Plzeň — Škoda Electric, člen skupiny Škoda Transportation, se stala vítězem kontraktu na dodávku kompletních elektrických a mechanických pohonů včetně řídicí elektroniky pro 80 lokomotiv, které jsou určeny pro turecké dráhy. Smlouvu podepsala s jihokorejsou firmou Hyundai Rotem, která bude provádět finální montáž lokomotiv. Škoda Electric v tendru porazila ostatní světové výrobce jako například Siemens, Bombardier, Toshiba, Ansaldo Breda, ale také několik výrobců z Číny. První lokomotivy o výkonu 5 MW určené především pro nákladní dopravu s maximální rychlostí 140 km/h budou dodány v červnu roku 2012. Poslední pak Turecké státní dráhy TCDD převezmou v červenci roku 2014. Dodávky Škoda budou tvořit zhruba 40 % z ceny lokomotiv. Škoda Electric, jejíž tržby dosáhly loni 2,7 miliardy korun, tak počítá díky uzavření kontraktu se zvýšením počtu zaměstnanců o zhruba desetinu na necelých 800 lidí. V letech 2013 a 2014 by pak měly tržby dosahovat až 5 miliard korun.
Zdroj: Škoda Transportation, Lidové Noviny, ČT24
K podpoře domácího průmyslu: Je realitou, že většina států světa do určité míry podporuje svůj vlastní průmysl. Musí se to však dělat průhledně a v souladu s právem (v našem případě hlavně evropským). Některé země na to mají dokonce zvláštní předpisy (zákon "Buy American" v USA).
No a pak tu máme otázku, která tu byla v diskuzích mnohokrát probíraná. Co je vlastně ten domácí průmysl, a co z něj podporovat? Má jít podpora všem firmám, co mají u nás pobočku nebo jenom sídlo? Mají se podporovat všechny typy podniků nebo jen ty, co mají vlastní vývoj (oproti prostým montovnám)? Odpovědi na tyto otázky by chtělo včetně jasných pravidel legislativně upravit, aby to mělo nějaký systém v rámci platného práva.
btv: Dle mého názoru by měl stát nakupovat u domácích producentů , ale ti domácí producenti by měly býti nejvýhodnější. Kdyby třeba policajti jezdili v renaultech , vypadalo by to pěkně blbě.
Tak v diskuzích se tu objevují celkem často klenoty, ale tohle je diamant :-))
Jinak ale 380 je přes všechny pochybnosti, kritiky a problémy samozřejmě jiný příběh než regiokrám a pro Škodovku je tohle na dnešní poměry dost slušný úspěch. A tím pádem i pro náš průmysl. Snad se ta státní podpora (legální i nelegální) vyplatí..
Když se teď vyráběly v Číně elektrické nákladní lokomotivy HXd1, všechno dělal místní průmysl, akorát dvě věci dodával Siemens jako černé skříňky - byly to právě trakční měniče a řídicí systém. Proto bych na tomto místě ty paranoidní představy o kradení know-how zchladil.
Ale to je jedno, takových je nyní na internetu plno.
Mne ale zaujalo něco jiného. Pokud v článku nejsou chyby, tak by Škoda měla dodat elektrovýzbroj na 80 lokomotiv za 2 mld korun, což by mělo činit asi 40 procent oné zakázky. To znamená, že 80 lokomotiv Hyundai dodá za 5 mld kč, což činí 62000000 a nějaké drobné na kus. Ono už elektrovýzbroj (pokud je to správně, že kompletní) za 25 mil na kus je docela levnota.
A ano, pokud by podpora Škody státem v podobě zakázek nakonec vedla k rozjetí výroby pro svět, udržení pracovních míst u nás, zisky pro "naše" firmy, následně pak třeba i zlevnění výroby pro ČR, tak se to dá zkousnout.
Takže ano, určitě mají pravdu P. Svrčina i "btv" i další. Ale tak to v obchodě na světě chodí. Kopírují všichni ode všech. Někdo míň, někdo víc. Jedinou obranou je, být stále aspoň o půl krůčku před ostatními. A tohle právě Škodovce i jejím lidem přeju!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.