Praha — Ať sedíte doma či stojíte ve vlaku, pravděpodobně sledujete, co se opět děje v pražském uzlu. Ráno kolem jedenácté hodiny praskl izolátor trolejového vedení v obvodu výhybny Praha-Vyšehrad. Došlo k jeho prověšení a doprava mezi Prahou-Smíchovem a hlavním nádražím byla zastavena. Dálkové vlaky na západ republiky spolu s některými osobními vlaky byly trasovány odklonem přes Prahu-Krč, přičemž spoje standardně výchozí ze smíchovského nádraží do Brna odjížděly z hlavního nádraží. Aby problémů a komplikací nebylo málo, kolem patnácté hodiny došlo k výpadku napájení staničního zabezpečovacího zařízení v Praze-Libni, čímž tato závada prakticky paralyzovala také celé Nové spojení. Na odstranění závady se již od podvečerních hodin nepřetržitě pracuje. Zatím však není znám termín dokončení a informace se budou dále upřesňovat. Většina dálkových vlaků směr Pardubice je odkláněna přes Nymburk, nebo je vedena odklonem přes Prahu-Malešice, či ukončena ve stanicích na okraji Prahy. Několik vlaků tak svou jízdu ukončilo v Běchovicích. Situace se však s postupem večera již zklidňuje.
Kapacita pražského hlavního nádraží byla téměř vyčerpána, vlaky odtud výchozí nabíraly zpoždění do všech směrů. Nejpostiženější byly v průběhu odpoledne rychlíky na Plzeň, které kvůli čištění a otáčení souprav jezdí do Libně, či Holešovic. Dle oslovených cestujících panoval na hlavním nádraží v Praze chaos a lidé přebíhali z jednoho vlaku do druhého, jelikož nevěděli, který pojede dřív. Chvílemi bezradní byli zaměstnanci informačního centra a vlakové čety, jelikož sami neměli dostatečné aktuální informace od dispečerů. Jak již bylo zmíněno, dopravní situace se již zklidňuje. Zpoždění v okolí Prahy již většinou nepřekračují 30 minut.
Aktualizace 20:25
V 19:13 došlo k plnému obnovení provozu, situace se tak v Praze již uklidnila, zpožděn je jen R 618 Chomutovka, který si veze 25 minut. Největších zpoždění dosahují rychlíky na trase Praha-Brno přes Kutnou Horu, rekordmanem je R 685, jehož zpoždění v Tišnově dosahuje téměř dvou hodin. Některé dálkové vlaky z Prahy směrem do Brna a Ostravy ještě jedou odklonem přes Lysou nad Labem a jejich zpoždění se pohybuje okolo třiceti minut. Situace na plzeňské trati se již také uklidnila, do Chebu za chvíli dojede poslední rychlík zasažený problémy v Praze. Na území ČR před chvílí přijel EC 344 Avala, který si veze zpoždění 80 minut ze zahraniční.
Situaci nadále sledujeme, v případě neočekávaných změn vás budeme informovat.
Zdroj: Babitron, iDNES.cz, České dráhy a cestující v terénu
Teď mám na mysli svršek, spodek, zabzař, troleje, napájení, záložní zdroje, pomůcky k odstraňování stromů a sněhu atd.
Všechno má být na svém místě a v použitelném stavu - včetně rozumných rezerv.
To, co se v pondělí stalo v Libni, je jen příznakem dlouhotrvající choroby naší železnice.
Náklady se osekávají hlava nehlava a výsledek jako cestující vidíme častěji, než je zdrávo. Když něco nevypadne, tak se nám aspoň starají o atraktivitu cestování vlakem desítky či dvacítky na nezabezpečených a zčásti nadbytečných přejezdech.
Peníze se sice do systému lejou, ale nepravidelně (tedy plánování na více let je prakticky nemožné) a nejspíš ne zcela efektivně, natož transparentně.
Technické normy, zejména stavební a zabezpečovací, jsou černou skříňkou a odborníci mimo "systém" nemají šanci zjistit, zda by nemohly být napsány jednodušeji...
O systémových problémech SŽDC (za které může jak její vedení, tak i nekoncepční a naprosto nepředvídatelné financování) jsem tu už psal v diskuzi o sněhové kalamitě. Netroufám si posuzovat tenhle konkrétní případ, ale kdyby management dělal svou práci, jak má (a zároveň mohl počítat se stabilním přísunem peněz na běžný provoz i rozvoj), jistě by takovýchto událostí ubylo.
A pro případy, když se nezadaří, existují na civilizovaných železničních správách (například SBB Infrastruktur), krizové plány, jak postupovat v prvních minutách, když se přeruší provoz v určitém místě.
Jenom mně přijde (bohužel to slyším i v okolí) že pokud "jedu vlakem ČD a něco se stane, tak za to můžou ČD prostě protože a pokud by jel Žluťák, tak za to nemůže on ale SŽDC :D Ano i takové názory jsou a bohužel čím dál častější :D "
Není bez zajímavosti, že toto je nejvíce slyšet právě od "modrých", kteří tato slova neustále někomu vkládají do úst ;-)
Pokud mam jizdenku od CD, jdu si stezovat k jejich kase. Jakmile budu mit listek s logem RegioJet, budu prskat u jejich okynka - a to i v pripadech, ze se bude pruvodci/vlakvedouci/steward odvolavat treba na martany.
Jak si to vnitrne vyresi dopravce se spravcem cesty je jen a pouze jejich vec a me jako cestujiciho do toho nic neni. Informaci o tom, co konkretne se stalo jako cestujici ocenuju hlavne proto, ze z oficialnich mist se zpravidla clovek prognozy situace nedocka (salamove prihazovani zpozdeni nepovazuji za adekvatni informovani), takze se sam na zaklade predchozich zkusenosti a svych vlastnich moznosti snazim najit, ktera z vybranych variant pro mne znamena nejmensi zlo (typicky je na vyber cekat/jet jinym vlakem po stejne trase/jet jinym vlakem po jine trase/vykaslat se na vlak a jet jinak (auto, bus, stop)/odreknuti jizdy a pokus o navrat do vychoziho bodu).
Samosebou je s tim spojeny i jakysi medialni obraz spolehlivosti dane spolecnosti, ale o tom to proste je. A taky o tom, ze jeden blb zpusobi behem jednoho dne vic skod, nez dokaze deset extremne sikovnych lidi vyzehlit za par mesicu - aspon co se povedomi o dane spolecnosti tyka.
Tady se ale dopouštíš úplně stejného zjednodušení, viz včerejší Libeň a přehazování viny: ČD -> SŽDC -> dodavatel zabzař -> dodavatel elektřiny -> dodavatel regulačního prvku -> dodavatel konkrétní komponenty -> dodavatel konkrétní součástky -> dodavatel výrobního materiálu. Správně by si tedy cestující měl jít stěžovat dělníkovi do Malajsie, že špatně namíchal suroviny a izolant neizoloval tak, jak by měl, čehož následkem pak zařízení vyhořelo a znamenalo to kolaps železniční dopravy kdesi v Evropě ;-)
PS: Nevím, co tam kde vyhořelo, je to jen pro ilustraci, do jak absurdna může dojít hledání adresáta spravedlivého hněvu ;-)
ČD, a.s.: dopravce (ten, kdo provozuje vlaky a doprovodné služby)
SŽDC, s.p.: ten kdo se stará o infrastrukturu (koleje, zabzař atp.)
tzn.
Pokud se rozbije lokomotiva a je zpoždění, tak je to chyba dopravce.
Pokud vypadne zabzař, tak je to chyba SŽDC.
Pokud spadne trolej, v důsledku např. špatného stavu TV, tak je to chyba SŽDC.
Pokud kvůli technickému problému na pantografu, HV strhne TV, tak za to může ten dopravce, kterému HV patří.
problémy s propustností trati chápu, elektromechanika ve stanicích a hradla místo autobloku skutečně nepatří na zatíženou příměstskou trať v roce 2011. Přesto ale mám dojem, a občasné vysvětlení od průvodčích to potvrzuje, že poruchovost nových jednotek je řádově vyšší než je jinak u hnacích vozidel ČD obvyklé. Mohl by se někdo znalý vyjádřit, proč se jejich (ne)spolehlivost nezměnila ani po několika letech provozu? Jsou to skutečně již z výroby tak nevyléčitelné krámy?
- pomerem teoreticke a realne propustnosti trate
- nejslabsim clankem rizeni provozu a informovani cestujicich (bez ohledu zda je to v Praze na hlavnim nebo kdekoliv jinde)
- odkladanim udrzby trate pri predstave tunelove varianty, ktera se taky odklada na nevidim... stav trate je tedka problem, ze ktereho zatim nevede cesta.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.