..: ČD: na rychlíky Praha – České Budějovice koupíme hybridní vozidla :..

První zkušební jízda hybridní jednotky, foto: Tomáš Poslušný/Matouš Vinš Praha — Rychlíky Českých drah z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram se dočkají technicky odpovídajících vozidel. Poté, co byly do provozu nasazeny všechny modernizované dieselové lokomotivy řady 750.7 plánované pro nasazení na této relaci, ČD oznámily, že byl dokončen vývoj nové řady 652.7/752.7. Jedná se o čtyřdílnou hybridní jednotku s maximální rychlostí 100 km/h, schopnou jízdy jak pod napětím 25 kV AC, tak 3 kV DC. Jednotka vznikla spojením osvědčené lokomotivy řady 749 a elektrické jednotky řady 452 CityFrog. Prototyp vyrobila společnost MOVO ze skupiny Škoda Transportation. Na svou první zkušební jízdu z Plzně do Prahy tajně vyjel 25. března. Další důležité zkoušky proběhnou během měsíce dubna.

Nejmenovaný zdroj blízký výrobci prozradil redakci magazínu ŽelPage technické detaily revolučního vlaku. Nejdůležitější zprávou je, že jednotka nemusí podstupovat schvalovací proces pro nová vozidla. Drážní úřad totiž jednotku zařadil do kategorie modernizací na síti SŽDC již schválených vozidel. České dráhy proto odhadují, že by se tato vozidla mohla nasadit do zkušebního provozu s cestujícími již v červenci letošního roku.

Dle smlouvy bude vyrobeno pět jednotek, zatím jsou zkompletovány první dvě. Konečný počet by měl stačit k pokrytí vozebního ramene Praha – Příbram – České Budějovice. Pokud se jednotky v provozu osvědčí, plánují České dráhy objednat dalších dvacet kusů ve vícedílném a výkonnějším provedení. Využít je chtějí zejména na trati 183 Plzeň – Železná Ruda a odstranit tak přepřah v Klatovech. Další využití se nabízí například na rychlících z Brna do Jeseníku nebo z Plzně do Brna.

Dopravce si od těchto vozidel slibuje výrazné zvýšení komfortu – v interiéru jsou instalovány nové sedačky Borcad, rekonstruují se toalety (informaci, zda je dosazováno vakuové WC či nikoliv, se nám nepodařilo získat) a obnovuje se interiér. Velkou výhodou je nízkopodlažní nástup a v budoucnu dráhy uvažují o dosazení skládací rampy pro vozíčkáře. Další výhodou je úspora paliva a lehká konstrukce, snížující provozní náklady.

Technické parametry:

  • Maximální rychlost: 100 km/h
  • Napájecí systémy: 3 kV DC, 25 kV AC
  • Uspořádání dvojkolí: Bo'Bo' + 2'2 + 2'2 + Bo'Bo'
  • Výkon: 2× 450 kW (nezávislá trakce)/ 1000 kW (závislá trakce)
  • Palivová nádrž: 2× 1000 l
  • Služební hmotnost: 218 t
  • Míst k sezení: 200
  • Stojany na kola: 20

MOVO konceptu věří – připravuje i menší aplikace

Motorový vůz 815 při testech, foto: Martin Grill Podle ČD je konec provozu řad 749 a 751 nevyhnutelný. Přesto chtějí tyto stroje využít na maximum a MOVO získalo volnou ruku v implementaci konceptu hybridních vozidel. Při testech se podařilo potkat také druhé experimentální vozidlo z plzeňské produkce — motorový vůz řady 816, který vznikl mimo jiné dosazením čela z bardotek na známé šukafony (motorové vozy řady 810). Jakékoliv informace k této úpravě nechtějí dráhy z neznámého důvodu sdělovat, a tak se můžeme jen dohadovat, jaké výhody nové čelo přinese. „Modernizace může zvýšit bezpečnost pro strojvedoucího a také poskytnout více prostoru v kabině pro jeho pohodlí,“ komentoval možné důvody této úpravy Dr. Emilio Za–Baba z pařížské Sorbony. Prototyp 816.001-2 byl zkušebně osazen motorem LIAZ M 1.2C ML 640SE o výkonu 242 kW, který známe především z tolik oblíbených Regionov řady 814. Úpravami prošlo i samotné stanoviště strojvedoucího a především interiér. „Šukadota“ možná přiláká další jejich milovníky, zejména z Anglie.

Zdroj: Laute Berta Presse Agentur, Wild Duck Agency, ŽelPage Insiders


Dominik Jaroš , Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.4.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
01.04.2011 (10:03)  
Podnnět pro ekologizaci:

Kola k přepravě budou přijímána tehdy a pouze tehdy, když upnuta do speciálního stojanu budou za jizdy použita ku výrobě elektrické energie šlapáním cestujícího, který je k přepravě (povinně - místenkové, týden předem) jako spoluzavazadlo přihlásil. Takový cestující zaplatí ovšem i luxusní přirážku, neb ve Fitcentru se taky platí.
01.04.2011 (9:45)  
Dobré, dobré... hlavně fotomontáže se povedly;)
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
01.04.2011 (9:45)  
V rámci udržení zaměstnanosti v Prasfactory, se budou soupravy vyrábět výhradně zde. Pod každou podlahu bude umístěn dieselový motor, jako generátor hluku, aby ucho cestujícího bylo stále ve střehu. Jednotka bude provozována pod názvem "CityShit".
01.04.2011 (9:36)  
Ať žije Adobe Shotoshop ČD 5 :-)
registrovaný uživatel Martin Jůza  mail  
01.04.2011 (9:30)  
To jsou pořád srandičky, aby to jednou nebyla nakonec pravda:-)))))))
registrovaný uživatel stoupa  mail  
01.04.2011 (9:23)  
No, nevím, nevím, zda nejde o "ztracenou příležitost". Odhlučnšní prostoru pro cestující v ex-šukafonu by možná prospělo podpodlažní motór nahradit vzduchem chlazeným motórem Tatra, všetně čumáku T 148 - sáhněte hnedle vedle!
01.04.2011 (9:02)  
Jak zjistila agentura JIP, nebude se jednat o jediné jednotky. Z Evropského dotačního programu ÚNS budou nakoupeny a provozovány jednotky pro Liberecký, Ústecký, Královéhradecký a Pardubický kraj. Nových vozidel se tak dočkají tratě 030, (031), 081 a 086, kde zajistí provoz rychlíkových spojů v tomto regionu. Dle výše uvedené agentury budou takto využity zbývající jednotky 451/452.
01.04.2011 (8:26)  
Velice povedené, hned se mi bude žít lépe, když vím, že řada 749 ma využití i do budoucna.:-D R.
01.04.2011 (8:21)  
tak, tak ... ten šukafon nevypadá špatně :D ... Barunek bude škoda, neměli by je rušit :( ... musím říct, že se jedná i velmi zdařilé fotomontáže :) ... kéž by se něco takového opravdu stalo :) ...
registrovaný uživatel Freeman  mail  
01.04.2011 (8:19)  
Opravdu pěkná práce :-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko