. Nemám potřebu všechno přesně zaškatulkovat.
Abychom se vrátili zpátky k železniční tématice – polský Stadler, tak jak ho vnímám já, je jen pobočka švýcarského Stadleru. V podstatě jen montovna toho o čem se rozhodne a co se narhne ve Švýcarsku. Řekněme, že se Stadler usmyslí část vývoje přesunout do Polska a stejně tak určité rozhodovací pravomoce, bude jeho pobočka najednou polskou firmou? Myslím, že už by se dalo říct, že ano. Ale velkou roli v tom hraje i specifické pojmenování, tedy to psychologické vymezení se proti vlastníkovi. Rozhodně by bylo snazší to tak vnímat v případě, kdyby se Stadler rozhodl tu pobočku pojmenovat třeba Stadlerski :) Stejně tak kdyby např. koupil PESU, ale zároveň by ji nechal určitou autonomii a vývoj a výrobu, bylo by mnohem snazší ji dál vnímat jako polskou firmu. Kdyby si z ní ale udělal jen montovnu svých vlastních výrobků, tak i přes zachování názvu by se to už nedalo.
Ale pochopitelně je to hodně subjektivní a někdy těžce stanovitelné, kdy už je autonomie natolik velká, aby se dalo mluvit o určité samostatnosti a svébytnosti. Nakonec to stejně skončí u toho, že si to každý určí dle vlastních pocitů :)
Zde bych si dovolil podotknout pár věcí. Škodu založili češi a vývoj je kompletně v česku. Hyundai založili korejci a vývoj je v Německu - co je tedy víc české?
Doplňující otázka: V Česaně (vývojové centrum škody) byla vyvíjena aktuální generace Sharanu/Alhambry vyráběné ve španělsku. Je tedy Sharan český, španělský, nebo německý?
naroznej: První polo asi ne , ale letos vyjede z MB první auto značky SEAT. A bude české,španělské nebo německé ?
A můžu potvrdit, že vypadá hodně dobře. škoda jen provedení, které na CZ trhu narozdíl od bratříčka v provedení české verze SK251/1 (Škoda "rapid") moc neuspěje...
A poslední otázka - co je na fotce? Německé, španělské či jiné auto?
http://s2.mojalbum.com/4219952_17510449_19380108/avt014/19380108.jpg
A nebo jeste jinak ... 107 je Francouz, Cech nebo Japonec? ;-)
Posledni "pokus" - co kdyby tady Hyundai vyrabel znacku rekneme "Bonus". Proste auta Bonus AB30 (a neslo by o neco jako Opel/Vauxhall). Vyráběly by se jenom tady, majitelem by ale byla pouze (dosud neexistujici!!) korejska firma, ktera by soucasne mela i jine znacky v "holdingu". Byla by to ceska firma?
Timhle chci prave rict
a) ano - tim je to dane historicky - kde ta firma poprve vznikne, tak tomu "narodu" patri
b) ne - rozhoduje narodnost majitele
A uplne nejvic spravne je podle mne to, ze to bude nejak modifikovane A, tedy historicky puvod je dulezity a to klidne i prehistoricky. Tudiz notebooky IBM budou americke a i kdyz Skoda v Cesku nebude vyrabet uz ani volant, ale bude vyrabet jen v Indii, tak to bude porad "ceska" firma.
První polo asi ne , ale letos vyjede z MB první auto značky SEAT. A bude české,španělské nebo německé ?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.