..: Pardubický kraj optimalizuje dopravu na celém svém území :..

Konference o optimalizace dopravy v pardubickém kraji 2. 6. 2011, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravce České dráhy představili koncepci optimalizace osobní dopravy, která se dotkne takřka celého území Pardubického kraje a vejde v platnost se zavedením nového jízdního řádu v prosinci 2011. Účelem optimalizace je za nižších krajských subvencí zajistit co nejlepší dopravní obsluhu území. Proto byla tradiční síť veřejné dopravy v celém kraji zrevidována podle současných požadavků metodikou dříve úspěšně použitou v Královéhradeckém kraji. Zatímco na páteřních linkách bude doprava posílena, v regionální dopravě bude na několika místech kolejová doprava nahrazena z pohledu fixní ceny na kilometr výrazně levnějšími autobusy. Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován, rozsah autobusové dopravy dozná navýšení.

Optimalizace na koridorech

Bezpráví, 162.053-3, foto: Šepli Drobnou úpravu spojů čekají osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí na trati 010, kde budou ve stanicích Svítkov a Opočínek zastavovat osobní vlaky pouze ve špičkách (celkem 8 párů spojů) z důvodu jinak nízké poptávky. Tím dojde u zbývajících vlaků k nepatrnému zrychlení. Cestující se zrušenou dopravní obslužností mohou využít spojů MHD do Pardubic, které jsou bohužel výrazně pomalejší. V pracovní dny obohatí spojení Pardubice – Přelouč posilové vlaky, o víkendech pak autobusy MHD. Trať 010 dále na východ mezi Pardubicemi a Českou Třebovou také nečekají výrazné změny. Projednávané zrušení zastavování vlaků v Dlouhé Třebové se nakonec neuskuteční a osobní vlaky zde i nadále budou zastavovat v rozsahu asi 75 % dnešní nabídky. Zastavování osobních vlaků ve stanici Bezpráví je stále v jednání. Navazující trať 260 Česká Třebová – Brno, na které leží hranice s krajem Jihomoravským, jež se nacházejí v Letovicích, čekají o poznání větší úpravy jízdního řádu. Dojde k omezení zastávkových spojů v úseku Svitavy - Česká Třebová, které nahradí autobusy. Naopak se zvýší počet přímých vlaků z Březové nad Svitavou do Brna, kterých by mohlo být ještě více v případě dohody s Jihomoravským krajem. Zbývající část koridoru v Pardubickém kraji zahrnující část trati 270 v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě si téměř výhradně zachová současnou nabídku spojů.

Optimalizace na vedlejších tratích

810 394-7, Hodslavice, foto: Martin Grill V důsledku minimálního využívání vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na trati 015 budou všechny zrušeny jako již dříve na trati do Chrudimi. Nahrazeny budou autobusovou dopravou, která je pro kraj finančně výrazně výhodnější. Navíc je plánováno vybudovat autobusovou točnu v Heřmanově Městci pro návaznou vlakovou dopravu. Část trati 031 v úseku Pardubice – Hradec Králové posílí přímé spěšné vlaky. Z hlediska propustnosti trati (maximální možné vytížení) bude nejpravděpodobněji částečně omezeno zastavování vlaků ve Stéblové. Náhradu zajistí autobusy, ale ostatní paralelně jedoucí autobusy budou omezeny. Pro lepší dostupnost železnice cestujícím, především z Polabin, budou zavedeny linky MHD do stanice Rosice nad Labem. V průběhu příštího roku by zde mělo začít nahrazování vlaků tažených lokomotivou novými elektrickými jednotkami Škoda 7Ev, a tím ke zvyšování kultury cestování a odstranění přepřahů v konečných stanicích.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš Danielka Trať 238 Pardubice – Havlíčků Brod je i přes stále nerealizovanou tzv. Medlešickou spojku hojně využívána cestujícími, především mezi Pardubicemi a Chrudimí. Spoje rozšíří na území Pardubického kraje spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko, s návaznou autobusovou dopravou. Jiné změny zde pravděpodobně nebudou realizovány, respektive kromě nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1 RegioShuttle. Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče čekají významné změny spočívající především v utlumení provozu. V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice nebudou objednány žádné osobní vlaky z důvodu velmi nízké obsazenosti vlaků. Po roce však dojde k opětovnému zavedení přímých turistických spěšných vlaků Borová u Poličky – Pardubice, které vyjedou vždy o víkendu a v letních prázdninových měsících každý den. Zrušené osobní vlaky nahradí nově zavedené autobusové linky, které budou prodlouženy i dále mimo osu trati. Druhá část trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí se těší větší přízni cestujících, a proto zde budou osobní vlaky jezdit i nadále. Mělo by však dojít k jejich zrychlení a vhodnému provázání s rychlíky Praha – Brno, které se budou z obou směrů potkávat právě ve Svitavách, pro zajištění potřebného množství cestujících k vlakům do směru Pustá Kamenice. Pro zrychlení spojů však budou vlaky projíždět nevyužívané zastávky Vendolí, Květná, Květná zastávka, Pomezí a Pomezí zastávka. Vlaky zde náhradí další nově zavedené autobusové spoje.

RegioNova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour Trať 016 Chrudim – Borohrádek můžeme z hlediska perspektivy využítí rozdělit na tři části. První úsek mezi Chrudimí a Moravany je málo využíván, ale z hlediska vedení přilehlých silnic je jeho adekvátní náhrada nemožná, proto je úprava provedena pouze v rozsahu zrušení zastavování vlaků ve stanici Tuněchody, která leží mimo obec. Následující úsek Moravany – Holice je cestujícími hojně využíván a do budoucna se jeho potenciál má dále zvyšovat, ovšem změny ho prozatím nečekají. Na zbývajícím úseku do Borohrádku již nebudou vlaky objednávány, nahradí je autobusová doprava, která se více přiblíží lidským sídlům. Trať 020 Choceň – Borohrádek si zachová spojení beze změny, výjimkou je taktéž zrušení jedné ze zastávek osobních vlaků na trati, konkrétně zde jde o zastávku Újezd u Chocně, která se nachází zcela mimo osídlení a poblíž zastávky Plchůvky, nicméně o víkendech bude některými vlaky obsluhována. Náhradou za zrušenou železniční zastávku bylo přislíbeno rozšíření autobusového spojení především v ranních a večerních hodinách, na což bude obec reagovat výstavbou nové zastávky v Chlumku na rozcestí a opravou současné. Trať 018 Choceň – Litomyšl nečekají v úseku Choceň – Vysoké Mýto město žádné změny. Následující úsek do koncové stanice Litomyšl bude po bouřlivých debatách a podepisování peticí za nezrušení vlakového spojení obsluhován pěti páry vlaků, další dopravní obslužnost zajistí autobusy, které budou rozšířeny i mimo trasu vlaků.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr Dungl Trať 024 Ústí nad Orlicí – Lichkov rovněž odráží trend navyšování počtu spěšných vlaků. Nové spěšné vlaky budou zavedeny v úseku Lichkov – Pardubice, další úpravu představuje nezastavování osobních vlaků ve stanicích Černovír a Lanšperk, což je ale stále v řešení. Spěšné vlaky pak nezastaví z technologických důvodů v Hnátnici. Náhradu mají i v tomto případě zajistit autobusy. Osobní dopravu na přilehlých tratích 024 v úseku Moravský Karlov - Štíty a 025 Dolní Lipka – Hanušovice čeká zánik a náhrada autobusovou dopravou. Toto rozhodnutí, vyvolávající značné emoce nejen u představitelů dotčených obcí, je odrazem rovněž nízké obsazenosti spojů a nedostatku financí na straně kraje a obcí, které by přesto rády vlakové spojení zachovaly. Trať 021 Hradec Králové – Letohrad posílí přímé spěšné vlaky, naopak redukovány budou vlaky osobní s navrhovaným zrušením zastávek v Sopotnici a Lukavici v Čechách. Trať 272 Česká Třebová – Lanškroun čeká navýšení počtu spojů, důsledné vedení přímých vlaků a pozdější nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1. Trať má vysoký potenciál nárůstu poptávky, ve stanici Lanškroun bude zajištěno lepší provázání s autobusovou dopravou, kde železnice bude sloužit jako páteř. Jediné omezení čeká projíždění stanice Třebovice v Čechách spěšnými vlaky.

Trať 262 Česká Třebová – (Chornice) – Skalice nad Svitavou si v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová zachová stávající koncepci provozu s nově zavedeným samostatným vedením vlaků až do České Třebové a plánovaným nasazením modernizovaných jednotek Regionova. V následujícím úseku Moravská Třebová – Chornice – Velké Opatovice a na trati 271 v úseku Chornice – Dzbel již nebudou vlaky objednávány z důvodu nízkého počtu cestujících a četného vedení trati mimo sídla. Vlaky tak nahradí výrazně levnější autobusy.

Závěrem

471 Pardubice-Svítkov, foto: Railman Prezentovaná koncepce nových jízdních řádů je již projednána s regiony. V průběhu léta však ještě proběhnou jednání s místními samosprávami o vedení jednotlivých spojů. Pardubický kraj rovněž dlouhodobě připravuje po vzoru kraje Královéhradeckého zavedení integrovaného dopravního systému se zónově relačním tarifem, který přináší, mimo jiné, jednotnou cenu a jízdenku pro cesty autobusem a vlakem v rámci kraje, a usnadňuje tak vzájemné přestupy a vazby. Průměrná subvence regionální železniční dopravy v Pardubickém kraji činí dnes 92 korun za kilometr, v případě dopravy autobusové pak 18 korun za ujetý kilometr.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
06.06.2011 (22:53)  
AD 6360: Zeleznicni doprava (i jina doprava) tu je hlavne kvuli tomu, aby dobre slouzila, ne kvuli tomu ze se nam to libi. Verejna doprava by mela tvorit jeden kompaktni celek a ne aby si jednotlivy slozky navzajem konkurovaly. Usetreny penize z nevyuzivanejch trati se daj investovat tam, kde ma zelezniccni doprava v dnesni dobe nejvyhodnejsi vyuziti.

Mirek Hruska: Trat 261 znam dobre jen v useku Zdarec - Borova (takze odtud moje nazory). Cestujicimu je popravde jedno, kolik vypravcich ridi trat. Zajima ho cim jede (Sukafon), jak rychle jede (30 kmh) a jestli jede (v zime).
A ten udaj z prezentace (min nez 10 lidi) je pravda (alespon v tomhle useku). Rek bych, ze se k tem navrhum urcite budou moct obce vyjadrit, takze tam mate prostor vznyst namitku. (Problem je, ze vsechny obce nejspis budou chtit zachovat stavajici stav, aby si duchodci nemuseli zvykat na neco novyho. A pokud je tech navrhu hodne, tak se s nima pak tezko pracuje.)

Zda se mi, ze nektery diskutujici si myslej, ze autobus je za kazdejch okolnosti horsi nez vlak, neni-liz pravda?
06.06.2011 (22:35)  
Ke zjevným blbostem a osobním narážkám se vyjadřovat s dovolením nebudu.

Konkrétní dotaz jsem zatím zaznamenal v otázce Vendolí zast. vs. Květná - to je tak, že samotný obrat na zastávce ještě nemusí být to správné měřítko. Konkrétně zde je důvodem spojení do Poličky, kdy Květná bus po I/34 má, Vendolí nikoliv. Proto právě Vendolí, byť je samozřejmě slabší než Květná (obojí je však naprostá slabota a kdyby bus Vendolí - Polička byl, vlak by tam nestavěl).
06.06.2011 (22:29)  
Hovorka: kecy...

bártík: A ty silnice vznikaly kdy? hmm:-P A vůbec se silnice neklikatí, takže tam autobus může jezdit plných devadesát, že?
06.06.2011 (22:19)  
bartik09: přijde ti trať 261 řízená dálkově jedním výpravčím s kompletně obnoveným svrškem a přepravně obsluhovaná v režimu 0/0-S jako chráněná dílna či skanzen? Mě tedy ne

nevyužívané zastávky: hmmm a na to se přišlo jak? Já jen že tvrzení páně Záruby nejsou pravdivá a je zajímavé, že na zastávce Vendolí z. vlak stát bude, zatímco v Květné, kde nastupuje 3x tolik lidí nikoliv.
06.06.2011 (22:16)  
Žasnu, jak "přátelé železnice" jásají nad likvidací naší železniční sítě. Chápu, že se to tak naučili na ČVUT, ale to, že magašotouš Záruba věří ve funkčnost tohoto paskvilu, ještě neznamená, že se jedná o dobrou práci.
Pane Zárubo, divím se Vám, že jste ochoten se propůjčit k takovým zvěrstvům. Dříve nebo později vstoupíte do literatury jako největší likvidátor veřejné infrastruktury u nás. Stojí Vám to za to?
06.06.2011 (22:04)  
Frantisek: Jenze ty trate vznikly pred 100 lety, kdy prakticky neexistovaly autobusy a kamiony. Klikatej se tak, aby byla jejich stavba co nejlevnejsi a nejjednodussi (velka cast Pardubickeho kraje je kopcovita). Muzeme ty trate za desitky miliard narovnat, za milionovy castky udrzovat a to jen kvuli tomu, abysme dosahli stejnyho efektu, jako kdyz koupime autobus za 3 miliony a nechame ho tam jezdit (a ty naklady na udrzbu silnic nebudou kvuli par autobusum vyssi).
06.06.2011 (21:57)  
Frantisek - obec se dvěma stovkami obyvatel nikdy nenaplní vlak, zvlášť když je to ke kolejím v řádu kilometrů. Tady modernizace jsou vyhozené peníze.

Jediné, z čeho mám obavu, aby se striktním taktem nezabily např. školní vazby, jak se to místy povedlo v KHK
06.06.2011 (21:47)  
"Řešit" tristní stav železnice jejím "okrouháním" není podle mě cesta k lepšímu systému. Prolíná se tu několik problémů k řešení na různých úrovních, bohužel vůle ke skutečnému řešení na mnoha z těch úrovní chybí. Skanzen na kolejích je třeba řešit obnovou. Nízkou traťovou rychlost úpravami vedoucími k jejímu zvýšení. Lákání cestujících dostupným a přehledným tarifem a hlavně pohodlným a spolehlivým spojením s návaznostmi. Vysokou cenu za vlaky výběrovým řízením a současně započítáním nákladů kraje (objednatele) na údržbu silnic a zastávek pro autobusy do ceny autobusové dopravy. Vůbec už nechápu, co se ušetří "zrychlením" vlaků pomocí vynechání zastávek, když je současně zavedena souběžná autobusová linka do těchto zastávek. To je zastavení vlaku v zastávce tak drahé, že se vyplatí hradit autobusovou linku navíc? Pokud ano, je zde něco na pováženou. Přinejmenším revize cen ČD. Autobusy by měly primárně sloužit k obsluze velkého množství obcí na rozlehlých územích bez vlakové dopravy, ne ji suplovat a zmíněná území vynechat. To není adresná kritika - jak jsem již psal, problém vnímám současně na více úrovních, nicméně důsledek je jeden společný: Komplikace pro cestující, útěk do aut, spotřeba peněz na vybavení pro ně, chybějící peníze do veřejné dopravy.
06.06.2011 (21:35)  
Mnoho zdejších názorů mi připomíná řev odborářů, když se má něco změnit, ale sami nedokáží říci, jakým způsobem. železnice již několik desetiletí neplní funkci vesnických vymetáků - to převzaly busy. Proto je logické, že "řepařské" a "lesní" dráhy postupně zanikají a železnice se stává základní páteří. A tím směrem se vydává i Pardubický kraj. Fandím tomu, aby se to podařilo dotáhnout do konce a železniční doprava zůstala opravdu tam, kde má smysl.
06.06.2011 (21:29)  
MIRO: kdyby ve vlaku platila rejžírka a SoNe+, tak by bylo kritiků trošku méně :-D

Bartik: ono jde spíš o čistotu, životnost při SOLIDNÍ ÚDRŽBĚ je asi stejná.... podle mě na obsazenosti nezáleží
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko