Praha — Ministerstvo kultury v prosinci 2010 vyhlásilo jádro Nákladového nádraží Žižkov — tedy bývalé nákladové nádraží spolu s objekty oplocení a vrátnice — kulturní památkou. Vlastník pozemků — České dráhy — prostřednictvím developera podal proti tomuto rozhodnutí rozklad, je podporován i městskou částí Praha 3. Rozhodnutí o prohlášení kulturní památkou tak dosud není pravomocné. Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou založily Sekyra Group a České dráhy. Během přestavby by pak byla tato památka srovnána se zemí. Demolici snad i podporuje radnice Prahy 3, v jejímž katastru se areál nachází. Komerční využití je ale podle mluvčího městské části Praha 3 sporné. „Budova je velmi specifická a její ochrana de facto velmi ztěžuje jakékoliv komerční využití. Je třeba říci, že to je překladiště, které lze velmi těžko využít k něčemu, co by bylo finančně soběstačné a finančně návratné," vysvětluje Sotona. Někteří se ale se zbouráním památky nechtějí smířit. Občanské sdružení Tady není developerovo si Vás dovoluje pozvat na veřejnou debatu o Nákladovém nádraží Žižkov, která se uskuteční v pondělí 28. března od 13.30 do 17.30 hodin v kině Aero, Biskupcova 31, Praha 3. Debatu bude moderovat Jakub Železný.
Program:
- 13.30 – 13.40 Úvodní slovo organizátora
- 13.40 – 14.50 Panel I. – Historie, dopravní řešení a širší vztahy Nákladového nádraží Žižkov
- 14.50 – 15.10 Přestávka, prostor pro dotazy novinářů
- 15.10 – 16.20 Panel II. – Urbanismus, developerské projekty, využití budov Nákladového nádraží Žižkov
- 16.20 – 16.30 Přestávka
- 16.30 – 17.30 Diskuse
Potvrzení panelisté:
- Ing. Leoš Anderle, ředitel developmentu Sekyra Group, a.s.
- Ing. arch. Jan Aulík, architekt, vedoucí ateliéru na FA ČVUT
- PhDr. Richard Biegel, Ph.D., jednatel Klubu za starou Prahu, ÚDU FF UK
- Ing. arch. Otto Dvořák, Discovery Group, a.s
- PhDr. Benjamin Fragner, ředitel VCPD FA ČVUT
- Ing. Vladislava Hujová, starostka Městské části Praha 3
- Ing. arch. Zdeněk Lukeš, historik architektury
- Ing. Milan Matzenauer, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro správu majetku ČD
- Ing. arch. Petr Preininger, architekt a urbanista, specialista na dopravní řešení
- Ing. arch. Jan Sedlák, urbanista, vedoucí ateliéru FA ČVUT
- Ing. Kateřina Szentensiová, pověřená řízením Útvaru rozvoje hl. města Prahy
- prof. PhDr. Rostislav Švácha, CSc., Ústav dějin umění AV ČR, AVU, FF UP
Součástí Veřejné debaty je i prezentace projektů lokality Nákladového nádraží Žižkov v Kině Aero.
V úterý 29. března 2011 bude na jednání Zastupitelstva městské části Praha 3 schvalován postup Rady městské části Praha 3 k výstavbě čtyřpruhové komunikace na místě stávajících budov Nákladového nádraží Žižkov. Přijďte podpořit stanovisko občanského sdružení Tady není developerovo za zachování budov Nákladového nádraží. Začátek jednání zastupitelstva je v 15 hod. v hotelu Amedia Hotel Theatrino, Bořivojova 53, Praha 3. Těšíme se na Vaši návštěvu!
Za pořadatelský tým: Helena Benýšková, Dan Merta, Tomáš Mikeska, Matěj Stropnický - členové výboru o.s. Tady není developerovo
A než někam vyrazíte a nebo jen pohodlně usazeni při sklence dobrého vína se pojďte podívat, jak, na rozdíl od projektu developerů, se se zadáním vypořádali studenti a studentky fakulty architektury pražské techniky:
- Michal Dvořák: Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov >>
- Jan Zajíček - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
- Daniel Šimpach - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
- Zuzana Šaršounová - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
- Kateřina Kulhavá - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
- Václav Kruliš - futuristická vize revitalizace území bývalého nákladového nádraží na karanténní terminál >>
- Helena Koppová, Kateřina Mrázová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží a přilehlého městského prostoru >>
- Jana Danešová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží pro smíšené účely >>
Jen doufejme, že České dráhy nezačaly s demolicí již 5. února 2011, kdy do budovy nákladového nádraží, která by měla být prohlášena kulturní památkou, najel vlak. Při couvání jel vlak zřejmě vyšší rychlostí, než by bylo vhodné, nezastavil na konci kolejiště. A následovalo nevyhnutelné - nákladní vagon se zastavil až o čelní stěnu budovy.
Za možnost použití prezentace projektů studentů pražské techniky děkujeme občanskému sdružení Tady není developerovo.
Zdroj: Český rozhlas, ProCulture, Tady není developerovo, Sekyra Group
nez mit v centru mesta ruiny, to at to radeji prodaji.
chapu snahy ruznych skupin a spolku, ktere bojuji za udrzitelny rozvoj a neposkvrnenost (treba i Pany Marie, kdyz na to prijde), ale vseho moc skodi.
hlavne, ze se tyhle spolky tak strasne bourily, kdyz se prodavaly kasarny v revolucni (pha 1, dnes Palladium).
ke svemu udivu jsem zjistil, ze obe strany sporu chteji TOTEZ. tedy NECO tam postavit.
SG chce barak nadrazi srovnat se zemi a postavit od nuly novy komplex, vlastne nove mestecko pro 15kilo lidi.
studenti a spol. chteji barak nadrazi zachovat, a udelat z nej totez, co SG, akorat ze ne pro 15kilo lidi, ale trebas jen pro 5kilo.
krom to ze se mi u obou stran ztraci puvodni vyznam terminu "ochrana pamatky" v jeho prave podstate (tedy velmi citliva a velmi jemna rekonstrukce, ktera zachova maximum mozneho), tak si nevim rady ani s tim zbytkem, za ktery tu tak strasne horujete:
logisticke centrum? na nakladovce zizkov?? a jinak jste v poradku??? to totiz znamena privest k centru prahy dalsi lehkou/tezkou nakladni dopravu silnicni. protoze pro ty kedlubny a mrkve, ktery na to nadrazi s velkou paradou navezete, si tam nikdo nedojde, a opet se budou rozvazet vsude mozne. a na osobni stanici treba eSek tu chybi navaznost - ty tramvaje to fakt nepoberou. tot za prve.
za druhe. centrum mesta by melo byt zive. co je ziveho na nakladovem terminalu jakekoliv velikosti mi neni jasne, snad mi to nekdo logicky a inteligentne objasni.
za treti. SG chce pritahnout k centru mesta 15kilo lidi, ktery tam budou nejak existovat. a nejak budou chtit utracet prachy. treba v kavarnach, a nebo v kine aero (at jsem svine, kdyz uz, tak at).
co prinese mestu druha varianta (tedy ona studentska), netusim, a na tech strankach zde inzerovanych jsem ani nenasel.
a jak rekl Vlado, a kl to velmi spravne: chceme-li neco kvalitniho, musime nejen najit architekta, ktery to neco kvalitne vymysli. ale taky musime najit nekoho (dvelopera nejlepe), kdo to zacvaka. matej stropnicky a spol. to asi nebudou.
jsem pro zbourani. a klidne at tam sekyra postavi maly novy mesto.
je na uradech, aby si ohlidaly, ze to dopadne tak, jak je v architektonicke studii.
A pokud se někomu nezdá, že by chtěl někdo bydlet "na nádraží" za ty peníze, za jaké se nové byty v Praze prodávají, těsně nad hlavním nádražím taky vyrostl bytový projekt....
Jsou ale místa, kde se to dělá trošku jinak. Podívejte se třeba na bývalé londýnské doky (http://www.canarywharf.com/mainFrm1.asp?strSelectedArea=History), které doznaly výrazné přestavby a staly se jednou za zajímavých architekonicky zajímavě řešených lokalit britského hlavního města. Někteří Docklands spíše znají díky DLR: http://www.youtube.com/watch?v=lvewbdaO2Oo .
http://www.aviewoncities.com/london/canarywharf.htm
http://www.360cities.net/image/millwall-inner-dock-canary-wharf-1#0.00,0.00,70.0
Jde to. Ale chce to architekta(/y), který se umí zamyslet, přijít s nápadem. Jistě, rekonstrukce starších objektů může být technicky obtížnější, jste svázáni už nějakou dispozicí, ale všechno je o hledání.
Mohu jen popřát panu ministru Bártovi, aby co nejdříve dotáhl do zdárného konce svůj záměr veškerý zbytný nemovitý majetek z Českých drah převést na SŽDC, protože včera bylo už pozdě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.