..: Drážní společnost při ČVUT FD slaví 5 let :..

Drážní společnost při exkurzi v mostecké uhelné, foto: Drážní společnostPraha - Již pátým rokem působí na akademické půdě Fakulty dopravní při ČVUT studentský odborný spolek, kde si mohou studenti se zaměřením na železniční a veřejnou dopravu vyměňovat a rozšiřovat odborné poznatky a názory. Drážní společnost funguje jako základna pro nezávislou odbornou diskusi na základě akademických svobod. Díky podpoře vedení FD má v rozvrhu rezervovanou posluchárnu a prostor na fakultním webu. V posledních letech je Drážní společnost zastoupena také na sociální síti Facebook. Studenti tak mohou získávat mnoho cenných informací z vyzvaných či vlastních odborných přednášek, prezentací předmětů či studentských projektů, exkurzí do dopravních provozů v ČR i v zahraničí, a také o možnostech zahraničních odborných stáží. Drážní společnost se za pět let osvědčila především jako organizátor setkání studentů, kteří se chtějí více rozvíjet ve svém oboru.

Historie

Drážní společnost na exkurzi v Grafenau, foto: Drážní společnostV ročníku, který nastoupil ke studiu na Fakultu dopravní v roce 2002, vznikla neformální skupinka studentů, kterou spojoval zájem o železniční a veřejnou dopravu, ale také touha veřejnou hromadnou dopravu v naší vlasti pozvednout. Tito studenti studovali různé obory, proto poznávali, že mnoho těžkostí vzniká nedostatečnou diskuzí mezi specialisty z různých oborů. Josef Beran založil a provozoval internetové stránky, tehdy zaměřené na oznamování exkurzí z drážní dopravy a na studentské odborné články. V roce 2004 začali Josef Beran a Jan Pacholík, bohužel později tragicky zesnulý, organizovat první schůzky "organizátorů exkurzí" s myšlenkou založit "Spolek budoucích železničních inženýrů". V říjnu roku 2006 pak spolek získal konkrétní podobu pod názvem "Drážní společnost" dle návrhu Tomáše Záruby a znak z dílny Michala Drábka (okřídlené kolo doplněné rozevřeným odpichovacím kružidlem jako inženýrským symbolem, barva zdůrazňuje příslušnost k Českému vysokému učení technickému). Později se do činnosti spolku zapojili mladší kolegové Milan Kříž a Tomáš Kučera, který zavedl newsletter a spravuje web Drážní společnosti. Dnes přebírá štafetu Martin Stach a s ním další mladší kolegové a kolegyně. První přednášky se řídily heslem "od studentů pro studenty" a přednášející se učili prezentačním dovednostem doslova za pochodu.

Drážní společnost dnes

Dnes je naším záměrem zejména

  • průběžná podpora studentů s vážným zájmem o železniční a veřejnou dopravu během studia
  • poskytování platformy pro sebevzdělávání a osobní odborný rozvoj studentů (včetně odborných přednášek od studentů pro studenty) zejména v oblasti drážní dopravy, jakož i pro výměnu odborných informací, metainformací, kontaktů a nabídky/poptávky po práci v oboru
  • vyjadřování se k zásadním odborným otázkám v oblasti drážní dopravy v ČR
  • v neposlední řadě také "běžný provoz", tedy pořádání přednášek a exkurzí

Kdo nám také přednášel

Studenti a odborná veřejnost si vyslechli řadu poutavých přednášek. Na setkání Drážní společnosti hovořili mimo jiné experti na dopravní plánování, členové Drážní inspekce, odborníci na zkoušení kolejových vozidel, lidé z projekční a konstrukční praxe.

  • Ing. Bohumil Drápal (VÚŽ) přednášel o interoperabilitě kolejových vozidel a zkouškách kolejových vozidel
  • Ing. Jiří Kalčík přednášel o projektu Nové železniční spojení Praha – severozápad a o projektování dalších vysokorychlostních tratí
  • doc. Ing. Josef Kolář, CSc. (ČVUT FS) přednášel na téma Konstrukční řešení pohonů hnacích kolejových vozidel
  • Jan Konrad nám představil vznik a vývoj simulátorů Gordikon a Multi
  • Ing. arch. Ivan Lejčar a pan Tomáš Alter přednášeli o projektu rekonstrukce Železničního uzlu Brno v centru a o městské rychlodráze
  • prof. Ing. Petr Moos, CSc. (tehdejší děkan FD, dnes prorektor ČVUT) přednesl proslov o financování železniční infrastruktury z evropských fondů
  • Ing. Petr Šlegr (ředitel Centra pro efektivní dopravu) se ve svých přednáškách zaměřil na legislativní a politické problémy rozvoje veřejné dopravy
  • Ing. Jaroslav Šulc (ARRIVA) přednášel na téma ARRIVA na Liberecku
  • Ing. Jan Herman Zicha, P.E. přednášel o projektování a realizaci VRT v Jižní Koreji, Kalifornii a Brazílii
  • Drážní společnost se rovněž podílela na zajištění přednášky pana prof. Dr. Ulricha Weidmanna (Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme ETH Zürich) o železniční a veřejné dopravě ve Švýcarsku.

Naše vlastní činnost

Drážní společnost na exkurzi ve Zwickau, foto: Drážní společnost Exkurze jsou mezi studenty velmi oblíbené. Drážní společnost pořádala např. exkurzi na seřaďovací nádraží Nymburk, kontejnerový terminál Metransu v Praze-Uhříněvsi, železniční zkušební okruh Cerhenice, Dopravní podnik města Ústí nad Labem, Dopravní podniky Karlsruhe a na Jindřichohradecké místní dráhy.

Drážní společnost se nebojí vyjadřovat svá odborná stanoviska ani v případech zpolitizovaných a mediálně propíraných otázek, jako je odsun brněnského hlavního nádraží či zastavování vlaků vyšší kvality v České Třebové. Diskuze s oponenty jsou vedeny v odborné rovině a věcně.

Drážní společnost při ČVUT, foto: DS FD ČVUT Za pět let se podařilo vytvořit odbornou, ale přitom neformální diskusní základnu nejen pro studenty naší fakulty, která ve své podobě pravděpodobně nemá v naší republice obdoby. Členové Drážní společnosti mají nachystánu spoustu dalších rozvojových nápadů (pro případ, že by se podařilo výrazně rozšířit členskou základnu).

Autoři: Michal Drábek, Nicolette Tiekuová

Zdroj: Drážní společnost při ČVUT FD


Michal Drábek | 2.12.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
02.12.2011 (22:17)  
obe platformy jsou potrebne. uz jen kvuli tomu, ze radikalove,jako jsem treba ja, potrebuji sem tam obcas nakopnout od mladsich kolegu, kteri maji solidni teoreticky zaklad.

a az si projdou praxi, muzou z nich byt ti, kteri "postavi novou zeleznici" - v prenesenem slova smyslu, ovsem ;)

zdravi vas sarkasmem prolezly Sir James...
(oh my god... my youth is in the asshole, better future look far away and my glass is still run out. fucking life...)
registrovaný uživatel Honza  mail  
02.12.2011 (20:48)  
Škoda že už pan Ing. Bohumil Drápal neučí. Na takový "Úvod do dopravní a manipulační techniky" a "Dopravní prostředky" by byl potřeba.
02.12.2011 (16:43)  
Ad Zdeněk Michl:

Pokud Tě můj předchozí komentář nějak urazil, tak se Ti omlouvám a doufám, že jsi ojedinělým případem, protože jsem nic takového rozhodně v úmyslu neměl. O těchto našich "PíáR-aktivitách" jsme se dokonce vloni s kolegou Drábkem bavili a celkem jsme se shodli na tom, že alespoň na podzim je holt potřeba vyvinout trochu toho "marketingového" úsilí, pro které je - přinese-li navíc nějaké zajímavé informace - ŽelPage ideální "platformou". Éto vsjó! A ohledně těch pozvání na různé akce, z mé strany mohu tyto vztahy zkusit zlepšit tak, že si do diáře poznamenám, že mám (až to bude aktuální) na mailovou adresu DS poslat pozvánku na konferenci "Současné problémy v kolejových vozidlech", jež by se měla konat v září 2013 v České Třebové...

Jinak jsem si tento článek od začátku do konce se zájmem přečetl, čímž jsem si alespoň rozšířil obzory ohledně historie a činnosti DS. Takže díky za něj...


Ad Josef Petrák:

Jasné, korektura byla dlouhá, ale tvorba ještě delší. Dokonce to mohu aj upřesnit - poslednímu článku (tomu o styku) zabralo nějakých 25 dní od vložení po zveřejnění, ale předtím jsem ho dával do kupy (s přestávkami vynucenými jinými povinnostmi) asi 40 dní... ;o)
02.12.2011 (16:25)  
ythomas_ct) Víš dobře, jak dlouho někdy trvá tvorba a korektury článků. Sám s tím máš zkušenosti. Ber to tak, že tentokrát dostala DFJP přednost. :-)
02.12.2011 (15:58)  
Když jsem asi před čtrnácti dny posílal na ŽelPage svůj článek z prostředí DFJP UPa (viz "Pojednání o styku kola a kolejnice" z 19.11.2011), v duchu jsem si položil otázku, kdypak se asi objeví nějaká reakce z FD ČVUT z klávesnice pana Drábka. Říkal jsem si: "Dávám mu měsíc, maximálně dva." :o) Koukám, že jsem to neodhadl až tak špatně... ;o)

Jinak zdravím kolegu Pepu Berana a doufám, že se za týden dostaví na tradiční Setkání akademické obce Dislokovaného pracoviště DFJP v České Třebové... ;o)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko