..: SŽDC po roce opravila Švestkovou dráhu :..

Regionova ve stanici Třebívlice, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Třebívlice — Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po téměř roce opravila několikametrový most přes potok v obci Třebívlice na trati 113, tzv. Švestkové dráze mezi Lovosicemi a Mostem. Celý rok 2011 dlouhodobá nepřetržitá výluka znemožňovala pravidelný provoz sezónních vlaků Jindřichohradeckých místních drah. Oprava byla ze strany SŽDC z rozličných důvodů opakovaně odkládána. Teprve na přelomu letošního listopadu a prosince potvrdilo vedení Správy dopravní cesty Ústí nad Labem záměr dráhu opravit. Během pár dní došlo k opravě mostu a již dva dny po Štědrém dnu se na dráze mohli svézt zájemci i ve vyloučeném úseku Třebívlice – Libčeves.


Stav mostu ve Třebívlicích těsně před rekonstrukcí, foto: Správa železniční dopravní cesty - SDC Ústí nad Labem Vlak nazvaný Vánoční jízda Švestkové dráhy se vydal na svou cestu 26. prosince po deváté hodině ranní z Mostu. Byl vedený na tuto trať zatím netradičním vozidlem - motorovou jednotkou řady 814 Regionova Českých drah. V soupravě jelo několik desítek různých cestujících, ať už fanoušků železnice, Švestkové dráhy či místních obyvatel. Největším překvapením byl nástup několika lidí v zastávce Sedlec u Obrnic, kde byla podobná frekvence nejvyšší za několik let, vlak měl původně zastávku dokonce projíždět, nakonec ale na základě telefonické domluvy cestujících a organizátora zastavil. Za několik desítek minut pak vlak již dorazil do své cílové stanice, Třebívlic. Právě zde končily letos ve směru z opačné strany od Litoměřic sezónní vlaky JHMD, jelikož kvůli výluce dále do Mostu jet nemohly. Jako ve většině zastávek, i ve Třebívlicích došlo k focení vlaku a zde i k hromadnému skupinovému fotu většiny účastníků akce. Poté se již asi v deset hodin vlak vydal zpět do Mostu, kam na čas přijel.

Letošní léto tedy snad už budeme moci potkávat vlaky v celém úseku této tratě. Podobný problém však stále hrozí i sousední Doupovské dráze, trati 165 z Kadaně do Kaštic s odbočkou do Kadaňského Rohozce, kde rovněž jezdí dopravce Jindřichohradecké místní dráhy. Zde se chystala Správa dopravní cesty zavést výluku v celé délce trati z důvodu údajného špatného technického stavu. To se nakonec podařilo všem zúčastněným zvrátit, ale SŽDC svoji snahu nevzdala. Hned v novém roce opět započala svou snahu znemožnit provoz, tentokrát snahou o úřední zastavení osobní dopravy, ačkoli to již jednou Drážní úřad i Ministerstvo dopravy zamítly. Budeme tedy dále sledovat, jak se situace bude vyvíjet. Objednatelé dopravy nejen na těchto drahách ale budou muset řešit pro tento rok také zvýšení poplatků za dopravní cestu. Zatímco vlaky objednávané kraji budou zvýšenou sazbu platit od července, za vlaky objednané obcemi bude SŽDC počítat vyšší poplatky už od začátku roku. Tato změna souvisí s rozhodnutím Ministersva dopravy zvýšit ceny dopravní cesty.

Stav mostu po opravě, foto: Jiří Straka Největší hrozbou pro ohrožené tratě však stále zůstává nová legislativa připravovaná v dílně Ministerstva dopravy. Dle slov představitelů SŽDC se podle ní totiž počítá s prodejem ohrožených drah, avšak nikoliv obcím či železničním spolkům s cílem tratě zachránit, ale tomu, kdo nabídne nejvyšší cenu. To mohou být hlavně spekulanti s pozemky či překupníci s kovy, jelikož jejich finanční možnosti jsou lepší než možnosti obcí a spolků železničních nadšenců. Mnoho tratí, kromě výše uvedených například úseky Bošice – Bečváry, Čelákovice – Mochov, Bruntál – Malá Morávka či Čejč – Uhřice u Kyjova a mnoho dalších tak pořád nemají vyhráno.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, Severočeské dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 6.1.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
06.01.2012 (11:29)  
Obě lokálky jsem v rámci letních jízd navštívil. Kromě, podle mého soudu, nesporného turistického potenciálu, mě zaujala jedna skutečnost. Ačkoliv vlaky jezdily jen o víkendech, používali je i místní obyvatelé jako substituci povětšinou mizerné veřejné autobusové dopravy objednané krajem. Do řady obcí se už dnes o víkendech nemáte šanci dostat, pokud nechcete být odkázáni na auto. Turisté také volí železnici jako cíl své cesty a nemusí to být skalní šotouši. Zarážející je, že se Doupovská dráha opravuje, ale přesto tatáž organizace usiluje o její zrušení.
registrovaný uživatel matti 
06.01.2012 (10:28)  
Pikehead: všechno je oprava oproti původnímu stavu :D
06.01.2012 (8:27)  
Ten mostek na fotce moc opravene nevypada - podpurne steny vypadaji zhroucene a vidim tam nejake K. :) Je to oprava, nebo "oprava"?
06.01.2012 (8:08)  
Jestliže prodej neuspěje, nechť se lokálky za nějakou cenu pronajmou spolkům obcí či jiným sdružením, která dopravu budou provozovat včetně starosti o infrastrukturu. Jestliže se správce projeví jako dobrý provozovatel (zachová provoz), může postupně splatit celou dráhu (hodnota na počátku podnikání, přičemž zaplacené nájemné by se započítalo mezi úhrady za trať) a majetek bude převeden za x let (po splacení) do jeho vlastnictví s podmínkou zachování provozu na dalších y let.

Jestliže by se nenašel ani nájemce, považoval bych to za jasný důvod ke zrušení.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko