..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
19.01.2011 (16:10)  
zatímco bez klimy při jinak otevíratelných oknech (a v zimě těsnících) se milerád obejdu, tak kálení se sklopkou na koleje bych opravdu za svoje hobby pro příštích 20 let cestování ve vlaku nepovažoval. A teze, že když s tím lidi jezdí kratší vzdálenost, tak se to musí odrazit na rozsahu (čti omezení) modernizace, tak ta je vskutku k pláči. Oceňuju zásuvky a kola, jen doufám, že u prostor pro kola budou i sklopky sedačky.
19.01.2011 (16:09)  
cena modernizace bp nesedí. podíval jsem se do tiskové zprávy - a celkový objem je jen 310 milionů
registrovaný uživatel lukes4.zs  mail  
19.01.2011 (16:09)  
Osobně nechápu modernizaci rychlíkových vozů.....tím,že na koženku dají semiš,natřou záchody bílou barvou...možná přetěstní okna,aby v zimě na nás nepadal sníh...tak to není přece zázrak...podle mě to jsou vyhozený peníze z okna.
Ale možná by se to dalo překousnout,kdyby se dveře dali automaticky otevírat...kdyby tam byl informační systém a modernizované toalety s uzavřeným prostorem....
19.01.2011 (16:08)  
mar.sei: Nový vůz vyjde kolem 50 mil.Kč/kus.

Velkoprostorové uspořádání je ve světě modní, a my se přeci musíme držet světového trendu, aby jsme byli in.Jenže i když mám rád výdobytky dnešní doby, a moderní a chytré věci, tady se mi pomalé vyrušování kupéček vůbec nelíbí.Dá se to vyřešit různými-mléčně prosklenými přepážkami, ve kterém by byly třeba 4 sedadla apod.Ale to už je zas o penězích.

Ale jinak souhlasím se strejcekms, že pokud se budou Bp držet i po humanizaci na relacích, kde teď zdá se mi vynechání klimatizace jako velká chyba! Dnes žijeme ve 3.tisíciletí a klimatizaci si mohou lidé dovolit ve svých domácnostech i v rozvojých zemích.My už se řadíme mezi vyspělé, a klimatizace v dopravních prostředcích zejména železnice je u nás vzácná (myšleno MHD, železnice).
19.01.2011 (16:02)  
U té druhé sekce nerozumím, proč podvozky jen na 140? To má nějaký konkrétní důvod, nebo "jen" četnost prohlídek a vůbec náročnost na údržbu? Ptám se proto, že jednou třeba 362 přestanou být na koridorech nosnou řadou, a pak by to bylo zase omezeno kvůli vozům...

P.S.: Chápu správně, že na 020 lze čekat humanizaci, zatímco na koridoru (nejaktuněji asi R Praha - Pardubice - Brno, popř. směr Plzeň) modernizace Bp a Bdt?
19.01.2011 (15:59)  
Rekonstrukce je sice výborná věc, ovšem nevyjde levněji, zejména v případě rekonstrukce vozů Bmee, nákup nových vozů? Navíc nechápu, proč se z oddílových vozů dělají velkoprostory. Osobně raději jezdím v kupé, než ve velkoprostoru.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
19.01.2011 (15:51)  
Nickon - nemusíte mě říkat co obnáší dosazení klimatizace, ale bez ní jsou ty vozy za 10 let do šrotu, respektive morálně zastaralé, CZE dle článku dostanou. Připomíná to A, B(p)ee, určené už z modernizace na elitní výkony a to bez klimatizace a vak. wc, dnes zjišťujeme, že se to tenkrát mělo udělat. Předpokládanou zrychlenou výměnou cestujících? Tak to z Plzně do Budějovic až Brna, nebo Havlíčkova Brodu a z Klatov do Plzně a do Prahy nebudeme nasazovat klima vozy? Tam Bp-čka jezděj! A nebo se to pošle na dožití na osobáky a pak souhlasím že klima neni nutná, vzhledem k času stráveném ve voze...
19.01.2011 (15:37)  
No správně, kdyby se ty vozy Bmee, Bdt a Bp nerekonstruovali (v případě Bp, a Bdt, spíše taková větší humanizace), tak by se již blížili ke konci své kariéry.Ale ČD, protože nenakupují žádné nové vozy musí pořád dokola modernizovat.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
19.01.2011 (15:24)  
Myslím že jsou i důležitější věci, než klima ve voze s předpokládanou zrychlenou výměnou cestujících. Navíc by pouhé dosazení klimatizační jednotky rozhodně nestačilo - znamenalo by to mj. nová okna, překopání celé ventilace, jinou elektroinstalaci a další úpravy. Vůbec bych se nedivil, kdyby to zdvojnásobilo výslednou cenu.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
19.01.2011 (15:12)  
Ta klima v řadě Bp už by je snad nezrujnovala, ty vozy tu budou jezdit určitě ještě 20 let, vzhledem k roku pořízení...
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko