..: Vlára se má změnit na regionální trať, i kvůli poplatkům :..

754.066-9 s vozy Bdmtee na Sp 1721 Brno - Vlárský Průsmyk, foto: Tomáš Kudláček Praha — Na základě žádosti Správy železniční dopravní cesty ze dne 22. listopadu 2011 bylo dne 2. prosince 2011 zahájeno správní řízení týkající se trati 341, která spojuje Staré Město u Uherského Hradiště a Vlárský průsmyk. Ta dnes administrativně náleží mezi tzv. celostátní dráhy; v případě vyhovění žádosti SŽDC však bude překlasifikována do kategorie drah regionálních. Důsledkem této změny by mohlo být zachování stávajících cen za využití dopravní cesty pro všechny vlaky, vedené po této trati v rámci základní dopravní obslužnosti. Právě poplatky za použití kolejí se totiž od 1. července na celostátních drahách zvyšují o desítky procent, přičemž dochází ke sjednocení tarifů pro objednávané i komerční vlaky osobní dopravy. Právě na regionálních tratích zůstává i po 30. červnu v platnosti aktuální cena 5,32 Kč za vlakový kilometr plus 29,20 Kč za 1000 hrubých tonových kilometrů, jež tvoří variabilní složku ceny.

Pokud by trať 341 i po tomto datu zůstala v kategorii celostátních drah, zaplatili by dopravci nově za každý kilometr 6,28 Kč a 34,45 Kč za každých 1000 hrtkm hmotnosti vlaku. Nové ceny se nejvíce dotknou soukromých dopravců RegioJet a LEO Express, jezdících po tranzitních koridorech, kde od léta zaplatí 7,56 Kč/vlkm a 43,34 Kč/1000 hrtkm. Českým drahám ministerstvo změny v poplatcích dorovnává úpravou smluvních subvencí za poskytování dopravy v závazku veřejné služby. Nový cenový výměr SŽDC pak ještě dolehne na příležitostní a nostalgické jízdy, provozované na tratích, kde byl v minulosti zastaven provoz. Podle nové cenové kategorie zde dopravci zaplatí rekordních 43,63 Kč za každý kilometr jízdu a 57,81 Kč za 1000 hrtkm.

Zdroj: Ministerstvo dopravy - Oznámení zahájení správního řízení, SŽDC - Ceny dopravní cesty v roce 2012


miropiro | 19.1.2012 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu ČR Zlínský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Keprt 
20.01.2012 (13:52)  
Kolmix: samozřejmě, že riziko způsobení škody je u organizací typu ČD a SŽDC nesrovnatelně vyšší, než u nějakých provozovatelů příležitostných jízd. Předpokládám taky, že tyhle organizace mají pojistné smlouvy s takovým plněním, aby to pokrylo jejich rizika. U "příležitostných dopravců" je riziko jistě mnohem menší, nicméně jak oba víme, i při té jedné jízdě měsíčně lze projet vjezdové návěstidlo, potkat se s jiným vlakem a škody na životech i cizím majetku mohou těch 50 mega snadno přesáhnout. Proto mi připadá rozumné to pojištění odpovědnosti za škodu požadovat a částka plnění dle mého není nijak astronomická.
registrovaný uživatel PetrKolo  mail  
20.01.2012 (13:51)  
Nové ceny se nejvíce dotknou soukromých dopravců RegioJet a LEO Express, jezdících po tranzitních koridorech, kde od léta zaplatí 7,56 Kč/vlkm a 43,34 Kč/1000 hrtkm.

Soukromí dopravci, ale také ČD v dálkové dopravě, platí už nyní na celostátních i "evropských" tratích vyšší ceny. Sleva, terá má být od 1.7. zrušena, se týká pouze vlaků k zajištění dopravní obslužnosti kraje, tedy ke změně cen dojde jen u regionální dopravy - vlaky Os a Sp v rámci ZVS objednávané jedntolivými kraji.
20.01.2012 (13:47)  
Dá se očekávat, že by se na regionální dráhy změnily také tratě do Luhačovic a hlavně ta D3ka do Lidče?
registrovaný uživatel SYN 
20.01.2012 (13:43)  
Při uvážení že má takovýto limit kdekteré povinné ručení na osobní auto mi to nepříjde nijak zcestné...
registrovaný uživatel Petryk 
20.01.2012 (13:43)  
Jen pro srovnání by mě zajímalo, kolik platí autobus. Autobus musí zaplatit naftu, silniční daň, dálniční poplatky jen na dálnicích a vjezd na autobusová nádraží. Vlak platí naftu / elektřinu (jak) + poplatky zmiňované v článku... Tušíte prosím někdo srovnání?
registrovaný uživatel Kolmix  mail  
20.01.2012 (13:25)  
Martin Keppert - ale přece nemůžete chtít, aby totéž platil dopravce, který vozí denně tisíce vlaků a dopravce, který jich za rok odveze tolik, že by se to dalo na rukou spočítat...
registrovaný uživatel Keprt 
20.01.2012 (13:04)  
Kolmix: zrovna to plnění minimálně 50 mil Kč mi, při uvážení s jakým množstvím životů a materiálním hodnotama se "pracuje" na dráze, připadá jako přiměřená částka.
registrovaný uživatel Kolmix  mail  
20.01.2012 (12:16)  
InterCity - už to tu bylo řečeno. Jde o cenovou válku. Když se SŽDC nepodařilo "nevyužívané" lokálky zlikvidovat správními řízeními, mstí se "malým dopravcům" mj. tímto způsobem.

Dalším tahem SŽDC proti "malým dopravcům" má být třeba povinnost platit naprosto brutální pojištění - viz. "...dopravce má po celou dobu provozování drážní dopravy uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem drážní dopravy a uhrazené pojistné, přičemž na drahách provozovaných SŽDC je stanovena minimální výše pojistného plnění v částce 50.000.000,- Kč ", které nově požaduje připravované Prohlášení o drahách na rok 2013 - viz. http://www.szdc.cz/provozovani-drahy/pristup-na-zdc/prohlaseni-2013.html

Takže zatímco celá Evropa jde do liberalizace trhu na železnici, řada vedlejších tratí dostává novou naději v podobě soutěžení o provozování dopravy "malými dopravci" (a levnějšími), u nás panovačné a vševládné SŽDC celou situaci tlačí směrem monopolizace a návratu ke "starým strukturám"...
20.01.2012 (11:54)  
Podle nové cenové kategorie zde dopravci zaplatí rekordních 43,63 Kč za každý kilometr jízdu a 57,81 Kč za 1000 hrtkm.
To je ale hnůj! Existuje nějaké racionální (ekonomicky podložené) zdůvodnění?
20.01.2012 (11:35)  
tomik: přesně tak. Vždycky když vidím ten drzý úsměv Mr. Hally, tak si říkám, co se mu asi zrovna honí hlavou, když vykládá do televize ty svoje báchorky.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko