Praha — Ministerstvo kultury v prosinci 2010 vyhlásilo jádro Nákladového nádraží Žižkov — tedy bývalé nákladové nádraží spolu s objekty oplocení a vrátnice — kulturní památkou. Vlastník pozemků — České dráhy — prostřednictvím developera podal proti tomuto rozhodnutí rozklad, je podporován i městskou částí Praha 3. Rozhodnutí o prohlášení kulturní památkou tak dosud není pravomocné. Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou založily Sekyra Group a České dráhy. Během přestavby by pak byla tato památka srovnána se zemí. Demolici snad i podporuje radnice Prahy 3, v jejímž katastru se areál nachází. Komerční využití je ale podle mluvčího městské části Praha 3 sporné. „Budova je velmi specifická a její ochrana de facto velmi ztěžuje jakékoliv komerční využití. Je třeba říci, že to je překladiště, které lze velmi těžko využít k něčemu, co by bylo finančně soběstačné a finančně návratné," vysvětluje Sotona. Někteří se ale se zbouráním památky nechtějí smířit. Občanské sdružení Tady není developerovo si Vás dovoluje pozvat na veřejnou debatu o Nákladovém nádraží Žižkov, která se uskuteční v pondělí 28. března od 13.30 do 17.30 hodin v kině Aero, Biskupcova 31, Praha 3. Debatu bude moderovat Jakub Železný.
Program:
- 13.30 – 13.40 Úvodní slovo organizátora
- 13.40 – 14.50 Panel I. – Historie, dopravní řešení a širší vztahy Nákladového nádraží Žižkov
- 14.50 – 15.10 Přestávka, prostor pro dotazy novinářů
- 15.10 – 16.20 Panel II. – Urbanismus, developerské projekty, využití budov Nákladového nádraží Žižkov
- 16.20 – 16.30 Přestávka
- 16.30 – 17.30 Diskuse
Potvrzení panelisté:
- Ing. Leoš Anderle, ředitel developmentu Sekyra Group, a.s.
- Ing. arch. Jan Aulík, architekt, vedoucí ateliéru na FA ČVUT
- PhDr. Richard Biegel, Ph.D., jednatel Klubu za starou Prahu, ÚDU FF UK
- Ing. arch. Otto Dvořák, Discovery Group, a.s
- PhDr. Benjamin Fragner, ředitel VCPD FA ČVUT
- Ing. Vladislava Hujová, starostka Městské části Praha 3
- Ing. arch. Zdeněk Lukeš, historik architektury
- Ing. Milan Matzenauer, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro správu majetku ČD
- Ing. arch. Petr Preininger, architekt a urbanista, specialista na dopravní řešení
- Ing. arch. Jan Sedlák, urbanista, vedoucí ateliéru FA ČVUT
- Ing. Kateřina Szentensiová, pověřená řízením Útvaru rozvoje hl. města Prahy
- prof. PhDr. Rostislav Švácha, CSc., Ústav dějin umění AV ČR, AVU, FF UP
Součástí Veřejné debaty je i prezentace projektů lokality Nákladového nádraží Žižkov v Kině Aero.
V úterý 29. března 2011 bude na jednání Zastupitelstva městské části Praha 3 schvalován postup Rady městské části Praha 3 k výstavbě čtyřpruhové komunikace na místě stávajících budov Nákladového nádraží Žižkov. Přijďte podpořit stanovisko občanského sdružení Tady není developerovo za zachování budov Nákladového nádraží. Začátek jednání zastupitelstva je v 15 hod. v hotelu Amedia Hotel Theatrino, Bořivojova 53, Praha 3. Těšíme se na Vaši návštěvu!
Za pořadatelský tým: Helena Benýšková, Dan Merta, Tomáš Mikeska, Matěj Stropnický - členové výboru o.s. Tady není developerovo
A než někam vyrazíte a nebo jen pohodlně usazeni při sklence dobrého vína se pojďte podívat, jak, na rozdíl od projektu developerů, se se zadáním vypořádali studenti a studentky fakulty architektury pražské techniky:
- Michal Dvořák: Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov >>
- Jan Zajíček - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
- Daniel Šimpach - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
- Zuzana Šaršounová - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
- Kateřina Kulhavá - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
- Václav Kruliš - futuristická vize revitalizace území bývalého nákladového nádraží na karanténní terminál >>
- Helena Koppová, Kateřina Mrázová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží a přilehlého městského prostoru >>
- Jana Danešová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží pro smíšené účely >>
Jen doufejme, že České dráhy nezačaly s demolicí již 5. února 2011, kdy do budovy nákladového nádraží, která by měla být prohlášena kulturní památkou, najel vlak. Při couvání jel vlak zřejmě vyšší rychlostí, než by bylo vhodné, nezastavil na konci kolejiště. A následovalo nevyhnutelné - nákladní vagon se zastavil až o čelní stěnu budovy.
Za možnost použití prezentace projektů studentů pražské techniky děkujeme občanskému sdružení Tady není developerovo.
Zdroj: Český rozhlas, ProCulture, Tady není developerovo, Sekyra Group
Určitě nejsem pro zachování Nákladového nádraží v současném rozsahu.
Ale 1-2 koleje u rampy nechat mohli - pro city logistiku (česky: sklad maloobchodního zboží, z nějž se toto bude rozvážet náklaďáky/dodávkami do okolních obchodů).
Část skladu může dále využívat nějaká zásilková služba...
Budova nádraží je architektonicky hodnotná a zbourat ji je poměrně pracné. Nějaká vkusná rekonstrukce (viz studentské návrhy) by přispěla k zachování kontinuity místa.
Z prosazovaného projektu čiší nenažranost zainteresovaných subjektů a jejich neúcta k dílu předků (mimochodem, podle toho, co jsem četl, na svou dobu velmi modernímu!).
Držím památkářům palce, aby se nemuseli sklonit před "systémem".
Už začínám být alergický na současná satelitní městečka či sídliště z obytných domů. Na komanče se nadávalo kvůli nevzhledným panelákům , ale znám několik panelákových sídlišť , které vypadají lépe , než řada současných sídlišť.
ja osobne si myslim ze by to bylyvyhozene penize
ale jak rikam myslenka je pekne.
Město by mělo sloužit lidem kteří v něm žijí dnes.. a nevidím důvod proč zachovávat budovy starého logistického areálu / železničního překladiště / atd.
Doufám, že se projektů nových budov na místě bývalého nádraží ujmou architekti zvučných jmen, a že v Praze přibude moderní architektury, která zde v současnosti znatelně chybí.
Staromilci se nemusí bát, starých nádraží a historické drážní techniky (v pravidelném provozu!) je po celém Česku bohužel stále dostatek.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.