..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PepaN 
25.01.2011 (21:59)  
Honza: já na tom jezdím jako vlakvedoucí a nevšiml jsem si zrichtovaných podvozků... Nemá cenu Vám to vyvracet, Vy budete mít oblíbené ty svoje historické exponáty :-)
Jak mohli lidé vyhrožovat fírovi mi neí jasné :-)
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.01.2011 (18:15)  
Jožko: Navíc u těch prvních 15 kusů CE jsou ty zářivky už dost vysvícené, takže nezáří takovou intenzitou, tak tam to světlo je přeci jen příjemnější.
A taky dost dobře nechápu, jak právě tyto kusy CE měly vyklápěcí okna asi pro případ uvíznití na trati v létě, a proto že do nich zatékalo, tak je vyměnily za normální a od 16 výše se dodávaly bez toho a pak od 61 výše je tam zase začali dávat asi po zkušenosti z letního kyksu mezi Ústím nad Labem a Dolními Zálezlami, kde se v těch největších vedrech stálo 2 hodiny bez klimatizace, bez vzduchu a lidi kdyby nezačali vyhrožovat fírovi aby otevřel dveře, tak by zkolabovali.
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.01.2011 (18:04)  
Jožko: Na CE je špatné: nepohodlné sezení ze strany sedačky (neplatí doslova u prvních 15 kusů, kde jsou pohodlnější sedačky, navíc ještě odklápěcí), nedá se opřít (opěrky jsou moc nízko), okna jsou sice velká jako víte co, ale vidět přez ně jde jen za jasného dne, svítí se tam jako na operačním sále, je tam suchý smradlavý vzduch od klimatizace, většinou zima, při otevírání dveří píská ta jakási pískací blbost, ze které akorát rozbolí hlava.
A pokud jde o starší kus, podvozky jsou taky pěkně zrichtované, takže o škubání jak hadr na holi doprovázené pazvuky připomínající že se vlak už rozpadá, nouze není.
Pozitivní: že se nastupuje přímo bez stupaček, je tam vakuové WC a praktický mezivozový přechod.

Na Bdt je špatné to co u CE dobré + dveře, že nejsou blokovné a lidská blbost neomezená a špalíkový vagón skřípe, jinak je tam pohodlné prostorné sezení, kde se dají pěkně opřít ruce, z okna je vidět i za tmy, světla se dají regulovat a i když jsou rozsvícená, nejsou tak nesnesitelná jako u CE.

Bydlím na Ústecku a jezudí nám tu na 090 prakticky jedině CE, na 130 super klasika 163+ 3xBdt a lokálky jsou 810 a 814.
registrovaný uživatel PepaN 
24.01.2011 (17:26)  
Honza: Tak jistě, popsal jste naprosto přesně jeho fci. Tedy je na kratší vzdálenosti na příměstskou dopravu... Můžete definovat co je na tom špatného? Když takhle prosazujete vše staré (810, bdt, atd...) mohu vědět, kde bydlíte? Já jen co tak úžasného tam jezdí?
registrovaný uživatel M 
24.01.2011 (5:58)  
Kisinev-Lvov?
registrovaný uživatel Honza  mail  
23.01.2011 (21:49)  
Jožko: to nedají, to máte pravdu, Bdt je pěkný pohodlný praktický vagón určený spíše na delší vzdálenost a CE je nesnesitelný, nepohodlný krám určený především k rychlé výměně osob na kratší vzdálenosti.
registrovaný uživatel PepaN 
23.01.2011 (18:19)  
Honza: Vy jste opravdu vtipný... Tyto vozidla se nedají sorvnat snad ze žádného ohledu. Někdo preferuje moderní železnici a někdo skanzen vraků a šrotů...
registrovaný uživatel Honza  mail  
23.01.2011 (16:45)  
ARmpee: Osvětlení je problém. Ono u takových Bt, Bdt i když jsou klasické lineární zářivky ovládatelné cestujícím, tak to ani takový problém není, navíc tyto vozy mají normální okna ve kterých se světlo moc neodráží, něco úplně jiného (nejhoršího) je City Elefant kde jsou lineární zářivky v bočnici pod úhlem, navíc naprosto neovladatelné s velmi vysokou intenzitou a okna se při sešeření mění na zrcadla a to se tam svítí 24 hodin denně, tam bez rozsvícení to nejede (pokud není zrovna nějaká porucha systému). Já tu cestu nějak přetrpím se slunečními brýlemi, ale co má říkat průvodčí. A pozorovat krajinu z okna se mnohdy nedá ani přes den, když je zataženo, nebo mlha, je to zrcadlo.
Proto také někdy říkám jednotkám CE terárium.
registrovaný uživatel ARmpee 
23.01.2011 (9:02)  
Osvetlenie vo vozni považujem za najväčší problém vôbec, čo sa týka vlastností kupé vs. veľkopriestor. Je všeobecne škoda, že žiarovkové osvetlenie sa v súčasnosti považuje len za núdzové, a teda je samočinne aktivované len po splnení určitých podmienok (strata vn a podpätie batérií). Elegantne sa osvetlenie vyriešilo v modernizácii veľkopriestoru pre azerbajdžanské železnice. Rozvádzač sa nachádza v kupé provodnika a tam má provodnik možnosť normálne zapnúť žiarovkové alebo žiarivkové osvetlenie, okrem toho má ďalším vypínačom možnosť zakázať/povoliť zapnutie individuálneho osvetlenia nad cestujúcimi. Vidno podľa tohto riešenia, že azerbajdžanci vedia čo chcú - majú možnosť variabilne ponúknuť svojim cestujúcim buď nočný sklenník, alebo príjemne osvetlený vozeň. U nás sa hľadí skôr na kadejaké zbytočné normy, ale samotný komfort cestujúcich nikoho nezaujíma. A pritm by sa to dalo elegantne vyriešiť a naviac ešte vylepšiť v tejto diskusii navrhnutým rozdelením na tichý a normálny oddiel s oddelenou reguláciou osvetlenia oddielmi oddelenými aspoň priečkou (hoci aj bez dverí), ale určite by to súčasný stav vylepšilo. Ešte prioritne uprednostniť pre individuálne osvetlenie bodové svetelné zdroje (to je napríklad aj rozdiel medzi Ampeer - presne nasmerované LED svietidlo a Bmpeer - menšia výbojka nad štvorsedadlom). Možno by ani nebol taký problém do existujúceho rezervačného systému implementovať možnosť kúpiť si miestenku do silno/slabo osvetleného oddielu. Taktiež keď sa rozsvecuje celá súprava prostredníctvom UIC osvetlenia znamená to u každého vozňa rozsvietenie plného žiarivkového osvetlenia. Rozdiel medzi plným a polovičným osvetlením ani tak osobne veľmi nevnímam (pozorovanie vonkajška cez okno je za tmy u takto osvetleného vozňa prakticky nemožné), ale aspoň je tam možnosť vypnúť/zapnúť individuálne osvetlenie pri polovičnom. Toto všetko by sa dalo ľahko konštrukčne vyriešiť, je to však o komunikácii zákazníka (ČD)a výrobcu vozňa. Druhá vec - kto to vysvetlí tomu zákazníkovi (ČD)?
RUR: nočný BUS vs. EN vlak - áno osvetlenie BUSu je v noci omnoho príjemnejšie. EN s klasickými veľkopriestorovými vozňami by mali prekategorizovať na inú kategóriu.
A to som ešte nebral do úvahy ekonomickú stránku veci, kedy by sa ušetrila na jeden vozeň nejaká ta kWh.
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.01.2011 (20:21)  
R.U.R. : no těm obsazeným čtyřkám nezhasínám, to si nedovolím, ale když je čtyřka prázdná a svítí se, tak zhasnu.

Battlecruiser: Hmm, kdyby lidi neměly v zadku vánoční stromeček, tak by nemusela být zima teoreticky ani v elefantu, ale sednout si do mezipatra a ve vratné stanici za každým kdo nastoupí se zvedat a zavírat, na to nervy opravdu nemám. To si vlezu raději do velkého oddílu, kde je taky zima (ne ale taková) a ještě je to víc nepohodlné.
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko