..: Drážní inspekce zveřejnila statistiky roku 2010 :..

titul_přejezd, foto: Chary Praha — Černé statistiky za rok 2010, které 5. ledna vydala Drážní inspekce ČR, jsou neúprosné — na železnici přibývá nehod i zraněných způsobených řidiči motorových vozidel. První evidovanou nehodu v této smutné statistice byla srážka automobilu s vlakem v Halenkově, která se stala necelých šest hodin poté, co se začal psát rok 2010. Podobně vypadal i poslední zápis do statistiky z 28. prosince 2010, kdy u zastávky Stráž nad Nisou opět došlo ke srážce automobilu na přejezdu i přes to, že výstražné zařízení bylo funkční. Více či méně podobný scénář měly další nehody v minulém roce, stejně jako i první nehoda tohoto roku. Minulý rok však došlo k nárůstu smrtelných nehod o 12 % a počet 38 mrtvých na přejezdech z roku 2009 byl v roce 2010 vyrovnán již v září.

Od roku 2005, kdy se stalo na železnici celkem 2855 nehod, jejich počet stále klesal až do roku 2009, kdy byl jejich celkový počet 1466, v minulém roce bylo zaznamenáno 1656 nehod, zraněných však bylo méně než v roce 2009, z celkového počtu 277 klesl na 269. V roce 2010 se událo na železničních přejezdech 277 nehod, při nichž bylo 128 osob zraněno a 47 nehody nepřežilo. Počet střetnutí s účastníky pozemních komunikací na přejezdech se tak oproti roku 2009 navýšil o 21% a to je nejvíce od roku 2003, kdy byl počet střetnutí vlaku s automobily, motocykly, cyklisty a chodci celkem 298. Nejvíce za posledních osm let umírali lidé na přejezdech právě v roce 2003, o život jich přišlo 68, zraněno bylo 156.

Smutná nej

přejezd kreslený Počet úmrtí na přejezdech se během roku 2010 vyšplhal na 241, což je o 26 více než v roce předešlém. Zraněných však bylo méně — v roce 2009 jich bylo 277, ale za rok následující „jen“ 269. Černým písmem se zapsal den 6. července 2010, kdy v Písku– při nejtragičtější nehodě na přejezdu zemřeli hned tři lidé i přes to, že byl přejezd vybaven výstražnou světelnou signalizací, která byla v provozu. 13 zraněných si vyžádala nehoda v Kamenných Žehrovicích 20. prosince, kdy se srazila motorová jednotka řady 814 Regionova s posunovým dílem. Škoda byla odhadnuta na 4,1 mil. korun. Nehoda s nejvyšší škodou, tedy na lidském životě i finanční se stala 28. června v Ústí nad Labem, škoda na trati byla 15 mil., na vlaku pak 50 mil. korun. Zraněno bylo 11 osob. Nejhorší bilanci mrtvých za posledních osm let, celkem 254, si nese i nadále rok 2005, stejně jako největší celkový počet 2855 nehod. Nejvíce zraněných (362) má červeným písmem zapsán rok 2008. Naopak nejméně nehod za posledních osm let se stalo v roce 2009 – 1466. Nejméně zraněných (227) zaznamenal rok 2003, rok 2007 zase přinesl nejméně úmrtí – 209.

Preventivní kampaně

Evropský den přejezdů, který připadá na 25. června, je jen jedna z mnoha preventivních kampaní ohledně bezpečnosti na železnici a železničních přejezdech. V České republice, kde byl v roce 2008 na 1000 km trati připadalo asi 26 nehod na přejezdech, čímž se umístila na 4. místě v celkovém žebříčků 22 vybraných evropských zemích, jsou tyto kampaně opravdu potřebné. Jde například o video „Na přejezdech chybují řidiči“, kampaně Drážní inspekce či jiné další. Je nutno dodat, že bezpečné jsou všechny přejezdy — každý varuje řidiče, ať výstražným křížem, často doplněné světelnou signalizací, nebo i závorami, které jsou jen doplněk. I přesto však účastníky pozemních komunikací ignorovány.

Zdroj: Drážní inspekce, Přejezdy.eu


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 6.1.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
06.01.2011 (18:30)  
Mě by z toho zajímalo číslo, které z toho ani ze zdrojového článku vymáčknout neumím. Když nastoupím do vlaku jako cestující, jakou mám pravděpodobnost rozpočítanou na osobokilometry, že cestu nepřežiju? Tj. bez přejezdů (pokud to ale nezabije i cestujícího ve vlaku), sebevrahů a odděleně od těch, co lezou jako pitomí na koleje kvůli nastupování/vystupování z vlaku. A chtěl bych to srovnat s podobným číslem, když jedu autem jako řidič nebo spolucestující, což se dá ze statistik přibližně odhadnout. Jistě je to značný nepoměr, ale zajímalo by mě, jak se to má s publikovaným evropským poměrem "železnice 16x bezpečnější".
registrovaný uživatel thingie  mail  
06.01.2011 (16:49)  
V tom případě by ale bylo nanejvýš příhodné to přeskládat jako: „Nejhorší bilanci mrtvých za posledních osm let, 254 mrtvých, si nese i dále rok 2005, stejně jako největší celkový počet 2855 nehod. 362 zraněných má červeným písmem zapsán rok 2008.“
registrovaný uživatel thingie  mail  
06.01.2011 (15:15)  
Nejhorší bilanci mrtvých za posledních osm let, 362 zraněných má červeným písmem zapsán rok 2008, 254 mrtvých si nese i dále rok 2005, stejně jako největší celkový počet 2855 nehod.

Tuhle větu nedokážu správně zpracovat. Ani když si vezmu k ruce ty grafy z článku DI.
registrovaný uživatel Honza  mail  
06.01.2011 (12:07)  
Oni řidiči a i chodci a cyklisti jsou naprosto neohleduplní a chovají se na přejezdu jako "vepři", ale také by bylo dobré do učebnic autoškoly připsat pár skutečností o chování na přejezdu a funkci PZZ.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko