..: Pardubický kraj optimalizuje dopravu na celém svém území :..

Konference o optimalizace dopravy v pardubickém kraji 2. 6. 2011, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravce České dráhy představili koncepci optimalizace osobní dopravy, která se dotkne takřka celého území Pardubického kraje a vejde v platnost se zavedením nového jízdního řádu v prosinci 2011. Účelem optimalizace je za nižších krajských subvencí zajistit co nejlepší dopravní obsluhu území. Proto byla tradiční síť veřejné dopravy v celém kraji zrevidována podle současných požadavků metodikou dříve úspěšně použitou v Královéhradeckém kraji. Zatímco na páteřních linkách bude doprava posílena, v regionální dopravě bude na několika místech kolejová doprava nahrazena z pohledu fixní ceny na kilometr výrazně levnějšími autobusy. Celkový rozsah železniční dopravy v kraji zůstane přibližně zachován, rozsah autobusové dopravy dozná navýšení.

Optimalizace na koridorech

Bezpráví, 162.053-3, foto: Šepli Drobnou úpravu spojů čekají osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí na trati 010, kde budou ve stanicích Svítkov a Opočínek zastavovat osobní vlaky pouze ve špičkách (celkem 8 párů spojů) z důvodu jinak nízké poptávky. Tím dojde u zbývajících vlaků k nepatrnému zrychlení. Cestující se zrušenou dopravní obslužností mohou využít spojů MHD do Pardubic, které jsou bohužel výrazně pomalejší. V pracovní dny obohatí spojení Pardubice – Přelouč posilové vlaky, o víkendech pak autobusy MHD. Trať 010 dále na východ mezi Pardubicemi a Českou Třebovou také nečekají výrazné změny. Projednávané zrušení zastavování vlaků v Dlouhé Třebové se nakonec neuskuteční a osobní vlaky zde i nadále budou zastavovat v rozsahu asi 75 % dnešní nabídky. Zastavování osobních vlaků ve stanici Bezpráví je stále v jednání. Navazující trať 260 Česká Třebová – Brno, na které leží hranice s krajem Jihomoravským, jež se nacházejí v Letovicích, čekají o poznání větší úpravy jízdního řádu. Dojde k omezení zastávkových spojů v úseku Svitavy - Česká Třebová, které nahradí autobusy. Naopak se zvýší počet přímých vlaků z Březové nad Svitavou do Brna, kterých by mohlo být ještě více v případě dohody s Jihomoravským krajem. Zbývající část koridoru v Pardubickém kraji zahrnující část trati 270 v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě si téměř výhradně zachová současnou nabídku spojů.

Optimalizace na vedlejších tratích

810 394-7, Hodslavice, foto: Martin Grill V důsledku minimálního využívání vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na trati 015 budou všechny zrušeny jako již dříve na trati do Chrudimi. Nahrazeny budou autobusovou dopravou, která je pro kraj finančně výrazně výhodnější. Navíc je plánováno vybudovat autobusovou točnu v Heřmanově Městci pro návaznou vlakovou dopravu. Část trati 031 v úseku Pardubice – Hradec Králové posílí přímé spěšné vlaky. Z hlediska propustnosti trati (maximální možné vytížení) bude nejpravděpodobněji částečně omezeno zastavování vlaků ve Stéblové. Náhradu zajistí autobusy, ale ostatní paralelně jedoucí autobusy budou omezeny. Pro lepší dostupnost železnice cestujícím, především z Polabin, budou zavedeny linky MHD do stanice Rosice nad Labem. V průběhu příštího roku by zde mělo začít nahrazování vlaků tažených lokomotivou novými elektrickými jednotkami Škoda 7Ev, a tím ke zvyšování kultury cestování a odstranění přepřahů v konečných stanicích.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš Danielka Trať 238 Pardubice – Havlíčků Brod je i přes stále nerealizovanou tzv. Medlešickou spojku hojně využívána cestujícími, především mezi Pardubicemi a Chrudimí. Spoje rozšíří na území Pardubického kraje spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko, s návaznou autobusovou dopravou. Jiné změny zde pravděpodobně nebudou realizovány, respektive kromě nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1 RegioShuttle. Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče čekají významné změny spočívající především v utlumení provozu. V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice nebudou objednány žádné osobní vlaky z důvodu velmi nízké obsazenosti vlaků. Po roce však dojde k opětovnému zavedení přímých turistických spěšných vlaků Borová u Poličky – Pardubice, které vyjedou vždy o víkendu a v letních prázdninových měsících každý den. Zrušené osobní vlaky nahradí nově zavedené autobusové linky, které budou prodlouženy i dále mimo osu trati. Druhá část trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí se těší větší přízni cestujících, a proto zde budou osobní vlaky jezdit i nadále. Mělo by však dojít k jejich zrychlení a vhodnému provázání s rychlíky Praha – Brno, které se budou z obou směrů potkávat právě ve Svitavách, pro zajištění potřebného množství cestujících k vlakům do směru Pustá Kamenice. Pro zrychlení spojů však budou vlaky projíždět nevyužívané zastávky Vendolí, Květná, Květná zastávka, Pomezí a Pomezí zastávka. Vlaky zde náhradí další nově zavedené autobusové spoje.

RegioNova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour Trať 016 Chrudim – Borohrádek můžeme z hlediska perspektivy využítí rozdělit na tři části. První úsek mezi Chrudimí a Moravany je málo využíván, ale z hlediska vedení přilehlých silnic je jeho adekvátní náhrada nemožná, proto je úprava provedena pouze v rozsahu zrušení zastavování vlaků ve stanici Tuněchody, která leží mimo obec. Následující úsek Moravany – Holice je cestujícími hojně využíván a do budoucna se jeho potenciál má dále zvyšovat, ovšem změny ho prozatím nečekají. Na zbývajícím úseku do Borohrádku již nebudou vlaky objednávány, nahradí je autobusová doprava, která se více přiblíží lidským sídlům. Trať 020 Choceň – Borohrádek si zachová spojení beze změny, výjimkou je taktéž zrušení jedné ze zastávek osobních vlaků na trati, konkrétně zde jde o zastávku Újezd u Chocně, která se nachází zcela mimo osídlení a poblíž zastávky Plchůvky, nicméně o víkendech bude některými vlaky obsluhována. Náhradou za zrušenou železniční zastávku bylo přislíbeno rozšíření autobusového spojení především v ranních a večerních hodinách, na což bude obec reagovat výstavbou nové zastávky v Chlumku na rozcestí a opravou současné. Trať 018 Choceň – Litomyšl nečekají v úseku Choceň – Vysoké Mýto město žádné změny. Následující úsek do koncové stanice Litomyšl bude po bouřlivých debatách a podepisování peticí za nezrušení vlakového spojení obsluhován pěti páry vlaků, další dopravní obslužnost zajistí autobusy, které budou rozšířeny i mimo trasu vlaků.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr Dungl Trať 024 Ústí nad Orlicí – Lichkov rovněž odráží trend navyšování počtu spěšných vlaků. Nové spěšné vlaky budou zavedeny v úseku Lichkov – Pardubice, další úpravu představuje nezastavování osobních vlaků ve stanicích Černovír a Lanšperk, což je ale stále v řešení. Spěšné vlaky pak nezastaví z technologických důvodů v Hnátnici. Náhradu mají i v tomto případě zajistit autobusy. Osobní dopravu na přilehlých tratích 024 v úseku Moravský Karlov - Štíty a 025 Dolní Lipka – Hanušovice čeká zánik a náhrada autobusovou dopravou. Toto rozhodnutí, vyvolávající značné emoce nejen u představitelů dotčených obcí, je odrazem rovněž nízké obsazenosti spojů a nedostatku financí na straně kraje a obcí, které by přesto rády vlakové spojení zachovaly. Trať 021 Hradec Králové – Letohrad posílí přímé spěšné vlaky, naopak redukovány budou vlaky osobní s navrhovaným zrušením zastávek v Sopotnici a Lukavici v Čechách. Trať 272 Česká Třebová – Lanškroun čeká navýšení počtu spojů, důsledné vedení přímých vlaků a pozdější nasazení nových motorových vozů, nejpravděpodobněji Stadler RS1. Trať má vysoký potenciál nárůstu poptávky, ve stanici Lanškroun bude zajištěno lepší provázání s autobusovou dopravou, kde železnice bude sloužit jako páteř. Jediné omezení čeká projíždění stanice Třebovice v Čechách spěšnými vlaky.

Trať 262 Česká Třebová – (Chornice) – Skalice nad Svitavou si v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová zachová stávající koncepci provozu s nově zavedeným samostatným vedením vlaků až do České Třebové a plánovaným nasazením modernizovaných jednotek Regionova. V následujícím úseku Moravská Třebová – Chornice – Velké Opatovice a na trati 271 v úseku Chornice – Dzbel již nebudou vlaky objednávány z důvodu nízkého počtu cestujících a četného vedení trati mimo sídla. Vlaky tak nahradí výrazně levnější autobusy.

Závěrem

471 Pardubice-Svítkov, foto: Railman Prezentovaná koncepce nových jízdních řádů je již projednána s regiony. V průběhu léta však ještě proběhnou jednání s místními samosprávami o vedení jednotlivých spojů. Pardubický kraj rovněž dlouhodobě připravuje po vzoru kraje Královéhradeckého zavedení integrovaného dopravního systému se zónově relačním tarifem, který přináší, mimo jiné, jednotnou cenu a jízdenku pro cesty autobusem a vlakem v rámci kraje, a usnadňuje tak vzájemné přestupy a vazby. Průměrná subvence regionální železniční dopravy v Pardubickém kraji činí dnes 92 korun za kilometr, v případě dopravy autobusové pak 18 korun za ujetý kilometr.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
06.06.2011 (23:51)  
1.Pokud porizeni vlaku stoji vic, nez porizeni busu, tak asi ten, u koho to budu objednavat, bude chtit vic penez, aby si to mohl koupit. Pokud by ale dotace na busy byla uplne stejna, jako dotace na vlaky, tak ano, v tomto bode je to remiza
1b.Rekl kdo? Ano, vlaky maji mnohem vetsi prinos, pokud je to vlak (tzn. X vagonu jedoucich rychlosti >50 kmh). Pokud je to jedna krabice na koleckach, tak je to uplne jedno...
2.Ta silnice tam je a bude bez ohledu na to, jestli mezi dvema dedinama bude jezdit vlak nebo autobus. Pokud bude jezdit vlak, tak stat (skrze sve "organizacni jednotky") musi davat nejake penize na udrzbu koleji i silnice. Pokud vlak jezdit nebude, tak na koleje nemusi dat ani korunu a soucasne na silnice bude platit porad stejne, protoze tech 10 autobusu denne navic, ktere tam projedou misto 10 vlaku na silnici nebude mit vliv v podstate zadny
3.To je asi ten problem, ze? Pokazi se vlak na jednokolejce? Dokud se vlak neopravi, tak se nikdo nedostane ani tam, ani zpatky. Je potreba zajet 2x denne pro delniky k nedaleke tovarne/JZD? Vlakem asi tezko. Udrzba a nahradni trasa? V pripade vlaku spis nahradni (autobusova!) doprava. Je pet kilometru za koncem zeleznicni trati nejake zajimave misto, kam by se taky dalo jezdit? Autobusem lze prodlouzit trasu, z vlaku holt prestup...
4.Jsem to teda spojil s 3. Odchylit je treba i to prodlouzeni na "obe strany" (treba to Hustopece-vlak-Sakvice). Odchylit je i to odboceni k tovarne, protoze tim spojem stejne nikdo jiny v tu dobu nepojede a praveze kdyz jim to zajede az k fabrice, tak tim pojedou a ne ze je "nalakame" tim, ze zastavka je dva kilaky daleko, protoze pred 100 lety tady zadna fabrika nebyla
06.06.2011 (23:47)  
karloslt:
1) Jedno to asi neni. Porizovaci cena vozidel se nutne promitne do konecny ceny.
Zkusenostma z regionalni dopravy (abych se priznal, nevim, co je ZDO) bych se moc neohanel, protoze to v cely republice za mnoho nestoji.
2) +1 % provozu na silnici (nakladu na opravy) bohate vyvazi tech 100 % usetrenejch za zeleznici. Lepe receno, mnoho zbyde.
3) Pokud popadaj stromy na silnici, tak to autobus objede dejme tomu 5 km zajizdkou. Pokud to u ty nasi trati popada na koleje, tak ten vlak pojede pres Pardubice a Chocen? Neni vyhoda mit lepsi moznosti pri reseni nenadalejch problemu?
4) To ze se autobus muze odchylit z trasy neznamena, ze musi. Taky muze jet kratsi trasou a to by podle vaseho schematu znamenalo zkraceni jizdni doby, zlevneni jizdenky, prisun lidi z individualni dopravy. Nebo si myslite ze v soucasnosti jsou regionalni trate vedeny idealni stopou (nejlepsi mozny pomer jizdni doby a spadove oblasti)?
06.06.2011 (23:47)  
v rámci ZDO má několikanásobně vyšší přínos osobní doprava železniční
Více než 5x? Opravdu jeden šukafon považujete za přínosnější než pět autobusů? Jako cestující - byl byste ochoten ve vlaku platit pětinásobné jízdné oproti autobusu?
06.06.2011 (23:46)  
karloslt: Že ty máš nějakou zkušenost s tím, jak optimalizovali v Ústeckém kraji? Něco jsem o tom také slyšel, jenže pochop, to se fandům železnic nehodí do krámu ... Kdyby si raději tihle chytří lidé hráli TransportTycoon nebo Bahn, tam by mohli optimalizovat a daňové poplatníky by ty experimenty nic nestály.
registrovaný uživatel MIRO  mail  
06.06.2011 (23:45)  
ad M - a v tuto chvíli bych nabídnul cestujícím obě možnosti, ať si vyberou. Jestli půjdou někam na kraj města na vlak, nebo pojedou z centra busem za řekněme poloviční cenu??
registrovaný uživatel Oto 
06.06.2011 (23:43)  
Se zrušením některých pomalých "ocásků" či Opočínků by se dalo i souhlasit. Ovšem ...

Náhrada autobusem

musí být trvalá a skutečně integrovaná. IREDO je max. Pard. a HK kraj. Co takhle zatím v těch busech definovat i tarif ČD, aby bylo možné jízdenku koupit i z Prahy, dokud nemáme žádný celorepublikový IDS.

ad Svítkov

jestli se nepletu, tak tam není žádná tarifní integrace. Ti lidi tam bydlí, ale mají legitku MHD Pardubice, tak do vlaku nelezou, ač je rychlejší. Podobný případ jako jsou v HKK Lochenice. Lepší by bylo nejprve vyzkoušet, co udělá s počtem cestujících integrace.

ad Lipka-Hanušovice

byl bych velmi obezřetný u tratí, jejich zrušení zpusobí rozpad železniční sítě. Je třeba nejprve vyčerpat všechny ostatní možnosti - přesun zastávek blíž obcím, případné moderní soupravy, ty lze rychle spojovat a rozpojovat a vytvořit tak nové přímé vlaky (když se tam teď co 20 km přestupuje, tak tím samozřejmě nikdo nejezdí).

Vidím v těch PPT prezentacích samé rušení tratí ...

.. a co to přinese. Je ale třeba plánovat i konstruktivně, tj. co je třeba nového postavit a co to přinese. Jako prioritu č. 1. vidím Medlešickou spojku a zdvojkolejnění PA-HK.
registrovaný uživatel MIRO  mail  
06.06.2011 (23:41)  
bod 3,4 - zkuste se zamyslet nad jednou věcí... proč se v případě mimořádné události na dráze objednáná náhradní autobusová doprava a ne náhradní vlaková v případě kolizí na silnici??
registrovaný uživatel M 
06.06.2011 (23:38)  
Jo a ten muj uplne privni prispevek mel vicmene nasledujici podtitul (doufal jsem, ze ho nekdo odhali a zodpovi to, sic je to - snad - zajimave a velmi souvisejici) - kolik je dotace pro autobus (jeden km jednoho spoje) a kolik pro autobus na kolejich (chcete-li vlak o jedno vagonku)?
To abysme pekne nazorne videli, kolik ta "zachrana center", do kterych lide nechteji jezdit autobusy, ale vlakem by prijel kazdy, vlastne ma stat.
Prumerna cena vlaku pravdepodobne zahrnuje ruzne typy vlaku a proto neni dobre srovnani
06.06.2011 (23:35)  
MPokud ma kraj nabidnout neco jako ZDO, tak ano, je lepsi prohanet prazdny autobus, protoze
1.Porizeni busu je levnejsi (to "skoro" totiz tvoji soukmenovci nezaplati, na to bys rad zvedl dane jinym, co)
2.Infrastruktura je "zdarma" (silnice tam bude tak jako tak)
3.Provozni nesnaz je vzdy resitelna
4.Autobus se muze libovolne odchylit z trasy
5.Dalsi asi 26 duvodu...


ad 1. mne jako objednavatele (a je jedno, jestli budu kraj, ministerstvo, továrna, nebo obec) nemusí zajímat, je to výhradně věcí dopravce, za kolik si vozidla koupí. Jako objednavatele mne zajímá, kolik za službu zaplatím a co mi služba přinese. A (nejen) mé několikaleté zkušenosti hovoří cosi o tom, že v rámci ZDO má několikanásobně vyšší přínos osobní doprava železniční.
ad 2. Infrastruktura "zdarma" jen pro šuplíček platby za dopravní obslužnost. O to víc úpí a bude úpět šuplíček s penězi pro opravu silnic (a že bude úpět kurva hodně).
ad 3. nějak v tom nevidím plus pro náhradu.
ad 4. ...což přinese prodloužení jízdní doby, zdražení jízdenky a další útěk cestujících z veřejné dopravy do dopravy neveřejné (=individuální)
ad 5. tak sem s nimi, zajímají mne, ať se poučím.:-)

A vůbec: K čemu "ZDO", když to vlastně pro lidi není, když tim nikdo jezdit nebude? Abychom si my šotouši (jo, i Vy) mohli mrskat brka nad tím, jak to na papíře krásně vypadá a autobusy/ se v přesně nalajnovaném místě (kilometru) své trasy dle zákona taktu míjí? To snad ne!

Bártík: do práce a do škol jezdit nepřestanou, jen přelezou do jiných dopravních prostředků a v autobusu zůstanou jen ti poslední zoufalci, kteří jinak už fakt nemůžou... I když musím přiznat, že znám pár lokalit, kde náhrada vlaků autobusy přinesla vyšší procento nezaměstnanosti. To procento bylo krátkodobé - mladí co měli problém se pak do práce dostat a skončili v práci se následně za jinou prací odstěhovali...
registrovaný uživatel M 
06.06.2011 (23:31)  
Cim se zabiji centra, kdyz tam misto autobusu na kolejich budou jezdit autobusy na silnicich? V cem spociva ten rozdil?
Teda krome toho, ze do tech center budou lidi jezdit primo do center nebo ke hranici obce, ze budou mit vice zastavek k vystoupeni v "centru" atd?

Hodne podobna debata te u stavky Slovaku - podporujeme to, ale nevime proc, jde o princip. Tohle je pro zmenu spatne, ale nevime proc, vlastni nazor nemame zadny a na reseni se nas neptejte. My jenom "vime", ze Zaruba je vul
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko