..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
22.01.2011 (19:51)  
Honza: no někde můžu zhasnout světlo nad sebou, ale pokud bych obešel všechny lidi v celym vagóně a každýho požádal, jestli bych mu moh zhasnout světlo, tak by na mě asi fakt koukali jako na blázna :-) Samozřejmě, že přeháním, pro rozumné sešeření by stačilo požádat jen lidi v blízkém okolí, ale i tak mi to opravdu nepřipadá realistické, navíc často jsou tam některá světla stejně nezhasnutelná.

Přitom v autobusech je celkem běžné, že za jízdy je defaultně setměno (s případnou možností si přirozsvítit) a rozsvěcí se jen na zastávkách. I tohle by mě ve vlaku potěšilo (ovšem rozsvěcet asi spíš chvíli před zastávkou, třebas současně s hlášením zastávky).
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.01.2011 (17:20)  
R.U.R.: ve velkoprostoru se dá zhasnout celkem dobře, sice na vás budou lidi koukat jako že jste se úplně zbláznil, ale dá se. A dokonce i v elefantu 471 001 a 002 ten zbytek do 005 nebo do kolika to bylo už stačili zrušit, a další kusy už jsou od výroby nezhasínatelné.
22.01.2011 (17:18)  
No taky v zime u velkoprostoru kdyz se lidi couraj, tak je tam furt vecna zima, jak tam tahne, coz v kupe zase nehrozi, tam je to prece jenom uzavrenejsi prostor a ta tepelna pohoda se lip zajistuje, jinak problem klimatizovanyho velkoprostoru (obecne znamej) je, ze je tam furt zima
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
22.01.2011 (16:45)  
Už párkrát nenápadně probliklo cosi o tichých oddílech (nebo jak se to jmenuje) a pak to zase zapadlo. To je přitom asi to jediné, co mi opravdu vadí na velkoprostorech: že když chci spát, tak na to, aby mi v tom zabránil, stačí jeden člověk ve voze, zatímco u kupé musím mít toho člověka přímo v kupé (nebo pokud je honě výkonný tak ve vedlejším). Navíc v kupé se obvykle dá hodně zhasnout, zatímco ve velkoprostoru je světla vždycky hodně (a to teď pominu elefanty). Když budou existovat „spací“ velkoprostory, kde bude přítmí a relativní ticho, tak proti nim nic nemám :-)
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.01.2011 (16:36)  
Jožko: já si s 810 vystačím! Moc pohodlné to není ale než elefant rozhodně.
registrovaný uživatel PepaN 
22.01.2011 (14:51)  
Honza: 810? To nemyslíte vážně... To může říct jen člověk, co s tím snad nikdy nejel, nebo blázen... Dráha není skanzen - 810 do šrotu...
22.01.2011 (11:01)  
Znam, jen me to hodnem nenapadlo. Pro sve veci pouzivam GIT lokalne ;)
21.01.2011 (23:38)  
quido.speedy) GitHub.com nestačí? :-)
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2011 (23:28)  
240.025: tak desira zase špatné nejsou, pravda jel jsem s ním jen jednou, což je na posouzení málo, ale celkem se mi to líbilo, nepohodlí jsem nepocítil.
Stadler teprve uvidíme.
21.01.2011 (23:18)  
Kubasek: A Stadlery už vůbec ne, natož Desira :D :D :D
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko