..: Pozvánka na veřejnou debatu o budoucnosti žižkovského nádraží :..

Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov, hala I, foto: Michal Dvořák Praha — Ministerstvo kultury v prosinci 2010 vyhlásilo jádro Nákladového nádraží Žižkov — tedy bývalé nákladové nádraží spolu s objekty oplocení a vrátnice — kulturní památkou. Vlastník pozemků — České dráhy — prostřednictvím developera podal proti tomuto rozhodnutí rozklad, je podporován i městskou částí Praha 3. Rozhodnutí o prohlášení kulturní památkou tak dosud není pravomocné. Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou založily Sekyra Group a České dráhy. Během přestavby by pak byla tato památka srovnána se zemí. Demolici snad i podporuje radnice Prahy 3, v jejímž katastru se areál nachází. Komerční využití je ale podle mluvčího městské části Praha 3 sporné. „Budova je velmi specifická a její ochrana de facto velmi ztěžuje jakékoliv komerční využití. Je třeba říci, že to je překladiště, které lze velmi těžko využít k něčemu, co by bylo finančně soběstačné a finančně návratné," vysvětluje Sotona. Někteří se ale se zbouráním památky nechtějí smířit. Občanské sdružení Tady není developerovo si Vás dovoluje pozvat na veřejnou debatu o Nákladovém nádraží Žižkov, která se uskuteční v pondělí 28. března od 13.30 do 17.30 hodin v kině Aero, Biskupcova 31, Praha 3. Debatu bude moderovat Jakub Železný.

Program:

  • 13.30 – 13.40 Úvodní slovo organizátora
  • 13.40 – 14.50 Panel I. – Historie, dopravní řešení a širší vztahy Nákladového nádraží Žižkov
  • 14.50 – 15.10 Přestávka, prostor pro dotazy novinářů
  • 15.10 – 16.20 Panel II. – Urbanismus, developerské projekty, využití budov Nákladového nádraží Žižkov
  • 16.20 – 16.30 Přestávka
  • 16.30 – 17.30 Diskuse

Potvrzení panelisté:

Součástí Veřejné debaty je i prezentace projektů lokality Nákladového nádraží Žižkov v Kině Aero.

V úterý 29. března 2011 bude na jednání Zastupitelstva městské části Praha 3 schvalován postup Rady městské části Praha 3 k výstavbě čtyřpruhové komunikace na místě stávajících budov Nákladového nádraží Žižkov. Přijďte podpořit stanovisko občanského sdružení Tady není developerovo za zachování budov Nákladového nádraží. Začátek jednání zastupitelstva je v 15 hod. v hotelu Amedia Hotel Theatrino, Bořivojova 53, Praha 3. Těšíme se na Vaši návštěvu!

Za pořadatelský tým: Helena Benýšková, Dan Merta, Tomáš Mikeska, Matěj Stropnický - členové výboru o.s. Tady není developerovo

A než někam vyrazíte a nebo jen pohodlně usazeni při sklence dobrého vína se pojďte podívat, jak, na rozdíl od projektu developerů, se se zadáním vypořádali studenti a studentky fakulty architektury pražské techniky:

  • Michal Dvořák: Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov >>
  • Jan Zajíček - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
  • Daniel Šimpach - revitalizace území bývalého nákladového nádraží na městské centrum >>
  • Zuzana Šaršounová - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
  • Kateřina Kulhavá - revitalizace kolejiště bývalého nákladového nádraží na obytný park >>
  • Václav Kruliš - futuristická vize revitalizace území bývalého nákladového nádraží na karanténní terminál >>
  • Helena Koppová, Kateřina Mrázová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží a přilehlého městského prostoru >>
  • Jana Danešová - revitalizace území bývalého nákladového nádraží pro smíšené účely >>

Jen doufejme, že České dráhy nezačaly s demolicí již 5. února 2011, kdy do budovy nákladového nádraží, která by měla být prohlášena kulturní památkou, najel vlak. Při couvání jel vlak zřejmě vyšší rychlostí, než by bylo vhodné, nezastavil na konci kolejiště. A následovalo nevyhnutelné - nákladní vagon se zastavil až o čelní stěnu budovy.

Za možnost použití prezentace projektů studentů pražské techniky děkujeme občanskému sdružení Tady není developerovo.

Zdroj: Český rozhlas, ProCulture, Tady není developerovo, Sekyra Group


NIcKON Poslat mail autorovi | 24.3.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Pozvánky

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
26.03.2011 (0:36)  
rpet: Kolik let už žiješ v Praze, jakou část života jsi prožil na Žižkově a jak dobře znáš pocity a potřeby tamějších obyvatel, že jim tu ordinuješ za humny novou živou patnáctitisícovou čtvrť, o níž nevíš nic víc než to, že jistý pan Sekyra (muž s pozoruhodnou minulostí) není dobrovolný okrašlovatel, ale především obchodník? Ty máš nastudované všechny dopady takové výstavby? Znáš kapacitní možnosti příjezdových komunikací? A víš, co všechno lidi potřebují kromě kaváren a kina Aero? Předvídáš bezchybnou řemeslnou i architektonickou kvalitu budoucího díla? Lidi, co nezúčastněně hlásali bohorovnou likvidaci nenahraditelných památek, jsme už zažili. Naposledy jistého hanáckého komunistu jménem František Štafa, který si v letech 1981 - 1988 odprimátoroval svoje, než byl odvolán z funkce a zbytek si až do převratu odseděl uklizený v rudém parlamentu - pak se zřejmě vrátil na rodnou Hanou, stovky kilometrů daleko od svých úspěchů. Taky nezúčastněně řešil bez osobního zájmu, vědomostí a vhledu a díky tomu Praha přišla mj. o zcela neživou budovu těšnovského nádraží a celé bloky příšerně chudé původní žižkovské zástavby, vzápěti citlivě nahrazené bohatými paneláky vraženými mezi secesní činžáky. Zato zkrásněla o severojižní magistrálu, větší část prestižního a živého Jižního a celé Jihozápadní město, Košík, Petrovice a další architektonické perly, v nichž pan Štafa nežije.
25.03.2011 (23:52)  
Ad rpet: No mě spíše právě přijde, že se nestarají ve fázi, když to prodávají, kdy jsou schopni podojit developera třeba co největším počtem škol/hřišť/občanské vybavenosti postavených na jeho náklady.
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.03.2011 (23:27)  
no, prijde na to, z jake strany se na to divas. pokud ta samosprava ma penize (nebo stedre donatory), pak se muze starat sama. pokud nema penize ani donatory, tak zbyvaji jen dve moznosti: za prve to nechat lehnout (coz je pripad i NNZ), nebo prodat.

nez mit v centru mesta ruiny, to at to radeji prodaji.

chapu snahy ruznych skupin a spolku, ktere bojuji za udrzitelny rozvoj a neposkvrnenost (treba i Pany Marie, kdyz na to prijde), ale vseho moc skodi.

hlavne, ze se tyhle spolky tak strasne bourily, kdyz se prodavaly kasarny v revolucni (pha 1, dnes Palladium).
25.03.2011 (22:48)  
Ad rpet: Jenomže na mě to poslední dobou působí právě tak, že samospráva se obecně snaží zbavit odpovědnosti za vývoj území tím, že celé území prodá nějakému developerovi (popřípadě posvětí projekt obecně v územním plánu, pozemky prodá jiná "státní" organizace). A hlavně chce mít pokoj. Což asi není úplně dobře.
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.03.2011 (20:42)  
ochrana pamatek je vzdy cky hodne citlive tema. tak jsem si poctive prosel nejen web SG, abych vedel, o co jim klukum jednem sibalskym vlastne jde, a nemene poctive jsem si prosel navrhy - a nejen studenstske, jez jsou v opozici.

ke svemu udivu jsem zjistil, ze obe strany sporu chteji TOTEZ. tedy NECO tam postavit.

SG chce barak nadrazi srovnat se zemi a postavit od nuly novy komplex, vlastne nove mestecko pro 15kilo lidi.

studenti a spol. chteji barak nadrazi zachovat, a udelat z nej totez, co SG, akorat ze ne pro 15kilo lidi, ale trebas jen pro 5kilo.

krom to ze se mi u obou stran ztraci puvodni vyznam terminu "ochrana pamatky" v jeho prave podstate (tedy velmi citliva a velmi jemna rekonstrukce, ktera zachova maximum mozneho), tak si nevim rady ani s tim zbytkem, za ktery tu tak strasne horujete:

logisticke centrum? na nakladovce zizkov?? a jinak jste v poradku??? to totiz znamena privest k centru prahy dalsi lehkou/tezkou nakladni dopravu silnicni. protoze pro ty kedlubny a mrkve, ktery na to nadrazi s velkou paradou navezete, si tam nikdo nedojde, a opet se budou rozvazet vsude mozne. a na osobni stanici treba eSek tu chybi navaznost - ty tramvaje to fakt nepoberou. tot za prve.

za druhe. centrum mesta by melo byt zive. co je ziveho na nakladovem terminalu jakekoliv velikosti mi neni jasne, snad mi to nekdo logicky a inteligentne objasni.

za treti. SG chce pritahnout k centru mesta 15kilo lidi, ktery tam budou nejak existovat. a nejak budou chtit utracet prachy. treba v kavarnach, a nebo v kine aero (at jsem svine, kdyz uz, tak at).

co prinese mestu druha varianta (tedy ona studentska), netusim, a na tech strankach zde inzerovanych jsem ani nenasel.

a jak rekl Vlado, a kl to velmi spravne: chceme-li neco kvalitniho, musime nejen najit architekta, ktery to neco kvalitne vymysli. ale taky musime najit nekoho (dvelopera nejlepe), kdo to zacvaka. matej stropnicky a spol. to asi nebudou.

jsem pro zbourani. a klidne at tam sekyra postavi maly novy mesto.

je na uradech, aby si ohlidaly, ze to dopadne tak, jak je v architektonicke studii.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
25.03.2011 (16:18)  
Využití zchátralého nákladového nádraží je bezpochyby složitá věc, ale za každou cenu všude cpát prosklené prefabrikované kostky budov a tvářit se, že jde o útulné moderní prostředí, mě nijak netěší. Vždyť už v dnešní době mnoho kancelářských prostor zeje prázdnotou...
25.03.2011 (16:09)  
Jednoznačně se přidávám k Michalu Drábkovi...zmenšit plochu nádraží, využít logisticky a kdoví, třeba časem vznikne poptávka/nabídka nějakého využití v osobní dopravě (vždyť před léty se o linkách "S" možná (?!) jen mluvilo...). Zbytek pozemků využít na obytné budovy, obchody, MOŽNÁ kanceláře, apod...

A pokud se někomu nezdá, že by chtěl někdo bydlet "na nádraží" za ty peníze, za jaké se nové byty v Praze prodávají, těsně nad hlavním nádražím taky vyrostl bytový projekt....
25.03.2011 (13:20)  
I u nás se už dělalo pár projektů se zachováním původních budov. Za zmínku stojí třeba Galerie Vaňkovka v Brně, nebo Billa v Trutnově. Takže když se chce, tak to jde. A využití jasně popsal Michal Drábek. Docela by mě zajímalo, zda starostka Prahy 3 trpělivě vyslechne celou diskuzi. Akce se jako mimopražský nezúčastním, rád si zde ale přečtu info, jak to celé dopadlo.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
25.03.2011 (13:03)  
Stavět na "zelené louce" je vždy to nejjednodušší. A pokud je (a nebo se dá udělat) "zelná louka" přímo v centru velkého města - no to je pro developera opravdu terno. Velmi rád zbourá cokoliv, aby si uvolnil prostor a nebyl čímkoliv vázán.

Jsou ale místa, kde se to dělá trošku jinak. Podívejte se třeba na bývalé londýnské doky (http://www.canarywharf.com/mainFrm1.asp?strSelectedArea=History), které doznaly výrazné přestavby a staly se jednou za zajímavých architekonicky zajímavě řešených lokalit britského hlavního města. Někteří Docklands spíše znají díky DLR: http://www.youtube.com/watch?v=lvewbdaO2Oo .
http://www.aviewoncities.com/london/canarywharf.htm
http://www.360cities.net/image/millwall-inner-dock-canary-wharf-1#0.00,0.00,70.0

Jde to. Ale chce to architekta(/y), který se umí zamyslet, přijít s nápadem. Jistě, rekonstrukce starších objektů může být technicky obtížnější, jste svázáni už nějakou dispozicí, ale všechno je o hledání.

Mohu jen popřát panu ministru Bártovi, aby co nejdříve dotáhl do zdárného konce svůj záměr veškerý zbytný nemovitý majetek z Českých drah převést na SŽDC, protože včera bylo už pozdě.
25.03.2011 (12:05)  
Souhlasím s Josém. Za každou cenu uchovávat nepříliš využitelnou monstr budovu jenom proto, že je stará a (místní specifikum) proto, že přece souvisí s vláčky, je minimálně nerozumné. Zavání mi to dnes často zaznívající obavou ze všeho nového a přílišným adorováním všeho starého. Města jsou a mají být živoucím organizmem a ne skanzenem pro pár nadšenců a turisty. A poznámky o zlých a nenažraných developerech jsou už opravdu trapné. Samozřejmě, že je třeba jejich aktivity řádně usměrňovat a kontrolovat, ale i to má své limity. Pro celou budovu žižkovského nákladového nádraží se bude hodně těžko hledat plné využití. Částečné možná, ale má to smysl?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko