Praha — Černé statistiky za rok 2010, které 5. ledna vydala Drážní inspekce ČR, jsou neúprosné — na železnici přibývá nehod i zraněných způsobených řidiči motorových vozidel. První evidovanou nehodu v této smutné statistice byla srážka automobilu s vlakem v Halenkově, která se stala necelých šest hodin poté, co se začal psát rok 2010. Podobně vypadal i poslední zápis do statistiky z 28. prosince 2010, kdy u zastávky Stráž nad Nisou opět došlo ke srážce automobilu na přejezdu i přes to, že výstražné zařízení bylo funkční. Více či méně podobný scénář měly další nehody v minulém roce, stejně jako i první nehoda tohoto roku. Minulý rok však došlo k nárůstu smrtelných nehod o 12 % a počet 38 mrtvých na přejezdech z roku 2009 byl v roce 2010 vyrovnán již v září.
Od roku 2005, kdy se stalo na železnici celkem 2855 nehod, jejich počet stále klesal až do roku 2009, kdy byl jejich celkový počet 1466, v minulém roce bylo zaznamenáno 1656 nehod, zraněných však bylo méně než v roce 2009, z celkového počtu 277 klesl na 269. V roce 2010 se událo na železničních přejezdech 277 nehod, při nichž bylo 128 osob zraněno a 47 nehody nepřežilo. Počet střetnutí s účastníky pozemních komunikací na přejezdech se tak oproti roku 2009 navýšil o 21% a to je nejvíce od roku 2003, kdy byl počet střetnutí vlaku s automobily, motocykly, cyklisty a chodci celkem 298. Nejvíce za posledních osm let umírali lidé na přejezdech právě v roce 2003, o život jich přišlo 68, zraněno bylo 156.
Smutná nej
Počet úmrtí na přejezdech se během roku 2010 vyšplhal na 241, což je o 26 více než v roce předešlém. Zraněných však bylo méně — v roce 2009 jich bylo 277, ale za rok následující „jen“ 269. Černým písmem se zapsal den 6. července 2010, kdy v Písku– při nejtragičtější nehodě na přejezdu zemřeli hned tři lidé i přes to, že byl přejezd vybaven výstražnou světelnou signalizací, která byla v provozu. 13 zraněných si vyžádala nehoda v Kamenných Žehrovicích 20. prosince, kdy se srazila motorová jednotka řady 814 Regionova s posunovým dílem. Škoda byla odhadnuta na 4,1 mil. korun. Nehoda s nejvyšší škodou, tedy na lidském životě i finanční se stala 28. června v Ústí nad Labem, škoda na trati byla 15 mil., na vlaku pak 50 mil. korun. Zraněno bylo 11 osob. Nejhorší bilanci mrtvých za posledních osm let, celkem 254, si nese i nadále rok 2005, stejně jako největší celkový počet 2855 nehod. Nejvíce zraněných (362) má červeným písmem zapsán rok 2008. Naopak nejméně nehod za posledních osm let se stalo v roce 2009 – 1466. Nejméně zraněných (227) zaznamenal rok 2003, rok 2007 zase přinesl nejméně úmrtí – 209.
Preventivní kampaně
Evropský den přejezdů, který připadá na 25. června, je jen jedna z mnoha preventivních kampaní ohledně bezpečnosti na železnici a železničních přejezdech. V České republice, kde byl v roce 2008 na 1000 km trati připadalo asi 26 nehod na přejezdech, čímž se umístila na 4. místě v celkovém žebříčků 22 vybraných evropských zemích, jsou tyto kampaně opravdu potřebné. Jde například o video „Na přejezdech chybují řidiči“, kampaně Drážní inspekce či jiné další. Je nutno dodat, že bezpečné jsou všechny přejezdy — každý varuje řidiče, ať výstražným křížem, často doplněné světelnou signalizací, nebo i závorami, které jsou jen doplněk. I přesto však účastníky pozemních komunikací ignorovány.
Zdroj: Drážní inspekce, Přejezdy.eu
http://www.youtube.com/watch?v=sxLuF0YZjm8 3:38
navíc nějaké kontrolování volnosti přejezdu při varovném stavu jak je vidět taky nikoho nanapadlo.
Další lahůdka tohoto přejezdu v Lovosicích je, protože je na koridoru pořád v permanenci, když následuje výstraha okamžitě po její anulaci, snaží se co nejvíce aut stojících v dlouhé koloně ještě přejet. Snad to natočím někdy.
Jiří Hovorka: Smysl to má na jednokolejkách, kde je pravděpodobnost následného či protijedoucího vlaku ve stejném úseku téměř nulová.
Na tratích s vyšší traťovou rychlostí může jet další vlak hned za předchozím když se závory budou zvedat docela normálně, když bude trať vybavena autoblokem a nejezdí se na odhlášku.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.