Praha — Na základě žádosti Správy železniční dopravní cesty ze dne 22. listopadu 2011 bylo dne 2. prosince 2011 zahájeno správní řízení týkající se trati 341, která spojuje Staré Město u Uherského Hradiště a Vlárský průsmyk. Ta dnes administrativně náleží mezi tzv. celostátní dráhy; v případě vyhovění žádosti SŽDC však bude překlasifikována do kategorie drah regionálních. Důsledkem této změny by mohlo být zachování stávajících cen za využití dopravní cesty pro všechny vlaky, vedené po této trati v rámci základní dopravní obslužnosti. Právě poplatky za použití kolejí se totiž od 1. července na celostátních drahách zvyšují o desítky procent, přičemž dochází ke sjednocení tarifů pro objednávané i komerční vlaky osobní dopravy. Právě na regionálních tratích zůstává i po 30. červnu v platnosti aktuální cena 5,32 Kč za vlakový kilometr plus 29,20 Kč za 1000 hrubých tonových kilometrů, jež tvoří variabilní složku ceny.
Pokud by trať 341 i po tomto datu zůstala v kategorii celostátních drah, zaplatili by dopravci nově za každý kilometr 6,28 Kč a 34,45 Kč za každých 1000 hrtkm hmotnosti vlaku. Nové ceny se nejvíce dotknou soukromých dopravců RegioJet a LEO Express, jezdících po tranzitních koridorech, kde od léta zaplatí 7,56 Kč/vlkm a 43,34 Kč/1000 hrtkm. Českým drahám ministerstvo změny v poplatcích dorovnává úpravou smluvních subvencí za poskytování dopravy v závazku veřejné služby. Nový cenový výměr SŽDC pak ještě dolehne na příležitostní a nostalgické jízdy, provozované na tratích, kde byl v minulosti zastaven provoz. Podle nové cenové kategorie zde dopravci zaplatí rekordních 43,63 Kč za každý kilometr jízdu a 57,81 Kč za 1000 hrtkm.
Zdroj: Ministerstvo dopravy - Oznámení zahájení správního řízení, SŽDC - Ceny dopravní cesty v roce 2012

A protože jsme v České republice, kde je prvořadým zájmem všech institucí "vyždímat" z okolí co se jen dá, jsem si skoro jist, jak by ono "povinné ručení" na železnici vypadalo. Jakmile bude povinné, pojišťovnám nebude vůbec nic bránit v tom, řádně si na této povinnosti vydělat...
Já ho taky nevidím. Máte, vzhledem k tomu, že jízdy pořádáte, nějakou praktickou zkušenost, kdy po vás pojišťovna chtěla za "výletní vlaky" pojištění za statisíce? Plnění 50 MKč nutně neznamená "likvidační" výši pojistného, jak už tu zaznělo, povinné ručení na auto tohle plnění taky "může umět".
To je mi samozřejmě jasné. V Bratislavě to ale většinou ujíždí a je to napětí do poslední chvíle. Když někam jedu sám a dám si dvouhodinovou rezervu, pak jdu do rizika. Jinak to ale není použitelné spojení - s přáteli, rodinou, s kolegy, na dovolenou a dalšími návaznými spoji atp. bych do takového spojení nešel. Jen když jsem vezl seminář 25 studentů a kolegů z Brna do Moskvy, tak jsem si v Bratislavě vymohl, že v případě zpoždění to počká, ale jinak to nebývá dobré a je to nevyzpytatelné. Navíc 6 minut je na přestup v Bratislavě málo - já už bych to zvládl, ale normální smrtelník těžko, protože není značeno, který podchod vede do haly k odjezdovým tabulím, člověk se ocitne na ulici, a pak znovu do stanice...
Flexaretista:
Já nemám tušení, kolik lidí jezdí do Trenčína, a nedělám si o tom iluze. Ale jezdit vlakem z Brna kamkoliv počínaje Trenčínem a konče Sninou je nešikovné a rizikové, většina lidí dá přednost busu, autu, anebo se rozhodnou jet jinam.
To snad nemůžete myslet vážně. Konečně se dá na železnici cestovat trochu kulturně a Vy to chcete zrušit? Proboha, proč?
Martin Keppert - Nehodu s fatálními důsledky samozřejmě může způsobit každý dopravce, stejně jako každý člověk, ale požadovat pojištění s poplatky v řádech desítek či statisíců Kč ročně po všech stejně je pro malé dopravce, jejichž obrat by kolikrát nebyl o mnoho vyšší než onen poplatek za pojištění, je dost diskriminující (ostatně SŽDC dobře ví, proč to dělá - to je stejné jako s těmi poplatky za DC u tratí bez objednávky osobní dopravy ve veřejném zájmu). Kdyby SŽDC opravdu šlo o nějaké ručení, byla tu tato klauzule už dávno...
Pojišťovny své paušály odpradávna nastavují dle pravděpodobnosti pojistných plnění - proto třeba vrcholový sportovec platí za pojištění daleko více (a pojišťuje se na vyšší plnění), než "obyčejný" člověk, který se ale může zmrzačit úplně stejně jako ten sportovec. Podobně to funguje i v drtivé většině dalších oblastí a nevidím důvod, proč by tomu mělo být na železnici jinak...
A bylo tomu tak treba lonsky ci predlonsky rok pred vyjetim Jancury? Nerekl bych...na Vasem miste bych doufal v konkurenci od Prahy na jih, pak se muze neco pohnout stejne jako na Ostravu.
FRK
A ať RegioJetu i LEO expressu nasází velké poplatky. Oni budou muset zdražit a konkurence nebude tak veliká. Pokud se České Dráhy zbaví konkurence v Ostravě, nebudou muset soustředit nejlepší výdobytky do Ostravy a cesta vlakem třeba do Jižních Čech bude stejně luxusní, jako do Ostravy.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
