..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
21.01.2011 (23:07)  
Lidi, jednoduše to vyřešíme. Ty koženkové jsou bezva z toho důvodu že když se na tom někdo pochčije tak to jde lehce umejt ale u plyšáků, ani náhodou. rád mám kupé i prostorové vagóny jo a 460ka je daleko lepší než nějaký pojebaný chcípací elefant.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2011 (22:57)  
laik8: byste se divil kolik lidí má raději 460, nebo 810 než nějaký podělaný elefant.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2011 (22:56)  
240.025: 560ky už mají taky plyšáky :-( A eso je pěkný.
21.01.2011 (22:49)  
Honzo, nebyla by ale lepší žehlička nebo laminátka na střídavině? A co třeba 560?
registrovaný uživatel laik8 
21.01.2011 (22:36)  
chlapi on si z Vas musi robit srandu, lebo takto spiatocnicky nemoze byt nikto!
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2011 (22:16)  
240.025: já si vystačím všude se 2 vlaky: 460 na elektrifikovaných tratích, 810 na neelektrifikovaných :-) Sem tam bych dal místo 810 něco, kde se dá otevřít celé okno.
Na střídavině stejně nejezdím a kdyby tak nějaké to Eso s Bdt.
21.01.2011 (22:11)  
Sim: chudák Honza, on si nevybere...

pro mě za mě, jezděte si v béčkách, bétaxech a s barunou klidně do alejuja.

ale zaplaťte si to, pronájem soupravy, dopravní cestu... ale opovažte se to protlačovat do VEŘEJNÉ DOPRAVY
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2011 (22:09)  
Sim: já že nerad velkoprostor jo!? Ten je mnohem lepší než kupé.
registrovaný uživatel Sim 
21.01.2011 (22:01)  
240.025 > nene, Es je velkoprostor, to Honza nerad :-) pro nej by byly vhodnejsi nejake ty vozy, co maji prepazky (treba Habbillnss, ale ten ma zas problem s vetranim a focenim), aby se citil jako v kupe ;)
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2011 (21:47)  
240.025: vozy Es neznám ale drncat nemusej žádný. Ostatně vozy 053 taky drncají, nemají klimu, mají koženku, mají zhasínací světla (někdy i funkční), ale jet s tím považuji taky za utrpení, protože to drncá, rezonuje, smrdí topení, sedačky nejsou pohodlné, každý kousek obložení je jiný, dveře nejdou otevřít/ zavřít, strašné. To jedu radši tím modernizovaným, protože kromě plyšáků je všechno dobré. (No až na to, že podvozky i přesto asi výraznou modernizací neprošly, protože to taky drncá až hrůza)
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko