Praha — Služba pražským cestujícím, ale také marketingový projekt společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux – tak je prezentována instalace bezplatné Wi-Fi sítě do dvou tramvají Škoda 15T ForCity, které budou brázdit pražské ulice. V současnosti tak lze, především na linkách 18 a 24, potkat vozy č. 9224 a 9225, nabízející bezdrátovou síť s názvem ForCity. Ty doplní podobně vybavenou tramvaj KT8D5.RN2P č. 9063, která bezdrátový internet dostala v březnu. V dohledné době přibude ještě vůz číslo 9226. Jak upřesnil Marek Herbst, ředitel full–servisu pro Prahu ve Škodě Transporation, Wi-Fi bude ve vozech testována do konce tohoto roku. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová.
V současnosti se testují dvě řešení: instalace ve vozech 9224 a 9226 dodala firma 4Call, která stojí mimo jiné za prototypovým řešením bezdrátového přístupu v pendolinech Českých drah, stejně jako za Wi-Fi systémy u řady dalších autobusových nebo železničních dopravců. Podle dodavatele je použito nejrobustnější možné řešení, které využívá připojení až ze tří základových stanic různých mobilních operátorů zároveň, čímž zajišťuje potřebnou přenosovou kapacitu. Vnější konektivita využívá pokrytí Prahy signálem sítí třetí generace s využitím technologie HSPA/HSPA+, je však připravena i na další vývojový stupeň. Měření dodavatele hovoří o rychlosti až 10 Mbit/s při stahování. Naše měření během zkušební jízdy z obratiště Florenc na Karlovo náměstí ukázalo rychlost 3,1 Mbit/s na rohu Jindřišské a Václavského náměstí. Výrobce i dodavatel přesto upozorňují, že síť není vhodná pro stahování velkých objemů dat. Stabilita přístupu na internet závisí od vytížení sítě i množství připojených cestujících. Řešení je rovněž připravené na start sítí čtvrté generace standardu LTE. Instalace ve vozidlech 9063 (modernizovaná tramvaj KT8D5) a 9225 (15T) pochází od jiné společnosti, podle informací redakce se však provozní zkušenosti přiklánějí spíše k řešení firmy 4Call.
Škoda Transporation souběžně s Wi-Fi přístupem spustila také propagační web www.forcitytram.cz, kde lze mimo jiné sledovat i polohu vozidel 15T ForCity s bezdrátovým připojením. K nasazení služby vedly výrobce výsledky průzkumu, v němž se 35 % dotázaných vyjádřilo pro internet v tramvaji. Pokračování bezplatného Wi-Fi připojení v MHD po prosinci 2011 bude podmíněno nalezením vhodných sponzorů či inzerentů. Hlavní partner DPP v oblasti reklamy, firma Rencar, v současnosti hledá možnosti, jak tuto službu marketingově využít. Potenciální inzerenty by mohla oslovit např. možnost umístění reklamy na tzv. „landing page“ (úvodní stránce, zobrazené při přihlášení do sítě, jež obvykle obsahuje podmínky využívání služby). Sponzoři sítě mohou být také propagování v rámečcích rozmístěných po vozidle.
Zdroj: Škoda Transporation, ŽelPage


Klidne si dovedu predstavit, ze nejaka privatni jizda tramvaji bude mit mimo jine v pozadavcich wifinu, proc ne? A pokud uz to bude takto placene, urcite je vhodne to mit aspon vyzkousene.
Jasne, kdyby se tu resilo, ze je vybavenych pouze 86% tramvaji a nekdo tu vyhrozoval ve stylu "dokud nebudou vsechny tramvaje wifi, nebudu sockou jezdit" ... ale tohle tu (nastesti) neresime. V tuhle chvili je to proste bonus pro cestujici ... a jestli to nejakemu cloveku pomuze zprijemnit cestu, je to jedine dobre. Vadit to asi tezko nekomu bude.
Zajímavé bude technické řešení (řešilo se třeba id těch ap, aby se nemuselo vždy znovu schvalovat připojení ap.).
Cizinci pak budou za wifi rádi, protože je datový roaming vyjde na víc, než tuzemce stojí měsíc serfování.
Ale přemýšlel bych skutečně, co z toho bude mít Rencar, nikoliv cestující...
A zřejmě nikdo z nich si současněi nepoložil otázku K čemu to vlastně bude?
No k čemu - především je to další "wifi internet pro Pražany", snad aby opozice měla co na radnici interpelovat.
Notebook použiju těžko, a do mobilnějších přístrojů opravdu mohu akorát stahovat tak nějaké to péčko, abych na konečné hupnul do lesíka a tam si ho užil (a pak si tam ještě přečetl ty noviny).
A mimochodem, člověka, který v praze v tramvaji otevře kabelu a vyndá notebook, docela obdivuju. Na tohle jsem si troufl v metru cca 2x a celou dobu jsem stejně pozoroval jestli není poblíž nějaký spolucestující brazilské či vagabundoidní vizáže. V tramvaji, kde jich je cca 5x tolik a bezpečnostních prvků jako šafránu (i v T15), bych na tohle tedy moc neměl nervy.
Nějak mi tu ale chybí fotka interiéru s těmi notebookáři ze Želpage :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
