..: 30 let TGV :..

TGV v Praze-Holešovicích, foto: G-BOACFrancie — Dnes uplynulo přesně 30 let od zahájení provozu nejslavnější evropské sítě vysokorychlostních tratí. Šedo-oranžovo-bílá souprava TGV (Train ? Grande Vitesse) se rozjela po lince Paříž-Jihovýchod mezi Paříží a Lyonem. Tehdy ještě nejvyšší rychlostí "pouhých" 270 km/h. Kromě výkladní skříně výrobce Alstom a francouzského strojírenství obecně se TGV staly faktickým likvidátorem letecké dopravy v daných relacích a také politickým symbolem. Ve stejném roce totiž nastoupil levicový prezident François Mitterrand a rychlovlaky "pro každého" se staly jednou z tváří tzv. mitterrandismu, tedy silných socialistických tendencí ve francouzské společnosti. TGV je historicky čtvrtým systémem rychlovlaků (třetím na normálním rozchodu), přičemž není bez zajímavosti, že jej, kromě prvního Šinkansenu a třetího Intercity 125 (hlavní tratě ve Velké Británii), předstihl i tehdejší Sovětský Svaz s expresem Moskva - Petrohrad (tehdy Leningrad).

Síť LGV (Ligne ? Grande Vitesse) nyní spojuje Francii s osmi evropskými státy (Velká Británie, Nizozemí, Belgie, Lucembursko, Německo, Švýcarsko, Itálie a Španělsko) přičemž VRT vedou jen do prvních pěti, do ostatních zajíždějí spoje TGV po sdílené infrastruktuře. Ta zahrnuje celkem 15 tratí, z nichž se na některých střídají s rychlovlaky jiných systémů (AVE, ICE, Eurostar, Thalys). Na většině z nich se v běžném provozu dosahuje až 300 km/h. Relace LGV Est je připravena na 350, v praxi je ale využíváno jen 320 km/h. Vlaky TGV také výrazně přepisovaly knihy rekordů. Aktuálně stále drží rychlostní rekord konvenčního kolového kolejového vozidla (TGV POS - 574,8 km/h) a titul nejrychlejšího komerčního spoje s průměrnou rychlostí na spoji Lorraine - Champange-Ardenne 279,3 km/h. Alstom dosud vyrobil sedm typových řad vlaků TGV, mezi nimiž nechybí patrová souprava Duplex či poštovní La Poste. Právě nyní by se měly do provozu dostávat i první soupravy zcela nové generace vlaků AGV (Automotrice ? Grande Vitesse) s odlišnou konstrukční filozofií, především s distribuovaným pohonem a zvláštním důrazem na aerodynamiku. I bez naklápění, které TGV obecně odmítá, se počítá s provozní rychlostí 360 km/h, v budoucnu až 400 km/h.

Zdroj: Wikipedie


NIcKON Poslat mail autorovi | 27.9.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Francie


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.09.2011 (10:38)  
no, na obranu nickona musim podoknout, ze britove dokazou zamotat i to, co se normalne zamotat neda:

existuje ic125 a ic225, rozdil je v rychlostech a uzemi, kde se provozuje.

pak je tu pendolino od virgin trains, ktery jezdi max 200km/h, a to jen diky tomu, ze rychlost je omezena spravcem infrastruktury.

a do toho jeste naskoci Javelin, kterej bude (mozna) jezdit mezi olympijskymi stredisky v pristim roce a to rychlosti 225km/h. poslednim je eurostar, kterej muze 300km/h.

vetsina, pokud ne vsichni, jezdi na sdilenych telesech, krom eurostaru, kterej po vyjeti z londyna ma separatni drazni teleso (tedy myslim si, a nejsem si jistej...).

informacni zkratka:

to, co normalne jde popsat jednoduse, britove neskutecne zasmodrchaj. nevyznam se v tom ja, a to tady ziju - jak se v tom ma proboha vyznat NIcKON?? -:))
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
27.09.2011 (10:14)  
Vida, tak tím byl asi myšlen systém rychlých vlaků, nikoliv VRT.
registrovaný uživatel thingie  mail  
27.09.2011 (10:11)  
NIcKON: To tedy nešlo. IC125 jsou vlakové soupravy nahrazující tehdá především klasické soupravy s class 55 lokomotivou. 200 km/h není zase něco extra, tehdá to BR prodávaly jako high-speed service, ale jak vidíme kolem nás, není velký problém to jezdit na úplně obyčejné sdílené infrastruktuře z 19. století. Vlastně je dnes už docela divné to nedělat. Přidávání traťových kolejí není malý technický problém, to skoro vždy vyžaduje úplnou přestavbu.
27.09.2011 (10:07)  
NIcKON: koleje jsou určitě staré, na mnoha místech vylepšené á la naše koridory (z nedávné doby si pamatuji jízdy po jedné koleji na trase Moskva - Pitěr. Jinak dobrý článek k historii vysokorychlostní přepravy mezi Moskvou a Leningradem/Petěrburgem je na stránce http://anovichkov.msk.ru/?p=1482
registrovaný uživatel mohac 
27.09.2011 (9:44)  
Musim se pochlubit, ze letos v cervnu sem se svezl v TGV z Paříže do Frankfurtu a pro našince mašinkáře je to parádní zážitek. Chvíli to jelo kolem nějaké dálnice a ty auta prostě neměly nejmenší šanci. Jeli sme první třídou a v plný rychlosti to jen tak jemně hvízdalo. Napadlo mě tam srovnání, že když se člověk uprdne v TGV, tak to všichni slyší, ale díky klimatizaci to nikdo necítí, zato v českým rychlíku to nikdo neslyší, ale všichni to cejtí. :) Byla by paráda, kdyby takovýmhle systémem byla propojena celá Evropa. Cesta třeba z Prahy do Madridu....
registrovaný uživatel Keprt 
27.09.2011 (9:44)  
Nickon: ze svých cest s IC125 si na žádné oddělené těleso nevzpomínám, ale pochopitelně celou síť jsem neprojel. Trať Moskva-Petrohrad projetou nemám, ale Sapsany (a samozřejmě i ČS200, v diskutované době) tam jezdí po stávající trati s dalšími vlaky; stavba VRT se teprve připravuje.
registrovaný uživatel pesna 
27.09.2011 (9:39)  
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.09.2011 (9:33)  
@ NIcKON:
hezky ji mi pripravil pudu, dik -:) zrovna jsem zacal overovat jednu novinku o I125, neni to sice zadna bombasticka sprava, ale zda se, ze mistni vlada ponekud zmenila plany -:))

@ R:

prosim te, muzes mi logicky vysvetlit, proc ironizujes jancuru ve srovnani s LGV, potazmu TGV a VRT?? on se jancura nechal slyset, ze chce provozovat MEZINARODNI VYSOKORYCHLOSTNI ZELEZNICNI OSOBNI DOPRAVU??

my vime, ze ho nemas rad, ale kdyz uz teda mas nutnost po nem za kazdou cenu strilet, tak u toho alespon trosku premejslej...
registrovaný uživatel R 
27.09.2011 (9:18)  
Ano, to je evropská železniční technologická špička, a bylo by krásné, kdyby v budoucnu propojovala všechny metropole Evropy (až jednou nebude pro normální lidi na letecký benzín, resp. letenky).
Můžete prosím pro dokreslení přibližně uvést kolika procenty se na LGV - zejména vnitrostátních - podílí nějaký soukromník nepropojený se státním přepravcem? (Tzn. ne Thalys vlastněný SNCF, SNCB, DB). Zřejmě to bude jen Eurostar, který byl ovšem do roku 2009 stejně zčásti vlastněn SNCF a SNCB, ale ten je mezinárodní.
(Obavám se, že takový jako u nás, přetáhnuvší pár manažerů a mluvčího od státního dopravce, zdůrazňující hlavně catering místo rychlosti souprav mezi nimi asi nebude.)
registrovaný uživatel Keprt 
27.09.2011 (9:02)  
Řadit TGV a Shinkansen do jedné skupiny s IC125 a ČS200 je poněkud nešikovné. První dva jsou opravdu systémy VRT, IC125 je síť vlaků jezdícíh těch 125 mph, Moskva Leningrad bylo několik párů klasických vlaků na konvenční trati.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko