Praha — Na základě žádosti Správy železniční dopravní cesty ze dne 22. listopadu 2011 bylo dne 2. prosince 2011 zahájeno správní řízení týkající se trati 341, která spojuje Staré Město u Uherského Hradiště a Vlárský průsmyk. Ta dnes administrativně náleží mezi tzv. celostátní dráhy; v případě vyhovění žádosti SŽDC však bude překlasifikována do kategorie drah regionálních. Důsledkem této změny by mohlo být zachování stávajících cen za využití dopravní cesty pro všechny vlaky, vedené po této trati v rámci základní dopravní obslužnosti. Právě poplatky za použití kolejí se totiž od 1. července na celostátních drahách zvyšují o desítky procent, přičemž dochází ke sjednocení tarifů pro objednávané i komerční vlaky osobní dopravy. Právě na regionálních tratích zůstává i po 30. červnu v platnosti aktuální cena 5,32 Kč za vlakový kilometr plus 29,20 Kč za 1000 hrubých tonových kilometrů, jež tvoří variabilní složku ceny.
Pokud by trať 341 i po tomto datu zůstala v kategorii celostátních drah, zaplatili by dopravci nově za každý kilometr 6,28 Kč a 34,45 Kč za každých 1000 hrtkm hmotnosti vlaku. Nové ceny se nejvíce dotknou soukromých dopravců RegioJet a LEO Express, jezdících po tranzitních koridorech, kde od léta zaplatí 7,56 Kč/vlkm a 43,34 Kč/1000 hrtkm. Českým drahám ministerstvo změny v poplatcích dorovnává úpravou smluvních subvencí za poskytování dopravy v závazku veřejné služby. Nový cenový výměr SŽDC pak ještě dolehne na příležitostní a nostalgické jízdy, provozované na tratích, kde byl v minulosti zastaven provoz. Podle nové cenové kategorie zde dopravci zaplatí rekordních 43,63 Kč za každý kilometr jízdu a 57,81 Kč za 1000 hrtkm.
Zdroj: Ministerstvo dopravy - Oznámení zahájení správního řízení, SŽDC - Ceny dopravní cesty v roce 2012

Soukromí dopravci, ale také ČD v dálkové dopravě, platí už nyní na celostátních i "evropských" tratích vyšší ceny. Sleva, terá má být od 1.7. zrušena, se týká pouze vlaků k zajištění dopravní obslužnosti kraje, tedy ke změně cen dojde jen u regionální dopravy - vlaky Os a Sp v rámci ZVS objednávané jedntolivými kraji.
Dalším tahem SŽDC proti "malým dopravcům" má být třeba povinnost platit naprosto brutální pojištění - viz. "...dopravce má po celou dobu provozování drážní dopravy uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem drážní dopravy a uhrazené pojistné, přičemž na drahách provozovaných SŽDC je stanovena minimální výše pojistného plnění v částce 50.000.000,- Kč ", které nově požaduje připravované Prohlášení o drahách na rok 2013 - viz. http://www.szdc.cz/provozovani-drahy/pristup-na-zdc/prohlaseni-2013.html
Takže zatímco celá Evropa jde do liberalizace trhu na železnici, řada vedlejších tratí dostává novou naději v podobě soutěžení o provozování dopravy "malými dopravci" (a levnějšími), u nás panovačné a vševládné SŽDC celou situaci tlačí směrem monopolizace a návratu ke "starým strukturám"...
To je ale hnůj! Existuje nějaké racionální (ekonomicky podložené) zdůvodnění?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
