..: Rychlost 200 km/h opět na obzoru - hledá se dodavatel ETCS :..

koridor Praha — Správa železniční dopravní cesty v současnosti vybírá dodavatele pro instalaci jednotného evropského zabezpečovacího zařízení na první železniční tranzitní koridor v úseku Kolín - Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko. Vítězná nabídka, která musí být podána do 1. listopadu 2011, pak bude realizována od 1. prosince letošního roku a dokončena nejpozději na konci ledna roku 2015. Celá realizace, odhadovaná na více než 892 milionů korun, by poté měla zajistit nejen výrazně lepší bezpečnost a rychlost provozu, ale také zkapacitnit příslušný úsek.

Zvýšení cestovních rychlostí by mělo umožnit několika faktorů, např. eliminace přetrvávajících přepřahů na hranicích. Díky sjednocení bude hnacím vozidlům stačit jediné zabezpečovací zařízení (samozřejmě s přechodným obdobím, kdy budou muset disponovat i původními zabezpečovači) k pohybu v celém železničním prostoru vybaveném ETCS. Vozidla tak budou limitována už jen podporou různých napájecích systémů a dojde ke zkrácení jízdních dob zejména v přeshraniční dopravě.

Zavedení ETCS na síť SŽDC by také mělo konečně prolomit dosavadní limit 160 km/h. O plánech na prolomení rychlostního limitu se mluvilo již před dvěma lety. Od té doby se, bohužel, moc nezměnilo. V poslední době se ale ledy konečně pohnuly a tak vize rychlejšího cestování v Česku začíná mít konkrétnější obrysy. Kromě realizace zabezpečení ETCS by se tak například, dle vyjádření tiskového mluvčího SŽDC Pavla Hally pro Českou televizi, měla dočkat v minulé zprávě zmiňovaná rekonstrukce trati 300 z Brna do Přerova již v letech 2014 až 2015. Celkově se tak v nejbližší době uvažuje o zavedení rychlosti 200 km/h na úsecích Brno — Břeclav, Brno — Přerov, Břeclav — Přerov a Kolín — Pardubice — Choceň.

Kromě náhrady stávajícího zabezpečovacího zařízení ETCS jsou další překážkou v zavádění rychlostí nad 160 km/h i úrovňová křížení s ostatními komunikacemi. I tento problém by měl být v nejbližší době vyřešen. Generální ředitel AŽD Praha, který je velkým optimistou a věří, že dvousetkilometrovou rychlostí se bude u nás jezdit do dvou let, potvrdil České televizi, že AŽD Praha pracuje na nových "inteligentních" přejezdech: "Ten si vlastní inteligencí sám spočítá dobu zavření podle rychlosti toho jedoucího vlaku." Toto řešení by tak eliminovalo potřebu jinak velmi nákladného rušení úrovňových přejezdů a výstavbu nových mimoúrovňových.

Přílišný optimismus ovšem krotí samotné České dráhy. Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek upozorňuje, že ke skutečnému krácení jízdních dob je třeba nejen rychlých úseků (a zrušení přepřahů na hranicích), ale také odstranění největších brzd kolejového provozu. Pavel Halla jeho slova potvrzuje. Největšími "špunty" na 1. koridoru jsou podle něj zejména úseky přes Úvaly a průjezd přes Ústí nad Orlicí. Jmenovat můžeme nejen Ústí nad Orlicí, ale celé údolí řeky Orlice a také uzel Česká Třebová.

Jak již bylo zmíněno před 2 roky, kromě patřičné infrastruktury jsou pro provoz rychlostmi nad 160 km/h třeba také odpovídající vozidla. Z dopravců na českých kolejích, kteří vlastní, nebo již oznámili pořízení vozidel na dvousetkilometrovou a vyšší rychlost jsou zatím jediné České dráhy. Ty v současnosti vlastní 7 pendolin a už delší dobu čekají na dodávku třísystémových lokomotiv od Škody Transportation - prozatím opožděných o tři roky. Kromě toho vlastní přes 70 vozů, které kromě maximální rychlosti 200 km/h splňují podmínku tlakotěsnosti, nutnou k provozu rychlostí 200 km/h na SŽDC. Navíc minulý týden objednaly dalších 112 vozů v podobě 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort a k nim plánují vypsat výběrové řízení na 10 vícesystémových lokomotiv pro rychlost 230 km/h. Další soupravy patří zahraničním dopravcům, ať již rakouským ÖBB, německým DB Bahn, popřípadě maďarským MÁV-START.

Zdroj: IS VZ US, Česká televize 1, 2


JiříK. | 3.10.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
03.10.2011 (17:47)  
jonáš: Zase je to první koridor, tak nějakou větší prioritu by to mít mělo. Ale když vidím, jakým tempem se staví tunel na Beroun, možná že ani já se ho nedožiju :)
03.10.2011 (17:41)  
Sim) Tak, prosím, žádnou stranickou příslušnost neřešte, když není. Vozy RegioJetu jsou RIC 200, ale v režimu 61 (NEtlakotěsné), takže je za současných zákonů ČR na rychlost 200 km/h neschválíte stejně jako vozy WLABmz ČD. Ty u nás taky smí max. 160 km/h.
03.10.2011 (17:27)  
No na to Bezpráví si budete ještě asi muset nějakou tu pěti- deseti- či dvacetiletku ještě počkat .. tunely jsou dost drahá sranda. Podle nadšení jste snad ještě dostatečně mladej, abyste měl aspoň mírnou šanci se toho vůbec dožít ;-)
registrovaný uživatel Qaws 
03.10.2011 (17:25)  
Vynikající zprávy!
Ty inteligentní přejezdy zní zajímavě, ale trochu bych se toho bál.. Špatně to spočítá rychlost nebo se to naprogramuje, někde uhodí blesk nebo vandal a katastrofa je na světě..
Tím neříkám, že je to špatná věc, ale bezpečnost především...
registrovaný uživatel Sim 
03.10.2011 (17:17)  
Aniz bych zde chtel rypat do "stranicke prislusnosti" autora, povazuji za vhodne zminit i fakt, ze - s vyjimkou lokomotiv - jsou zatim veskere nasazovane vagony "zlutych" pro rychlost 200km/h tez schvaleny a da se predpokladat, ze u ocekavanych novostaveb tomu nebude jinak.

A jedna otazka - jakym zpusobem ma fungovat zmineny "inteligentni" prejezd? Co dosud brani(lo) takoveto prejezdy budovat? Jinak receno, nahrazeni urovnoveho krizeni na smysluplnem miste mostem vitam, ale ne vzdy se to rentuje. A az doted to "neslo" jinak.
03.10.2011 (17:16)  
Spíš než inteligentní přejezdy potřebujeme inteligentního ministra dopravy.
03.10.2011 (17:16)  
Konečně ... děkujem ... konečně se hnuly ledy ... asi německý DB dal České Republice nůž na krk s tím, jestli tedy chtějí, aby Hamburg - Berlin ................. Wien vůbec měli jezdit přes Loudálkovu republiku ...

Teď by se dalo projet 458km/h za 5-4 hoďky
03.10.2011 (17:13)  
Až zmizí koleje v Bezpráví, a posvištím tam dvoustovkou, budu skákat radostí dva metry vysoko :D
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko