..: Rychlost 200 km/h opět na obzoru - hledá se dodavatel ETCS :..

koridor Praha — Správa železniční dopravní cesty v současnosti vybírá dodavatele pro instalaci jednotného evropského zabezpečovacího zařízení na první železniční tranzitní koridor v úseku Kolín - Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko. Vítězná nabídka, která musí být podána do 1. listopadu 2011, pak bude realizována od 1. prosince letošního roku a dokončena nejpozději na konci ledna roku 2015. Celá realizace, odhadovaná na více než 892 milionů korun, by poté měla zajistit nejen výrazně lepší bezpečnost a rychlost provozu, ale také zkapacitnit příslušný úsek.

Zvýšení cestovních rychlostí by mělo umožnit několika faktorů, např. eliminace přetrvávajících přepřahů na hranicích. Díky sjednocení bude hnacím vozidlům stačit jediné zabezpečovací zařízení (samozřejmě s přechodným obdobím, kdy budou muset disponovat i původními zabezpečovači) k pohybu v celém železničním prostoru vybaveném ETCS. Vozidla tak budou limitována už jen podporou různých napájecích systémů a dojde ke zkrácení jízdních dob zejména v přeshraniční dopravě.

Zavedení ETCS na síť SŽDC by také mělo konečně prolomit dosavadní limit 160 km/h. O plánech na prolomení rychlostního limitu se mluvilo již před dvěma lety. Od té doby se, bohužel, moc nezměnilo. V poslední době se ale ledy konečně pohnuly a tak vize rychlejšího cestování v Česku začíná mít konkrétnější obrysy. Kromě realizace zabezpečení ETCS by se tak například, dle vyjádření tiskového mluvčího SŽDC Pavla Hally pro Českou televizi, měla dočkat v minulé zprávě zmiňovaná rekonstrukce trati 300 z Brna do Přerova již v letech 2014 až 2015. Celkově se tak v nejbližší době uvažuje o zavedení rychlosti 200 km/h na úsecích Brno — Břeclav, Brno — Přerov, Břeclav — Přerov a Kolín — Pardubice — Choceň.

Kromě náhrady stávajícího zabezpečovacího zařízení ETCS jsou další překážkou v zavádění rychlostí nad 160 km/h i úrovňová křížení s ostatními komunikacemi. I tento problém by měl být v nejbližší době vyřešen. Generální ředitel AŽD Praha, který je velkým optimistou a věří, že dvousetkilometrovou rychlostí se bude u nás jezdit do dvou let, potvrdil České televizi, že AŽD Praha pracuje na nových "inteligentních" přejezdech: "Ten si vlastní inteligencí sám spočítá dobu zavření podle rychlosti toho jedoucího vlaku." Toto řešení by tak eliminovalo potřebu jinak velmi nákladného rušení úrovňových přejezdů a výstavbu nových mimoúrovňových.

Přílišný optimismus ovšem krotí samotné České dráhy. Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek upozorňuje, že ke skutečnému krácení jízdních dob je třeba nejen rychlých úseků (a zrušení přepřahů na hranicích), ale také odstranění největších brzd kolejového provozu. Pavel Halla jeho slova potvrzuje. Největšími "špunty" na 1. koridoru jsou podle něj zejména úseky přes Úvaly a průjezd přes Ústí nad Orlicí. Jmenovat můžeme nejen Ústí nad Orlicí, ale celé údolí řeky Orlice a také uzel Česká Třebová.

Jak již bylo zmíněno před 2 roky, kromě patřičné infrastruktury jsou pro provoz rychlostmi nad 160 km/h třeba také odpovídající vozidla. Z dopravců na českých kolejích, kteří vlastní, nebo již oznámili pořízení vozidel na dvousetkilometrovou a vyšší rychlost jsou zatím jediné České dráhy. Ty v současnosti vlastní 7 pendolin a už delší dobu čekají na dodávku třísystémových lokomotiv od Škody Transportation - prozatím opožděných o tři roky. Kromě toho vlastní přes 70 vozů, které kromě maximální rychlosti 200 km/h splňují podmínku tlakotěsnosti, nutnou k provozu rychlostí 200 km/h na SŽDC. Navíc minulý týden objednaly dalších 112 vozů v podobě 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort a k nim plánují vypsat výběrové řízení na 10 vícesystémových lokomotiv pro rychlost 230 km/h. Další soupravy patří zahraničním dopravcům, ať již rakouským ÖBB, německým DB Bahn, popřípadě maďarským MÁV-START.

Zdroj: IS VZ US, Česká televize 1, 2


JiříK. | 3.10.2011 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
03.10.2011 (18:55)  
No já nevim, ale neni náhodu Praha(Úvaly/Poříčany?)-Kolín už ETCS osazená a v pilotnim provozu? Do Úval se ještě bude kopat, tak tam budou muset chvíli počkat. Tady je k tomu nějaký loňský pojednání: http://www.zelpage.cz/clanky/ertms-v-ceske-republice-realita-nebo-budoucnost?size=20

A úrovňový křížení nad 160 je snad furt zakázaný, takže i ten rovnej kousek za Pardubicema nebude moc přínosnej. Jinak si přejezdy s variabilní "předzváněčkou" představit dokážu, třeba na základě několika počítačů náprav v úseku za sebou. A o tý dvoustovce se taky píše už dlouho ..
http://www.zelpage.cz/zpravy/7062?oddil=14
03.10.2011 (18:52)  
z Brna do Přerova již v letech 2014 až 2015
Dokud tam neuvidím bagry, tak neuvěřím. Jestli to stavařům půjde podobným tempem jako trať 2020 budu rád. Ale doufám, že ubude lesních a polních PHS, jezdit nezastřešeným "tunelem" je ...
03.10.2011 (18:33)  
Normálně moc nediskutuju, ale mam pár dotázků:
1) Předpokládám, že se jedná o ETCS Level 1? Jaký by to mohlo mít vliv na propustnost trati?

2a) Jsou nějaký bližší informace "k méně hloupému" přejezdu?
2b) Vždycky jsem měl za to, že legislativa neumožňuje traťovku na přejezdu nad 160km/h, kvůli bezpečnosti. Jaktože najednou de jet 200? Nezvýší se riziko vykolejení při střetu? Jak dopadnou cestující ve vlaku po srážce s kamionem? [BTW i ta nejnovější (aktuálně dost omýlaná) crash norma řeší střet s kamionem "jenom" ve 110km/h.]
2c) Fakt si eště někdo myslí, že se reálně dá použít jiná varianta, než mimoúrovňový křížení? Zastaví inteligentní přejezd řidiče blbce? Když vidim, jak se český řidiči dokážou chovat na přejezdech, tak bych rači investoval (velký) peníze do mostů a tunelů, než dávat (trochu menší, ale taky dost velký) peníze do takovejhle přejezdů. [V ceně těch (často skoro nesmyslnejch) "koridorizací", "optimalizací" a "racionalizací" se to stejně "vsákne"...] Navíc opačně ty vlaky brzděj auta a chodce (třeba uvnitř měst to je dost zásadní).
2d) Kolik stojí "inteligentní" přejezd? A kolik vlastně ten normální?

3) Kolik bude stát montáž na vozidla? Osobně si pamatuju údaj 13MKč za slovenskou 350-ku (nebo to bylo za víc kusů?) a skoro mě to děsí. :-)

4) Kolín - Praha nic? Tam by se to vzhledem k poptávce a uspořádání trati (aspoň podle mě) dost hodilo.

Snad se mi (a čtenářům ŽP) dostane odpověď alespoň na některé z těchto otázek. :-)
03.10.2011 (18:33)  
panove, nevite jestli to bude aspon Level 2?
03.10.2011 (18:25)  
intelpetr: spíš jste měl napsat, jakym tempem se nestaví a pravděpodobně ani stavět nebude. Nehledě na cenu, by to taky při tom přiblblym požadavku hasičů, že vevnitř smí bejt vždycky jen jeden vlak, ani moc nedávalo smysl.
03.10.2011 (18:05)  
Chápu tedy správně, že jediné co ve zmíněném úseku brání dvoustovce je zastaralé zabzař?
03.10.2011 (17:59)  
Já za to nemůžu, ale když tak vnímám myšlenkové pochody uvnitř dotyčných organizací, tak se mi pořád vybavuje jedno video na YuoTube, kde "Sapsan" projíždí rychlostí 270 km/h ruskou stanicí Okulovka, načež z "boudy" na poslední chvíli vyběhne baba v červené brigadýrce a jakousi plackou mu dá návěst "pokračovat dovolenou rychlostí"... zdravím ZdŠ
03.10.2011 (17:55)  
Lukáš Adolt) Výroba nové skříně je defacto výroba nového vagonu, takže spíš ne, nebo velmi draze. :-)

Sim) V pohodě. Přesné důvody nevím, ale viděl jsem schvalování na 160, 200 a nic mezi. Tady jde ale i o to, že zatímco v Německu musí být tlakotěsnost pro jízdu rychlostí "vyšší jak 200 km/h", u nás pro rychlost "od 200 km/h".
Registrierter Benutzer Sim 
03.10.2011 (17:51)  
Josef Petrák > ja se tim chtel prave od reseni barevnosti distancovat :-)

A co se tlakotesnosti tyka, porad mi neni jasne, proc by takovy vuz nemohl byt provozovan rychlostni napriklad 195 (resp. 199, ale to uz je detail) a proc je zatim striktne vyzadnovani "160 a pak az 200" (tedy nic mezi tim).
03.10.2011 (17:50)  
Josef Petrák: a je možné předělat NEtlakotěsné vozy na tlakotěsné?
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko