..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Oto 
25.11.2010 (10:49)  
letiste via AE, a mate zpatecni cestu (AE plus vlak) zadarmo (podminka: razitko z letistni prepazky, ze jste fakt odnekud prileteli)!!!

Informaci (pravda, nepřesnou) o této nabídce má Letiště Praha na webu v sekci "Doprava na letiště".

Správná propagace by byla přímo na webu leteckých společností, pokud si klient kupuje letenku z Prahy. Ale těch společností máte několik desítek a nedokážu odhadnout, co by za to chtěli ...

V IDOSu to propagovat nelze, protože povědomí o tom, že na letiště jezdí "vlak", je velice malé a tudíž téměř nikdo jako cíl cesty "Praha, letiště" nezadává.
25.11.2010 (10:44)  
rpet) A nebo SporoTiket Česko po 12. prosinci, který bude přece jen levnější než obyč. jízdné. Jedinou podmínkou bude samoobslužné zakoupení nebo v předprodeji na pokladně... Stejně jako u eLišek teď. IN to samozřejmě budou mít ještě levnější, ale furt tam něco aspoň je.
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.11.2010 (10:31)  
no, ale vlastne, on presne tohle je ten princip, kterej prosazuju: jsi staly zakaznik, kup si kartu a cerpej slevu. jezdis s nami sestkrat do roka?? tak plat plnou cenu, nejsi pravidelny klient.

ted je vlastne jen otazka reseni IN karty a jeji cenove dostupnosti.

ale jinak to v zasade vypada, ze se CD konecne probiraj z komatu a zacinaj se chovat (chvilema) jako normalni dopravce hodny jisteho respektu.

uvidime.

napisu vam sem hezky report z cesty a pridam i fotky, at se pobavime.
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.11.2010 (10:28)  
eshop CD mi neprijde az zas tak strasne neprehlednej, orientace byla docela v pohode. ovsem ten zbytek...

chces elisku? bud IN!
chces jinouslevu? bud IN!
chces cokoliv? bud IN!

na to kaslu, nebudu si preci kupovat INkartu kvuli sesti cestam vlakem, ktery rocne absolvuju s CD...
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.11.2010 (10:25)  
no, na prvni pohled to vypada zmatene, ale...

v sobotu letim zpet do uk a pojedu z litvinova vlakem, protoze busy nam tu nejak prestaly jezdit (safra safra, jakobych nekde cetl, ze kapacita cestujicich je dostatecna takrka vsude, jen ji vyuzit... ...a ejhle, uz se mistama rusi i autobusy...) a tak pojedu na stopro vlakem. takze sup na cd shop a prekvapko: jedte vlakem do prahy plus letiste via AE, a mate zpatecni cestu (AE plus vlak) zadarmo (podminka: razitko z letistni prepazky, ze jste fakt odnekud prileteli)!!! to je moc pekna nabidka a tohle bych tedy propagoval horem dolem, protoze vlak ve spojeni s AE nema prilis mnoho konkurecnich reseni (a to ani v SA, ktere zajizdi na letiste take).

bohuzel neni mozna varianta "prilette do CR, sednete na AE a dal jedte vlakem, zpatecku [vlak plus AE na letiste] mate zdarma..."

velka, opravdu velka skoda. pokud by tohle fungovalo, je to jedna z cesticek, jak dostat lidi do vlaku - a ti, kteri priletaji do CR vetsinou neresi 50CZK za AE a nebudou resit ani 174CZK za trasu Praha - Litvinov...

proc, proc, proc to nejde?????
registrovaný uživatel Oto 
25.11.2010 (10:15)  
M@ra: myslím, že tady vám to asi nikdo neřekne.

Ale zase na druhou stranu - ta švýcarská roční 50% sleva se cestujícímu vyplatí už při jediné zpáteční cestě 1.třídou na vzdálenost Praha-Ostrava. To mi taky nepřipadá zcela správně - takový průkaz by se podle mě měl vyplatit až při častějších jízdách.

Tu jejich cenu 150 CHF považuju spíš za "politickou omluvu" vlastním občanům za astronomické ceny jízdného (100 km za 556 Kč). U nás mají ČD a tariféři nad sebou bič snižujících se dotací a obav ze ztráty tržeb. Zkuste vyčíslit dopad hypotetické IN50 za 650 Kč (150 CHF/556*130) na tržby a odhadnout politické následky ...
registrovaný uživatel M@ra 
25.11.2010 (9:27)  
Vysvětlí mi někdo, proč u nás 50%-ní sleva bude stát 3 litry, tzn. víc než v Rakousku a dokonce i Švýcarsku, kde je základní jízdné cca 5x vyšší a sleva platí skoro na všechno?
25.11.2010 (8:27)  
babilon: Ten, kdo se o tarif nezajímá, si najde spojení, koukne na obyčejnou cenu, protočí se mu panenky, koukne na zákaznickou cenu, zjistí (už musí sám hledat), že k tomu potřebuje nějakou poměrně drahou kartu, o které už několikrát četl a slyšel, že ČD s "kartáři" vyběhla, a jde jinam.

V tomhle vidím slabinu, ze které se mi zdá ČD nepoučily. Podle mě by se měla začít nabízet zkušební karta za nějakou rozumnou cenu - DB nabízí Probe-Bahn Card.
registrovaný uživatel Mozek 
25.11.2010 (7:41)  
K tomu srovnání SONE+ a 24hodinových jízdenek IDS JMK: ještě existuje varianta v ceně 150 Kč, která platí ve všech zónách, mimo 100+101 (Brno). Je ale spousta lidí, kteří tzv. „šalinkarty“ vlastní, takže pro ně je právě tato nabídka určena. Anebo pro ty, kteří přes Brno vůbec nepotřebují cestovat (např. relace Znojmo-Hodonín). Výhodou jízdenek IDS je i fakt, že platí 24 hodin od odznačení, takže když někdo vyráží třeba za zábavou, má šanci se na takovou jízdenku vrátit až druhý den.

Takže si myslím, že o regionální SONE+ v JM kraji nebude žádný zájem. Ta možnost cestovat EC a drobné územní přesahy to příliš nevytrhnou. Jediné, co mě napadá, je třeba cesta spojem EC Břeclav – Č.Třebová s doplatkem za úsek Svitavy-Č.Třebová (pokud to vůbec lze, když ve Svitavách EC nestaví).

Osobně si myslím, že koncept regionálních jízdenek měl být postaven trochu jinak, protože naše kraje jsou fakt malé (ve srovnání např. se zemskými celky Rakouska) a mnohdy i dost „uměle“ vytvořené. Jako atraktivní (za cenu, která je třeba pro JM kraj 250,-) bych viděl nabídku něco ve stylu 1+1, tj. aby byla platnost v daném kraji + ještě jedním (samozřejmě sousedním) krajem, který si cestující zvolí. Konkrétně např.: JM+ Zlínský, JM+Vysočina, JM+ Olomoucký, atd., atd. A bez platnosti do spojů EC/IC a R (v nich jen na výjimky, jako je dnes např. úsek Brno-Nezamyslice).

Ještě bych měl takovou "pichlavou". Co je to "deník iDNES"?
25.11.2010 (0:05)  
MC: Bonusy se neruší, ale mění. Kterým směrem, jistě uhodnete sám. :-)
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko