Praha — V neděli 23. října 2011 končí platnost nabídky ČD Promo ve vlacích z Prahy do Brna a z Prahy do Hradce Králové. Ti, kteří cestují do jihomoravské metropole, však nemusí věšet hlavu – od pondělí 24. října vstoupí v platnost nové akční ceny. Zákaznická (IN25) jednosměrná jízdenka bude stát 170 korun, obyčejná pak 200 korun. Oproti současné končící nabídce jsou sice jízdenky dražší, zdaleka však nedosahují výše plné ceny. Také jízdenky SporoTiket zůstanou levnější, neboť v první cenové relaci (jízdenky koupené 7 a více dní předem) budou stát 150 Kč / 170 Kč. Zde se oproti současné akci ČD Promo ceny nemění. Zkrátka opět, bohužel, přijdou majitelé aplikace IN50. ČD se pomocí akčních nabídek a nasazení modernějších vozů snaží do vlaků z Prahy do Brna nalákat hlavně cestující, kteří v současné době využívají dálnice D1. Ta totiž projde náročnou rekonstrukcí.
Zdroj: České dráhy
Pokud to berete podle "litery zákona", tak ČD berou dotace za to, že ten vlak bude jezdit (a to jezdí) a že v něm platí obyčejné jízdné a zákonné slevy (což taky platí).
Domnívám se, že z tohoto důvodu, je nabízení akčních slev typu SporoTiket (který platí jen v některých stanicích) naprosto nepřijatelné.
A jestli je to reakce na autobusy nebo na něco jiného je v této souvislosti naprosto jedno.
Aby vás ta ideologie ("ani haléř komerční slevy na dotované lince nazmar") nezaslepila.
Ty akční ceny SporoTiketu (cena A) na relaci ČB-Praha přilákají z těch autobusů na této relaci alespoň pár lidí. Řekněme, že místo X, co by bývali jeli i za obyčejné (cena B), jich bude X+Y.
Tržby se tedy zavedením SporoTiketů změní. I kdyby všichni, co jezdili za obyčejné (což se nestane), přesedlali na SporoTiket, změní se tržby o A*(X+Y)-B*X.
Prostým vyřešení nerovnice zjistíte, jaké musí být Y, aby se zavedením SporoTiketů vybralo na tržbách víc.
A to prospěje i občanovi z Veselí, protože se třeba ten vlak za rok nezruší (po té co by tím z ČB už nikdo nejel a na sociální službu přepravy lidí z Veselí by chtěly ČD více peněz).
My samozřejmě neznáme čísla X a Y, takže nemůžem rozhodnout. Ale nelze vyloučit, že to je tak jak tvrdím a SporoTiket tržby zvyšuje.
Podporou pro moje tvrzení může být to, že SporotIket už nějakou dobu existuje, a pokud by pro ČD neměl žádný pozitivní efekt na tržby, tak ho zase zruší. Přece ho nebudou držet jen pro "dobrý pocit" ...
Není to vina autobusu, ale vina chybějící koncepce a koordinace VHD v ČR.
z jakýchsi divných důvodů vychází často levnější i rychlejší než vlaky.
Důvodem je stav infrastruktury. A není divný, ale bohužel logický. Když na stavby NOVÝCH silnic po desítky let dáváme desítky miliard, a na stavbu NOVÝCH tratí téměř nic, nelze nic jiného čekat.
V Německu je dálková železniční doprava nedotovaná. A proč? Protože je na tamějších tratích vlak obvykle nejen rychlejší než bus, ale i než auto.
Akorát že tady to není tak že je něco něčí "vina" a někdo by byl trestán, ale že je tu někdo zvýhodněn. Zvýhodněn je cestující z ČB, a to státním (přesněji státem vlastněným, prosím kohokoliv ušetřit si výlevy na téma že ČD jsou "normální" akciovka) dopravcem. Děje se tak z titulu aby měly dráhy přece jen jakous takous šanci konkurovat autobusové dopravě, která z jakýchsi divných důvodů vychází často levnější i rychlejší než vlaky. Což je sice důvod relativně chválihodný, ovšem velká otázka je jestli by se tak mělo dít prostřednictvím ceny. Já bych daleko raději viděl kdyby se to dělo prostřednictvím vyšší kvality - rychlosti, komfortu, úrovní služeb na palubě...
Je trestán za to, že z Veselí jezdí méně busů než z Českých Budějovic.
SporoTiket je reakce na neregulované dálkové busy, které jezdí jen mezi velkými městy. Z tohoto důvodu nemůže být fér. Stejně jako neni fér, že z Prahy do Londýna doletíte levněji než do Varšavy, přestože je to dál ...
Pikehead - pokud to nema byt nejaky sarkasmus vyssiho levlu
spocivajici v tom, ze zality nejvetsich der a rozsireni odstavnyho pruhu neni zadna rekostrukce, tak ta dlouhodoba oprava asi hodne useku dost zpomali. A ackoliv je na zpomalenich 80, tak se tam z nejakeho duvodu jezdi i 50 a pred zuzenim byvaji tu kratsi, tu vetsi kolony jedoucich krokem. V nejaky vychytany doby to rozhodne nebude na dve hodinky (to teda moc neni ani ted)...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.