Praha — Ať sedíte doma či stojíte ve vlaku, pravděpodobně sledujete, co se opět děje v pražském uzlu. Ráno kolem jedenácté hodiny praskl izolátor trolejového vedení v obvodu výhybny Praha-Vyšehrad. Došlo k jeho prověšení a doprava mezi Prahou-Smíchovem a hlavním nádražím byla zastavena. Dálkové vlaky na západ republiky spolu s některými osobními vlaky byly trasovány odklonem přes Prahu-Krč, přičemž spoje standardně výchozí ze smíchovského nádraží do Brna odjížděly z hlavního nádraží. Aby problémů a komplikací nebylo málo, kolem patnácté hodiny došlo k výpadku napájení staničního zabezpečovacího zařízení v Praze-Libni, čímž tato závada prakticky paralyzovala také celé Nové spojení. Na odstranění závady se již od podvečerních hodin nepřetržitě pracuje. Zatím však není znám termín dokončení a informace se budou dále upřesňovat. Většina dálkových vlaků směr Pardubice je odkláněna přes Nymburk, nebo je vedena odklonem přes Prahu-Malešice, či ukončena ve stanicích na okraji Prahy. Několik vlaků tak svou jízdu ukončilo v Běchovicích. Situace se však s postupem večera již zklidňuje.
Kapacita pražského hlavního nádraží byla téměř vyčerpána, vlaky odtud výchozí nabíraly zpoždění do všech směrů. Nejpostiženější byly v průběhu odpoledne rychlíky na Plzeň, které kvůli čištění a otáčení souprav jezdí do Libně, či Holešovic. Dle oslovených cestujících panoval na hlavním nádraží v Praze chaos a lidé přebíhali z jednoho vlaku do druhého, jelikož nevěděli, který pojede dřív. Chvílemi bezradní byli zaměstnanci informačního centra a vlakové čety, jelikož sami neměli dostatečné aktuální informace od dispečerů. Jak již bylo zmíněno, dopravní situace se již zklidňuje. Zpoždění v okolí Prahy již většinou nepřekračují 30 minut.
Aktualizace 20:25
V 19:13 došlo k plnému obnovení provozu, situace se tak v Praze již uklidnila, zpožděn je jen R 618 Chomutovka, který si veze 25 minut. Největších zpoždění dosahují rychlíky na trase Praha-Brno přes Kutnou Horu, rekordmanem je R 685, jehož zpoždění v Tišnově dosahuje téměř dvou hodin. Některé dálkové vlaky z Prahy směrem do Brna a Ostravy ještě jedou odklonem přes Lysou nad Labem a jejich zpoždění se pohybuje okolo třiceti minut. Situace na plzeňské trati se již také uklidnila, do Chebu za chvíli dojede poslední rychlík zasažený problémy v Praze. Na území ČR před chvílí přijel EC 344 Avala, který si veze zpoždění 80 minut ze zahraniční.
Situaci nadále sledujeme, v případě neočekávaných změn vás budeme informovat.
Zdroj: Babitron, iDNES.cz, České dráhy a cestující v terénu
Záloha napájení by rozhodně měla být. Agregát by musel být pravidelně kontrolován a ne že nenaskočí... Hold zanedbaná údržba. Ale pořád o tom píšeme dokola hlavák kolabuje každou chvíli, přitom prošel několikamiliardovou rekonstrukcí. Kde se asi stala chyba? Vždyť se tyto poruchy začínají stávat součástí folkloru a pak kolabuje celá republika. Nemůžu si pomoct, ale tohle už je naprosto neomluvitelné.
Druhá věc je ta nestabilita napájení v sousedních stanicích. Pokud závisí bezpečnost na napětí a proudu (což u relátek platí) a napájení není stabilní, pak je celkem logické, že se zabezpečovací zařízení rozhodlo přejít do bezpečnějšího stavu – zastavit provoz. I tak se dá jezdit na telefoniku, ale dál tím klesne propustnost.
Jenže tohle pravděpodobně bude zajímat jen vlakovou četu daného vlaku a ještě asi strojvedoucího. Nemá cenu to rozesílat všem ostatním. Každopádně se pak stejně musí pořešit co má četa tedy děla, kam se má dostat, když má třeba z jiné stanice potom další vlak. Jako prvotní informace o problému SMS ano, ale k řešení vzniklé situace to není, protože není okamžitá zpětná vazba.
Takové informování už funguje (zkušebně asi druhý měsíc). Jak to chodilo včera ale netuším, protože jsem nesloužil, nicméně si nedokážu představit, jak při takovém výpadku, který včera nastal, pomůže jedna smska. On text "preruseni provozu praha hl.n. - liben z důvodu vypadku zabezp. zarizeni, predpokl. doba obnoveni 17.00" (to byl příklad), toho o opravdovém stavu moc nepoví a stejně nezbývá nic jiného, než vzít mobila a zkoušet přetíženého dispečera.
Ráta sa tam aj nedodržanie ochranného pásma pri trati a prejazdného profilu? Tam sú veľké medzery.
Mam pocit, že je hlavák v poslední bobě doslova prokletej, každou chvíli něco. Ale neinformování cestujících je neomluvitelné. Pouze to dává do ruky zbraň bulvárním médiím, aby mohli pomlouvat železnici...
Řešení mimořádné události mají z hlediska osobní dopravy na starosti dva lidé. Dálkovou dopravu řeší "síťový" dispečer, dopravu v "uzlu" Praha pak regionální dispečer PRAHA 1 ... Ti musí komunikovat se strojmistry (řešit obraty vozidel, střídání strojvedoucích), řešit obraty vlakových čet, komunikovat s dispečerem "provozovatele dráhy" ...
Doba, kdy na "panťáku" jezdila jen Masaryčka, eventuálně něco se jezdilo personálně z ONJ je hluboká minulost.
Dnes na ešusech jezdí fírové z Pardubic, Kolína, Nymburka ... na "sever" z Ústí a Kralup, aby to neměli tak jednoduché, tak ústeční a kralupští jezdí žabotlamy z Roztok do Libně ... totéž v dálkové dopravě, navíc zahraniční personál (Německo, Slovensko) ... je tedy nutno vyřešit i vystřídání těchto strojvedoucích, dodržení limitu pracovní doby (včasné vystřídání) apod. Takže řízení provozu je velice složitá "šachová partie",
Na Smíchově se skutečně dozvíte více informací, protože přes toho nádraží se je se jezdí jen ve směru HLN / Radotín, těch pár vláčků směr Rudná se zvládá "levou zadní" a jeden operátor informačního systému to stíhá ...
Na HLN je - bez ohledu na rozsah provozu - také jen jeden operátor obsluhující zařízení IS pracující v denních směnách 6.00 - 19.00, mimo tuto dobu obsluhuje příslušná zařízení jako „doplňkovou" činnost operátor GTN ......
***
Nikdo nezpochybňuje, že si cestující půjde „stěžovat" k okénku toho dopravce, jehož má jízdenku, Otázka je, kam si půjde „stěžovat", pokud jeho dopravce žádné okénko mít nebude a komunikace se zákazníkem bude probíhat pouze elektronicky nebo jízdenkovým automatem ... tam je odkázán na „elektronickou hubu" a informační panel na nástupišti, je-li tam jaký > například stanice Říčany u Prahy ...
Leč informační pracoviště dopravce pracuje prakticky pouze s těmi informacemi, které má k dispozici operátor informačního systému, resp. na rozdíl od něj jich může mít ještě méně ...
Michal Drábek : já si dovolím zpochybit vaši řečnickou otázku „Kdypak se dožijeme normového stavu infrastruktury? Ona snad není ve stavu odpovídajícím normám ? To je docela vážné obvinění ...
Mohl byste prosím upřesnit co je konkrétně v těch krizových plánech SBB „jak postupovat v prvních minutách po přerušení provozu" ... zejména z hlediska poskytování služeb cestujícím (obraty souprav, personálu apod.).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.