Třebívlice — Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po téměř roce opravila několikametrový most přes potok v obci Třebívlice na trati 113, tzv. Švestkové dráze mezi Lovosicemi a Mostem. Celý rok 2011 dlouhodobá nepřetržitá výluka znemožňovala pravidelný provoz sezónních vlaků Jindřichohradeckých místních drah. Oprava byla ze strany SŽDC z rozličných důvodů opakovaně odkládána. Teprve na přelomu letošního listopadu a prosince potvrdilo vedení Správy dopravní cesty Ústí nad Labem záměr dráhu opravit. Během pár dní došlo k opravě mostu a již dva dny po Štědrém dnu se na dráze mohli svézt zájemci i ve vyloučeném úseku Třebívlice – Libčeves.
Vlak nazvaný Vánoční jízda Švestkové dráhy se vydal na svou cestu 26. prosince po deváté hodině ranní z Mostu. Byl vedený na tuto trať zatím netradičním vozidlem - motorovou jednotkou řady 814 Regionova Českých drah. V soupravě jelo několik desítek různých cestujících, ať už fanoušků železnice, Švestkové dráhy či místních obyvatel. Největším překvapením byl nástup několika lidí v zastávce Sedlec u Obrnic, kde byla podobná frekvence nejvyšší za několik let, vlak měl původně zastávku dokonce projíždět, nakonec ale na základě telefonické domluvy cestujících a organizátora zastavil. Za několik desítek minut pak vlak již dorazil do své cílové stanice, Třebívlic. Právě zde končily letos ve směru z opačné strany od Litoměřic sezónní vlaky JHMD, jelikož kvůli výluce dále do Mostu jet nemohly. Jako ve většině zastávek, i ve Třebívlicích došlo k focení vlaku a zde i k hromadnému skupinovému fotu většiny účastníků akce. Poté se již asi v deset hodin vlak vydal zpět do Mostu, kam na čas přijel.
Letošní léto tedy snad už budeme moci potkávat vlaky v celém úseku této tratě. Podobný problém však stále hrozí i sousední Doupovské dráze, trati 165 z Kadaně do Kaštic s odbočkou do Kadaňského Rohozce, kde rovněž jezdí dopravce Jindřichohradecké místní dráhy. Zde se chystala Správa dopravní cesty zavést výluku v celé délce trati z důvodu údajného špatného technického stavu. To se nakonec podařilo všem zúčastněným zvrátit, ale SŽDC svoji snahu nevzdala. Hned v novém roce opět započala svou snahu znemožnit provoz, tentokrát snahou o úřední zastavení osobní dopravy, ačkoli to již jednou Drážní úřad i Ministerstvo dopravy zamítly. Budeme tedy dále sledovat, jak se situace bude vyvíjet. Objednatelé dopravy nejen na těchto drahách ale budou muset řešit pro tento rok také zvýšení poplatků za dopravní cestu. Zatímco vlaky objednávané kraji budou zvýšenou sazbu platit od července, za vlaky objednané obcemi bude SŽDC počítat vyšší poplatky už od začátku roku. Tato změna souvisí s rozhodnutím Ministersva dopravy zvýšit ceny dopravní cesty.
Největší hrozbou pro ohrožené tratě však stále zůstává nová legislativa připravovaná v dílně Ministerstva dopravy. Dle slov představitelů SŽDC se podle ní totiž počítá s prodejem ohrožených drah, avšak nikoliv obcím či železničním spolkům s cílem tratě zachránit, ale tomu, kdo nabídne nejvyšší cenu. To mohou být hlavně spekulanti s pozemky či překupníci s kovy, jelikož jejich finanční možnosti jsou lepší než možnosti obcí a spolků železničních nadšenců. Mnoho tratí, kromě výše uvedených například úseky Bošice – Bečváry, Čelákovice – Mochov, Bruntál – Malá Morávka či Čejč – Uhřice u Kyjova a mnoho dalších tak pořád nemají vyhráno.
Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, Severočeské dráhy, ŽelPage
Jenomže SŽDC nebude postupovat cestou pronájmů - mluvili o prodeji, dokonce se již přihlásilo několik firem (ještě nebylo výběrové řízení), které hodlají nakoupit jako balík všechny "vybrané" tratě a vytěžit šrot. Pouze se lobuje za změnu vyhlášky - zamezení obstrukcí ze strany obcí, spolků a zjednodušení procesu zrušení regionální dráhy. Otázkou je, že současná cenová vyhláška(?) sždc je diskriminační a spolky ji nejspíš napadnou u soudu. Následně se asi bude měnit i zákon, aby někdo nebránil "smysluplnému" využití regionální dráhy - vytěžení kovového šrotu.
Netusil jsem, ze na severu zije tolik ultrasotousu. :)
Když těm lidem vezmete i další věci, které jsou součástí jejich života, jako školu, knihovnu, poštu, tak většina z nich usoudí, že už jim vzali všechno, co je vůbec v kraji drží, odstěhují se pryč a jejich byt zůstane na pospas spekulantům, kteří tam často nastěhují hádejte koho. Naštěstí si tuhle "maličkost" řada starostů uvědomuje a proto se snaží vlaky, školy, pošty a další věci udržet za každou cenu.
Lidí bylo odhaduji tak 30 - 40 (ale opravdu nevím, nepočítal jsem to..)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.