Praha — (Aktualizováno 15.6.11 - 18:45) Dlouho očekávaný nákup je o velký krok blíže k realizaci: přesně dva roky poté, co byla na železničním veletrhu Czech Raildays veřejnosti představena netrakční jednotka Siemens Viaggio Comfort pro dálkovou dopravu, oznámily České dráhy podle zákona o veřejných zakázkách záměr uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem na odebrání šestnácti souprav, jež v sousedním Rakousku jezdí pod obchodní značkou Railjet. Zájem o tento typ vozidel dopravce prezentoval již vloni 16. března na tiskové konferenci, týkající se obnovy vozového parku. Měsíc poté jsme informovali také o plánech společnosti převzít opci ÖBB v objemu šestnácti jednotek, kterou se Rakouské spolkové dráhy rozhodly neuplatnit. Dlouhé měsíce dohadů o převzetí poslední dodávky z celkového počtu 67 objednaných railjetů jsou teď patrně u konce. České dráhy s velkou pravděpodobností nakoupí všech zbylých 16 souprav v celkové ceně 200 465 900 eur. Při současném kurzu tak konečná cena činí 4,838 miliardy korun, a jedna souprava tedy vyjde na 302,39 milionu korun.
V rámci veletrhu Czech Raildays zástupci Českých drah také poodhalili své záměry, pokud k nákupu souprav dojde. Co se týče nasazení, tak nejdříve mají být nasazovány na vozební rameno (Hamburg) - Berlín - Praha - Vídeň - (Graz). S tím by také mělo dojít k uvolnění velkého počtu IC/EC vozů, které by pak mohly být nasazovány na mnohé vnitrostátní relace, ať se jedná třeba o spojení z Prahy do Českých Budějovic, nebo třeba také spojení Brna s Bohumínem přes Ostravu. V relativně krátké době by tak mělo dojít k radikálnímu zvýšení kvality vozového parku také u vnitrostátních dálkových spojů. Místo "koženek" by se tak i ve vnitrostátní rychlíkové dopravě měl objevit větší počet moderních klimatizovaných vozů.
Co se týče provedení o jaké mají České dráhy zájem, tak soupravy musí být pořízeny přesně v takovém provedení, v jakém je původně pořídily ÖBB. Případné změny pak budou muset být řešeny samostatnou smlouvou. Šestnách jednotek tak mělo být pro rakouské dráhy vybaveno například oddíly Premium Class, které České dráhy nechtějí. Je třeba ale vzít v potaz, že zatím fyzicky neexistuje ani jeden vůz z plánovaného nákupu. Můžeme tak vyloučit situaci, kdy by České dráhy odebraly soupravy v provedení ÖBB včetně vnějšího nátěru a vnitřního vybavení, které by bylo až následně demontováno a předěláváno do podoby pro ČD.
Zdroj: IS VZ US
Zaroven s tim se stavaji dostupnejsi jine druhy dopravy, zejmena ceny automobilu jsou dnes na urovnich, ktere jsme si - pri danem komfortu - pred par lety ani nedovedli predstavit. Takze i kdyby ceny na draze byly konstantni, ve srovnani s privatnimi gumokoly by - i pres zdrazeni pohonnych hmot - relativne zdrazily.
Se slozitosti tarifu souhlasim, i kdyz vami navrhovane zjednoduseni mi prijde prilis radikalni.
Celkove za jeden z psychologicky nejvetsich prusvihu zeleznice vidim mizerne garantovani cehokoliv - od pozadovaneho komfortu, pres vcasny prijezd az po otazku, zda vubec dojedu. V tomhle - i pres celkove drazsi provoz a nutnost rizeni - automobil vitezi a vitezit bude, protoze komfort ma stale stejny (zpravidla me vyhovujici, jinak bych si zrovna tohle auto neporizoval) a pritom krome rizika havarie nebo poruchy u nej nehrozi situace, ze mi ujede posledni spoj.
ČD si totiž nejvíce uškodily zavedením nepřátelského tarifu cca někdy před 12 lety: "Zaplaťte XXX Kč předem, abyste neplatili 1.5x více než dosud. Pojedete-li příště tam i zpět nebo ve skupině, bude ale vám tato karta k ničemu". Na krátké nebo jednorázové cesty se tak stal vlak hůř použitelný. A následným častým vymýšlením a rušením extra jízdenek byl systém zahnojen a udělal z nákupu jízdenky složitou optimalizační úlohu.
Tehdy poklesly počet cestujících cca o 20%. Náprava je jednoduchá a vychází z pochopení příčiny problému - obyčejné jízdné, za které skoro nikdo nejezdí (tržby nic moc), za to hodně lidí odradí:
Zrušit slevové aplikace kromě IN100. Plně relační tarif (cca ve výši obyčejného SporoTiketu II. cenové úrovně) stejný pro všechny. Jediné dvě komerční slevy - skupinová jednorázová a časová traťová, odvozenými procentuálně z té relační ceny. Vše ukazovat ve vyhledávači, tj. ve formuláři musí být i počet osob a volba jednorázově/dojíždění. Místenka při samoobslužném nákupu zdarma.
Stávající zákaznické karty zachovat, ale jen s mírnou 5-10% slevou za použití peněženky. Stávajicím majitelům aplikací vrátit odpovídající obnos (to by bylo jen cca 250 mil. Kč, tj. ani jeden Railjet).
Čechy zajímá cena, nikoliv kvalita a komfort (je to vidět např. na počtu prodaných místenek, ale i na chování v supermarketech). S Jančurovými busy jezdí proto, že to je s kreditní jízdenkou (která je zdarma) za pár šupů. Když říkají, že s Jančurou jezdí kvůli kvalitě, tak to jen proto, aby nevypadali jako socky. Dvacku navíc by ale nedali.
A paštika do toho jde na férovku, protože jinak by asi nedostal tak velký prostor v médiích.
Já se tak těším až to začne...
+ ve všech státech to jezdí (kromě toho Polska), takže by měl být menší odpor
+ na trase Vídeň-Budapešť už to jezdí, doplnil by se takt, takže by to mohli přivítat i Rakušáci
Náměstek generálního ředitele Antonín Blažek ale oznámil, že pokud firma tyto vlaky nakoupí, jezdit budou jinde. Mezi Ostravou a Prahou se proto budou cestující přepravovat i nadále v Pendolinech a ve vlacích složených z modernizovaných vagónů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.