Praha — (Aktualizováno 15.6.11 - 18:45) Dlouho očekávaný nákup je o velký krok blíže k realizaci: přesně dva roky poté, co byla na železničním veletrhu Czech Raildays veřejnosti představena netrakční jednotka Siemens Viaggio Comfort pro dálkovou dopravu, oznámily České dráhy podle zákona o veřejných zakázkách záměr uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem na odebrání šestnácti souprav, jež v sousedním Rakousku jezdí pod obchodní značkou Railjet. Zájem o tento typ vozidel dopravce prezentoval již vloni 16. března na tiskové konferenci, týkající se obnovy vozového parku. Měsíc poté jsme informovali také o plánech společnosti převzít opci ÖBB v objemu šestnácti jednotek, kterou se Rakouské spolkové dráhy rozhodly neuplatnit. Dlouhé měsíce dohadů o převzetí poslední dodávky z celkového počtu 67 objednaných railjetů jsou teď patrně u konce. České dráhy s velkou pravděpodobností nakoupí všech zbylých 16 souprav v celkové ceně 200 465 900 eur. Při současném kurzu tak konečná cena činí 4,838 miliardy korun, a jedna souprava tedy vyjde na 302,39 milionu korun.
V rámci veletrhu Czech Raildays zástupci Českých drah také poodhalili své záměry, pokud k nákupu souprav dojde. Co se týče nasazení, tak nejdříve mají být nasazovány na vozební rameno (Hamburg) - Berlín - Praha - Vídeň - (Graz). S tím by také mělo dojít k uvolnění velkého počtu IC/EC vozů, které by pak mohly být nasazovány na mnohé vnitrostátní relace, ať se jedná třeba o spojení z Prahy do Českých Budějovic, nebo třeba také spojení Brna s Bohumínem přes Ostravu. V relativně krátké době by tak mělo dojít k radikálnímu zvýšení kvality vozového parku také u vnitrostátních dálkových spojů. Místo "koženek" by se tak i ve vnitrostátní rychlíkové dopravě měl objevit větší počet moderních klimatizovaných vozů.
Co se týče provedení o jaké mají České dráhy zájem, tak soupravy musí být pořízeny přesně v takovém provedení, v jakém je původně pořídily ÖBB. Případné změny pak budou muset být řešeny samostatnou smlouvou. Šestnách jednotek tak mělo být pro rakouské dráhy vybaveno například oddíly Premium Class, které České dráhy nechtějí. Je třeba ale vzít v potaz, že zatím fyzicky neexistuje ani jeden vůz z plánovaného nákupu. Můžeme tak vyloučit situaci, kdy by České dráhy odebraly soupravy v provedení ÖBB včetně vnějšího nátěru a vnitřního vybavení, které by bylo až následně demontováno a předěláváno do podoby pro ČD.
Zdroj: IS VZ US
Pánové, extra kvůli vás jsem zjišťoval přímo u pana Blažka jak se to má... až si zítra najdu já, nebo kolegové čas, tak se to tady objeví. ;-) Zatím se můžete dohadovat, jestli bude Premium Class nebo ne... ;-)
Určitě jdou ale Viagga rozebrat a pospojovat do delších a kratších souprav (což u 16 jednotek valný efekt nemá, ale u 51 rakouských už docela jo), 7vozová jednotka prostě není dogma, sám Siemens nabízí délku od 4 do 10 vozů:
http://www.nwe.siemens.com/denmark/internet/dk/mobility/rullende_materiel/togsaet_vogne/Documents/Viaggio_Comfort_passenger_coaches_eng.pdf
Tak nevím co těm Rakušákům hrabe, oni jsou stejní jak my, akorát bohatí.
EDIT: Páteční špičku bych řešil spíš posilovými spoji v klasické soupravě - humanizovaná Bé se na ně ještě budou hodit.
@Busman: Do koncepce Žaludova nová hračka to opravdu zapadá. Jednotky mají výhodu nižší ceny na vůz a standardizované kvality, ovšem posilovat je spojováním vyjde bez adekvátní poptávky zatraceně draho, což si uvědomily i ÖBB. A souprava RJ+1116+3xBmz kterou ÖBB testovaly vypadá "úžasně".
@Callisto: Myslíte že si ČD budou po pořízení 80-30 přeschvalovávat Bdt a spol? Těžko. Jediný problém by mohl být, že by Siemens nezaručoval vlastnosti komunikace řízení, kterou by mohl vložený vůz ovlivnit.
Juristic007: Proč ne, ale za předpokladu, že ta zakázka nebude předražená. Jinak by totiž fráze pana Žaludy ("Když se podaří Railjety koupit, bude se psát, že dráhy nakupují opravdu levně," říká šéf drah Petr Žaluda.) nebyla moc dlouho pravdivá.
doufám, že to dopadne stylem: hele škodovko, buď zticha,my si tu koupíme RJ a vám dáme najíst jindy s jinejma vagonama + lokotkama , že.
možná by někdo fundovaný z ŽP mohl ten celý článek rozvíst a trochu napsat,jak moc je ten nákup sichr či není...
EDIT: a ještě mě napadá, šlo by to teoreticky provozovat v konfiguraci JEDNOTKA + MAŠINA + JEDNOTKA?
A já myslel, že šílených kombinací v řazení už je dost. Teď tohle...
...vždyť dodnes si někteří lidi nesednou do Beer, protože si myslí, že to je jednička.
Jiří Kocurek: A z tohoto důvodu tedy nejspíše proběhla najbrtizace vozů Beer, výsledkem je vůz Bee273, který nevypadá tak odlišně od ostatních vozů v soupravě (za předpokladu, že zbytek je v najbrtu).
EDIT: I když v Rakousku jsem jel vlakem s lokomotivou uprostřed soupravy, tak vlastně proč ne?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.