..: Rychlost 200 km/h opět na obzoru - hledá se dodavatel ETCS :..

koridor Praha — Správa železniční dopravní cesty v současnosti vybírá dodavatele pro instalaci jednotného evropského zabezpečovacího zařízení na první železniční tranzitní koridor v úseku Kolín - Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko. Vítězná nabídka, která musí být podána do 1. listopadu 2011, pak bude realizována od 1. prosince letošního roku a dokončena nejpozději na konci ledna roku 2015. Celá realizace, odhadovaná na více než 892 milionů korun, by poté měla zajistit nejen výrazně lepší bezpečnost a rychlost provozu, ale také zkapacitnit příslušný úsek.

Zvýšení cestovních rychlostí by mělo umožnit několika faktorů, např. eliminace přetrvávajících přepřahů na hranicích. Díky sjednocení bude hnacím vozidlům stačit jediné zabezpečovací zařízení (samozřejmě s přechodným obdobím, kdy budou muset disponovat i původními zabezpečovači) k pohybu v celém železničním prostoru vybaveném ETCS. Vozidla tak budou limitována už jen podporou různých napájecích systémů a dojde ke zkrácení jízdních dob zejména v přeshraniční dopravě.

Zavedení ETCS na síť SŽDC by také mělo konečně prolomit dosavadní limit 160 km/h. O plánech na prolomení rychlostního limitu se mluvilo již před dvěma lety. Od té doby se, bohužel, moc nezměnilo. V poslední době se ale ledy konečně pohnuly a tak vize rychlejšího cestování v Česku začíná mít konkrétnější obrysy. Kromě realizace zabezpečení ETCS by se tak například, dle vyjádření tiskového mluvčího SŽDC Pavla Hally pro Českou televizi, měla dočkat v minulé zprávě zmiňovaná rekonstrukce trati 300 z Brna do Přerova již v letech 2014 až 2015. Celkově se tak v nejbližší době uvažuje o zavedení rychlosti 200 km/h na úsecích Brno — Břeclav, Brno — Přerov, Břeclav — Přerov a Kolín — Pardubice — Choceň.

Kromě náhrady stávajícího zabezpečovacího zařízení ETCS jsou další překážkou v zavádění rychlostí nad 160 km/h i úrovňová křížení s ostatními komunikacemi. I tento problém by měl být v nejbližší době vyřešen. Generální ředitel AŽD Praha, který je velkým optimistou a věří, že dvousetkilometrovou rychlostí se bude u nás jezdit do dvou let, potvrdil České televizi, že AŽD Praha pracuje na nových "inteligentních" přejezdech: "Ten si vlastní inteligencí sám spočítá dobu zavření podle rychlosti toho jedoucího vlaku." Toto řešení by tak eliminovalo potřebu jinak velmi nákladného rušení úrovňových přejezdů a výstavbu nových mimoúrovňových.

Přílišný optimismus ovšem krotí samotné České dráhy. Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek upozorňuje, že ke skutečnému krácení jízdních dob je třeba nejen rychlých úseků (a zrušení přepřahů na hranicích), ale také odstranění největších brzd kolejového provozu. Pavel Halla jeho slova potvrzuje. Největšími "špunty" na 1. koridoru jsou podle něj zejména úseky přes Úvaly a průjezd přes Ústí nad Orlicí. Jmenovat můžeme nejen Ústí nad Orlicí, ale celé údolí řeky Orlice a také uzel Česká Třebová.

Jak již bylo zmíněno před 2 roky, kromě patřičné infrastruktury jsou pro provoz rychlostmi nad 160 km/h třeba také odpovídající vozidla. Z dopravců na českých kolejích, kteří vlastní, nebo již oznámili pořízení vozidel na dvousetkilometrovou a vyšší rychlost jsou zatím jediné České dráhy. Ty v současnosti vlastní 7 pendolin a už delší dobu čekají na dodávku třísystémových lokomotiv od Škody Transportation - prozatím opožděných o tři roky. Kromě toho vlastní přes 70 vozů, které kromě maximální rychlosti 200 km/h splňují podmínku tlakotěsnosti, nutnou k provozu rychlostí 200 km/h na SŽDC. Navíc minulý týden objednaly dalších 112 vozů v podobě 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort a k nim plánují vypsat výběrové řízení na 10 vícesystémových lokomotiv pro rychlost 230 km/h. Další soupravy patří zahraničním dopravcům, ať již rakouským ÖBB, německým DB Bahn, popřípadě maďarským MÁV-START.

Zdroj: IS VZ US, Česká televize 1, 2


JiříK. | 3.10.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
03.10.2011 (21:19)  
Sim:
Jestli vy nezapomínáte, že pendolino má podstatně nižší váhu na nápravu než klasická loko? ;-)
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
03.10.2011 (21:00)  
zirecek: zákon sice neznám, ale když jsem se naposled díval na normy ohledně nástupišť, byla tam specifikovaná i min šířka pro 160 - 200 km/h.
ad přejezdy: přejezd pro 200km/h si dovedu představit pouze s výsuvnými zábranami (bytelnější než ty Ruské) doplněný o kontrolu volnosti (zůstane-li na přejezdu nějaký debil > stůj na krycí návěsti)
03.10.2011 (20:47)  
Sim:
Dovolím si s tebou nesouhlasit. Naklopením soupravy se posune těžiště od osy na vnitřní stranu oblouku a tudíž je více sil přenášeno na vnitřní kolejnici a odlehčí se té vnější. Analogicky se jedná prakticky o to samé, jakoby byl oblouk ještě více naklopen. Podle mě je tedy Pendolino ke kolejím šetrnější
registrovaný uživatel joki  mail  
03.10.2011 (20:45)  
numo: To už byl asi ETCS level-4 ta s tou výpravkou... http://www.youtube.com/watch?v=cdBPvxGXIjQ Jinak vím jak jel známý na šeremetěvo (letiště v moskvě) tak mi dovezl fotky pár přejezdů vyjíždí z cesty takový panely. http://www.youtube.com/watch?v=h4YkzeSW6v8 ale jak vidím asi by to dopadlo podobně i u nás. Prostě mimoúrovńové byť 10x dražší ale 100x bezpečnější. Střet při 200 by byl katastrofa.
registrovaný uživatel Sim 
03.10.2011 (20:38)  
zirecek > bohuzel nas vsemi milovany potemkin na tom neni tak dobre, jak by se zdalo - moznost klopeni znamena mensi ucinky na osoby ve vlaku, ale silove pomery v podvozku to nezlepsuje, spis naopak - diky vyssi rychlosti jsou koleje a prislusenstvi namahane jeste vice, nez od klasiky jedouci o neco pomaleji.
03.10.2011 (20:13)  
Slova mluvčího SŽDC se hezky poslouchají. Rekonstrukce Brno-Přerov je sice nejdále, co se týče papírování tratě >160 km/h. Bohužel začínat by se mělo úsekem Brno-Nezamyslice, kde je v plánu několik tunelů, jejíž výstavba v předstihu zabere několik let. AŽD vymýšlí inteligentní přejezdy, neb je to jejich chleba a mimoúrovňová křížení neradi vidí, :-). Zatím nevím o tom, že by někdo pohnul s legislativou možného provozu >160km/h přes žel. přejezdy a přes nezabezpečené nástupiště u průjezdné koleje. Tak snad se něco z uvedeného podaří alespoň pro jednotku řady 680, která je z hlediska zatížení svršku, spodku, mostů nejméně problematická pro vyšší rychlosti.
registrovaný uživatel tarten 
03.10.2011 (20:09)  
Krutas 57: Zastaví inteligentní přejezd řidiče blbce?

Inu, fakt je, že na přejezd vjíždí "na červenou" o dost víc řidičů, než kolik jich na koleje padá z mostů (jako alternativ přejezdů) nebo ze svahů, jako že i tací se najdou...
03.10.2011 (19:54)  
škoda, že v ČR nemajú rozum a povolia ísť na koridoroch s priecestiami 200 km/h. Na Slovensku sa chvalabohu všetko buduje bez priecestí ...
registrovaný uživatel numo 
03.10.2011 (19:27)  
Zdeněk Šindlauer: toto mi nerobte, neviem sa prestat chechtat :))) http://www.youtube.com/watch?v=cdBPvxGXIjQ
registrovaný uživatel Mikeš  mail  
03.10.2011 (19:13)  
NO já osobně si teda myslím že 160km/h je v zákoně o drahách. Čili zákon stejně zakazuje jet víc. A co třeba zábrzdné vzdálenosti? Předzvánecí doby na přejezdech (pokud teda můžou být i nad 160, to nevim) museli by se zřejmě posunout ovládací úseky. A určitě je ještě plno dalších věcí...
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko