..: Snahy o oživení opuštěných tratí naráží na nezájem SŽDC :..

830.206 JHMD jako MOs 39658 na Švestkové dráze, foto: karlosltTelnice/TřebívliceTrať 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova, nazývaná také Kozí dráhou, se opět dostává do středu pozornosti nejen místních obyvatel. Důvodem je původně avizovaná snaha starostů okolních měst a obcí zavést na opuštěné trati v letní sezóně víkendový turistický provoz. Podle původních plánů měly výletní vlaky, financované z místních rozpočtů a mimořádných dotací, turistům sloužit již od začátku prázdnin. Spoje však kvůli řadě problémů dosud nevyjely – a další osud víkendových jízd je v aktuální situaci nejasný.

Již v době plánování sezónního provozu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) obcím sdělila, že jim nemůže přidělit kapacitu dráhy pro veřejné vlakové spoje, neboť na trati je rozhodnutím Drážního úřadu oficiálně osobní doprava zastavena. Obce proto požádaly o zavedení formálně neveřejných, výletních vlaků; odpověď byla nicméně opět negativní – trať byla totiž mezitím v červenci poškozena zloději, hledajícími použitelné kovy. Podle Lubomíra Michálka, radního města Jílové u Děčína, kterého obce pověřily organizací letních vlaků, chybí několik desítek metrů kolejnic u Telnice. Naopak SŽDC vidí problémy i jinde, a tak vyloučila celý úsek dráhy mezi dopravnami Teplice lesní brána a Telnice, což je téměř 12 kilometrů trati.

Sdružení obcí proto požádalo alespoň o zavedení spojů z Děčína do Telnice. I tato iniciativa ale skončila nezdarem: těsně po podání žádosti totiž SŽDC zavedla výluku i na zbylém úseku trati, čímž je železnice neprůjezdná už od Děčína. Konec této výluky je naplánován na konec srpna, oprava úseku z Telnice do Teplic zůstává v nedohlednu, což SŽDC připisuje také špatnému technickému stavu trati, za který mohou opět zloději kovů. „Jde o organizované skupiny, kde je velmi složité dokazování,“ komentuje potíže Pavel Halla, mluvčí správce infrastruktury. Radní Michalec to ale vidí jinak, stejně jako řada místních: „Jsem si na devětadevadesát procent jistý, že to nebyli sběrači kovů.“ Krádeže se totiž staly na špatně přístupném místě a podle Michálka by na demontáž bylo potřebných minimálně šest osob, zatímco na trati samotné by se podle něj našlo daleko více lákavějších míst. Navíc zde byly odcizeny jen krátké úseky kolejnic, ačkoli zloději obvykle kradou spíše těžké šrouby či matice. Skutečného pachatele se zatím vypátrat nepodařilo.

„O krádežích průběžně informujeme policii, ale zatím bezúspěšně,“ uvedl Halla a dodává, že sběrači kovů se často vydávají za houbaře či opraváře. S představou houbaře s kolejnicí či maticemi v ruce se však místní odmítají smířit a za problémy vidí spíše snahu trať úplně zrušit v prospěch zájemců o drážní pozemky. Správce trati ostatně nezájem o Kozí dráhu sám přiznává; její oprava by si vyžádala údajně několik milionů korun. „Zájmem SŽDC je řešit prodej trati, ale to musí schválit vláda. Teď se řeší podmínky, kde zatím nepanuje shoda,“ uvádí se ve stanovisku vlastníka železnice. Pokud by se žádný zájemce o převzetí dráhy nenašel, bude trať pravděpodobně zrušena. S tím se ovšem neztotožňují okolní obce: „Vlaky tu vyjedou, i kdyby to měly být romantické vánoční jízdy,“ říká na margo černých scénářů radní Michalec. Obce chtějí v dlouhodobém horizontu trať spíše získat do svého vlastnictví, aby se s podobnými úředními problémy již nemusely potýkat.

Těžká situace panuje také na Švestkové dráze

Podobné problémy jako trať 132 zažívá i sousední Švestková dráha, neboli trať 113 z Čížkovic do Obrnic. I zde se obce, v tomto případě Mikroregion Integro, snaží o zachování provozu, zatímco postup SŽDC je spíše opačný. V současné době zde sice jezdí vlaky provozované Jindřichohradeckými místními drahami (JHMD), ale jen po části tratě. Ve zbylém úseku mezi zastávkou Třebívlice a stanicí Obrnice je naopak zavedena náhradní autobusová doprava, která řadu potenciálních cestujících odrazuje, a navíc neumožňuje například přepravu jízdních kol. Na vině je opět technický stav trati, tentokrát mostu přes Třebívlický potok. Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že na vině je Drážní úřad, který zde dopravu zastavil, jelikož most není technicky způsobilý pro jakýkoli provoz a potenciálně by mohl ohrožovat cestující. Skutečná podstata problému ovšem opět vychází z celkové dlouhodobé neúdržby.

Zatímco SŽDC v souvislosti s oběma ohroženými tratěmi v Ústeckém kraji odkazuje na technické problémy a nedostatek prostředků, místní zastánci zachování provozu mluví o otevřené snaze organizace obě dráhy kompletně snést z mapy. „Snahy SŽDC směřující k zrušení tratě Ćížkovice – Obrnice, po níž v současnosti jezdí pouze vlaky JHMD v závazku veřejné služby pro mikroregion Integro, byly zahájeny již v loňském roce, kdy SŽDC iniciovala na Ministerstvu dopravy na základě nepravdivých tvrzení správní řízení ke zrušení dráhy. Od té doby proběhla celá řada dalších kroků, kterými se SŽDC snažila úřední cestou na trati zastavit provoz. Protože tyto snahy nebyly úspěšné, došlo na výluku. Správce infrastruktury zároveň deklaroval, že žádné kroky ke zprovoznění mostku nehodlá činit, neboť trať má být zrušena,“ uvedli zástupci Švestkové dráhy. V současné době opravdu probíhá na Ministerstvu dopravy správní řízení ve věci zrušení tratě 113; je však momentálně přerušeno, jelikož existují zájemci o převod vlastnictví dráhy, s nimiž SŽDC jedná. Kromě již zmíněného regionu Integro je to i Zubrnická museální železnice (ZMŽ), která rovněž provozuje výletní vlaky na trase z Ústí nad Labem do Zubrnic.

Správní řízení stejného charakteru v současné době probíhá i na nedaleké trati 096 Straškov - Libochovice, kde se jedná o úsek ze zastávky Račiněves, kam ještě jezdí vlaky ČD, do Libochovic. Po několika letech bez provozu v tomto úseku letos jezdí společnost KŽC Doprava se svým Podřipským motoráčkem. Jak je zřejmé z veřejných zdrojů, má Klub železničních cestovatelů zájem o převod dráhy do svého vlastnictví.

Otazník stále visí nad dráhou Bruntál - Malá Morávka na Olomoucku. Tato trať byla již úředně Ministerstvem dopravy zrušena, ale vzápětí úřad obdržel hned několik rozkladů. Jejich autorem jsou obce a města u trati, dopravci KŽC Doprava a MBM rail, občanská sdružení (např. Klub přátel lokálek) a další. O těchto podnětech nyní rozhoduje Rozkladová komise, přičemž podle nedávné vyhlášky na Úřední desce MD ČR o nich v nejbližší době rozhodne ministr Pavel Dobeš. Pokud se verdikt o zrušení dráhy zneplatní, lze očekávat prodej dráhy do soukromého vlastnictví a provoz výletních vlaků pod taktovkou obcí či jiných spolků. Naproti tomu osud dalších tratí, například tratí Královec - Žacléř, Aš - Aš st.hr. a dalších zůstává zatím nejasný.

Zdroje: SŽDC, JHMD, KŽC Doprava, Ministerstvo dopravy, Švestková dráha, iDnes.cz, MF Dnes, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 22.8.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Ferro 
22.08.2011 (11:33)  
tripolis: na sezonní provoz asi nebude potřeba těch zabezpečováků a výpravčí tolik, aby se to a)nedalo řešit nějakou brigádou pro někoho, kdo to celý život dělal, před dvěma lety odešel do důchodu a teď si rád přivydělá k penzi
b)jak je módní říkat-outsorcingem.
22.08.2011 (11:26)  
Přístup SŽDC je žalostný a hloupý :-( Je snad logické,že pokud existují zájemci o převod tratě,tak by ji měli dostat.
Ale SŽDC trať radši úplně zruší a zaplatí za to velké peníze než aby jí daly někomu jinému,to je prostě ubohé
22.08.2011 (11:11)  
No je to smutné, ale tratě pod SŽDC jsou v žalostném stavu. :-( Co se týká vypsání výběrového na provozovatele tratí tak tady bych viděl největší překážku v tom, že by takový provozovatel musel zaplatit signalisty, výpravčí, zabezpečováky. A ruku na srdce: Kdo by tam s těhle profesí šel jen na sezónu? :-( Tedy pokud se bavíme pouze o sezónním provozu.
22.08.2011 (10:33)  
Michal Drábek - Ústecký kraj v tomto případě na provoz vlaků dokonce dává dotace - na Kozí dráhu snad 150 000 Kč, na Švestkovou nevím. Samozřejmě, provoz na tratích zastavují kraje tím, že neobjednají dopravu, ale to je v každém kraji minimálně jedna taková trať. Naopak výletní vlaky kraje v naprosté většině případů spíše podporují.
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
22.08.2011 (10:32)  
Fandím obcím ve snaze vzít dráhy do jejich vlastnictví včetně pozemků a budov! Kde to mám podepsat? Je to veřejná instituce, takže obyvatelé mohou stále rozhodovat co s ní bude dál. Věřím, že lidé v místě žijící, mají skutečný zájem na udržení tratě v provozu a dalšímu rozvoji regionu.

Co se týká SŽDC, těm jsou nějaký koleje kdesi v lese srdečně jedno, jsou to úředníci vedeni v podstatě mafií rozkrádající naše veřejné prostředky. To není nic neznámého ani nového. Bohužel se nějak neumíme s těmito lidmi vypořádat...

Jak je tu již napsáno, jejich cílem je tyto dráhy zrušit, jinak by tam snad museli poslat někoho něco fakt udělat a to teda ne přátelé! My ty peníze potřebujeme na jiný věci! Maximálně tam pošleme někoho pověsit takový ty cedule Přejezdová cinkátka mimo provoz, nebo co to tam je za žvást. Jo a nesmíme zapomenout na nálepky s číslama přejezdu. Za tohle si naúčutjeme tak jeden dva melounky za rok a řekneme že to nevydělá a nazdar.
22.08.2011 (10:29)  
Tak co, škodí tady Ústecký kraj a OREDO, nebo někdo jiný?
22.08.2011 (10:18)  
Je to smutné a připadá mi to jako když Don Kichot bojuje s větrnými mlýny.
FRK
22.08.2011 (9:52)  
Happy - Souhlasím, že SŽDC opravdu vykazuje smyšlené náklady. Na jaře například pro deník E15 uvedla, že údržba tratě Čejč - Uhřice, kde hrozí zánik, stojí milion korun a příjmy za použití dopravní cesty nejsou žádné. Přitom tam minimálně několikrát projel jedno či vícevozový osobní vlak, takže nějaké poplatky za použití dopravní cesty dostat museli. Navíc jsem po trati osobně jel, místo traťové rychlosti 40 - 50 km/h je tam v celé délce pomalá jízda 20 km/h, nefunkční PZZ, nefunkční dorozumění v dopravnách a ani prořezané to pořádně nebylo. Dle mého názoru zde i v dalších případech SŽDC náklady několikanásobně zveličuje.

K otázce provozovatele a vlastníka dráhy se mi ale zdá Tvůj návrh jako nereálný - proč by se někdo staral o trať, která ani není jeho, ale je cizí? V tomto případě je logičtější, rovnou jí dát někomu soukromému, který se o ní bude starat a i jí mít ve vlastnictví. Stát na tom nemůže prodělat, ušetří náklady na zrušení dráhy, náklady na případnou údržbu, administrativu a další.
registrovaný uživatel happy 
22.08.2011 (9:40)  
Tratě by asi měly zůstat v majetku státu, ale provozovatelem tratí by rozhodně měl být někdo jiný než SŽDC. Vypisoval bych výběrová řízení právě na provozovatele tratí. Což by sebou přineslo i finanční efekt pro stát. To už mělo být ale dávno a teď bychom se nedostávali do těchto problémů, kdy SŽDC vykazuje nesmyslně vysoké náklady na tratích, kde se za rok poseká jen pár přejezdů.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko