..: ČD pořizují 16 netrakčních souprav pro dálkovou dopravu :..

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Praha — (Aktualizováno 15.6.11 - 18:45) Dlouho očekávaný nákup je o velký krok blíže k realizaci: přesně dva roky poté, co byla na železničním veletrhu Czech Raildays veřejnosti představena netrakční jednotka Siemens Viaggio Comfort pro dálkovou dopravu, oznámily České dráhy podle zákona o veřejných zakázkách záměr uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem na odebrání šestnácti souprav, jež v sousedním Rakousku jezdí pod obchodní značkou Railjet. Zájem o tento typ vozidel dopravce prezentoval již vloni 16. března na tiskové konferenci, týkající se obnovy vozového parku. Měsíc poté jsme informovali také o plánech společnosti převzít opci ÖBB v objemu šestnácti jednotek, kterou se Rakouské spolkové dráhy rozhodly neuplatnit. Dlouhé měsíce dohadů o převzetí poslední dodávky z celkového počtu 67 objednaných railjetů jsou teď patrně u konce. České dráhy s velkou pravděpodobností nakoupí všech zbylých 16 souprav v celkové ceně 200 465 900 eur. Při současném kurzu tak konečná cena činí 4,838 miliardy korun, a jedna souprava tedy vyjde na 302,39 milionu korun.

V rámci veletrhu Czech Raildays zástupci Českých drah také poodhalili své záměry, pokud k nákupu souprav dojde. Co se týče nasazení, tak nejdříve mají být nasazovány na vozební rameno (Hamburg) - Berlín - Praha - Vídeň - (Graz). S tím by také mělo dojít k uvolnění velkého počtu IC/EC vozů, které by pak mohly být nasazovány na mnohé vnitrostátní relace, ať se jedná třeba o spojení z Prahy do Českých Budějovic, nebo třeba také spojení Brna s Bohumínem přes Ostravu. V relativně krátké době by tak mělo dojít k radikálnímu zvýšení kvality vozového parku také u vnitrostátních dálkových spojů. Místo "koženek" by se tak i ve vnitrostátní rychlíkové dopravě měl objevit větší počet moderních klimatizovaných vozů.

Co se týče provedení o jaké mají České dráhy zájem, tak soupravy musí být pořízeny přesně v takovém provedení, v jakém je původně pořídily ÖBB. Případné změny pak budou muset být řešeny samostatnou smlouvou. Šestnách jednotek tak mělo být pro rakouské dráhy vybaveno například oddíly Premium Class, které České dráhy nechtějí. Je třeba ale vzít v potaz, že zatím fyzicky neexistuje ani jeden vůz z plánovaného nákupu. Můžeme tak vyloučit situaci, kdy by České dráhy odebraly soupravy v provedení ÖBB včetně vnějšího nátěru a vnitřního vybavení, které by bylo až následně demontováno a předěláváno do podoby pro ČD.

Zdroj: IS VZ US


JiříK. | 13.6.2011 (9:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   
14.06.2011 (11:32)  
doomlukas: jednoznačně souhlasím. Jedna jednička a jeden půl- až celý oddíl přednostně pro specifické cestující (invalidi, smradi s doprovodem apod.), zbytek klasická dvojka pro všechny.
14.06.2011 (10:44)  
DJTiësto: Na co by nám proboha byly TGV nebo ICE? Railjety jsou pro naše podmínky i pro zajíždění do zahraniční ideální. Pro dálkovou dopravu do 230 km/h jsou soupravy s lokomotivou vhodné a oproti jednotkám žádné velké nevýhody nemají, naopak mají i výhody. A celá Evropa nejde cestou jednotek, třeba SNCB kupují dost velké množství lokomotiv pro 200 km/h od Siemensu, DB nakoupí patrové vozy a TRAXXy pro dálkovou dopravu atd... Nic teď nekupovat a počkat určitě není lepší, protože to se tady děje víceméně už 20 let. Už teď je pozdě a railjety jsou výborná příležitost, jak pořídit moderní vozidla za rozumnou cenu. Byl bych nerad, kdyby zas zůstalo jen u několikanásobných předražených modernizací, humanizací apod., které nic neřeší a hlavně ani nerozšiřují vozidlový park. Vysokorychlostní jednotky můžeme začít řešit, až se u nás budou stavět vysokorychlostní tratě...

Akorát by bylo vhodné provést nějaké úpravy railjetů pro použití u nás, jestli se tedy podaří je koupit... Určitě zrušit premium třídu, která zabírá zbytečně mnoho místa a nejspíš by byla nevyužitá. Naopak by nebylo na škodu mít trochu velkorysejší 2. třídu, protože rakouská myslivecká klubovna zas tak komfortní není. Potom je ještě otázka, jestli by byla vhodnější konfigurace se dvěma vozy 1. třídy, bistrem s 2. třídou a 4 vozy 2. třídy, nebo jen jedním celým vozem 1. třídy, bistrem s 1. třídou a 5 vozy 2. třídy... Možná ta druhá varianta, aby bylo více míst ve druhé třídě...
14.06.2011 (10:25)  
ad honzatvs: Taky mi to tak přijde. Jestli jsem to dobře pochopil, tak satčí aby se kdokoliv odvolal a je po nákupu neb ta možnost uzavření kontraktu je do 30.6.. Pokud se tedy někdo odvolá tak se to stopro nevyřeší v tak krátké době a je po všem.
Pak by mě taky zajímalo, jestli někdo spočítal ekonomickou návratnost pokud to bude jezdit na nedotovaných spojích? nevím ale přijde mi, že taková suma se snad nedá jízdným v ČR zaplatit. Nebo ČD doufaj, že tím vytlačí oba konkurenty z Ostravy a bude to zase jezdit v jejich režii dotovaně?
Railjety jsou hezká věc a bral bych je všema deseti ale je to přecijenom velké sousto.
poslední co by mě zajímalo srovnání s cenou ICE nebo TGV. O kolik jsou tyto jednotky dražší než Railjet + 380? Jestli není lepší teď nic nekupovat a spíš počkat a koupit jednotky. Přecijenom Evropa jde směrem jednotek, Railjety jsou jen takové rakouské specifikum.
14.06.2011 (10:04)  
Z tisku:
Podle mluvčího drah Radka Joklíka dráhy záměr zveřejnily nad rámec svých zákonných povinností kvůli větší transparentnosti akvizice. „Je to oznámení o dobrovolné průhlednosti ex ante,“ uvedl Joklík. „Toto zveřejnění tedy znamená, že oficiálně potvrzujeme náš zájem o jednotky, že jednáme se společností Siemens, ale definitivně nákup jednotek potvrdí až podpis smlouvy,“ dodal. K tomu dojde, pokud nikdo proti chystanému obchodu nebude během následujících 14 dnů protestovat. V médiích se přitom nedávno objevily informace, že proti akvizici od Siemensu lobuje konkurenční plzeňská Škoda.

Nechci někomu něco podsouvat, ale zkušenosti nejsou nejlepší, tak snad to náhodou celé neznamená, že je to zveřejněno kvůli škodovce, aby se proti tomu mohla oficiálně odvolat a tak obchod zmařit... No uvidí se do konce měsíce.
registrovaný uživatel M 
14.06.2011 (1:07)  
Ja bych sel i dal - udelal to na patra:)
14.06.2011 (1:02)  
A co to udělat na stojáka ? :)))) Z 16 jednotek udělat 32 nebo 48 a pak by to mohlo jezdit i v Turnově, Budějicích a podoných xxx :)))))
registrovaný uživatel bugear 
13.06.2011 (23:50)  
@MIRO: RJ jezdíl za 380 proto, že to bylo levnější než si tam kvůli pár testům tahat vlastní soupravu.
@Páňula: Ty jednotky ještě neexistují. Aktuální počet jednotek dodaných ÖBB by se měl pohybovat někde okolo 40.
13.06.2011 (23:34)  
ok, myslel jsem, že jste chtěl "poladit" dvojku...
13.06.2011 (23:32)  
Smrskávání jsem myslel Premium a první třída oproti druhé. Podívejte se jak je v Railjetu Premium prostorově velkorysá.
13.06.2011 (23:30)  
D...: žádný smrskáváni, nedělejte z toho dobytčák...! Dvojka je na hranici, potom vlaky budou vypadat jak letadla :(
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko