..: Pardubický kraj optimalizuje dopravu na celém svém území :..

Konference o optimalizace dopravy v pardubickém kraji 2. 6. 2011, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravce České dráhy představili koncepci optimalizace osobní dopravy, která se dotkne takřka celého území Pardubického kraje a vejde v platnost se zavedením nového jízdního řádu v prosinci 2011. Účelem optimalizace je za nižších krajských subvencí zajistit co nejlepší dopravní obsluhu území. Proto byla tradiční síť veřejné dopravy v celém kraji zrevidována podle současných požadavků metodikou dříve úspěšně použitou v Královéhradeckém kraji. Zatímco na páteřních linkách bude doprava posílena, v regionální dopravě bude na několika místech kolejová doprava nahrazena z pohledu fixní ceny na kilometr výrazně levnějšími autobusy. Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován, rozsah autobusové dopravy dozná navýšení.

Optimalizace na koridorech

Bezpráví, 162.053-3, foto: Šepli Drobnou úpravu spojů čekají osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí na trati 010, kde budou ve stanicích Svítkov a Opočínek zastavovat osobní vlaky pouze ve špičkách (celkem 8 párů spojů) z důvodu jinak nízké poptávky. Tím dojde u zbývajících vlaků k nepatrnému zrychlení. Cestující se zrušenou dopravní obslužností mohou využít spojů MHD do Pardubic, které jsou bohužel výrazně pomalejší. V pracovní dny obohatí spojení Pardubice – Přelouč posilové vlaky, o víkendech pak autobusy MHD. Trať 010 dále na východ mezi Pardubicemi a Českou Třebovou také nečekají výrazné změny. Projednávané zrušení zastavování vlaků v Dlouhé Třebové se nakonec neuskuteční a osobní vlaky zde i nadále budou zastavovat v rozsahu asi 75 % dnešní nabídky. Zastavování osobních vlaků ve stanici Bezpráví je stále v jednání. Navazující trať 260 Česká Třebová – Brno, na které leží hranice s krajem Jihomoravským, jež se nacházejí v Letovicích, čekají o poznání větší úpravy jízdního řádu. Dojde k omezení zastávkových spojů v úseku Svitavy - Česká Třebová, které nahradí autobusy. Naopak se zvýší počet přímých vlaků z Březové nad Svitavou do Brna, kterých by mohlo být ještě více v případě dohody s Jihomoravským krajem. Zbývající část koridoru v Pardubickém kraji zahrnující část trati 270 v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě si téměř výhradně zachová současnou nabídku spojů.

Optimalizace na vedlejších tratích

810 394-7, Hodslavice, foto: Martin Grill V důsledku minimálního využívání vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na trati 015 budou všechny zrušeny jako již dříve na trati do Chrudimi. Nahrazeny budou autobusovou dopravou, která je pro kraj finančně výrazně výhodnější. Navíc je plánováno vybudovat autobusovou točnu v Heřmanově Městci pro návaznou vlakovou dopravu. Část trati 031 v úseku Pardubice – Hradec Králové posílí přímé spěšné vlaky. Z hlediska propustnosti trati (maximální možné vytížení) bude nejpravděpodobněji částečně omezeno zastavování vlaků ve Stéblové. Náhradu zajistí autobusy, ale ostatní paralelně jedoucí autobusy budou omezeny. Pro lepší dostupnost železnice cestujícím, především z Polabin, budou zavedeny linky MHD do stanice Rosice nad Labem. V průběhu příštího roku by zde mělo začít nahrazování vlaků tažených lokomotivou novými elektrickými jednotkami Škoda 7Ev, a tím ke zvyšování kultury cestování a odstranění přepřahů v konečných stanicích.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš Danielka Trať 238 Pardubice – Havlíčků Brod je i přes stále nerealizovanou tzv. Medlešickou spojku hojně využívána cestujícími, především mezi Pardubicemi a Chrudimí. Spoje rozšíří na území Pardubického kraje spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko, s návaznou autobusovou dopravou. Jiné změny zde pravděpodobně nebudou realizovány, respektive kromě nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1 RegioShuttle. Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče čekají významné změny spočívající především v utlumení provozu. V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice nebudou objednány žádné osobní vlaky z důvodu velmi nízké obsazenosti vlaků. Po roce však dojde k opětovnému zavedení přímých turistických spěšných vlaků Borová u Poličky – Pardubice, které vyjedou vždy o víkendu a v letních prázdninových měsících každý den. Zrušené osobní vlaky nahradí nově zavedené autobusové linky, které budou prodlouženy i dále mimo osu trati. Druhá část trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí se těší větší přízni cestujících, a proto zde budou osobní vlaky jezdit i nadále. Mělo by však dojít k jejich zrychlení a vhodnému provázání s rychlíky Praha – Brno, které se budou z obou směrů potkávat právě ve Svitavách, pro zajištění potřebného množství cestujících k vlakům do směru Pustá Kamenice. Pro zrychlení spojů však budou vlaky projíždět nevyužívané zastávky Vendolí, Květná, Květná zastávka, Pomezí a Pomezí zastávka. Vlaky zde náhradí další nově zavedené autobusové spoje.

RegioNova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour Trať 016 Chrudim – Borohrádek můžeme z hlediska perspektivy využítí rozdělit na tři části. První úsek mezi Chrudimí a Moravany je málo využíván, ale z hlediska vedení přilehlých silnic je jeho adekvátní náhrada nemožná, proto je úprava provedena pouze v rozsahu zrušení zastavování vlaků ve stanici Tuněchody, která leží mimo obec. Následující úsek Moravany – Holice je cestujícími hojně využíván a do budoucna se jeho potenciál má dále zvyšovat, ovšem změny ho prozatím nečekají. Na zbývajícím úseku do Borohrádku již nebudou vlaky objednávány, nahradí je autobusová doprava, která se více přiblíží lidským sídlům. Trať 020 Choceň – Borohrádek si zachová spojení beze změny, výjimkou je taktéž zrušení jedné ze zastávek osobních vlaků na trati, konkrétně zde jde o zastávku Újezd u Chocně, která se nachází zcela mimo osídlení a poblíž zastávky Plchůvky, nicméně o víkendech bude některými vlaky obsluhována. Náhradou za zrušenou železniční zastávku bylo přislíbeno rozšíření autobusového spojení především v ranních a večerních hodinách, na což bude obec reagovat výstavbou nové zastávky v Chlumku na rozcestí a opravou současné. Trať 018 Choceň – Litomyšl nečekají v úseku Choceň – Vysoké Mýto město žádné změny. Následující úsek do koncové stanice Litomyšl bude po bouřlivých debatách a podepisování peticí za nezrušení vlakového spojení obsluhován pěti páry vlaků, další dopravní obslužnost zajistí autobusy, které budou rozšířeny i mimo trasu vlaků.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr Dungl Trať 024 Ústí nad Orlicí – Lichkov rovněž odráží trend navyšování počtu spěšných vlaků. Nové spěšné vlaky budou zavedeny v úseku Lichkov – Pardubice, další úpravu představuje nezastavování osobních vlaků ve stanicích Černovír a Lanšperk, což je ale stále v řešení. Spěšné vlaky pak nezastaví z technologických důvodů v Hnátnici. Náhradu mají i v tomto případě zajistit autobusy. Osobní dopravu na přilehlých tratích 024 v úseku Moravský Karlov - Štíty a 025 Dolní Lipka – Hanušovice čeká zánik a náhrada autobusovou dopravou. Toto rozhodnutí, vyvolávající značné emoce nejen u představitelů dotčených obcí, je odrazem rovněž nízké obsazenosti spojů a nedostatku financí na straně kraje a obcí, které by přesto rády vlakové spojení zachovaly. Trať 021 Hradec Králové – Letohrad posílí přímé spěšné vlaky, naopak redukovány budou vlaky osobní s navrhovaným zrušením zastávek v Sopotnici a Lukavici v Čechách. Trať 272 Česká Třebová – Lanškroun čeká navýšení počtu spojů, důsledné vedení přímých vlaků a pozdější nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1. Trať má vysoký potenciál nárůstu poptávky, ve stanici Lanškroun bude zajištěno lepší provázání s autobusovou dopravou, kde železnice bude sloužit jako páteř. Jediné omezení čeká projíždění stanice Třebovice v Čechách spěšnými vlaky.

Trať 262 Česká Třebová – (Chornice) – Skalice nad Svitavou si v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová zachová stávající koncepci provozu s nově zavedeným samostatným vedením vlaků až do České Třebové a plánovaným nasazením modernizovaných jednotek Regionova. V následujícím úseku Moravská Třebová – Chornice – Velké Opatovice a na trati 271 v úseku Chornice – Dzbel již nebudou vlaky objednávány z důvodu nízkého počtu cestujících a četného vedení trati mimo sídla. Vlaky tak nahradí výrazně levnější autobusy.

Závěrem

471 Pardubice-Svítkov, foto: Railman Prezentovaná koncepce nových jízdních řádů je již projednána s regiony. V průběhu léta však ještě proběhnou jednání s místními samosprávami o vedení jednotlivých spojů. Pardubický kraj rovněž dlouhodobě připravuje po vzoru kraje Královéhradeckého zavedení integrovaného dopravního systému se zónově relačním tarifem, který přináší, mimo jiné, jednotnou cenu a jízdenku pro cesty autobusem a vlakem v rámci kraje, a usnadňuje tak vzájemné přestupy a vazby. Průměrná subvence regionální železniční dopravy v Pardubickém kraji činí dnes 92 korun za kilometr, v případě dopravy autobusové pak 18 korun za ujetý kilometr.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
06.06.2011 (23:28)  
bartik09 - ja vim, bohuzel nemam tolik tve velkorysosti:-((
06.06.2011 (23:27)  
Ano, já jako pablb vím, že rozsah železniční dopravy v kraji zůstane zachován. Budeme vozit vzduch v taktu kolem metropolí a města mimo střed kraje, obce a potencionální rozvojová centra zcela zabijeme ve jménu vašich oblíbených busů. Raději tam budeme tlačit dotace na resocializaci a budeme přemýšlet co se zaměstnaností, než abychom tam nechali jezdit poloprázdný šukafon.
06.06.2011 (23:27)  
karloslt: No prakticky jo. Protoze kdyz tu trat zavres (nic jinyho nez ty sukafony tam nejezdi), tak se ty prazdny autobusy vyplatej. Myslite si, ze kdyz lidem misto sukafonu date autobus, tak prestanou jezdit do prace, do skol...?

M: Sice me tvoje posledni 2 prispevky pobavili, ale nadavat jim nemusis jen kvuli tomu, ze si myslej neco jinyho (blby je, ze vlastne nevime co...) ;-)
registrovaný uživatel M 
06.06.2011 (23:24)  
Pokud ma kraj nabidnout neco jako ZDO, tak ano, je lepsi prohanet prazdny autobus, protoze
1.Porizeni busu je levnejsi
2.Infrastruktura je "zdarma" (silnice tam bude tak jako tak)
3.Provozni nesnaz je vzdy resitelna
4.Autobus se muze libovolne odchylit z trasy
5.Dalsi asi 26 duvodu...

Nejsem z Pardubic, ale od Brna a proto snadno mohu ukazat treba trat Sakvice-Hustopece, kde vlaky stale ze zcela nepochopitelneho duvodu jezdi. Nekdy dokonce se stejnym odjezdem jako autobus!
Pritom autobus tam "musi" tak jako tak, protoze do Sakvic (obce) koleje nevedou, protoze z Hustopeci do Mikulova je to vlakem "mirna" zajizdka. Detaily jako je to kratsi a autobus v Hustopecich zastavi na vice mistech snad ani neresim...
06.06.2011 (23:19)  
M: jojo, než honit "poloprázdný šukafon" s cenou odpovídající skoro tomu busu, tak je lepší honit prázdný autobus. To s vámi plně souhlasím. :-P
registrovaný uživatel M 
06.06.2011 (23:16)  
bartik09 - znas to o tech perlach? Muzes to vysvetlovat horem dolem, ale je to marny, je to marny, ... je to marny...
registrovaný uživatel M 
06.06.2011 (23:14)  
To je zase blbu a nul, co maji nutkani pomlouvat praci nekoho, kdo se "snazi" a ma aspon nejakou vizi. Zcela bez vlastniho nazoru, zcela bez vlastni myslenky, ale "vedi", ze vsechno je spatne.
Na to, abych pochopil, ze nejaky vagonky velikosti jednoho autobusu, ktere navic jezdi poloprazdne (ve spicce), na to neni zadny Zaruba potreba. To vidi kazdy, kdo ma neco, co dokaze vyhodnotit vjemy z tech kulicek na hlave...

Pablbove by si mozna meli poradne precist tuhle vetu - Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován
06.06.2011 (23:12)  
AD6360: A vas navrh tedy zni?

Navrhy typu: "Zavrit Zarubu do blazince" si muzete nechat. To nam s tou bidou v regionalni doprave nepomuze.
06.06.2011 (23:10)  
karloslt: Tu zeleznici tam tenkrat nekdo postavil, protoze nemel lepsi moznost, jak tam tu dopravu provozovat. Kdyby se o tom rozhodovalo dnes, tak ta trat proste neni. V dnesni dobe dokaze vlak velmi dobre konkurovat autobusu pouze rychlosti a pohodlim (ale ne na kozi draze se sukafonem).

Na blbou otazku s devadesatkou s dovolenim nebudu reagovat. Jen napisu informace z jizdniho radu. Autobus Skutec - Policka, 36 minut, 7 obslouzenych obci. Vlak - 48 minut, taky 7 obci. To beru jako vcelku srovnatelny. Ale na co tam drzet 2 dopravni cesty? Tam se nejedna o zadny kvanta cestujicich, ktery by ta silnice nepobrala. Nehlede na dalsi vyhody autobusu - Kdyz budu chtit za rok zmenit trasu, tak ji proste zmenim. Kdyz bude v zime naka obec zasypana, tak ji proste objedu...
06.06.2011 (23:06)  
Bartik09: Jak víš, že jsou tratě nevyužívané? Že ti to řekl Záruba, který si akademicky vypracoval nějaké tabulky cucínyho metodou nebo, že jednou jel nějaký starosta kolem a zrovna viděl prázdný vlak?
Na tom, co se děje je nejhorší, že se jedná o zcela nevratný krok, nikdo se krom toho pološíleného teoretika, co chtěl zrušit zastavování vlaků v ČT nezabýval, jak udělat dopravu na tratích přitažlivější pro lidi.
  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko