..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 33 34 35 36 37 38      Zpráv na stránku:   
26.08.2011 (10:02)  
E499_2002: Ve vší úctě - Vaše myšlení poněkud zamrzlo před rokem 1989. Že konkurenční dopravce nahraje agresorům? Jakým agresorům? Imperialistům? Nevím a snad ani raději nechci vědět...
Příchod RJ (ale i kohokoli jiného) vítám, neboť vítězně z tohoto souboje může vyjít jen a jen cestující.
Ad pan Ondrůj - ano, je to někdejší mluvčí drah. V tom, že nyní hájí žluté barvy nespatřuji nic nepatřičného. Mluvčí je zkrátka mluvčí, není to politik nebo něco takového.
To, že zdější modří mozkové dostávají při pohledu na žlutou barvu osypky je již folklór a poslouží akorát pro pobavení...:-)
26.08.2011 (10:00)  
Tak už asi opravdu vyjedou :-) Musím říct, že jsem byl také celkem dlouho spíše skeptický, ale je to určitě dobře, i přes určité nedostatky jako Vmax 140.

Co se týče designu, vozy se mi líbí opravdu hodně! Naprosto parádní - výrazné, přitom určitě ne cirkusové, praktičtější než nějaké světle šedé až bílé barvy (nemyslím jen ČD, ale i třeba nové SBB...) Tu barvu si SA zvolili opravdu dobře. Škoda, že mašiny také nedělal stejný designer... Ale není to nijak hrozné, ostatně z mého pohledu je to proti Najbrtu naprostá krása (to ale skoro všechno...)
registrovaný uživatel Sim 
26.08.2011 (9:58)  
hasitobur > to uz ale muzete argumentovat treba tim, proc tady RegioJet neprovozuje komercni vlaky uz 20 let, vzdyt uz bylo po revoluci.

Kdy ze to byly vyhlasovany vami uvadene rocni vyberka? A kde?

Kdy ze oznamil pan Jancura sve plany s provozovanim vlaku?

Kdy ze to byly podepsany rychle upecene desetilete smlouvy?

Kdy ze to byli prevedeni vsichni vypravci pod SZDC, aby nemohlo dochazet k nadrzovani spojum chlebodarce?

A k tomu Slovensku - tu nabidku, jakou podal RJ mohl podat naprosto kazdy. Vcetne ZSSK nebo klidne i vy jste mohl nekde sehnat par milionu, zalozit spolecnost a jit do toho. O tom to proste je. Nadavat na to, ze mu bylo schvaleno neco, co nikdo jiny nenabidl (= bud to nikoho jineho nenapadlo, nebo o to za stejnych podminek nikdo nestal), je na podobne urovni, jako dnes nostalgicky vzpominat na to, jak stal rohlik tricetnik, nadavat na dnesni pomery, kdy stoji dve kacky a pozadovat, aby i dnes stal tricetnik, protoze to je preci nehoraznost, aby se na rohliku nekdo takhle pakoval.

E499_2002 > jaky v tom bude rozdil? Preci v efektivite. Pokud dokaze nekdo vyjednat nakupni cenu noveho vozu rekneme o tretinu nizsi, nez u srovnatelneho vozu dokazi CD, nebo maji ve vlaku jednu holcinu na roznaseni napoju a zaroven kontrolu jizdnich dokladu, zatimco u modrych na to musi mit lidi dva, furt jeste nechapete, ze kdyz dva delaji totez, nemusi to byt vzdy totez?

Jinak receno, z ciziho kref netece. A zamestnanci CD nehospodari se svymi penezi. O tom to je.

btw, jak myslite to, ze "jste mel jet"? Vy jste mel koupeny listek na spoj, ktery nejel? Tak to reklamujte a stezujte si!

A to, ze staci dosadit spravne lidi ... no vzdyt to se prave stalo ;-) Studenka patri "spravne" Skodovce, agresorsky Zlicin zavreli. A tak je to spravne, poradek musi byt!
registrovaný uživatel bobík 
26.08.2011 (9:53)  
Předpokládám,že strojvedoucí se přiberou od ČD a ČDC-docela úspora,stejně jako při příchodu konkurence v nákladní dopravě-Viamont apod.Nevíte někdo kde bude hlavní zázemí pro žlutou konkurenci-údržby apod?Dosypávání z jiných zdrojů páně Jančury bude asi docela masivní,docela by mě to finanční(i politické) pozadí zajímalo,ovšem ČD konkurenci fakt potřebuje,pro cestující je to přínos...
registrovaný uživatel bulgur 
26.08.2011 (9:41)  
dalik2: Není to chyba, je to tentýž člověk.

Dusanh, zirecek: ...pište, prosím, standard místo standart, mě tahle hrozná chyba trhá oči :)
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
26.08.2011 (9:41)  
Dusanh > Zjisti si fakta. Dříve byly smlouvy pouze na rok. Až nyní jsou desetileté. Nepravdu tady říkáš pouze Ty. Ale vlastně mi to příliš nepřekvapuje ;-)
26.08.2011 (9:40)  
jde o jednu a tutéž osobu? Nebo tu máte překlep?
Ano, jde o jednoho stejného Aleše Ondrůje.
Asi jde o velmi dobrého profesionála...
Asi ano. Nepředpokládám, že by RJ bral nějakou druhou ligu.
26.08.2011 (9:37)  
A kdo bránil komukoliv se přihlásit do výběrového řízení
Těžko se mohu přihlásit do něčeho, co neexistuje. (Nehledě na to, že na roční výběrko, i kdyby existovalo, se nikdo soudný nepřihlásí.)
registrovaný uživatel Dusanh 
26.08.2011 (9:15)  
hasitobur: zase snůška nepravd. NIKDE se provozování dopravy nepořizuje na 1 rok, protože se to nikomu nevyplatí. Standartem je těch 10 let. To už umožňuje leasing vozidel, úvěry apod. V tom je ten smysl. A ČD si nikdy žádná vozidla nekupovaly, vždycky jim je koupil stát z našich daní, resp. je zdědily po ČSD...
registrovaný uživatel Davson  mail  
26.08.2011 (9:11)  
Zirecek/stewardky:: Já když frčím rychlíkem z/do Nymburka, a vidím průvodčí ve zmačkaných košilích, a mrknu semka na ty stewardky, tak mi nezbývá jen si povzdychnout, ACH JO:-) a ani by mi nevadilo furt jezdit v Bp:-)))))
(chápu, že srovnávám nesrovnatelné)
  1 ... 33 34 35 36 37 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko