Praha — Ministerstvo kultury v prosinci 2010 vyhlásilo jádro Nákladového nádraží Žižkov — tedy bývalé nákladové nádraží spolu s objekty oplocení a vrátnice — kulturní památkou. Vlastník pozemků — České dráhy — prostřednictvím developera podal proti tomuto rozhodnutí rozklad, je podporován i městskou částí Praha 3. Rozhodnutí o prohlášení kulturní památkou tak dosud není pravomocné. Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou založily Sekyra Group a České dráhy. Během přestavby by pak byla tato památka srovnána se zemí. Demolici snad i podporuje radnice Prahy 3, v jejímž katastru se areál nachází. Komerční využití je ale podle mluvčího městské části Praha 3 sporné. „Budova je velmi specifická a její ochrana de facto velmi ztěžuje jakékoliv komerční využití. Je třeba říci, že to je překladiště, které lze velmi těžko využít k něčemu, co by bylo finančně soběstačné a finančně návratné," vysvětluje Sotona. Někteří se ale se zbouráním památky nechtějí smířit. Občanské sdružení Tady není developerovo si Vás dovoluje pozvat na veřejnou debatu o Nákladovém nádraží Žižkov, která se uskuteční v pondělí 28. března od 13.30 do 17.30 hodin v kině Aero, Biskupcova 31, Praha 3. Debatu bude moderovat Jakub Železný.
Program:
- 13.30 – 13.40 Úvodní slovo organizátora
- 13.40 – 14.50 Panel I. – Historie, dopravní řešení a širší vztahy Nákladového nádraží Žižkov
- 14.50 – 15.10 Přestávka, prostor pro dotazy novinářů
- 15.10 – 16.20 Panel II. – Urbanismus, developerské projekty, využití budov Nákladového nádraží Žižkov
- 16.20 – 16.30 Přestávka
- 16.30 – 17.30 Diskuse
Potvrzení panelisté:
- Ing. Leoš Anderle, ředitel developmentu Sekyra Group, a.s.
- Ing. arch. Jan Aulík, architekt, vedoucí ateliéru na FA ČVUT
- PhDr. Richard Biegel, Ph.D., jednatel Klubu za starou Prahu, ÚDU FF UK
- Ing. arch. Otto Dvořák, Discovery Group, a.s
- PhDr. Benjamin Fragner, ředitel VCPD FA ČVUT
- Ing. Vladislava Hujová, starostka Městské části Praha 3
- Ing. arch. Zdeněk Lukeš, historik architektury
- Ing. Milan Matzenauer, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro správu majetku ČD
- Ing. arch. Petr Preininger, architekt a urbanista, specialista na dopravní řešení
- Ing. arch. Jan Sedlák, urbanista, vedoucí ateliéru FA ČVUT
- Ing. Kateřina Szentensiová, pověřená řízením Útvaru rozvoje hl. města Prahy
- prof. PhDr. Rostislav Švácha, CSc., Ústav dějin umění AV ČR, AVU, FF UP
Součástí Veřejné debaty je i prezentace projektů lokality Nákladového nádraží Žižkov v Kině Aero.
V úterý 29. března 2011 bude na jednání Zastupitelstva městské části Praha 3 schvalován postup Rady městské části Praha 3 k výstavbě čtyřpruhové komunikace na místě stávajících budov Nákladového nádraží Žižkov. Přijďte podpořit stanovisko občanského sdružení Tady není developerovo za zachování budov Nákladového nádraží. Začátek jednání zastupitelstva je v 15 hod. v hotelu Amedia Hotel Theatrino, Bořivojova 53, Praha 3. Těšíme se na Vaši návštěvu!
Za pořadatelský tým: Helena Benýšková, Dan Merta, Tomáš Mikeska, Matěj Stropnický - členové výboru o.s. Tady není developerovo
A než někam vyrazíte a nebo jen pohodlně usazeni při sklence dobrého vína se pojďte podívat, jak, na rozdíl od projektu developerů, se se zadáním vypořádali studenti a studentky fakulty architektury pražské techniky:
- Michal Dvořák: Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov >>
- Jan Zajíček - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
- Daniel Šimpach - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
- Zuzana Šaršounová - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
- Kateřina Kulhavá - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
- Václav Kruliš - futuristická vize revitalizace území bývalého nákladového nádraží na karanténní terminál >>
- Helena Koppová, Kateřina Mrázová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží a přilehlého městského prostoru >>
- Jana Danešová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží pro smíšené účely >>
Jen doufejme, že České dráhy nezačaly s demolicí již 5. února 2011, kdy do budovy nákladového nádraží, která by měla být prohlášena kulturní památkou, najel vlak. Při couvání jel vlak zřejmě vyšší rychlostí, než by bylo vhodné, nezastavil na konci kolejiště. A následovalo nevyhnutelné - nákladní vagon se zastavil až o čelní stěnu budovy.
Za možnost použití prezentace projektů studentů pražské techniky děkujeme občanskému sdružení Tady není developerovo.
Zdroj: Český rozhlas, ProCulture, Tady není developerovo, Sekyra Group
Nemusím číst žádné noviny , abych si o celé situaci neuměl udělat svůj názor.
To , že se něco nepovede při posunu , nemusí znamenat , že to byl záměr. Takových nehod se za rok stanou stovky , možná tisíce a nikde mimo SŽDC,DI a DÚ se neřeší.
Jinak celý náš svět funguje na té bázi , že jede ten , kdo na to má. U nás je to umocněné navíc neschopností státní správy , nízkou morálkou jak politiků tak i úředníků . Takže tady v té zemi si každý kdo má prachy může dovolit takřka vše , co jej napadne.
Zatímco v zahraničí jsou nové stavby velmi pečlivě posuzovány a státem regulovány , tady si prachatí developeři mohou dovolit prakticky vše , co je napadne.
Proto i u tohoto případu si myslím , že prvotní nápad na zbourání této staré budovy a na výstavbu hnusného novodobého panelákového sídliště nevyšel ani tak z ČD nebo radnice Prahy 3 , ale rovnou od Sekyry.
A už vůbec nejde o to, aby žižkovské nádraží zůstalo doupětem feťáků a bezdomovců. Ale podle toho, co je na stole, by zde měla vyrůst nová výstavba pro zhruba 15 tisíc lidí. Máte představu, kolik to je? Pro srovnání: Benešov - 16.300; Slaný - 15.100; Neratovice - 16.500; Nymburk - 14.600, Poděbrady 13.800... Dalo by se pokračovat, jsou to údaje k 1. 1. 2010.
Pokud chcete postavit "nové město", tak si to zaslouží diskuzi, veřejné projednání. Nechť se lidé dozví od zástupců městské části, co všechno si dala městská část do podmínek, že developer zajistí. Srovnejte třeba jen počet míst v mateřských, základních a středních školách ve výše uvedených městech. Jsou v dané městské části dostupné jinde a v docházkové vzdálenosti? Nebo jsou zahrnuty v projektu? Jak bude řešeno zdravotnictví? Postačí kapacity v okolí nebo bude nějak nově řešeno? A tak bychom mohli pokračovat až po parkovací místa (dnes už pomalu nestačí 1 parkovací místo k jednomu bytu).
Nejsem Pražák, do Žižkova to mám přes 300 km. Ale jsem stavař a můj pohled na takovéto záležitosti bývá komplexní. A začít se musí na samém počátku, při definici využití území. Fatální chyby na počátku se pak špatně napravují.
Akce, na kterou přinášíme pozvánku, by měla být jen jedním střípkem do mozaiky, která by měla celý projekt (resp. všechny obdobné projekty) provázet.
Ale trochu mě mrzí, že se podobné zbloudilé a ničím nepodložené teorie takhle šíří.
1) České dráhy rozhodně s demolicí nezačali - České dráhy na Žižkov občas dovezou pár šotoušů šukafonem, ale rozhodně neposunují s kontejnerovými vlaky - od toho je ČD Cargo.
2) Do toho baráku rozhodně nenajel "couvající vlak" - tahle stať byla zřejmě převzata z nějakého odborného plátku jako je Blesk apod.
3) Aby byla narušena statika objektu, musela by být v kontejneru trhavina (byly v něm akorát dámské vložky), protože samotný objekt je poměrně masivní a došlo tedy pouze k poškození přístavby.
4) Maximální rychlost nebyla podle vyšetřovatelů překročena a strojvedoucí na Žižkově řádí dál a to bez postihu - takže zase jenom spekulace.
5) Od té doby došlo k proražení ještě dvou šturců a to bez následků na objektech, takže se buď strojvedoucí netrefil nebo jsou tama jen poněkud blbší posunovači.
6) Jak tak na to koukám, bude i do budoucna platit stará dobrá rada: "Žižkovu a Libni, obloukem se vyhni!"
Prostě můj osobní názor je že použití pro původní účel je velmi nepravděpodobné, podmínky se příliš změnily.
Takže snad jedinou šanci vidím najít tomu jiné využití (které nebude vyžadovat moc rozsáhlé úpravy), jinak udržovat to jako památku kterou si budou chodit prohlížet turisti a jinak nic je dlouhodobě neudržitelné (především finančně). Kdokoliv tvrdí opak nechť si založí právnickou osobu (spolek, družstvo, sro.) a je mu nádraží za symbolickou cenu prodáno, ovšem pod hrozbou drakonických pokut pokud nebude schopen památku udržovat...
A ta připomínka o úmyslné likvidaci ze strany ČD, to je teda pěknej úlet ze strany autora...
http://bydleni.idnes.cz/nove-centrum-prahy-bude-na-rohanskem-ostrove-stavet-se-zacne-za-rok-1pg-/reality_bdp.asp?c=A100326_131103_reality_bdp_web
Rok 2002 a povodně, kdy byly pod vodou nemalé plochy pražského centra (včetně Karlína, že?), snad ještě nejsou tak dávnou minulostí. A přesto vzniká projekt za 10 až 15 miliard, který plánuje novou výstavbu na ostrově uprostřed Vltavy. Zastupitelstvo hlavního města Prahy, věrno tradicím "poručíme větru, dešti" přijalo usnesení, kterým se Vltavě zakazuje do budoucna se vylévat ze svých břehů? Povodí Vltavy nevadí výstavba v povodňové zóně? Územní plán s takovou rozsáhlou výstavbou počítá? Záchranné složky jsou připraveny zachraňovat stovky či tisíce lidí, kteří se ve svých bytech či kancelářích ocitnou bez energie i vody a díky velké vodě se nebudou moci dostat pryč sami bez pomoci? Pojišťovnám nevadí taková výstavba a nebo to, že jsou nemovitosti z důvodů výstavby v záplavové zóně nepojistitelné, řeknou až novým majitelům po té, co developer byty a kanceláře rozprodá?
Takže se nedivím i ostatním, když při zaslechnutí Sekyra Group výrazně zbystří svou pozornost. A než městská část schválí takovou rozsáhlou výstavbu, tak by jí měla předcházet poměrně rozsáhlá veřejná slyšení. Ve Švýcarsku takové záležitosti organizují tuším obce (tam se i ke stavbám daleko menšího rozsahu dělají místní referenda), o britských veřejných slyšeních sám píšeš.
Asi se musíš ještě ledasco naučit, kolego.
Třeba i to, že v Praze je nyní přes 2.700 nových neprodaných bytů.
http://ekonomika.ihned.cz/cesko/c1-50942450-prosli-jsme-za-vas-volne-byty-v-praze-nejdrazsi-je-podoli-levne-jsou-okraje
http://obrazem.ihned.cz/c1-50857710-v-praze-je-pres-2700-lezakovych-bytu-za-11-miliard-podivejte-se-kde-jsou
co je spatne: to, s jakou zlobou reagujes - jsi na te akci nejak osobne zainteresovany?
k mym pravum jednotlivce patri svobodne projevit svuj nazor. to jsem ucinil a tim to hasne. poucovat me nemusis. a zejmena ne o historii, protoze ta muze byt sice vyznamnym lomitkem pro budoucnost, ale tezko ji nekdo z nas ovlivni.
je to stejny, jako s tezebnima limitama: jsem zasadne proti, mimo jine i proto, ze bych mel jamu za barakem. kolik z vas, nebo jinych obyvatel se budou venovat mymu osobnimu problemu, osobni zainteresovanosti? malokdo. vetsina z vas rekne: jen at rubou, chci elektriku levne a ne draze...
a protoze se povazuju za rozumnyho cloveka, tak se s tim nazorem budu muset nejak vyrovnat. urcite nebudu arogantne vyjizdet po kazdym, kdo ma nesouhlasny nazor na vec.
asi se musis jeste ledasco naucit, kolego.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.