..: Drážní inspekce zveřejnila statistiky roku 2010 :..

titul_přejezd, foto: Chary Praha — Černé statistiky za rok 2010, které 5. ledna vydala Drážní inspekce ČR, jsou neúprosné — na železnici přibývá nehod i zraněných způsobených řidiči motorových vozidel. První evidovanou nehodu v této smutné statistice byla srážka automobilu s vlakem v Halenkově, která se stala necelých šest hodin poté, co se začal psát rok 2010. Podobně vypadal i poslední zápis do statistiky z 28. prosince 2010, kdy u zastávky Stráž nad Nisou opět došlo ke srážce automobilu na přejezdu i přes to, že výstražné zařízení bylo funkční. Více či méně podobný scénář měly další nehody v minulém roce, stejně jako i první nehoda tohoto roku. Minulý rok však došlo k nárůstu smrtelných nehod o 12 % a počet 38 mrtvých na přejezdech z roku 2009 byl v roce 2010 vyrovnán již v září.

Od roku 2005, kdy se stalo na železnici celkem 2855 nehod, jejich počet stále klesal až do roku 2009, kdy byl jejich celkový počet 1466, v minulém roce bylo zaznamenáno 1656 nehod, zraněných však bylo méně než v roce 2009, z celkového počtu 277 klesl na 269. V roce 2010 se událo na železničních přejezdech 277 nehod, při nichž bylo 128 osob zraněno a 47 nehody nepřežilo. Počet střetnutí s účastníky pozemních komunikací na přejezdech se tak oproti roku 2009 navýšil o 21% a to je nejvíce od roku 2003, kdy byl počet střetnutí vlaku s automobily, motocykly, cyklisty a chodci celkem 298. Nejvíce za posledních osm let umírali lidé na přejezdech právě v roce 2003, o život jich přišlo 68, zraněno bylo 156.

Smutná nej

přejezd kreslený Počet úmrtí na přejezdech se během roku 2010 vyšplhal na 241, což je o 26 více než v roce předešlém. Zraněných však bylo méně — v roce 2009 jich bylo 277, ale za rok následující „jen“ 269. Černým písmem se zapsal den 6. července 2010, kdy v Písku– při nejtragičtější nehodě na přejezdu zemřeli hned tři lidé i přes to, že byl přejezd vybaven výstražnou světelnou signalizací, která byla v provozu. 13 zraněných si vyžádala nehoda v Kamenných Žehrovicích 20. prosince, kdy se srazila motorová jednotka řady 814 Regionova s posunovým dílem. Škoda byla odhadnuta na 4,1 mil. korun. Nehoda s nejvyšší škodou, tedy na lidském životě i finanční se stala 28. června v Ústí nad Labem, škoda na trati byla 15 mil., na vlaku pak 50 mil. korun. Zraněno bylo 11 osob. Nejhorší bilanci mrtvých za posledních osm let, celkem 254, si nese i nadále rok 2005, stejně jako největší celkový počet 2855 nehod. Nejvíce zraněných (362) má červeným písmem zapsán rok 2008. Naopak nejméně nehod za posledních osm let se stalo v roce 2009 – 1466. Nejméně zraněných (227) zaznamenal rok 2003, rok 2007 zase přinesl nejméně úmrtí – 209.

Preventivní kampaně

Evropský den přejezdů, který připadá na 25. června, je jen jedna z mnoha preventivních kampaní ohledně bezpečnosti na železnici a železničních přejezdech. V České republice, kde byl v roce 2008 na 1000 km trati připadalo asi 26 nehod na přejezdech, čímž se umístila na 4. místě v celkovém žebříčků 22 vybraných evropských zemích, jsou tyto kampaně opravdu potřebné. Jde například o video „Na přejezdech chybují řidiči“, kampaně Drážní inspekce či jiné další. Je nutno dodat, že bezpečné jsou všechny přejezdy — každý varuje řidiče, ať výstražným křížem, často doplněné světelnou signalizací, nebo i závorami, které jsou jen doplněk. I přesto však účastníky pozemních komunikací ignorovány.

Zdroj: Drážní inspekce, Přejezdy.eu


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 6.1.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
07.01.2011 (11:31)  
MirKo - Smysl to má na jednokolejkách, kde je pravděpodobnost následného či protijedoucího vlaku ve stejném úseku téměř nulová. Avšak u vícekolejných přejezdů zhasnutí červených světel až po zvednutí závor podle mě je správné
registrovaný uživatel Neonym  mail  
07.01.2011 (10:58)  
tak to by ale chtělo kampaň v TV. Je pravda, že někteří si to prostě neuvědomí, že když jdou závory nahoru, tak mohou ještě spadnout. To by určitě byla účinější reklama, než že se za volant nemá sedat pod vlivem drog.
07.01.2011 (10:54)  
MirKo: A co když si na takovém německém přejezdu protijedoucí vlak "šlápne" zrovna v okamžiku, kdy jdou závory nahoru? Dokončí se zvedání, nebo padají dolů? U nás červené světlo bliká i v průběhu zvedání závor právě z toho důvodu, že závora "má právo si zvedání rozmyslet", tj. zvedající se závora nedokončí pohyb nahoru a spadne opět dolů (a uvězní netrpělivého řidiče).
registrovaný uživatel Neonym  mail  
07.01.2011 (10:39)  
mě by zajímalo, jestli mají např. v Itálii přejezdy bez závor. Byl jsem totiž v Silvi Marina. Přímo ve městě jsou závory(jedny) a tam je to tak, že jdou dolů, potom je tak 5-7(možná dokonce 10)minut mezera, projede vlak a kolikrát se čeká ještě dalších 7 minut než projede další. Pak jdou teprve závory nahoru. Jestli teda mají přejezdy bez závor, tak tam také tak dlouho bliká výstraha? Nevím jak tam, ale naši řidiči by určitě nečekali
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
07.01.2011 (10:05)  
Sheriff: Ano, máš pravdu,ale... Byl jsem v Německu a tam nejprve zhasnou světla a pak teprve jdou závory nahoru, což mi příde jako lepší řešení, když totiž pak při zvedání břeven jede vlak z druhé strany, tak musí jít znovu předzváněcí doba a řidič stihne opustit přejezd. Všiml jsem si toho u dvou přejezdů, ale asi to maj tak v celé síti.
07.01.2011 (9:44)  
Mimořádně důležité (a mnohými řidiči ignorované) pravidlo:
"Na přejezd vjíždím po zhasnutí výstražných červených světel, nikoliv po průjezdu vlaku!!!"

Modelová situace (např.Troubsko) - dvoukolejná trať, přejezd bez závor: "Vlak projel, tak já jedu" a následuje střet s vlakem z opačné strany na druhé koleji.
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
07.01.2011 (7:48)  
Vojtěch Beran: Některá data z roku 2006 a starší nelze porovnávat s těmi současnými. Od července 2006 platí Vyhláška 376/2006, která je jiná než ta předchozí, stejně tak předpis ČD D17 (ten platí od 1.1.2007). Některé dřívější mimořádné události, již nyní MU nejsou, proto také silně klesl jejich počet. Rok 2006 takový napůl - přechodný (2520 MU šetřených u ČD), 2007 se už jel komplet podle Vyhlášky 376/2006 a nové D17 (1616 MU šetřených ČD). DI má o něco vyšší počty než ČD, ti tam mají započítány i MU mimo ČD.
06.01.2011 (19:47)  
najvýchovnejší prostriedok je napariť za priestupky mastné pokuty za zmatky na závorách - 10.000 Kč alebo 400 € Punktum.
registrovaný uživatel Honza  mail  
06.01.2011 (19:20)  
tarten: třeba vůbec nic se tam nepíše o varovném stavu.
registrovaný uživatel tarten 
06.01.2011 (18:36)  
Honza: ale také by bylo dobré do učebnic autoškoly připsat pár skutečností o chování na přejezdu a funkci PZZ.

Kdyby se tam aspoň zdůraznilo, že na přejezdu je důležitá barva světla, a nezajímavá poloha závory, která je navíc designovaná k proražení zevniř, přinejmenším pokud je plochá (a ne omalovaná souška).
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko