..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   
Registered user Sim 
08.09.2011 (17:20)  
Karel Kovářík > ano, souhlasim, tenkrat slo zcela jiste minimalne z casti o vymluvu, o cemz svedci nasledne zavedeni platebnich terminalu.

Na stranu druhou, tech terminalu existuje nekolik urovni a je dost dobre mozne, ze se u zlutych tenkrat uvazovalo o nejakem low levelu, ktery muze byt skutecne extremne pomaly.

A kdyz si vezmu, jak komplikovany je nakup na kartu u modrych a jak se diky preslozite koncipovanemu systemu prodavacka listku s pocitacem pere, skoro se jim ani nedivim, ze tuhle komedii nechteli predvadet pred zakaznikem ;-)

Kazdopadne napred oznamit "karty nebereme, sezente si hotovost" a pote sdelit "tohle vam stejne neprodame" povazuju take za tezce neprofesionalni a velmi bych prskal - podstatne vic, nez kvuli absenci platebniho terminalu na karty.

Btw, jak moc dopredu je ted u zlutych predprodej?
08.09.2011 (16:56)  
:-) A proč se teď dá u SA/RJ v pohodě platit kartama?
Registered user Kakov 
08.09.2011 (16:53)  
Sim: a nedělá Jančura aspoň občas totéž? přečtěte si prosím přibližnou podobu mé korespondence s SA, v době, kdy jsem ještě měl naději, že má smysl si u téhle firmy stěžovat..

"Dobrý den,
rád bych se zeptal proč Vaše kamenná prodejní místa neberou platební karty. Chápu, že placení 100 Kč částek kartami může znamenat pro dopravce zátěž, ale při nákupu mezinárodních jízdenek za 3500 Kč bych v 21. století považoval platbu kartou za samozřejmnost. Přeci jen člověk nenosí u sebe tisíce Kč každý den. O to víc mě mrzí, že poté co jsem se odebral do bankomatu vybrat peníze, mi Vaše zaměstnankyně vzdělila, že mi jízdenky 3 týdny dopředu nemůže prodat, protože předprodej je pouze 7 dní předem. Nemůžu se zbavit dojmu, že v této věci zaostáváte silně za konkurencí, která dokáže prodávat měsíc a někdy i několik měsíců v předstihu."

odpověď SA (zkrátím nic neříkající čistě formální úvody):

"Platební karty nebereme, aby se netvořily fronty."

není to typické hledání důvodů, jak říkáte Vy a hloupé výmluvy jak říkám já? kdyby řekli na rovinu, že poplatek za platbu kartou, by příliš zatěžoval jejich dumpingovou ekonomiku (tehdy ještě jel Jančura stylem nejlepší a nejlevnější) tak bych to pochopil.
Registered user Sim 
08.09.2011 (8:00)  
Ha, tak zda se, ze zlutoweb je reinkarnovan a probuzen k zivotu. A dovolim si tvrdit, ze zluti boduji, minimalne s timto velmi dobre sepsanym prehledem variant jizdenek a jejich vyhod a moznosti vrazi modremu zmatku i s predelanym sexshopem kudlu do zad: http://www.regiojet.cz/cs/nase-jizdenky/

A totez plati o popisu sluzeb pro cestujici http://www.regiojet.cz/cs/dulezite-informace/servis-pro-cestujici/ ... zejmena ve srovnani s faktem, ze za dva roky mi nikdo nedokazal oficialne odpovedet, co ktere CD centrum nabizi za sluzby, je krasne videt, ze kdo chce, hleda zpusoby a kdo ne, hleda duvody.
07.09.2011 (23:41)  
tarten: Stejně tak mě pobavil v diskuzi na Technetu výpočet, že u LeoExpressu bude mít každý z 237 cestujících při tříhodinové cestě z Prahy do Ostravy přesně 2 minuty a 22 sekund na návštěvu jednoho ze 3 WC. :-D
Registered user tarten 
07.09.2011 (22:17)  
Promiňte, prostě mi to nedá, a musím sem ukrást z iHnedu příspěvek jakéhosi Maxe. Bavte se, dokud mi to tu, tentokrát poprávu, nevyautujou:
Nějak se z toho cestování vlakem vytrácí ta romantika a nostalgie. Většina lidí byla zvyklá si ve vlaku udělat pohodlí, odplivnout si, dát čouda, něco si namalovat, vyřezat svoji značku či vtipný nápis, nebo si odšroubovat nějakou pro vlak zbytečnou věc, která se hodí v bytě. Proto nedávám Jančurovým vlakům pro slečinky a teplouše příliš mnoho šancí.
:-D :-D :-D :-D :-D
Registered user Sim 
07.09.2011 (19:51)  
Karel Kovářík > oka, asi jsem vas postoj chapal spatne a diky za vysvetleni. Jinak rocni inka je bez railplusky, trileta ji ma.

tarten > ted jsem zvedav hlavne na cenotvorbu modrych, preci jen na tuhle hozenou rukavici budou muset (driv nebo pozdeji, ale pravdepodobne do nasazeni vsech zlutovlaku a zcela urcite do vyjezdu cernoflirtu) "korigovat" minimalne ceny mistenek (coz budou muset resit tak jako tak, kvuli sobotnimu vyletu nektereho z trpasliku na zapad).
Registered user Sim 
07.09.2011 (19:47)  
Tak jsem si letmo prosel modry sexshop ... a mam nasledujici poznamky:
- proc to proboha stale nenabizi "moje" predvolby? Kdyz uz mam vytvoreny ucet a mam tam nastavene cislo moji karty, proc pokazdy znovu dokolecka jak u blbecku na dvorecku musim zaskrtavat, ze mam inkartu, ze mam tuhle a tuhle slevu? Vzdyt je preci logicke, ze kdyz se k uctu prihlasim ja, budu s nejvetsi pravdepodobnosti kupovat jizdenku pro sebe ... v tomhle sem vylozene nasranej, protoze vsechny tyhle zaskrtavatka nejsou na displeji mobilu videt najednou, takze to nechutne otravuje a zere cas a prachy kvuli zbytecnemu znovunacitani obrazovky
- vypis spoju je znacne orezan, ovsem nezobrazovat cislo vlaku mi prijde uz prehnane. Zvlast, kdyz se nekde clovek bez cisla vlaku neobejde. Takze nez jsem nasel svuj vlak, musel jsem asi 6x kliknout navic. Ale nekomu to muze vyhovovat, takze to neberu jako velky minus
- zakoupeni mistenky na 10 znovunacteni obrazovky ... je to min nez driv, ale porad az az na to, ze tim clovek usetri dve koruny oproti kase (jasne, vyhoda je v moznosti predprodeje, takze ta cena je jen takovy bonus)
- velke pozitivum vidim v prehlednosti cenove nabidky ebobru, dokonce tak velke, ze predpokladam, ze to pro velky uspech pri pristi zmene zase zrusej, bo je to rozmazlovani cestujiciho.


Tak a ted srovnani se zlutowebem ... opet par postrehu:
- nedodelany web zverejneny v teto podobe povazuju za velky prusvih, tohle melo byt dotazeno do konce. Nevim, jestli je za tim neschopnost nebo lajdactvi programatora, ale pokud to neni klicova postava u zlutych, pocitam, ze po takovemto pruseru mu docela hrozi, ze si bude hledat novyho chlebodarce
- prihlasovani cislem (misto nicku nebo majlu) mi prijde znacne neprakticke a obtizne zapamatovatelne
- zadavani datumu jizdy s nutnosti po vyberu zavrit okno krizkem je opruz, ktery nema na takovych strankach co pohledavat
- ikonka vlaku a autobusu se lisi jen minimalne, pokud na dane lince jezdi oboji, neni to prehledne.
- predvolena sleva railplus neni predvolena pri nakupu jizdenky
- tabulkove-graficky vyber sedadla neni tak prehledny, ale setri nacitana data a rychlost. Navic je nabizen automaticky a clovek ho nemusi nikde hledat a rozklikavat.
- velke pozitivum vidim v jednoznacne danych podminkach, uvedenych na par radcich pri vyberu sedacky a pote i zaslanych majlem. Ano myslim moznosti storna a zmeny rezervace.


Urcite na obou webech budou jeste dalsi plusy i zaludnosti, ale to zjistim az v provozu. Zatim z uvedeneho jsem u modrych nadsen a zklaman zaroven ... a u zlutych je to vlastne to same. Jen s tim rozdilem, ze u zlutych to je zjevne chyba, kdezto u modrych je to takto schvalne.
Registered user Kakov 
07.09.2011 (18:11)  
tarten: s tím Railplusem je to sporadické, protože na běžné IN už není (nevím tedy jaký je podíl in na 1+2 nebo 3 roky)...
Registered user Kakov 
07.09.2011 (18:04)  
Sim: mě spíš zaráží, jak se super dokonalý dopravce začíná v něčem podobat tomu všeobecně špatnému.

Sim+JP: pánové, já tuhle cenovou strategii kritizuji od chvíle, kdy ji zavedly ČD, tehdy jsem dokonce všechny známé vyzýval, aby na protest přesedlali na autobus, podle mého názoru je členění cestujících v dálkové dopravě na časté (jezdící za levno) a nečasté (kterým to pořádně osolíme) zcestné....

jak už jsem uváděl mnohokrát dálkový vlak není pražská MHD, u které se inspiroval Dalibor Zelený, který jako GŘ ČD zavedl obyčejné a zákaznické jízdné a doslova uvedl, že je to jako v MHD,

u dálkové přepravy je přirozeně velký podíl lidí cestujících občas

a tento názor mám už několik let, a nebudu ho měnit jen proto, že se Jančura začal tak chovat
  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko