..: Rychlost 200 km/h opět na obzoru - hledá se dodavatel ETCS :..

koridor Praha — Správa železniční dopravní cesty v současnosti vybírá dodavatele pro instalaci jednotného evropského zabezpečovacího zařízení na první železniční tranzitní koridor v úseku Kolín - Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko. Vítězná nabídka, která musí být podána do 1. listopadu 2011, pak bude realizována od 1. prosince letošního roku a dokončena nejpozději na konci ledna roku 2015. Celá realizace, odhadovaná na více než 892 milionů korun, by poté měla zajistit nejen výrazně lepší bezpečnost a rychlost provozu, ale také zkapacitnit příslušný úsek.

Zvýšení cestovních rychlostí by mělo umožnit několika faktorů, např. eliminace přetrvávajících přepřahů na hranicích. Díky sjednocení bude hnacím vozidlům stačit jediné zabezpečovací zařízení (samozřejmě s přechodným obdobím, kdy budou muset disponovat i původními zabezpečovači) k pohybu v celém železničním prostoru vybaveném ETCS. Vozidla tak budou limitována už jen podporou různých napájecích systémů a dojde ke zkrácení jízdních dob zejména v přeshraniční dopravě.

Zavedení ETCS na síť SŽDC by také mělo konečně prolomit dosavadní limit 160 km/h. O plánech na prolomení rychlostního limitu se mluvilo již před dvěma lety. Od té doby se, bohužel, moc nezměnilo. V poslední době se ale ledy konečně pohnuly a tak vize rychlejšího cestování v Česku začíná mít konkrétnější obrysy. Kromě realizace zabezpečení ETCS by se tak například, dle vyjádření tiskového mluvčího SŽDC Pavla Hally pro Českou televizi, měla dočkat v minulé zprávě zmiňovaná rekonstrukce trati 300 z Brna do Přerova již v letech 2014 až 2015. Celkově se tak v nejbližší době uvažuje o zavedení rychlosti 200 km/h na úsecích Brno — Břeclav, Brno — Přerov, Břeclav — Přerov a Kolín — Pardubice — Choceň.

Kromě náhrady stávajícího zabezpečovacího zařízení ETCS jsou další překážkou v zavádění rychlostí nad 160 km/h i úrovňová křížení s ostatními komunikacemi. I tento problém by měl být v nejbližší době vyřešen. Generální ředitel AŽD Praha, který je velkým optimistou a věří, že dvousetkilometrovou rychlostí se bude u nás jezdit do dvou let, potvrdil České televizi, že AŽD Praha pracuje na nových "inteligentních" přejezdech: "Ten si vlastní inteligencí sám spočítá dobu zavření podle rychlosti toho jedoucího vlaku." Toto řešení by tak eliminovalo potřebu jinak velmi nákladného rušení úrovňových přejezdů a výstavbu nových mimoúrovňových.

Přílišný optimismus ovšem krotí samotné České dráhy. Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek upozorňuje, že ke skutečnému krácení jízdních dob je třeba nejen rychlých úseků (a zrušení přepřahů na hranicích), ale také odstranění největších brzd kolejového provozu. Pavel Halla jeho slova potvrzuje. Největšími "špunty" na 1. koridoru jsou podle něj zejména úseky přes Úvaly a průjezd přes Ústí nad Orlicí. Jmenovat můžeme nejen Ústí nad Orlicí, ale celé údolí řeky Orlice a také uzel Česká Třebová.

Jak již bylo zmíněno před 2 roky, kromě patřičné infrastruktury jsou pro provoz rychlostmi nad 160 km/h třeba také odpovídající vozidla. Z dopravců na českých kolejích, kteří vlastní, nebo již oznámili pořízení vozidel na dvousetkilometrovou a vyšší rychlost jsou zatím jediné České dráhy. Ty v současnosti vlastní 7 pendolin a už delší dobu čekají na dodávku třísystémových lokomotiv od Škody Transportation - prozatím opožděných o tři roky. Kromě toho vlastní přes 70 vozů, které kromě maximální rychlosti 200 km/h splňují podmínku tlakotěsnosti, nutnou k provozu rychlostí 200 km/h na SŽDC. Navíc minulý týden objednaly dalších 112 vozů v podobě 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort a k nim plánují vypsat výběrové řízení na 10 vícesystémových lokomotiv pro rychlost 230 km/h. Další soupravy patří zahraničním dopravcům, ať již rakouským ÖBB, německým DB Bahn, popřípadě maďarským MÁV-START.

Zdroj: IS VZ US, Česká televize 1, 2


JiříK. | 3.10.2011 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer ceskolipak  mail  
06.10.2011 (8:48)  
Nechápu, proč třeba při modernizace trati Choceň - Pardubice nebyly zrušeny ty zmiňované 3 úrovňové přejezdy.
Pokud se provádí práce na železničním spodku, vyhloubit podjezd snad není až taková zásadní položka.

Navrhnout na I. koridoru rychlost 200 km/h považuji za velmi zoufalý počin, protože jednak úseky jsou poměrně krátké a úspora času v řádu jednotek minut. Dokazuje to také neschopnost dohlédnout dál, jinak by se úrovňové přejezdy nedělaly, tím se zazdila možnost výhledového zvyšování rychlosti.
Dále to demonstruje zoufalost při zjištění, že 160 km/h je při budování koridorů silně nedostačující a vysněná spojnice Berlín - Vídeň bude rychlejší oklikou mimo ČR.
05.10.2011 (15:00)  
Honzatvs> zábrzdná vzdálenost vlaku jedoucího 200 (tzn. např. plně osazen elmg brzdami) je 3 km...?
Pokud nemají padat kufry, tak jo. (dráha potřebná pro zastavení z 200 km/h konst. odrychlením 0,8 jsou 2 km, k tomu nějaký náskok brzdy, to je nějakých 200 m, nějaká reakční doba vyhodnocení (co sekunda, to 50 metrů...).
05.10.2011 (14:13)  
to Aleš Liesk
To mám chápat tak, že když je na přejezdu uvázlé vozidlo, tak ho nesmím sestřelit ve dvoustovce, ale "jen" ve 160?

Ano, přesně tak je to dneska, ne? Vlak frčí 160, na přejezdu uvízne na poslední chvíli kamion, nikdo už nestačí nikam (kam vlastně..) zavolat, takže vlak začne brzdit až v okamžiku kdy to fíra zpozoruje (tím jsem myslel tu dohledovou vzdálenost), pokud zrovna ale sledoval trať...náraz ve 150...
Ale opakuju, nejsem pro toto řešení, protože dnešní stav považuju za nebezpečný.

Ad 3 km před přejezdem - zábrzdná vzdálenost vlaku jedoucího 200 (tzn. např. plně osazen elmg brzdami) je 3 km...?

to bugear a nemají Mirel? To by bylo levnější jim zaplatit jeho instalaci.

Mirel je poněkud slabá náplast.... Chce to ETCS na trať a samozřejmě taky na většinu vozidel. To bude samozřejmě běh na delší trať... Nebo něco jiného, ale když má být ETCS, tak nic jiného nebude... Leda snad vylepšené AVV jako lepší náplast...
Registrierter Benutzer Sim 
05.10.2011 (13:00)  
Je to utopie, ale ...

pokud udelame "obycejnej prejezd s chytrou obsluhou" (vcetne automaticke kontroly, at nam to nehaptruje na lidskem faktoru) v podobe zminovaneho kulometneho hnizda ("nesmi projet za zadnou cenu"), jaka by byla kalkulace navratnosti "chytreho prejezdu" nebo mimourovnoveho krizeni oproti teto armadni variante?
Registrierter Benutzer docx 
05.10.2011 (11:30)  
Maximální rychlost 160 km/h je stanovena vyhláškou 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah. Maximální rychlost na přejezdu 160 km/h je daná normou CSN 736380 a v předpisech SŽDC.
Co se týče účinků naklápěcích jednotek na železniční svršek, tak se vyšší nedostatek převýšení u jednotky 680 připouští z důvodu nižší nápravové hmotnosti. Principiálně je naklopená skříň vozu, tj. je eliminována část nevyrovnaného bočního zrychlení působící na cestujícího, podvozek naklopen není, tj. na něj působí příčné síly odpovídající vyšším hodnotám nedostatku převýšení (max 275 mm).
Zavádění rychlosti 200 km/h se zjednodušuje pouze na přejezdy a zab zař. Problematika je mnohem komplexnější - uspořádání nástupišť, odolnost souvisejících staveb vůči aerodynamickým vlivům (např. přístřešky na nástupištích), nutné korekce GPK, GPT... Pro každé zavádění vyšších rychlostí se zpracovává tachogram, kde se prokazuje, zda-li vlaková souprava požadované rychlosti dosáhne v závislosti na délce úseku trvání rychlosti. Nutno pouzamenat, že úspora jízdních dob se se zvyšující se rychlostí snižuje, tj. je značný rozdíl zvýšit rychlost ze 160 km/h na 200 km/h ve srovnání se zvýšením o stejných 40 km/h např. ze 60 km/h na 100 km/h. řádově podstatnější je tedy odstraňovat propady rychlostí.
05.10.2011 (10:24)  
Mad.mt: ne, to návěstidlo bylo jen jako upřesnění terminologie. Základem bylo to, informaci o tom, že musím začít brzdit, musím dostat nejpozději 3 km před tím přejezdem, aby se stačilo bezpečně zastavit.

Honzatvs: Tak ono by stačilo, aby byl vlak v takové vzdálenosti, aby zbrzdil z 200 na 160 v místě dohledu na přejezd,
To mám chápat tak, že když je na přejezdu uvázlé vozidlo, tak ho nesmím sestřelit ve dvoustovce, ale "jen" ve 160?
Nějak tu vaši úvahu nechápu. Co je to "místo dohledu na přejezd"? (třeba když je přejezd za "zatáčkou"? ;-))
05.10.2011 (8:32)  
Ujetej: V zasade bych s vami souhlasil v tom, ze "nejsou nebezpecne useky, jsou jen nebezpecni ridici", ale co je moc, to je moc. Az by na ten prejezd vjel nalozenej kamion protoze mikrospanek (nebo normalni spanek, protoze uz jede 15. hodinu v kuse), tak z kamionu nezbude nic a z vlaku merkur. Ve vysledku to bude pruser a bude uplne jedno, ze kamionak byl hovado.
Registrierter Benutzer Ujetej 
05.10.2011 (0:58)  
SYN
Ujetej: Zpočátku píšete celkem normálně, ale co ten výkřik na konci? Kvůli nekázni řidičů dělat nadjezdy? Kdo to zaplatí? Oni? Podle tohoto principu bysme se řekněme mohli ptát "Kdo zaplatí policii? Oni (v tomto případě asi zločinci, či jiní přestupníci)?"
Prostě je fakt že při vyšší rychlosti vlaku a/nebo vyšší frekvenci vozidel (obzvláště na komunikaci vyššího řádu) je prostě mimoúrovňové křížení víceméně nutností. Nebo Vám připadá normální nutit každého z projíždějících aby zpomaloval na 50kmh jen proto abysme nemuseli utrácet za mimoúrovňové křížení? (často dokonce až na 30kmh jelikož pozitivní signalizaci (modré světlo) jsem v poslední době viděl obvykle nefunkční i tam kde je přítomné)
Chápu že Vás štvou prasata který jsou schopní přes přejezd přejíždět i tehdy kdy už vlak sami vidí se blížit, ale je tu i docela dost slušných řidičů... a přiznejme si že i ti jsou občas dosti zmateni špatnou funkcí (případně chybným návrhem) PZZ když stojí dlouhé minuty u "stažených šraňků" a ono se nic neděje... to je pak situace napytel, co dělat? Čekat donekonečna? Hodinu, dvě, tři? Nevím za jak dlouho ztratí trpělivost normální řidič... A jakmile to projede jednou, tak už padne jistá psychologická bariéra a snadněji se může stát že ho to zláká i příště...
Prostě řekl bych že to není ani čistě bílé ani celé černé, ale jako obvykle něco mezi tím...
Ale jestli chceme rychlý vlak tak prostě od nějaké rychlosti (a asi se naprostá většina shodne na něčem v rozmezí 140-160kmh) tam patří úrovňové křížení jen za vyjímečných okolností nebo ještě lépe vůbec...


Buď jedu na červenou, nebo ne. V kolika případech řidič zavinil střet? Včera v Březnici a to na Rožmitálku je rychlost 50 km/h. Přejezd byl bez poruchy. V kolika případech selhalo přejezdové zabezpečovací zařízení? Jsou to dokola stejné příčiny. Ano, nadjezd (podjezd) eliminuje střet, ale tentýž člověk nerespektuje nejen přejezdy, nýbrž V Š E. Takový řidič jede v zatáčce, přez plnou předjíždí kamion a narazí v protisměru do policejního auta. Co pak na služebně udělal? Pokoušel se podat trestní oznámení, že policajti jeli moc rychle. Že by to jinak ubrzdil. Uvědomte si, buď chybu udělám a já za ní můžu, nebo budu vše respektovat, jak káže zákon. Kdo z vás jezdí přes obec 50 km/h? Tady začíná problém. Víte, kde končí? V truhle. Pro Vás, ale v tu chvíli pro příbuzné začíná jiný. Tomu provinilci (většinou) už pak je jedno, kolik s sebou vezme lidí. Vím, co jsem viděl, tak si vyprošuji nějaký "výkřik na konci".

A co se týká přejezdů, které jsou zavřené? Je na nich nálepka s takovou jakousi SPZ, která slouží k identifikaci daného přejezdu. Je otázkou 3 minut, zjistit přes linky 158, 112, co se s přejezdem děje. To ostatní jsou jen výmluvy. Jen další kecy, jak všechno nejde. Ale opakuji, bez přejezdů (jako na 1. koridoru u ŽSR) by to bylo daleko snazší.
Registrierter Benutzer bugear 
04.10.2011 (22:42)  
@dohlib: Takže tam sice zapícháme cedule, ale reálně budem jezdit maximálně 170, protože ty úseky budou příliš krátké.
@SYN: TTP tabulka 7. Na Internetu se dá sehnat verze z roku 2008, ta by měla dostačovat.
@Deadeye: Tabulky 6 TTP a stávající snížení rychlostí ze 160 vás vyvedou z iluzí. Jinak třeba ve Vranovicích je oblouk na 160 km/h.
@honzatvs: Proč priorita? Aby se u nás mohlo prohánět pár mašinek které mají ETCS a nemají Mirel? To by bylo levnější jim zaplatit jeho instalaci.
Ty termíny u 300 jsou zahájení, i tak jsou mimo realitu, v době souběhu OPD1 a OPD2 se tak drahá stavba začínat nebude.
@Josef Petrák: Ty WLABmz jsou na 160 kvůli nevakuovosti, s pouhou netlakotěsností to jde na 199.
Registrierter Benutzer dohlib 
04.10.2011 (19:36)  
Varianta celkem bez investic do přejezdů : Tam, kde je 160 km/h a mohla by být i 200 km/h rychlost, prostě se bude muset zpomalit na povolenou stošedesátku přes přejezd. Kde přejezdy nejsou, tam může fičet dvoustovkou. Přejezdy pokum možno minimalizovat. Přizpůsobovat přejezdy pro rychlost 200 postupně, tak aby vlaky mohli projíždět co nejdelší úsek bez zpomalování na 160. Jestli nadjezdem či podjezdem nebo velkými zábranami s kamerovým systémem bych nechal na odbornících. Klasický přejezd na 200 je velmi nebezpečný, ale fatální následky byly i při 140 u Vraňan...
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko