..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 34 35 36 37 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Davson  mail  
26.08.2011 (8:26)  
Pan Jančura hlavně vydělává na dálkových spojích, zatím tedy autobusových. Tak se není čemu divit, že kupuje autobusy na špičkové úrovni. ALE, ať si pan Jančura zkusí také ty regionální přepravy, třeba školáků, nebo lidí, co jen cestují do zaměstnání, to by pak byl FRAJER, kdyby byl v zelených číslech. Asi by pak kupoval Karosy (Iveco), a ne Volva.
26.08.2011 (8:21)  
Inak, ja im drzim palce, lebo CD ma uz vazne zacinali srat (prepacte za vyraz, ale plne vystihuje podstatu veci). Par rokov dozadu som zacal chodievat do Prahy vlakom (zo ZA do Bohumina auto). Zaciatky boli velmi slubne ... ranny rychly spoj pred 4:00 (skoro nikde to nestalo), slusna kvalita (Amz + Bmz). Postupom casu sa vsak zacala jazdna doba predlzovat (zastavovanie v zbytocnych staniciach, kde skoro nikto nenastupil, nejazdenie 160 km/h), z Bmz sa stali Bpeer, neskor Bmee, no a naposledy som mal tu cest sa viezt tymi revitalizovanymi B-ckami na nejakom IC-cku spat z Prahy ... hroza ... No, a vrcholom vsetkeho sa stalo uplne zrusenie toho ranneho IC od noveho grafikonu (tu by ma zaujimalo, preco - pri KAZDEJ mojej ceste bol ten vlak riadne plny), cim jedina moznost cesty zostane "Sirava", ktorej som sa uspesne roky vyhybal ako cert krizu. Takze, ja som s CD skoncil. Uvidime, ci s niecim pride RegioJet, alebo sa vratim spat do auta ...
registrovaný uživatel Sim 
26.08.2011 (8:16)  
Zbyněk Bencze > problem CD je ten, ze nemaji jednotnou politiku ani jednotny standard komfortu. Navic je to dotovany subjekt (nejen ve forme dotaci na dopravu, ale nemalo penez se tam prelilo v podobe skytych dosypu) - proto je z principu vhodne, aby takovyto dopravce byl pod drobnohledem a jakakoliv snaha o jeho podrazacke chovani (at uz vuci cestujicim, objednatelum dopravy ci konkurentum) byla kritizovana a nejlepe aby ji bylo zabraneno (typickym prikladem budiz vlaky Plzen-Most "vysoutezene" za 18 Kc/km, kdyz na vsech ostatnich tratich se nestiti pozadovat nekolikanasobek teto sumy).

Navic, cervena cisla narodnoho dopravce platime vsichni z dani.

U soukromniku dlouhodbe cervena cisla budou znamenat jejich konec, takze je na nich, aby si to ohlidali. V pripade zluteho dopravce mate zjevne nejake mezery ve vypoctu (nebo pouzivate podobne metody jako CD nebo Skoda) a zaroven vam unika, ze je zde planovan - podobne jako je dosazen u autobusove divize - jednotny standard za stalou cenu. To je ten zasadni rozdil mezi modrym a zlutym.

Dalsi vec, co vam zjevne unika, je fakt, ze samotny nakup "emzet" z Rakouska nekritizoval prakticky nikdo - kritizovany byly hypotezy na jejich dalsi plany. To souvisi s tim, ze CD naprosto evidentne nedokaze efektivne resit rekonstrukce starsich vozu, za jejichz pochybnou uroven a kvalitu zpravidla plati naprosto neprimerene castky.

A rovny pristup na trh? Ja ho take zatim nevidim, protoze tu neni. V Plzenskem kraji bylo vyhlaseno vyberove rizeni na nekolik ramen, po dodani nabidek bylo stornovano a priklepnuto narychlo modrym. Na 10 let :-(
26.08.2011 (8:09)  
to zbynek: No, ono je v tom ale dost podstatny rozdiel. Ak si sukromny dopravca urci cenu, ktor je pre neho stratova a vykryje t z inych svojich aktivit, je to jeho vec - su to jeho peniaze, nech si s nimi robi co chce (v obchode tiez nefrfles, ked hodia na tovary 50-70% zlavu, nie?).
Ked je stratova CD, tak do "zamazne" stat - cize na podnikatelske vystrelky CD sa nedobrovolne skladaju vsetci zo svojich dani ....
26.08.2011 (7:56)  
Jen pro zamyšlení - když stejné vozy nakoupilo ČD tak je všichni pomlouvali a zatracovali, tentýž nákup u RJ je vychvalován - pokud ČD zavedou na nějaké trase či vlaku slevovou cenu jsou okamžitě napadány za damping (v případě ČDC okamžitě napadeni u ÚHOS)což je zajímavé vzhledem k cenám které nabízejí soukromý dopravci, a v případě RJ ??? Hoďte si do kalkulačky pár základních údajů jako vlaková cesta, platy, energie, odpisy, údržba ... a vyjde vám zajímavá cena v tzv. "červených číslech" a tak se ptám - soukromý dopravce smý používat dampingových cen a financování z jiných zdrojů ??? Nejsem proti konkurenci v žádném případě ale nějak stále nevidím ten ohlašovaný "Rovný přístup na trh".
registrovaný uživatel Sim 
26.08.2011 (7:56)  
dedaluis > informace o kreditove jizdence a o tom, jak to funguje (pricemz u vlaku planuji zachovat princip totozny), j mozne cerpat u autobusoveho provozu SA.

Co se tyka systemu prepravy, planuje se opet stejny jako u autobusu, tedy v cene jizdenky je rovnou mistenka. Pokud na to kouknu z druheho pohledu, je to vlastne to same jako v Pendolinu, jen odpada ta pakarna s mistenou a stovkou nebo dvema navic za "nadvlak".
26.08.2011 (7:28)  
RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu;
Já si myslím, že cesta Regiojetu ke komerčnímu úspěchu je naopak krátká. Komerční úspěch se dostaví hned na konci září. Ty tři páry vlaků totiž dopravce snadno zaplní do posledního místa. Ale až bude žlutovlak jezdit 10x denně (i v méně zajímavých časech), tak obsazenost asi nebude 100%.

dedaluis: kolik zaplatí cestující který přijde 15 minut před odjezdem,bez rezervace?je zde počítáno i s možností přepravy v případě naplnění kapacity na sezení?vždyt většina cestujících je těch co neplánují svoji cestu nijak moc předem
Takoví cestující budou mít často smůlu, hlavně v počátcích provozu, kdy budou jezdit jen ty tři páry vlaků. Podnikání pana Jančury je na tom založeno. Nabídne jen takovou kapacitu, kterou dokáže využít téměř na 100%. To umožňuje i při vysoké kvalitě jezdit za velice slušné jízdné.

EDIT:
A až se někdo do žlutého vlaku nevejde, tak samozřejmě nebude nadávat na Regiojet. Bude si stěžovat na ČD (jsem moh jet takovým pěkným vlakem a místo toho jsem cestoval hnusným špinavým béčkem).
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
26.08.2011 (6:56)  
Vagóny celkem pěkný, ale lokomotiva je z mého pohledu strašná. Jediný klad na ní vidím v tom, že je dobře viditelná z dálky, což můžu potvrdit z vlastní zkušenosti, protože jsem se s tímto vlakem potkal v protisměru na trati.

rpet > Povíme si za tři roky, kdo bude smeten :-)))
26.08.2011 (6:34)  
další důvod proč by měly ČD už konečně nakopat Škodivku do zadku...Koupit Railjety, dát je na Ostravu a může se jít žlutej pán klouzat.
registrovaný uživatel rpet  mail  
26.08.2011 (5:18)  
...cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran....

no to asi urcite ne - standard RJ zacina tam, kam se CD jen tak nedohrabou a LE bude mit diky pozdejsimu nastupu stejnou pozici, jako mel tehdejsi Oskar v telekomunikacich proti O2 a T-Mobile, tedy bude paberkovat. potvrdi se tedy predpokladany scenar:

RJ smete CD a LE bude vydelavat prasule na operativnim leasingu draznich vozidel...

co je na tom "horkyho" nevim.
  1 ... 34 35 36 37 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko