..: Pozvánka na veřejnou debatu o budoucnosti žižkovského nádraží :..

Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov, hala I, foto: Michal Dvořák Praha — Ministerstvo kultury v prosinci 2010 vyhlásilo jádro Nákladového nádraží Žižkov — tedy bývalé nákladové nádraží spolu s objekty oplocení a vrátnice — kulturní památkou. Vlastník pozemků — České dráhy — prostřednictvím developera podal proti tomuto rozhodnutí rozklad, je podporován i městskou částí Praha 3. Rozhodnutí o prohlášení kulturní památkou tak dosud není pravomocné. Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou založily Sekyra Group a České dráhy. Během přestavby by pak byla tato památka srovnána se zemí. Demolici snad i podporuje radnice Prahy 3, v jejímž katastru se areál nachází. Komerční využití je ale podle mluvčího městské části Praha 3 sporné. „Budova je velmi specifická a její ochrana de facto velmi ztěžuje jakékoliv komerční využití. Je třeba říci, že to je překladiště, které lze velmi těžko využít k něčemu, co by bylo finančně soběstačné a finančně návratné," vysvětluje Sotona. Někteří se ale se zbouráním památky nechtějí smířit. Občanské sdružení Tady není developerovo si Vás dovoluje pozvat na veřejnou debatu o Nákladovém nádraží Žižkov, která se uskuteční v pondělí 28. března od 13.30 do 17.30 hodin v kině Aero, Biskupcova 31, Praha 3. Debatu bude moderovat Jakub Železný.

Program:

  • 13.30 – 13.40 Úvodní slovo organizátora
  • 13.40 – 14.50 Panel I. – Historie, dopravní řešení a širší vztahy Nákladového nádraží Žižkov
  • 14.50 – 15.10 Přestávka, prostor pro dotazy novinářů
  • 15.10 – 16.20 Panel II. – Urbanismus, developerské projekty, využití budov Nákladového nádraží Žižkov
  • 16.20 – 16.30 Přestávka
  • 16.30 – 17.30 Diskuse

Potvrzení panelisté:

Součástí Veřejné debaty je i prezentace projektů lokality Nákladového nádraží Žižkov v Kině Aero.

V úterý 29. března 2011 bude na jednání Zastupitelstva městské části Praha 3 schvalován postup Rady městské části Praha 3 k výstavbě čtyřpruhové komunikace na místě stávajících budov Nákladového nádraží Žižkov. Přijďte podpořit stanovisko občanského sdružení Tady není developerovo za zachování budov Nákladového nádraží. Začátek jednání zastupitelstva je v 15 hod. v hotelu Amedia Hotel Theatrino, Bořivojova 53, Praha 3. Těšíme se na Vaši návštěvu!

Za pořadatelský tým: Helena Benýšková, Dan Merta, Tomáš Mikeska, Matěj Stropnický - členové výboru o.s. Tady není developerovo

A než někam vyrazíte a nebo jen pohodlně usazeni při sklence dobrého vína se pojďte podívat, jak, na rozdíl od projektu developerů, se se zadáním vypořádali studenti a studentky fakulty architektury pražské techniky:

  • Michal Dvořák: Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov >>
  • Jan Zajíček - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
  • Daniel Šimpach - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
  • Zuzana Šaršounová - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
  • Kateřina Kulhavá - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
  • Václav Kruliš - futuristická vize revitalizace území bývalého nákladového nádraží na karanténní terminál >>
  • Helena Koppová, Kateřina Mrázová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží a přilehlého městského prostoru >>
  • Jana Danešová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží pro smíšené účely >>

Jen doufejme, že České dráhy nezačaly s demolicí již 5. února 2011, kdy do budovy nákladového nádraží, která by měla být prohlášena kulturní památkou, najel vlak. Při couvání jel vlak zřejmě vyšší rychlostí, než by bylo vhodné, nezastavil na konci kolejiště. A následovalo nevyhnutelné - nákladní vagon se zastavil až o čelní stěnu budovy.

Za možnost použití prezentace projektů studentů pražské techniky děkujeme občanskému sdružení Tady není developerovo.

Zdroj: Český rozhlas, ProCulture, Tady není developerovo, Sekyra Group


NIcKON Poslat mail autorovi | 24.3.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Pozvánky

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
25.03.2011 (11:50)  
NIcKONe, díky za pěkný článek!

Určitě nejsem pro zachování Nákladového nádraží v současném rozsahu.

Ale 1-2 koleje u rampy nechat mohli - pro city logistiku (česky: sklad maloobchodního zboží, z nějž se toto bude rozvážet náklaďáky/dodávkami do okolních obchodů).
Část skladu může dále využívat nějaká zásilková služba...

Budova nádraží je architektonicky hodnotná a zbourat ji je poměrně pracné. Nějaká vkusná rekonstrukce (viz studentské návrhy) by přispěla k zachování kontinuity místa.

Z prosazovaného projektu čiší nenažranost zainteresovaných subjektů a jejich neúcta k dílu předků (mimochodem, podle toho, co jsem četl, na svou dobu velmi modernímu!).

Držím památkářům palce, aby se nemuseli sklonit před "systémem".
25.03.2011 (10:09)  
Železniční nákladní doprava v takovém místě jako je Žižkov nemá perspektivu , ale nádražní budova by se měla zachovat. O všechno vyjímečné , co něco vypovídá o naší historii bychom měli pečovat.A tato budova je svým způsobem vyjímečná.

Už začínám být alergický na současná satelitní městečka či sídliště z obytných domů. Na komanče se nadávalo kvůli nevzhledným panelákům , ale znám několik panelákových sídlišť , které vypadají lépe , než řada současných sídlišť.
25.03.2011 (8:43)  
Jako fanoušek železniční dopravy jsem pro zachování nádraží. Jako Pražan jsem lehce v rozpacích. Je pravda, že dovedením kolejí do centra města jako zde, se nemůže chlubit každé město. Na druhou stranu případné obnovení skladů a dovážené suroviny vlakem následně překládané na gumokoly by zboží ve výsledku zdražilo. Každá překládka něco stojí. Obnovení původního využití je diskutabilní. Variantou je osobní doprava, k té ale nejsou potřeba rozsáhlá skladiště.R.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
25.03.2011 (8:19)  
nechic, idea je to krasna... ale bohuzel ze zizkova by byl docela problem udelat osobni nadrazi aby bylo k necemu dobre... kam by ti lide ze zizkova jezdili? muselo by se investovat mnoho penez do stanice samotne, do stanice malesice, zdvojkolejneni tunelu mezi libni a malesicemi kdyby se to nahodou povedlo tak by to byla docela zbytecna vec.. jelikoz propustnost trate z kolina smerem do centra prahy je uz na svem vrcholu... uz ted je problem z malesic protlacit nakladni vlak pres bechovicke zhlavi do libne a naopak. a pres vrsovice ti take nikdo nebude jezdit... proc by.. kdyz tramvaji jses ze zizkova v centru za - minut
ja osobne si myslim ze by to bylyvyhozene penize
ale jak rikam myslenka je pekne.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
25.03.2011 (8:13)  
to neni pocatek demolice. to jsou nov sluzby CD CARGA.. zbozi dodame do domu. :-)
registrovaný uživatel Nechic  mail  
25.03.2011 (7:46)  
Podle mě mít do takto zastavěné části velkoměsta přístup po kolejích je luxus, který nám předkové umožnili, protože my už bychom skrz tu zástavbu neprobourali ani samostatnou cyklostezku. Město by se kolejiště nemělo vzdávat jen tak a raději ho využít pro zásobování a osobní dopravu.
25.03.2011 (7:09)  
Jak napsal TaT4: Mysleme. Případ Ústí nad Orlicí je ukázkovým příkladem opaku. Místo aby budova nádraží sloužila dále jako nádraží, ČD (a nikoli SŽDC, což souvisí s dalším nemyšlením) si na truc postaví budovu novou, přestože je možnost ke stávající přivést návaznou dopravu podjezdem, jak před časem ukázal jistý opět studentský projekt, případně jen cestující podchodem a parkoviště by mohlo být místo nové budovy. Na věci nákladového nádraží je nejsmutnější, že se nikdo v té souvislosti nezabývá městskou logistikou, a tak nejen Prahu, ale i její velmi široké okolí (považte, i potraviny najezdí tisíce kilometrů) obtěžuje záplava kamionů, místo aby bylo vše přivezeno co nejblíže místu spotřeby po kolejích. Dokonce by bylo možné do nádraží snadno zaústit tramvaj. Jenže to ne, my nastavíme další betonové nesmysly (nedělám si iluze, že v současné Praze "hrozí" kvalitní architektura), které budou vyžadovat další zásobování - jak jinak, než po silnici. Takže nejen z estetického hlediska, nýbrž i pro možnost budoucí potřeby je rozhodně lepší ponechat tam to, co je (s vratnými úpravami pro dočasně jiný účel), než to bezhlavě zbořit a nahradit něčím méně kvalitním. Můžeme takto sice za obrovských energetických nákladů Prahu přebourat úplně celou, ale bude to pak ještě Praha? Nebude to uniformní euroměsto? A bude pak ještě dostatek zdrojů energie a materiálů?
registrovaný uživatel Sim 
25.03.2011 (6:10)  
Vseobecne nejsem priznivcem bourani, ale tady jsem na rozpacich - pokud by pro objekt nebylo adekvatni vyuziti (tedy nebyla by jina sance, nez ze by se z toho stal "metvy" barak), neni v nasich silach takovouto pamatku zachovavat a udrzovat "jen tak pro nic za nic". A aby to dopadlo jako v Usti nad Orlici, kde bude zachovan dum bez vyuziti a bez pristupove cesty uprostred kolejiste, byt se statutem historicke budovy, toho se opravdu dockat nechci.
registrovaný uživatel José 
25.03.2011 (1:57)  
Pokud se na to nádraží uvalí památková ochrana, tak těžko bude proveden nějaký rozumný projekt - natož ty studentské co jsou výše uvedeny.
Město by mělo sloužit lidem kteří v něm žijí dnes.. a nevidím důvod proč zachovávat budovy starého logistického areálu / železničního překladiště / atd.
Doufám, že se projektů nových budov na místě bývalého nádraží ujmou architekti zvučných jmen, a že v Praze přibude moderní architektury, která zde v současnosti znatelně chybí.
Staromilci se nemusí bát, starých nádraží a historické drážní techniky (v pravidelném provozu!) je po celém Česku bohužel stále dostatek.
registrovaný uživatel TaT4  mail  
25.03.2011 (0:12)  
Samozdřejmně se učastním,a jsem pro zachování nádraží a jeho následnou konverzi!Mysleme než to všechno zbouráme
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko